Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga om apc system i "min" bil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159

    Fråga om apc system i "min" bil

    #
    Senast redigerat av johanekblom86 den 2015-05-28 klockan 12:19.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 522
    Medlem#
    5737

    Re: Fråga om apc system i "min" bil

    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Jag har en Trionic box längst upp i högra hörnet på bilen (såklart?).
    Nej, det är en Jetronic-box. Det är den boxen som sköter bränsleinsprutningen. Det är i denna boxen ett eventuellt "bränslechip" ska stoppas.

    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Jag hittade en liten box under ratten (vet ej vad det är?).
    Det är elektronikboxen till farthållaren.

    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Jag har ingen magnetventil i bilen, finns det någon motor saab gjorde utan att använde sig av magnetventil?, jag tog kort på jetronic boxen och boxen under ratten. Men ska det inte vara en apc box i bilen också?
    Original ska det sitta en magnetventil. Saab har gjort motorer utan magnetventiler. 9000 LTT -94-98 saknar oftast magnetventil. Men din ska ha en.

    DI/APC-boxen sitter gömd under förarstolen.
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Bilen går hur bra som helst och laddar 0.8 (orginal?), men det är det att om jag ska chippa bilen vilka boxar som ska skickas in och om jag ska sätta i en magnetventil!
    Orignal laddar den 1,0bar. Boxarna som det byts chip i vid trimning är bränsleboxen samt DI/APC-boxen.

    Om du tänkt trimma så behöver du en magnetventil. Om den laddar 0,8bar nu utan MV så är det någon klåpare som antingen monterat pysventil eller spännt upp tryckklockan.

    Hade jag varit du så hade jag fixat i ordning bilen till original innan du trimmar. Dvs, skaffa en magetventil och justera grundladdtrycket korrekt. Det ska ligga på 0,4bar.

    EDIT: Såg även att du har fel bränslebox i bilen. Den som sitter där nu kommer från en 2,3i -90. Du ska ha en box med nr 0280 000 908. Om det inte är så att någon bytt chippet i boxen till "rätt".

    Vad har du för nummer på luftmassamätaren?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 497
    Medlem#
    5622
    Jag tycker du ska följa Garfields råd. Det låter som din bil är pystrimmad till 0.8 bar.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    Ok, det är det som är så konstigt för att bilen är inte en Turbo orginal .. Det är istoppad turbo motor och den är omtypad .. Men jag förstår inte för att jag har som sagt ingen magnetventil och ingen apc box under förarstolen? .. & ingen pysventil är inkopplad ..

    nr på lmm ska jag leta på .. motorn kanske inte är från 91 då som jag trott .. tyckte jag såg det i något papper, kan den vara från något annat år då kanske? .. skumt det här!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159

    Re: Fråga om apc system i "min" bil

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Jag har en Trionic box längst upp i högra hörnet på bilen (såklart?).
    Nej, det är en Jetronic-box. Det är den boxen som sköter bränsleinsprutningen. Det är i denna boxen ett eventuellt "bränslechip" ska stoppas.

    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Jag hittade en liten box under ratten (vet ej vad det är?).
    Det är elektronikboxen till farthållaren.

    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Jag har ingen magnetventil i bilen, finns det någon motor saab gjorde utan att använde sig av magnetventil?, jag tog kort på jetronic boxen och boxen under ratten. Men ska det inte vara en apc box i bilen också?
    Original ska det sitta en magnetventil. Saab har gjort motorer utan magnetventiler. 9000 LTT -94-98 saknar oftast magnetventil. Men din ska ha en.

    DI/APC-boxen sitter gömd under förarstolen.
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Bilen går hur bra som helst och laddar 0.8 (orginal?), men det är det att om jag ska chippa bilen vilka boxar som ska skickas in och om jag ska sätta i en magnetventil!
    Orignal laddar den 1,0bar. Boxarna som det byts chip i vid trimning är bränsleboxen samt DI/APC-boxen.

    Om du tänkt trimma så behöver du en magnetventil. Om den laddar 0,8bar nu utan MV så är det någon klåpare som antingen monterat pysventil eller spännt upp tryckklockan.

    Hade jag varit du så hade jag fixat i ordning bilen till original innan du trimmar. Dvs, skaffa en magetventil och justera grundladdtrycket korrekt. Det ska ligga på 0,4bar.

    EDIT: Såg även att du har fel bränslebox i bilen. Den som sitter där nu kommer från en 2,3i -90. Du ska ha en box med nr 0280 000 908. Om det inte är så att någon bytt chippet i boxen till "rätt".

    Vad har du för nummer på luftmassamätaren?
    Menar du att jetronic boxen som sitter i nu är inte från en turbo bil utan ifrån en vanlig 2.3i ?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 522
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Ok, det är det som är så konstigt för att bilen är inte en Turbo orginal .. Det är istoppad turbo motor och den är omtypad .. Men jag förstår inte för att jag har som sagt ingen magnetventil och ingen apc box under förarstolen? .. & ingen pysventil är inkopplad ..

    nr på lmm ska jag leta på .. motorn kanske inte är från 91 då som jag trott .. tyckte jag såg det i något papper, kan den vara från något annat år då kanske? .. skumt det här!
    Är du alldeles 100% supersäker på att du inte har en box under förarstolen? Även om du inte har en DI/APC så måste det finnas nån box som sköter tändningen. Du ser inte boxen bara genom att titta under stolen.

    Dra fram stolen så långt det går och hissa upp den och räta upp ryggstödet så det står rakt upp. Lägg dej nu i baksätet bakom stolen och lyft ut mattan. Under stolen ser du nu två plastskruv. Lossa dessa och vik undan golvklädseln. Nu ser du en metallbit som sitter skruvad med två torx. Lossa denna och ta bort den. Kika in hålet bakom metallbiten och kolla om det verkligen inte sitter en box där inne. Ser du den så dra ut den och kolla vad det står på den.

    Bilen är en -91:a iaf eller?

    De 2.3T som fanns med LMM hade alla magnetventil (91-92). Så motorn som sitter i din bil ska ha en magnetventil original.

    Hur många kW står det att du ska ha i reg. beviset?

    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Menar du att jetronic boxen som sitter i nu är inte från en turbo bil utan ifrån en vanlig 2.3i ?
    Ja, om etiketten stämmer med innehållet så är det så. Vad satt det för motor i bilen innan den byttes?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    Nu har jag kikat under stolen och fann en apc box:

    http://home.no/ekblom/apc%20001.jpg
    http://home.no/ekblom/apc%20002.jpg

    Då är det alltså bara en magnetventil som ska kopplas in samt ställa wg klockan så bilen laddar 0.4 som grundladd?

    Men då till en till fråga, är det "gamla" eller "nya" magnetventilen jag ska ha i?

    Tack så jätte mycket för all hjälp föresten Garfield

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Ok, det är det som är så konstigt för att bilen är inte en Turbo orginal .. Det är istoppad turbo motor och den är omtypad .. Men jag förstår inte för att jag har som sagt ingen magnetventil och ingen apc box under förarstolen? .. & ingen pysventil är inkopplad ..

    nr på lmm ska jag leta på .. motorn kanske inte är från 91 då som jag trott .. tyckte jag såg det i något papper, kan den vara från något annat år då kanske? .. skumt det här!
    Är du alldeles 100% supersäker på att du inte har en box under förarstolen? Även om du inte har en DI/APC så måste det finnas nån box som sköter tändningen. Du ser inte boxen bara genom att titta under stolen.

    Dra fram stolen så långt det går och hissa upp den och räta upp ryggstödet så det står rakt upp. Lägg dej nu i baksätet bakom stolen och lyft ut mattan. Under stolen ser du nu två plastskruv. Lossa dessa och vik undan golvklädseln. Nu ser du en metallbit som sitter skruvad med två torx. Lossa denna och ta bort den. Kika in hålet bakom metallbiten och kolla om det verkligen inte sitter en box där inne. Ser du den så dra ut den och kolla vad det står på den.

    Bilen är en -91:a iaf eller?

    De 2.3T som fanns med LMM hade alla magnetventil (91-92). Så motorn som sitter i din bil ska ha en magnetventil original.

    Hur många kW står det att du ska ha i reg. beviset?

    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Menar du att jetronic boxen som sitter i nu är inte från en turbo bil utan ifrån en vanlig 2.3i ?
    Ja, om etiketten stämmer med innehållet så är det så. Vad satt det för motor i bilen innan den byttes?
    Har ingen aning om vad det var för motor innan, men läst inlägget här ovan ^^

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 522
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    Nu har jag kikat under stolen och fann en apc box:

    http://home.no/ekblom/apc%20001.jpg
    http://home.no/ekblom/apc%20002.jpg

    Då är det alltså bara en magnetventil som ska kopplas in samt ställa wg klockan så bilen laddar 0.4 som grundladd?

    Men då till en till fråga, är det "gamla" eller "nya" magnetventilen jag ska ha i?

    Tack så jätte mycket för all hjälp föresten Garfield
    Härligt! Japp, fixa en magnetventil och justera GLT och håll sedan tummarna att allt funkar som det ska.

    Det är den nya MV du ska ha, den svarta. Sitter även på alla bilar med Trionic 5 bl.a alla 4-cyl 9000 94-98 och ng900 turbo.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    159
    Ok, ska leta på en sådan liten filur så fort som möjligt då .. Men Jetronic boxen kan jag byta bränslechip i för det men en trionic ger mer resultat?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 23:05
  2. Montera 3" system efter kat ist för 2.5"
    Av Hyppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 16:25
  3. Är 9000 Audio System "ingift" i bilen?
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 21:52
  4. Org AS3 system tillsammans med "Pirat" Stereo? 900
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •