Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Går det att använda extern WG på en turbo som har intern?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966

    Går det att använda extern WG på en turbo som har intern?

    Hej!

    Jag undrar alltså, går det att använda sig av en extern wg på en turbo som har ett avgashus som är gjort för intern wg? Jag tänkte om man då låser wg armen i stängt läge?

    Icke möjligt? Om man skulle göra detta, och det fungerar, kommer det då att fungera sämre än om man helt enkelt använder den vanliga interna wastegaten?

    Måste nämligen köpa ett nytt grenrör, och jag sitter och funderar om man skall fixa extern wg på en gång, dock GTBB3071R'en jag har, är ju med intern. Har nog inte råd att byta turbo på samma gång heller

    Mvh

    Björn

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774
    Går att köra med extern om du stänger locket i avgashuset.. som du skrev..
    Vet ej om det är optimalt...men det funkar...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hej!

    Anade just att det skulle fungera, dock är ju stora frågan hur bra det kommer att funka. Kanske är så att det rentav kommer att fungera sämre än att man använder den interna wg'n, med tanke på avgashusets utformning etc.

    Mvh

    Björn

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 186
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    Anade just att det skulle fungera, dock är ju stora frågan hur bra det kommer att funka. Kanske är så att det rentav kommer att fungera sämre än att man använder den interna wg'n, med tanke på avgashusets utformning etc.

    Mvh

    Björn
    du kan ju köra med den interna WG och plugga hålet för extern på grenröret så länge tills du har pengar till annat.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Varför använda extern wastegate? Såvida du inte håller på att sätta samman någon sorts monstermaskin så är extern wastegate ganska onödigt.

    Om man absolut vill ha extern wastegate så finns det vanligen turbinhus utan wastegate. Sedan kan man kanske byta in eller sälja det hus man har.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Varför använda extern wastegate? Såvida du inte håller på att sätta samman någon sorts monstermaskin så är extern wastegate ganska onödigt.

    Om man absolut vill ha extern wastegate så finns det vanligen turbinhus utan wastegate. Sedan kan man kanske byta in eller sälja det hus man har.
    Hej!

    Jag är sugen på att använda mig av extern wastegate, då det kanske kommer ett turbobyte framöver, Vet dock inte när. Är ju lika bra att förbereda grenröret för det, när man måste köpa nytt. Är ju en hel del pengar om man skall ha PeterG grenrör.

    Jo jag vet ang turbinhuset, tror dock det är ganska stort problem att få det sålt?

    Hursomhaver så, Du tycker det är onödigt med extern wastegate till 500-550hk?
    Jag har hört lite delade versioner, men uppskattningsvis så låter det som att mängden menar på att över 500hk är det bättre med extern.

    Har du någon aning hur det kommer att fungera med det jag skrev i första inlägget?

    Mvh
    Björn

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813
    Hej !

    Jag kan inte se några tekniska problem med att spärra den interna WG i stängd position för att använda en extern. Det ligger nära till hand att anta att man får en viss förbättring i turbinverkningsgrad då WG-flödet inte stör turbinflödet som det gör annars. Men, du kan nog bortse från den lilla fördelen...

    OM du skall ha ett X-rör så ställs andra krav på WG'ns utformning, tyvärr hittar man sällan denna på snurror med intern WG. Pulsationerna ur X-röret ställer till det lite, men med en extern, som är rätt utformad så är problemet ur världen.

    MEN, har du en snurra med intern WG så är oftast turbinutloppet allt annat än optimalt, jämför med en utan WG där turbinhjulet kan fisa ur sig gaserna fritt ut i avloppskonan. Åter igen, en viss vinst för extern WG OM man haren snurra utan intern WG förstås.

    Någon absolut gräns för när det är onödigt eller nödvändigt med extern WG kan man givetvis inte sätta, det beror snarare lite mer om kringutrustningen skulle jag nog vilja välja att formulera det.

    I princip är det väldigt enkelt(?) extrern WG möjliggör ett mer kompromisslöst koncept (ur strikt funktion sett) man (vanligtvis) en större grad av frihet i att utforma ett snyggt flöde i pipan efter turbin.

    Den som vill experimentera med WG'ns funktion vid stark pulsation kan ju pröva att köra en TD04HL-15T#5 eller #6 med X-rör med pulssplit.
    Man ser en klart ökad tendens till skenande laddtryck vid då främst högre rpm.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag kan inte se några tekniska problem med att spärra den interna WG i stängd position för att använda en extern. Det ligger nära till hand att anta att man får en viss förbättring i turbinverkningsgrad då WG-flödet inte stör turbinflödet som det gör annars. Men, du kan nog bortse från den lilla fördelen...

    OM du skall ha ett X-rör så ställs andra krav på WG'ns utformning, tyvärr hittar man sällan denna på snurror med intern WG. Pulsationerna ur X-röret ställer till det lite, men med en extern, som är rätt utformad så är problemet ur världen.

    MEN, har du en snurra med intern WG så är oftast turbinutloppet allt annat än optimalt, jämför med en utan WG där turbinhjulet kan fisa ur sig gaserna fritt ut i avloppskonan. Åter igen, en viss vinst för extern WG OM man haren snurra utan intern WG förstås.

    Någon absolut gräns för när det är onödigt eller nödvändigt med extern WG kan man givetvis inte sätta, det beror snarare lite mer om kringutrustningen skulle jag nog vilja välja att formulera det.

    I princip är det väldigt enkelt(?) extrern WG möjliggör ett mer kompromisslöst koncept (ur strikt funktion sett) man (vanligtvis) en större grad av frihet i att utforma ett snyggt flöde i pipan efter turbin.

    Den som vill experimentera med WG'ns funktion vid stark pulsation kan ju pröva att köra en TD04HL-15T#5 eller #6 med X-rör med pulssplit.
    Man ser en klart ökad tendens till skenande laddtryck vid då främst högre rpm.
    Fick lära mig någonstans ifrån, att den interna WG var det optimalaste för avgasflöden, och störde minst.
    så nu blev det till att tänka om igen

    Mats

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag kan inte se några tekniska problem med att spärra den interna WG i stängd position för att använda en extern. Det ligger nära till hand att anta att man får en viss förbättring i turbinverkningsgrad då WG-flödet inte stör turbinflödet som det gör annars. Men, du kan nog bortse från den lilla fördelen...

    OM du skall ha ett X-rör så ställs andra krav på WG'ns utformning, tyvärr hittar man sällan denna på snurror med intern WG. Pulsationerna ur X-röret ställer till det lite, men med en extern, som är rätt utformad så är problemet ur världen.

    MEN, har du en snurra med intern WG så är oftast turbinutloppet allt annat än optimalt, jämför med en utan WG där turbinhjulet kan fisa ur sig gaserna fritt ut i avloppskonan. Åter igen, en viss vinst för extern WG OM man haren snurra utan intern WG förstås.

    Någon absolut gräns för när det är onödigt eller nödvändigt med extern WG kan man givetvis inte sätta, det beror snarare lite mer om kringutrustningen skulle jag nog vilja välja att formulera det.

    I princip är det väldigt enkelt(?) extrern WG möjliggör ett mer kompromisslöst koncept (ur strikt funktion sett) man (vanligtvis) en större grad av frihet i att utforma ett snyggt flöde i pipan efter turbin.

    Den som vill experimentera med WG'ns funktion vid stark pulsation kan ju pröva att köra en TD04HL-15T#5 eller #6 med X-rör med pulssplit.
    Man ser en klart ökad tendens till skenande laddtryck vid då främst högre rpm.
    Hej!

    Tackar och bockar så mycket för en bra förklaring!

    Du ger klartecken utan garantier att det kommer att fungera ( ) att blockera den interna wastegaten och sedan använda sig av en extern wg?
    Självklart räknar jag väl inte direkt med någon effektökning av att använda extern på just denna turbo, men det är bra att det verkar funka, så kan man förbereda grenröret för ett turbobyte senare, till en med utan intern wg.

    Förhoppningsvis så slipper man lite av det skenande GLT'et också.

    Enda problemet är Bilprovningen

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813
    Hej !

    Jodå, det funkar, med DrBoost's världsunika let's go garanti!
    Emellertid täcker den dock inte SBP's onda öga...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    402
    Du får helt enkelt köpa två stycken Glenfiddich flaskor och lägga synligt i baksätet. Det löser det mesta hos besiktningen.

    /Mvh
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Du får helt enkelt köpa två stycken Glenfiddich flaskor och lägga synligt i baksätet. Det löser det mesta hos besiktningen.

    /Mvh

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Då kommer lite av en följdfråga,
    Externa WG'n, skall man ha den "återansluten" till avgassystemet eller ska man ha den öppen?

    Inte det, ehr, miljövänligaste att ha den öppen kanske.

    Mvh

    Björn

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813
    Hej !

    Du brukar få ett "säreget" ljud om du låter WG-gaserna mynna i atmosfären. Om jag får bestämma så kopplar man den till avgassystemet, det blir diskretast så + en viss om än liten miljövinst.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774
    Kör sluten...jag körde öppen i år...

    Det låter något extremt...så det blir sluten i år...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Fick lära mig någonstans ifrån, att den interna WG var det optimalaste för avgasflöden, och störde minst.
    så nu blev det till att tänka om igen

    Mats
    Den externa wastegate ventilen är helt klart en kompromiss när det gäller flöde. Ofta är utformningen så att flödet genom wastegaten blir dåligt exempelvis då man har en turbo som inte skapar ett så högt avgastryck. Vidare så stör flödet ut ur wastegaten flödet från turbinen och man är förstås begränsad till den storlek på wastegaten som turbon har.

    Den interna wastegateventilen har dock fördelar, för det första är den inte speciellt dyr, den är också kompakt (upptäcks inte lika lätt av SBP) och vanligen också mycket driftsäker (finns många dåliga externa wastegates på marknaden). I de fall den kan reglera ned laddtrycket till önskad nivå är den alltså ett mycket lämpligt alternativ.

    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Då kommer lite av en följdfråga,
    Externa WG'n, skall man ha den "återansluten" till avgassystemet eller ska man ha den öppen?

    Inte det, ehr, miljövänligaste att ha den öppen kanske.

    Mvh

    Björn
    Om man återsluter den en bit efter turbinutloppet (ett par dm i alla fall) så medför återansluten wastegate mycket få nackdelar, den stör kanske lite fortfarande men det är i så fall mycket lite.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hej!

    Barnslig som jag är så tycker jag det låter trevligt med extern wastegate, men med som allting annat, det får inte gå till överdrift.

    SBP lär ju slå onda ögat till, och om möjligt ännu mer om man har den "öppen".

    Hur pass hög är ljudnivån när man har den återansluten? Hörs det någonting alls eller är det väldigt minimalt?

    Mvh

    Björn

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Fick lära mig någonstans ifrån, att den interna WG var det optimalaste för avgasflöden, och störde minst.
    så nu blev det till att tänka om igen

    Mats
    Den externa wastegate ventilen är helt klart en kompromiss när det gäller flöde. Ofta är utformningen så att flödet genom wastegaten blir dåligt exempelvis då man har en turbo som inte skapar ett så högt avgastryck. Vidare så stör flödet ut ur wastegaten flödet från turbinen och man är förstås begränsad till den storlek på wastegaten som turbon har.

    Den interna wastegateventilen har dock fördelar, för det första är den inte speciellt dyr, den är också kompakt (upptäcks inte lika lätt av SBP) och vanligen också mycket driftsäker (finns många dåliga externa wastegates på marknaden). I de fall den kan reglera ned laddtrycket till önskad nivå är den alltså ett mycket lämpligt alternativ.

    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Då kommer lite av en följdfråga,
    Externa WG'n, skall man ha den "återansluten" till avgassystemet eller ska man ha den öppen?

    Inte det, ehr, miljövänligaste att ha den öppen kanske.

    Mvh

    Björn
    Om man återsluter den en bit efter turbinutloppet (ett par dm i alla fall) så medför återansluten wastegate mycket få nackdelar, den stör kanske lite fortfarande men det är i så fall mycket lite.

    Hej!

    Har du något exempel på vad man inte ska köpa för öppen wastegate? Tänkte främst på de som inte alls håller måttet?

    Mvh

    Björn

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Hej!

    Har du något exempel på vad man inte ska köpa för öppen wastegate? Tänkte främst på de som inte alls håller måttet?

    Mvh

    Björn
    Speciellt kinatillverkade kopior håller inte alls måttet, ska du köpa grenrör av Peter G så kan säkert han sätta lite skräck i dig angående dessa. Finns även "hemmabyggda" ventiler som är riktigt dåliga (även om det även finns de som fungerar ok).

    Bland annat Peter G säljer TiAl's ventiler, dessa håller hög kvalitet.

    TiAl V44 kostar kring 4500 kr, men se upp för billiga kopior av denna ventil. Bilden nedan är från http://www.petergproduction.com/ och visar en TiAl V44 på ett grenrör för Saab 9000.



    Vill man ha en "öppen" lösning så drar man bara ett separat avgasrör från wastegateventilen, men återsluter man röret efter en dryg halvmeter så fungerar det också bra.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hej Johan!

    Tack för svaret :-)

    Vilken storlek rekommenderas på wastegaten. Är det nödvändigt med så stort som 44mm? Räcker en 38mm kanske?

    Mvh

    Björn

Liknande ämnen

  1. Turbo GT30R(0,62) Saab ng900 tips grenrör,extern WG
    Av Greenmountain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 18:14
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 23:44
  3. Hur fungerar en turbo med intern AV ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 19:42
  4. Extern vs intern wastegate ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •