Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: BSR Steg 1?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    8

    BSR Steg 1?!

    Hejsan...är inne på att köpa BSR steg ett till min 9-3 SS 1.8t -04.
    vad säger ni som har detta, funkar det fint, på vilket sätt ändras bilen i förhållande till original??...Berätta gärna allt ni vet...vill ha så mycket info som möjligt...

    Tack På Förhand...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 562

    Re: BSR Steg 1?!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik87
    Hejsan...är inne på att köpa BSR steg ett till min 9-3 SS 1.8t -04.
    vad säger ni som har detta, funkar det fint, på vilket sätt ändras bilen i förhållande till original??...Berätta gärna allt ni vet...vill ha så mycket info som möjligt...

    Tack På Förhand...
    Sökfunktionen är väldigt användbar, hade du testat den hade du fått fram b.la http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +steg+1+ss
    Detta forum har många nöjda kunder hos i stort sett alla trimfirmor. En del har testat 4 leverantörer, andra har bara testat en men är hur nöjda som helst ändå. När det diskuteras "vad ska ja välja/vilket chip är bäst?" så brukar det i ungefär 100% av fallen spåra ur lite
    Mitt tips är att du går in i sökfunktionen, söker på din bilmodell och sedan lägger till "Steg 1 Nordic/Maptun/SQR/BSR/ItsFun/ChipCenter/Autotech/Powerchip" Har säkert glömt nån leverantör för tillfället, och kan ju direkt avslöja att ItsFun ChipCenter och Powerchip har rykten snäppet under de andra firmorna.. Sökfunktionen kan förklara varför
    Hoppas du hittar en leverantör som du blir nöjd med!

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Jag är nyfiken på hur det kommer sig att BSR plockar ut 274Hp/434Nm vid en vanlig steg 1 trimning.
    Gentemot t.ex. maptun/nordic som "bara" tar ut 265Hp/420Nm vid sin steg 1. (Ser nu att nordic bara verkar erbjuda steg 2 inte steg 1??)

    Jag har svårt att tro att de inte klarar av att plocka ut samma effekt som BSR, vilket får mig att fundera på huruvida de medvetet lägger det lägre för att ha större marginaler. Alltså inte riskera att pressa vissa delar för hårt.

    Om det inte är så, ser jag ingen anledning till att inte välja BSR, då de både ger högre effekt, möjlighet att trimma ner bilen om så önskas, samt att kunna aktivera deras program igen ifall det av någon anledning skulle försvinna. (T.ex som när vissa fick sitt program överskrivet vid tändkassetsbytet).

    Inviduellt kan det ju såklart finnas anledning att ta ett bolag i sin närhet, eller om man i framtiden är intresserad av att "bygga på" med ytterliggare steg.
    Men om man bortser från alla sådana fall, varför skulle man inte vilja ha de fördelar BSR erbjuder?
    9-5 Aero -01

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    BSR effektsiffror beror nog mest på vilken sorts bänk den är bänkad i ;D

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    BSR effektsiffror beror nog mest på vilken sorts bänk den är bänkad i ;D
    Så kan det ju också vara iofs.
    9-5 Aero -01

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 478
    Har haft BSR till min v70 och till min 9000. Jag är mycket nöjd, främst med att mha ppc kunna ladda tillbaka orginalprogrammet om det skulle bli något fel så att bilen går skit med trim.

    Kan rekommendera BSR på det viset. När det gäller support och bemötande tycker jag att de har en bit kvar till ex Nordic som jag hade kontakt med för uppgradering. Ring runt och bilda dig en egen uppfattning.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Som jag sagt i tidigare trådar - jag är mkt nöjd ägare till en BSR-trimmad 9-3 SS Aero (2.0T). Har fungerat mkt bra! Jag skulle dock säga - oavsett trimfirma så är det helt klart värt att trimma sin bil, effekt- och körmässigt (huruvida man anser det prisvärt måste dock vara upp till var och en)! Det ger iaf stor skillnad på effekt, och ger helt annat tryck i bilen. Så jag skulle absolut rekommendera att chippa bilen

    //stefan

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    823
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Jag är nyfiken på hur det kommer sig att BSR plockar ut 274Hp/434Nm vid en vanlig steg 1 trimning.
    Gentemot t.ex. maptun/nordic som "bara" tar ut 265Hp/420Nm vid sin steg 1. (Ser nu att nordic bara verkar erbjuda steg 2 inte steg 1??)

    Jag har svårt att tro att de inte klarar av att plocka ut samma effekt som BSR, vilket får mig att fundera på huruvida de medvetet lägger det lägre för att ha större marginaler. Alltså inte riskera att pressa vissa delar för hårt.

    Om det inte är så, ser jag ingen anledning till att inte välja BSR, då de både ger högre effekt, möjlighet att trimma ner bilen om så önskas, samt att kunna aktivera deras program igen ifall det av någon anledning skulle försvinna. (T.ex som när vissa fick sitt program överskrivet vid tändkassetsbytet).

    Inviduellt kan det ju såklart finnas anledning att ta ett bolag i sin närhet, eller om man i framtiden är intresserad av att "bygga på" med ytterliggare steg.
    Men om man bortser från alla sådana fall, varför skulle man inte vilja ha de fördelar BSR erbjuder?
    Hej!

    För Aero 2.0T.

    Måste säga att jag inte känner igen de siffrorna, BSR anger 247Hk/388Nm för ett steg 1 medan Nordic anger 245Hk/380Nm för ett steg 1.

    Allt enligt deras hemsidor!

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Jag är nyfiken på hur det kommer sig att BSR plockar ut 274Hp/434Nm vid en vanlig steg 1 trimning.
    Gentemot t.ex. maptun/nordic som "bara" tar ut 265Hp/420Nm vid sin steg 1. (Ser nu att nordic bara verkar erbjuda steg 2 inte steg 1??)

    Jag har svårt att tro att de inte klarar av att plocka ut samma effekt som BSR, vilket får mig att fundera på huruvida de medvetet lägger det lägre för att ha större marginaler. Alltså inte riskera att pressa vissa delar för hårt.

    Om det inte är så, ser jag ingen anledning till att inte välja BSR, då de både ger högre effekt, möjlighet att trimma ner bilen om så önskas, samt att kunna aktivera deras program igen ifall det av någon anledning skulle försvinna. (T.ex som när vissa fick sitt program överskrivet vid tändkassetsbytet).

    Inviduellt kan det ju såklart finnas anledning att ta ett bolag i sin närhet, eller om man i framtiden är intresserad av att "bygga på" med ytterliggare steg.
    Men om man bortser från alla sådana fall, varför skulle man inte vilja ha de fördelar BSR erbjuder?
    Hej!

    För Aero 2.0T.

    Måste säga att jag inte känner igen de siffrorna, BSR anger 247Hk/388Nm för ett steg 1 medan Nordic anger 245Hk/380Nm för ett steg 1.

    Allt enligt deras hemsidor!

    Mvh rs_aero
    Verkar som Keffooo kikat på siffror för 9-5 Aero.
    Den här tråden var tänkt att handla om 9-3 SS 1,8t. Låt den få göra det.

    Jag körde med BSR steg 1 i min förra bil (9-3 SS 2,0t 2003).
    Eftersom 1,8t och 2,0t har samma hårdvara får steg 1 uppgraderingen samma resultat. Det är ju en ganska rejäl ökning i 1,8t från 150 till ca 204 hk. Du får en helt annan karraktär och mycket roligare bil.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    823
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Verkar som Keffooo kikat på siffror för 9-5 Aero.
    Siffrorna var så lika Aero 2.0T men lite vända osv men vridet är helt off + att tråden handlar om SS. Gick lite för snabbt

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Verkar som Keffooo kikat på siffror för 9-5 Aero.
    Siffrorna var så lika Aero 2.0T men lite vända osv men vridet är helt off + att tråden handlar om SS. Gick lite för snabbt

    Mvh rs_aero
    Ah crap. Ni har helt rätt.
    Jag ber om ursäkt och drar mig ur diskussionen.
    9-5 Aero -01

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    522
    jag har bsr ppc chip till min 9-3ss 2.0t men e ju samma motor du har grymt nöjd med effekten nu om man jämför med innan du kommer inte bli besviken
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

Liknande ämnen

  1. Ska renovera växellådan. Finns det någon steg för steg hjälp
    Av mmegaman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:54
  2. Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:47
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  4. Söker steg-för-steg beskrivning. demontering slavcyl og900
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •