Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Imponerad av bränsleförbrukningen (9-5 med släp)

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678

    Imponerad av bränsleförbrukningen (9-5 med släp)

    Tja!

    I helgen var jag i norrköping och lämnade en bil för burbygge. Körde upp dit med min 9-5 med biltransportsläp.

    Resan upp gick med snitthastighet av 92km/h och förbrukning på 0,99l/mil. Jag är grymt imponerad av att kunna köra så billigt med så stor bil som 9-5an trots att man har bil bak på släp efter Det var iaf 1400kg på kroken.

    Hela resan fick ett snitt på 0,93l/mil över 67mil och med en snitthastighet på 85km/h. Halva resan med bil på släpet andra hälften tomt släp påväg hem..

    Har ni egna erfarenheter? Vi hade inte som mål att köra billigast vilket kanske vår snitthastighet på 92km/h visar.

    Edit: Alla siffror kommer från SIDen.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 690
    Pappa brukar ligga på runt 1,2-1,3 liter/mil med husvagn bakom sin 9-5 kombi 2.0t. Men att ligga under litern låter bra
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Runt 8.5 l/100km med bilsläp lastat med 1st og900 efter. Någon extra motor mm hängde också med. Farthållaren på 90km/h, Norrtälje-Norrköping. Bilen var en 9-5 2.3t -00, originales.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Pappa brukar ligga på runt 1,2-1,3 liter/mil med husvagn bakom sin 9-5 kombi 2.0t. Men att ligga under litern låter bra

    Ja, det tycker jag med.. vi låg ändå och sniffade 100km/h mestadels.. Snittet blev ju från det att vi tankade och hela vägen till norrköping så det blev ju inte bara på motorvägen..

    Ragnar: Jag tror nog att man kunnat få ner förbrukningen lite till om man nollställde den när man fått upp farten och bara låg och tågade på motorvägen... men när den kröp under litern trots att man låg i 97-99km/h så kändes det helt ok iaf.. Får se om vi anstränger oss mer nästa gång så kan vi återkomma med en rapport igen..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Min morsa och låtsasfarsa drog en häst ner till Skåne, cirka 25-30 mil tror jag och fick en snittförbrukning på 1,3-1,4. Detta på en Volvo V70 (hyrd) och med ett hyrt hästsläp. Anledningen till att vi hyrde var att vi inte har något drag på någon av våra bilar.

    Tycler 1,3-1,4 är oroande högt jag. De brukar inte köra som busar i när man har hästen i iallafall.

    Mvh
    Wall

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    206
    Låg på en 1.28/mil i somras med husvagnen bakom. Snittfart 95km/h och sträckan var från Jönköping till Stockholm så det är inte den planaste vägen att mäta. Jag var riktigt nöjd med den siffran i alla fall.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 307
    Min 9-5 2,3 drar 0,95 med 1400kg Cabby vagn efter (max 90km/h. Samma vagn efter min Firebird så är förbrukningen runt 1,6-1,7 (max 80km/h) Efter Cheva vanen kan jag hänga vad som helst, den får ta 3ton på kulan och drar 1,3-1,4 oavsett sålänge det inte rullar fortare än åttio.

    9-5´an går ännu billigare med biltransportsläp än me husvagn även om detta väger 1800kg (max 80km/h) luftmotståndet gör helt klart en hel del men 9-5´an går billigare än någon av mina tidigare 9000 som många gånger fått agera dragbil.

    Min polare var helt klart imponerad när vi hämtade en BMW 740 i Skåne. Räknade ut jag hade drygt 1900kg på kroken efter min -96´a 9000 2,3 200hk och den låg stött på 1,1 hem.

    Annars är användade av farthållare en bränsletjuv av stora mått med påhäktat släp. Det är mycket mera ekonomiskt att köra aktivt och "läsa" motorns vridmoment manuellt istället för att låta bilen gasa själv. En teknik som man lär sej om man kört mycket lastbil och måste ha en vettig bränsleekonomi.

    Säger sej själv att om du "låser fast" bilen på tex. 85km/h med farthållaren så gör den ju allt för att hålla den hastigheten oavsett förutsättningarna. Kör du aktivt så kan du istället låta farten falla till kanske 65-70 när det går tungt och låta utförslöpan efter accelerera upp bilen i fart istället för att fälla pedalen i botten som farthållaren gör.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 874
    Medlem#
    891
    Mike> T7 Is the shit liksom

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    1,00L/milen 9-3SS -06 1.8t, fullastat 1500släp. 30 mil körning, 100 kmh snitt.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 117
    Strax under litern med en 9000 CS på släp, på blandat 50-70-90 vägar med en del backar och mycket kurvor, var helt klart imponerad (detta uträknat när jag tankade)

    Kan tilläggas att jag körde på ungefär samma förbrukning med mycket mindre last på släp innan steg 1 och då på rak och fin motorväg i 90-100km/h. (Detta enligt SID)

    Mvh

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Låg på ca 1,2-1,3 l/mil med 1500kg husvagn i 80 km/h i sommras med min 9-5 Aero. Ca 1,5l/mil när jag låg i 100-110.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    ...snittförbrukning på 1,3-1,4 på en Volvo V70 (hyrd) och med ett hyrt hästsläp. Tycler 1,3-1,4 är oroande högt jag. De brukar inte köra som busar i när man har hästen i iallafall.
    1. Är bilen ny, kanske den inte var inkörd

    2. Luftmotståndet är väl högt på en husvagn

    3. Volvo drar mkt soppa

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    ...snittförbrukning på 1,3-1,4 på en Volvo V70 (hyrd) och med ett hyrt hästsläp. Tycler 1,3-1,4 är oroande högt jag. De brukar inte köra som busar i när man har hästen i iallafall.
    1. Är bilen ny, kanske den inte var inkörd

    2. Luftmotståndet är väl högt på en husvagn

    3. Volvo drar mkt soppa
    4. Det var kanske 140hk varianten. Törstigare och klenare än den borde vara.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    469
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    ...snittförbrukning på 1,3-1,4 på en Volvo V70 (hyrd) och med ett hyrt hästsläp. Tycler 1,3-1,4 är oroande högt jag. De brukar inte köra som busar i när man har hästen i iallafall.
    1. Är bilen ny, kanske den inte var inkörd

    2. Luftmotståndet är väl högt på en husvagn

    3. Volvo drar mkt soppa
    4. Det var kanske 140hk varianten. Törstigare och klenare än den borde vara.
    Hade en gång i tiden en Volvo 740GLT-16 vilken jag drog i väg med en 4P vagn med kåpa och 1 st Arctic Cat Zr 440 inuti.. åkte 20 mil t.o.r när jag var 1 mil hemifrån fick jag soppa torsk, och då var bilen fulltankad när jag åkte hemifrån.. bilen drog mao ca 3,5 liter milen.. skotern drog den dagen 25 liter på 11 mil, hade varit billigare att åkt skoter de 20 milen än tagit den bakom bilen på vagnen!

    9-5 an låg i somras på 1,12 med full lastad statoil hyrvagn, ( största varianten) snitt fart någonstan runt 90 kanske.

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    ...snittförbrukning på 1,3-1,4 på en Volvo V70 (hyrd) och med ett hyrt hästsläp. Tycler 1,3-1,4 är oroande högt jag. De brukar inte köra som busar i när man har hästen i iallafall.
    1. Är bilen ny, kanske den inte var inkörd

    2. Luftmotståndet är väl högt på en husvagn

    3. Volvo drar mkt soppa
    4. Det var kanske 140hk varianten. Törstigare och klenare än den borde vara.
    Ah, jag vet inte men det kanske stämmer. Stod ingen dekal på bakluckan om vilken motor det var, då är det kanske sneak som gäller?

    Mvh
    Wall

  16. #16
    Min lilla erfarenhet av 240/740 är att det slukar bensin i mängder. Körde en 240 automat (en pers, ej last) 700 km motorväg/landsväg och den drog ca 14 l/100km 95 blyfri. Däck? Vinterdäck med utdragna (!) dubbar.

  17. #17
    Körde ett fullastat Thule-släp Helsingborg-Bålsta. Bilen drog 1,3.
    Kan bla ha att göra med att det gick i 100-105 och att det småvobblade hela vägen (orka ligga i 80 i 65mil).

    Fick några riktigt obehagliga vobblingar i nedförsbackar som gjorde att jag nästan bytte fil (körde nattetid).

    Bilen en 9-5 kombi 2,3t BSR steg 1.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 307
    Citat Ursprungligen postat av turbo75
    Körde ett fullastat Thule-släp Helsingborg-Bålsta. Bilen drog 1,3.
    Kan bla ha att göra med att det gick i 100-105 och att det småvobblade hela vägen (orka ligga i 80 i 65mil).

    Fick några riktigt obehagliga vobblingar i nedförsbackar som gjorde att jag nästan bytte fil (körde nattetid).

    Bilen en 9-5 kombi 2,3t BSR steg 1.
    Knappast någon konst att orka hålla åttio om man skall vara laglig, sen måste du ha lastat släpet helt fel. Har aldrig någonsin probs med vobbel vare sej på husvagn, biltrailer eller vanlig släpvagn. Jazz å kast med vagnen beror i princip alltid på för lågt kultryck.

    Med lite tanke å sunt förnuft när man lastar så får man vettiga köregenskaper runt 60-70kg på kroken brukar vara lämpligt på en vanlig personbilsvagn (givetvis beroende på storlek och last) På en biltrailer/husvagn oftast lite mer kolla så du får snudd på lite "häng" i häcken på dragbilen. Det räcker oftast med att flytta fram bilen 5-10centimeter så blir färden mycket lugnare. Har sett nötter som ibland lastat bilar bakåfram *suck* Husvagn lika så, stuva i lite extra i gasolskuffen eller framtill inne i vagnen.

    Slut OT!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av turbo75
    Körde ett fullastat Thule-släp Helsingborg-Bålsta. Bilen drog 1,3.
    Kan bla ha att göra med att det gick i 100-105 och att det småvobblade hela vägen (orka ligga i 80 i 65mil).

    Fick några riktigt obehagliga vobblingar i nedförsbackar som gjorde att jag nästan bytte fil (körde nattetid).

    Bilen en 9-5 kombi 2,3t BSR steg 1.
    Knappast någon konst att orka hålla åttio om man skall vara laglig, sen måste du ha lastat släpet helt fel. Har aldrig någonsin probs med vobbel vare sej på husvagn, biltrailer eller vanlig släpvagn. Jazz å kast med vagnen beror i princip alltid på för lågt kultryck.

    Med lite tanke å sunt förnuft när man lastar så får man vettiga köregenskaper runt 60-70kg på kroken brukar vara lämpligt på en vanlig personbilsvagn (givetvis beroende på storlek och last) På en biltrailer/husvagn oftast lite mer kolla så du får snudd på lite "häng" i häcken på dragbilen. Det räcker oftast med att flytta fram bilen 5-10centimeter så blir färden mycket lugnare. Har sett nötter som ibland lastat bilar bakåfram *suck* Husvagn lika så, stuva i lite extra i gasolskuffen eller framtill inne i vagnen.

    Slut OT!!
    När du ändå drar upp det.... Porschar lastar man ALLTID bakofram.... förutom 944, 928 och andra oäktingar med motorn fram..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av turbo75
    Körde ett fullastat Thule-släp Helsingborg-Bålsta. Bilen drog 1,3.
    Kan bla ha att göra med att det gick i 100-105 och att det småvobblade hela vägen (orka ligga i 80 i 65mil).

    Fick några riktigt obehagliga vobblingar i nedförsbackar som gjorde att jag nästan bytte fil (körde nattetid).

    Bilen en 9-5 kombi 2,3t BSR steg 1.
    Knappast någon konst att orka hålla åttio om man skall vara laglig, sen måste du ha lastat släpet helt fel. Har aldrig någonsin probs med vobbel vare sej på husvagn, biltrailer eller vanlig släpvagn. Jazz å kast med vagnen beror i princip alltid på för lågt kultryck.

    Med lite tanke å sunt förnuft när man lastar så får man vettiga köregenskaper runt 60-70kg på kroken brukar vara lämpligt på en vanlig personbilsvagn (givetvis beroende på storlek och last) På en biltrailer/husvagn oftast lite mer kolla så du får snudd på lite "häng" i häcken på dragbilen. Det räcker oftast med att flytta fram bilen 5-10centimeter så blir färden mycket lugnare. Har sett nötter som ibland lastat bilar bakåfram *suck* Husvagn lika så, stuva i lite extra i gasolskuffen eller framtill inne i vagnen.

    Slut OT!!
    Vi började lasta tunga saker längst in i släpet men eftersom utrymmet mellan hjul och skärmkant redan var minimalt innan så "råkade" det bli några tyngre kartonger längre bak i släpet.

    Ville undvika det snygga V:et en del får, där kroken nästan tar i backen.
    Men vobblandet höll mig sysselsatt och vaken iaf. :-)

Liknande ämnen

  1. Trimning för att minska bränsleförbrukningen Turbo X?
    Av mrski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 18:46
  2. Imponerad
    Av Captain Morgan i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 00:10
  3. Lustigt med bränsleförbrukningen
    Av Trollfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 00:54
  4. Hur mäts bränsleförbrukningen ?
    Av Scabben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 09:50
  5. SID och bränsleförbrukningen
    Av KN i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •