Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Något skumt har hänt med låset -NG900

  1. #1

    Något skumt har hänt med låset -NG900

    Hej,

    har märkt på förarsidan att låset varit lite, som i lite men inte mkt trögt att vrida om. Igår så sprutade jag in låsspray för att se om det hjälpte. Det var INTE bra!

    När jag stoppa in nyckeln igen så gick den vrida mer än vad man "ska", om ni förstår. Resultatet = ingen dörr gick att öppna. Efter en stund gick den dock att vrida tillbaka..

    Så min fråga är: gissar att låskolven är kass. Går det renovera på något sätt. Om inte. Kan man byta låset från högerdörr till vänsterdörr. Svårt att göra??

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    tror du blir tvungen att plocka ut hela handtaget och de är lite pill om man inte gjort det ett par gånger tidigare.

    byta borde det nog gå, tycker ju annars du skulle ta en runda till saab och se omdu kan köpa ett nytt istället, känns lite sådär att flytta de trasiga låset bara.

    annars kan du ju öppna dörrsidan och smörja från det hållet för de är mest mekaniska delar i dörren, alltså går med 3-4 stålpinnar.

    när du vrider nycklen så trycker du ner en pinne som trycker på centrallåset så de trycker upp låspinnen på insidan, kan ju mycket väl va någon koppling som är skadad där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Har aldrig rivit ner en 900 dörr innan.. :/

    Men att köpa nytt lås låter lite som en dyr historia?? Men låt säga att jag river ner dörren, går det att se direkt om något är skadad/trasigt?

    Är risken stor att man inte får ihop låset igen?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Hmm...

    Du vet funktionen med dubbellåsning, va?


    Låset ska ju gå att vrida till 90 graders lutning åt höger. När man gör det så låser den så att det inte går att låsa upp genom att dra upp låsplopparna på dörrarna eller låsknappen i kupén. En stölsäkerhetsgrej...


    Det var inte det läget du vred till då?

    Eller lyckades du vrida låset mer än 90 grader?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Det var åt höger! Hade jag ingen aning om att det var nån sån funktion, så det kanske var den som hakade i då. Tror inte det gick mer än 90 grader. Dock var den som sagt lite knepig att få tillbaka, men det gick ju till slut..

    Kanske kan låset bli bättre av lite mer smörjning eller vad tror ni? Isåfall, är det låsölja eller finns det något annat, bättre?

    Smörjer man "allt" genom att spruta in i nyckelhålet eller ska man riva ner dörren för att komma åt alla delar?

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av mrlowalowa
    Det var åt höger! Hade jag ingen aning om att det var nån sån funktion, så det kanske var den som hakade i då. Tror inte det gick mer än 90 grader. Dock var den som sagt lite knepig att få tillbaka, men det gick ju till slut..

    Kanske kan låset bli bättre av lite mer smörjning eller vad tror ni? Isåfall, är det låsölja eller finns det något annat, bättre?

    Smörjer man "allt" genom att spruta in i nyckelhålet eller ska man riva ner dörren för att komma åt alla delar?

    Tror på mer smörjning... Låsolja bör funka fint. Vill du testa nått annat så funkar väl universalmedlen (WD40 / 5-56) bra också, kanske till och med bättre om det är riktigt igenkleggat.

    Tycker du först bör prova att bara spruta i låset och ser om det blir bättre. Är oftast bara själva låscylindern osv som kärvar, och det når du bra genom att spruta in olja utifrån.

    Om det ändå inte blir bra så kan du ju ta bort dörrsidan och fortsätta...



    Ett litet varningens tecken bara: Om nu dubbellåsningen var riktigt svår att få ur, så kan det ju vara lite vanskligt...

    Det bästa är såklart om du får igång låset, men skulle nu dubbellåsningen gå in utan att du kan få upp det igen, så är du som sagt ganska rejält utelåst...


    Men personligen så skulle jag försöka dränka låset med någon lämplig låsolja och/eller WD40/5-56 och testa låsa/låsa upp (och med dubbellåsning ibland) tills dess att det funkar tillfredsställande.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. skumt bromsproblem ng900
    Av ng900turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 22:23
  2. Något skumt med varvtalet....9-5 2.3ltt -99
    Av Per-Ola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 14:09
  3. Ng900 som beter sig skumt.
    Av Lindell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 09:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •