Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: ACC:n går jämnt, även när det är nollgradigt.

  1. #1

    ACC:n går jämnt, även när det är nollgradigt.

    Jag har en SAAB 9000CD 92:a

    ACC:n går jämnt på högsta fart även när det är kallt, utom när man trycker upp värmen på high, då blir det varmt.

    Har kört kallibrering och då kom det upp felkod 1.
    Är det någon som vet vad det är för fel? Och vad felkoden betyder på.

    Tacksam för svar

    //

    Staffan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Är inte omöjlijgt att det är tempsensorn. Sitter brevid tändningslåset, under sätesvärmesreglagen. Mät upp stiften på denna, verkar ligga mellan 5-20ohm beroende på temperatur. Jag lade min dels på elementet och dels i frysen för att se att den ändrade värde efter att jag lött ihop den.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Jag ska mäta sensorn till helgen när jag får tillgång till en Ohm meter.

    Jag har också varit inne på den banan att det kan vara innetemp sensorn.

    /

    Staffan

  4. #4
    Nu har jag mätt motståndet i sensorn och tom varit på skroten och köpt en "ny". Motståndet på båda ligger runt 12kohm inne i lägenheten ca 21grader, så det verkar stämma bra.

    Men det blir inte bättre av att jag byter sensorn, samma fel fortfarande(felkod 1).

    Har en teori om att det kan vara sensorn som mäter inkommande luften. Värmepaketet läcker kylvatten och min teori går ut på antingen att sensorn har gått sönder pga vattnet eller att den tror att det är jättevarmt när 90 gradigt kylvatten kommer ut. Jag vet att min teori är långsökt men jag har ingen mer idé just nu, är det nån annan som vet vad det kan vara för fel?

    Pratade med SAAB idag och de pratade om ett spjäll som kunde ha låst sig eller inte rörde sig som det skulle, men eftersom jag får värme när jag trycker upp temperaturun till high så borde det inte vara något spjäll som spökar.

    Tacksam för svar och idéer om vad det kan vara som spökar.

    //

    Staffan

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Stämmer utetempen i edu:n i instrumentpanelen?
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Ja den stämmer. Annars hade det varit ett lätt fel att åtgärda.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Det var ju synd.
    Felkoden är nämligen ingen felkod utan betyder bara att du har 1 fel.
    Problemet är att veta var.
    Går ju att kolla med Isat, men det är inte alla som har en sån hemma.

    Det är 4 givare inblandade i acc:n, utetemp, kupétemp, tillufttemp och solsensorn.
    Om nån inte fungerar blir det lite lustigt.
    Solsensorn är väl den enda som inte är direkt mätbar då den använder seriekommunikation.
    Tror jag läst nån tråd där kontakten till solsensorn lossnat och gett ett liknande fel.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Mäter du på rätt stift? de ska "korsmätas" (enda sättet att få utslag) men två av dem är bara till fläktkretsen och ger ungefär det värde du fått. De andra två går till givaren. Jag var tvungen att tabort plasten på min för att se hur jag skulle mäta.

    Aerosnorpan: Borde det inte gå att utläsa vad som är fel genom att se vart i kalibreringen felet uppstår?

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Jag kollade så jag mätte på rätt stift, jag provade även att mäta direkt över motståndet med samma resultat.

    Är det lätt att ta bort solsensorn? eller måste man ta bort instrumentbrädan.

    Vill undvika att ta bort fläkten mm för att komma åt inluft sensorn om det går, men om jag inte hittar felet någon annanstans så blir det väl att bita i det sura äpplet tillslut.

    SAAB säger att de vill ha runt tusen kr för att felsöka, verkar inte det dyrt? Jag trodde att de bara kopplar i ett instrument och ser var felet är.

    //

    Staffan

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av se.ericsson
    Är det lätt att ta bort solsensorn? eller måste man ta bort instrumentbrädan.
    Ja på båda.
    Citat Ursprungligen postat av se.ericsson

    Vill undvika att ta bort fläkten mm för att komma åt inluft sensorn om det går, men om jag inte hittar felet någon annanstans så blir det väl att bita i det sura äpplet tillslut.
    Inga problem för den enda sensorn i luftströmmen sitter innanför handskfacket, (om man bortser från frostskyddsbrytaren) och är för tillufttemp.

    Citat Ursprungligen postat av se.ericsson
    SAAB säger att de vill ha runt tusen kr för att felsöka, verkar inte det dyrt? Jag trodde att de bara kopplar i ett instrument och ser var felet är.
    Det är kanske ett dyrt instrument, (som en Fenderstrata från 59 eller så).
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. Var med STCS även...
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 10:31
  2. Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!
    Av Börne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 12:45
  3. 9-3 cab. även på vintern?
    Av Strömgren i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 16:10
  4. Ett jämnt tickande (900ng)
    Av MagicMike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •