Sitter och klurar lite på hur Trionic (5.2 är mest intressant för min del) klarar av att hantera en höjning av bränsletrycket.

Syftet är naturligtvis att klämma ur några hästar till ur spridarna

Om jag fattat rätt klarar adaptionen i T5 av att reglera insprutningstiden +/- 25% just för att kompensera för ev variationer i bränsletrycket.
Har för mig att specen för btr ligger på 3,0 +/- 0,1 bar , dvs trycket kan variera från 2,9-3,1 utan att det är något fel.

Räknar man då lite med dessa formler ( http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/formler.html )
visar det sig att det skiljer ca 9 hk i "möjlig effekt" redan mellan 2,9 => 3,1 bar, dvs ca 4,5hk/0,1bar i höjning. (räknat med 391ml spridare och 90% duty cycle).

Låt säga då att jag ökar trycket till 3,5bar
Teoretiskt skulle det kunna ge ca +20hk (förutsatt att spridarna är begränsningen).

Vad kommer då Trionic tycka om detta illdåd?
Kommer adaptionen att ta hand om detta utan att man märker något eller vad händer ?
Kommer det ökade bränsletrycket orsaka andra problem som t.ex. taskig sprutbild etc ?

Kommentarer & synpunkter önskas.

Någon måste väl ha provat ?