Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-3 Version 2: Köra med skadad kylare?

  1. #1

    9-3 Version 2: Köra med skadad kylare?

    Undrar helt enkelt om det är tillrådigt (och möjligt) att köra en 9-3 M2005 1.8t automat ca 600km med skadad kylare (krockad rakt framifrån).

    Kan man testa att hälla i "lagningsvätska" och sedan starta och köra försiktigt tills eventuellt motortemperaturen stiger?

    Undrar också var framtill airbag-sensorerna sitter.

    Stort tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    60MIL med hål i kylaren ?
    NEJ!! Ställ den på en trailer istället.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Är det svårt/tidskrävande att byta 9-3 kylaren på plats (och förhoppningsvis) göra bilen körduglig?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Är det svårt/tidskrävande att byta 9-3 kylaren på plats (och förhoppningsvis) göra bilen körduglig?
    Beror ju helt på hur knasad bilen e i fronten. En rak och hel kyl kanske inte ens går att få på plats. Det är ju även lite mixter om du dessutom har både en AC + IC kyl att krångla med. Annars e väl ett kylarbyte inte det som är mest invecklat på en bil. Kör du som folk och framförallt nu på vintern så klarar du dej däremot helt utan kylfläkt. Låt bli tomgång i långa köer bara.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 191
    Medlem#
    8758

    Re: 9-3 Version 2: Köra med skadad kylare?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Undrar helt enkelt om det är tillrådigt (och möjligt) att köra en 9-3 M2005 1.8t automat ca 600km med skadad kylare (krockad rakt framifrån).

    Kan man testa att hälla i "lagningsvätska" och sedan starta och köra försiktigt tills eventuellt motortemperaturen stiger?
    Nej, inte om den läcker. Täcker inte vattnet ända upp i blocket får du lätt skador på aluminiumblock och topp (gjutjärn som på V4:an är tåligare). Jag vet inte var tempmätaren sitter på T8, men om den sitter högt upp som på andra Saabmotorer så ser du inte överhettning på tempmätaren om vattennivån sjunkit för mycket. Så antingen, fixa dit en temporär kylare som är tät eller bogsera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    Får du dit en ny kylare utan att krångla för mycket så se till att göra det, annars så bör du nog definitivt ta den på trailer.

    Jag körde min NG 900 utan kylarvätska i 10mil men den klarade sig, hade inte räknat med att det skulle gå men chansade och det gick, skulle dock inte råda någon annan att testa!
    9-3 2,0t -01

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    768
    SRS sensorerna sitter på rambenen.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 021
    Lånar tråden...

    Ang. det här med medel för att laga kylläckage. Vågar man använda det på en turbomotor? Min kylare läcker lite, får fylla på ett par deciliter i månaden, så det är en liten läcka mao, kan man använda sånt medel? Och vilket medel i så fall?
    Gone country....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Lånar tråden...

    Ang. det här med medel för att laga kylläckage. Vågar man använda det på en turbomotor? Min kylare läcker lite, får fylla på ett par deciliter i månaden, så det är en liten läcka mao, kan man använda sånt medel? Och vilket medel i så fall?
    STP Kylartätning, 64 kronor för 4 deciliter på valfri mack (Grå plastbehållare med krom/röd etikett). Funkade som en dans på gamla golfen!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Lånar tråden...

    Ang. det här med medel för att laga kylläckage. Vågar man använda det på en turbomotor? Min kylare läcker lite, får fylla på ett par deciliter i månaden, så det är en liten läcka mao, kan man använda sånt medel? Och vilket medel i så fall?
    STP Kylartätning, 64 kronor för 4 deciliter på valfri mack (Grå plastbehållare med krom/röd etikett). Funkade som en dans på gamla golfen!
    NEEEJ!! det enda kylartätmedlet som funkar någorlunda är BAR´S-LEAK http://www.barsproducts.com/ Allt annat e ren å skär skit så då kan du lika gärna hälla ett ägg eller kanel i din kyl. Bar´s leak hittar du på både Mekonomen och Autoexperten
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Lånar tråden...

    Ang. det här med medel för att laga kylläckage. Vågar man använda det på en turbomotor? Min kylare läcker lite, får fylla på ett par deciliter i månaden, så det är en liten läcka mao, kan man använda sånt medel? Och vilket medel i så fall?
    STP Kylartätning, 64 kronor för 4 deciliter på valfri mack (Grå plastbehållare med krom/röd etikett). Funkade som en dans på gamla golfen!
    NEEEJ!! det enda kylartätmedlet som funkar någorlunda är BAR´S-LEAK http://www.barsproducts.com/ Allt annat e ren å skär skit så då kan du lika gärna hälla ett ägg eller kanel i din kyl. Bar´s leak hittar du på både Mekonomen och Autoexperten
    SÅG du överhuvudtaget något av det jag skrev förutom "Stp kylartätning"? Den har funkat alldeles utmärkt för mig, bara för att du har dåliga erfarenheter (om du ens prövat den) så betyder inte det att den inte fungerar.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av niohundra

    SÅG du överhuvudtaget något av det jag skrev förutom "Stp kylartätning"? Den har funkat alldeles utmärkt för mig, bara för att du har dåliga erfarenheter (om du ens prövat den) så betyder inte det att den inte fungerar.
    Du.. jag har sysslat med gamla äckliga amerikanare å massa andra skitbilar sedan drygt trettio år och tro mej.. Jag har testat massor av de sk. mirakelmedel som finns på marknaden.

    Det finns en anledning till att "din" STP flaska kostar sextio spänn på närmaste mack och Bar´s leaks burken kostar närmare tvåhundra och inte säljs på alla ställen.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av niohundra

    SÅG du överhuvudtaget något av det jag skrev förutom "Stp kylartätning"? Den har funkat alldeles utmärkt för mig, bara för att du har dåliga erfarenheter (om du ens prövat den) så betyder inte det att den inte fungerar.
    Du.. jag har sysslat med gamla äckliga amerikanare å massa andra skitbilar sedan drygt trettio år och tro mej.. Jag har testat massor av de sk. mirakelmedel som finns på marknaden.

    Det finns en anledning till att "din" STP flaska kostar sextio spänn på närmaste mack och Bar´s leaks burken kostar närmare tvåhundra och inte säljs på alla ställen.
    Det gör det säkert, stp kan ju inte ses som en permanent lösning på problemet som då kanske din tätning gör.
    Men ska man bara runt 100 mil innan större ingrepp så funkar stp bra. Enligt mig då.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Det gör det säkert, stp kan ju inte ses som en permanent lösning på problemet som då kanske din tätning gör.
    Men ska man bara runt 100 mil innan större ingrepp så funkar stp bra. Enligt mig då.
    Hum... ta du själv och läs inläggen riktigt du för det var inte ursprungsfrågan det handlade om nu... Utan "Snabbes" fundering om hans deciliterläkage per månad.

    End of disskution!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 567
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Det gör det säkert, stp kan ju inte ses som en permanent lösning på problemet som då kanske din tätning gör.
    Men ska man bara runt 100 mil innan större ingrepp så funkar stp bra. Enligt mig då.
    Hum... ta du själv och läs inläggen riktigt du för det var inte ursprungsfrågan det handlade om nu... Utan "Snabbes" fundering om hans deciliterläkage per månad.

    End of disskution!!
    Missade att det var decilitervis i månaden, såg bara "liten läcka".
    Vill inte bråka med dig, jag ville bara ha sagt att stp inte är värdelöst.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Skadad vevstake ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •