Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ny bilstereo = bättre ljud??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149

    Ny bilstereo = bättre ljud??

    Tjenare,

    har en Clarion-stereo från 2000 (4x45W MOSFET) i min 9000 CSE-97 (kostade typ 1500:-), har bytt alla originalhögtalare mot nya från DLS. Inte brytt mig om att installera något slutsteg, då jag till 90% har barn i bilen några år framöver...

    Tänkte införskaffa t.ex denna bilstereo: http://www.pioneer.se/se/products/25/12 ... index.html och min fråga blir således: blir det någon förbättring av ljudet som är hörbar??

    /Jonas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    370
    Medlem#
    6396
    nu har jag inte lyssnat på nån av dina stereos men jag misstänker att ljudet kommer bli mera klart och kraftfullare gissar jag...
    men jag skulle nog komplettera med ett steg..
    men det är ju jag det
    Saab 9-5 sc 1.9TID vector
    http://www.garaget.org/Cribbe

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Jo jag antar att ett steg skulle vara ett rejält lyft... Någon som vet om det sitter ett "original-steg" monterat under passagerarsidan fram? Eller finns det inget inbyggt steg i min 9000 CSE-97:a över huvudtaget???

    Enda alternativet är att sätta i bagaget i så fall, eller?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    utvecklingen går ju framåt, så visst kommer du få bättre ljud med ny stereo. men som sagt att ett steg kommer göra MYCKET stor skillnad, det kan jag lova, där kommer du märka att det blir en helt anan dynamik i ljudet.

    beroende på hur stort steg du skaffar så kan man ju få plats med det på andra ställen än bagagen. det finns ju lite plats under passargerar stolen, om det nu inte sitter ett steg där, men det kan du ju slänga bort.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Hur kan jag se att det är ett steg som sitter monterat under passagerarstolen fram? Något sitter det där, men jag vet inte vad.... Står inget att läsa i instruktionsboken eller något?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Hur kan jag se att det är ett steg som sitter monterat under passagerarstolen fram? Något sitter det där, men jag vet inte vad.... Står inget att läsa i instruktionsboken eller något?
    Det sitter med all säkerhet ett steg där då, sen såg jag att det va en -97a, dom har väl steg hela bunten så.

    men det kan du ta bort, för har du inte orginalstereon så tror jag inte att du använder det ändå. för det har ju nån högnivåanslutning
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Clarion i min mening har väldigt bra riktiga värden och orkar en hel del till skillnad emot andra tillverkare. Detta gäller då de original watt som påstås levereras, men mäter man upp en 4x45w eller liknande så levererar dem oftast bara runt 4x10-15w..(gäller iaf dom flesta).
    Pioneer har till fördel att deras radiomottagare är starkare vilket kan var positivt, och vad jag kan se på spec'en så verkar det inte var någon leksaksmodell iaf.
    Skillnaden i ljudvolym tror jag inte kommer skilja sig markant. Men det verkar var en bra huvudenhet att koppla på ett steg till som andra nämnt.
    Även om du har barn i bilen, så märker du snabbt att kvaliten på ljudet blir bättre med steg då dessa ser till att verkligen trycka ut ljudet (även på låg volym).
    Bara några meningar ifrån mig

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    115
    Hej

    Min jobbar kompis köpte en 5000:- Clarion sterio förra veckan och vilken skillnad det blev.
    Nu var det ju inte någon super sterio i bilen innan, men nu har han mycket bra ljud i sin A6:a med original högtalare.
    Jag skulle nog satsa på en Clarion, dom är kanske inte är så snygga att se på men det låter bra, och det är ju huvudsaken.

    Håkan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Tror ni det här (tämligen billiga) steget, också det från DLS = http://www.bilradiohornan.se/shop/produ ... ubCatId=59 , hade gjort någon förbättring av ljudet tillsammans med t.ex den här bilstereon från Clarion??? = http://www.clarion-eu.com/se/CD_DVD_MP3 ... 7e5.4.html

    Kanske inte är nödvändigt att dra nya kablar i hela bilen, kanske bara räcker att koppla in steget i stereon och köra på? Hur går man till väga? Kanske går att koppla in det nya steget i de kablar som redan sitter kopplade i original-steget under passagerarsätet fram???

  10. #10
    Pioneer DEH-P88RS är en maskin som bla används inom billjudstävlande.
    Den har bla tidskomp samt bra filterinställningar.
    Har själv haft föregångaren 8600:an som jag var väldigt nöjd med.

    Ett slutsteg är ju aldrig fel men den funkar även utan det.
    Behärskar du inställnings möjligheterna i maskinen så kommer du bli väldigt nöjd med ljudet.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Funkar alltid utan steg och en modern huvudenhet låter troligen trevligt men det är ALLTID för lite effekt i det inbyggda stereon, du kommer aldrig kunna mosa på tillräckligt den dan rätt låt kommer på radion.

    Bara att jämföra en bil utan turbo, det funkar ganska bra till du börjar vilja pressa på lite
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Tror ni det här (tämligen billiga) steget, också det från DLS = http://www.bilradiohornan.se/shop/produ ... ubCatId=59 , hade gjort någon förbättring av ljudet tillsammans med t.ex den här bilstereon från Clarion??? = http://www.clarion-eu.com/se/CD_DVD_MP3 ... 7e5.4.html

    Kanske inte är nödvändigt att dra nya kablar i hela bilen, kanske bara räcker att koppla in steget i stereon och köra på? Hur går man till väga? Kanske går att koppla in det nya steget i de kablar som redan sitter kopplade i original-steget under passagerarsätet fram???
    Ett slutsteg har mer kräm än vad en stereo säger, står det 45w så är det i bästa fall 20w.
    inkoppling: en lågnivåkabel som går mellan huvudenhet och slutsteg.
    sen drar du högtalarkabel från steget till högtalarna, typ 2,5mm2.
    går ju inte åt så många meter om du har steget fram.
    sen är det strömkabel till steget också, en + och en -, jag brukar dra allt från batteriet för bästa jord. säkringsblock vid batteriet, och ett vid steget.
    area på strömkabel räcker gott med 8mm2, då finns lite över och så går dom nog in i steget oxå.

    bara handla och köra igång!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Blir nog att lämna in detta jobbet till en kunnig och hjälpsam firma i GBG-trakten...

    Tack för era svar!

Liknande ämnen

  1. Bättre ljud i min 9-3 02
    Av lol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 18:24
  2. Bättre ljud med AS3 än med AS2
    Av Xman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 22:55
  3. Få bättre ljud i NG9-3 Cab -04?
    Av klase i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •