Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: hur byter man drivremmen? 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514

    hur byter man drivremmen? 9-5

    höj, jag har en fundering, hur byter jag drivremmen på min 9-5:a ?
    Det sitter ju så mycket skit i vägen,
    men jag har tagit bort innerskärmen och slangen mellan LLM o turbo, men jag hittar då ingenstans att släppa...
    gäller en 9-5 aero -02
    Ps. jag har verkligen letar på SÖK men jag hittar aldrig något..

    mvh/ Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    428
    Remspänningen fixar du lätt. Titta på spännrullen högst upp i bakkant på motorn. Du ser ett fyrkantsgrepp på den. Sätt i ett spärrskaft och vrid på den (fjäderbelastad) tills remmen slackar. I andra handen har du en 4mm insex som du skjuter in i hålet på översidan av remspännaren för att låsa den i detta läge. Insexnyckeln ska så att säga skjutas in från mitten och ut åt höger i färdriktningen. Du förstår när du testar.

    Här har du annars en bra beskrivning: http://www.twinsaabs.com/
    Titta under fix my 9-5/ engine repairs/ DIY serpentine belt..
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  3. #3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    428
    Helt rätt! Sätt den långa gamla remmen! Jag fick också problem med styrservoljud, och ac-kompressor ojande med kortremmen.
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Helt rätt! Sätt den långa gamla remmen! Jag fick också problem med styrservoljud, och ac-kompressor ojande med kortremmen.
    TACK för hjälpen, verkar mycket lättare än jag trodde först,
    tack för hjälpen, klockren!!!!
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Jag gjorde den där operationen utan att veta nästan ngt. Innan jag ens kom på att remmen jag har fått var kortare än original, då hade jag säkert pulat på i ca 4 timmar. Då gick jag ut på nätet och kikade och såg att man skulle strunta i ett av hjulen, då blev det lättare. Det är nog en av dom värsta sakerna jag har gjort på en bil, men då hade jag som sagt inte en aning egentligen om hur man gjorde det. Jag skruvade inte lös ngt utan bytte allt på plats, med stag och hela skiten. Dock ena hjulet förstås. Så det går, med pul även om man vet nada :-D
    9-5 2.3 -98

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Jag gjorde den där operationen utan att veta nästan ngt. Innan jag ens kom på att remmen jag har fått var kortare än original, då hade jag säkert pulat på i ca 4 timmar. Då gick jag ut på nätet och kikade och såg att man skulle strunta i ett av hjulen, då blev det lättare. Det är nog en av dom värsta sakerna jag har gjort på en bil, men då hade jag som sagt inte en aning egentligen om hur man gjorde det. Jag skruvade inte lös ngt utan bytte allt på plats, med stag och hela skiten. Dock ena hjulet förstås. Så det går, med pul även om man vet nada :-D
    Tjenare Guztav, ja men det är ju roligt att ta sig an saker även om man inte är expert, just grejen att man villlära sig o testa..
    Det är helt rätt !!
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87
    Hehe jodå visst är det så, synd bara att man ska hinna bli så j*vla för*annad!
    9-5 2.3 -98

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Citat Ursprungligen postat av Guztav
    Hehe jodå visst är det så, synd bara att man ska hinna bli så j*vla för*annad!
    Hahaha ja men visst är det så, men det hör till
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 351
    Det är allt bra jävla trångt att byta på 9-5:an, tacka vet jag 9000 som man byter på 5 min!

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

Liknande ämnen

  1. Drivremmen gick av
    Av matlin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 15:05
  2. nån som vet vad drivremmen kostar??
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 12:56
  3. 2:a drivremmen på 1 vecka! Vad är fel?
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 19:34
  4. Drivremmen flyttar sig!
    Av jimmie/l i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 10:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •