Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vart köpa gummi till torkarblad? (9-5)

  1. #1

    Vart köpa gummi till torkarblad? (9-5)

    Efter att ha köpt nya torkarblad till *kampanjpriser* så tänkte jag rekonda de gamla eftersom det enda som är dåligt är gummit.

    Så min fråga, var hittar jag bra gummi till mina torkarblad?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Det försvann väl på sjuttiotalet...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481
    de går väl inte köpa bara gummit...
    jag har då alldrig sett det utan man får köpa hela torkare.

    sen finns de ju massa grejer man kan göra för att "återuppliva" de gamla tillsvidare iaf...

    släng de gamla och kör med de nya!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Jag kör med de nya nu Men eftersom skicket i övrigt är bra på de gamla kändes det lite onödigt att köpa nya nästa gång.

    Vad tror ni om detta

    http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... _id=SE-615

    Finns det andra alternativ ?

    Det är inte som jag är snål utan det var mest på skoj för att testa om det är möjligt med ett bra resultat. Finns det inte så är det bara att köpa nya nästa gång också !

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    de gummin som finns att köpa brukar vara ganska universal. Det är alltid nåt litet som skiljer så de inte sitter ordentligt och sedermera gör en besviken. Sååå många blad byter man väl inte per år så man inte kan unna sig kvalitetsblad på en gång?

  6. #6
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788
    Projekt Secret ..

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 173
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    de gummin som finns att köpa brukar vara ganska universal. Det är alltid nåt litet som skiljer så de inte sitter ordentligt och sedermera gör en besviken. Sååå många blad byter man väl inte per år så man inte kan unna sig kvalitetsblad på en gång?
    TRICO:s reservblad (gummit, man kan inte använda skenan) passar i min orginalhållare på bakrutetorkaren (MY00, omgjort på MY06 eller så?), men fram har jag inte hittat något som passar bra i orginalmekaniken.

    Det stör mig faktiskt att man inte kan byta bara bladet, känns som slöseri, men det är också så att bästa tillverkare av torkarmekanik inte nödvändigtvis har bästa gummit. Jag har tvingat in gummit från Biltemas premiumblad i Saabs mekanik (kräver smärre modifieringar, och är svårt att få bra), och jag tycker nog det gummit fungerar lite bättre än Saabs orginal. Men Saabs mekanik är klart bättre än Biltemas premiumblad (eller för den delen samtliga andra piratblad jag använt på 9000 eller 9-5; har dock aldrig använt Champion som somliga gillar).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272
    Det måste gå att göra bra.
    Jag bytte framrutan häromdagen och då ingick nya torkarblad. När jag hämtar bilen ser jag att de bara bytt gummit i torkarna men det funkar suvve. Vilken skillnad det är med ny ruta och fräscha blad - man ser ju ut
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272
    Och nu bytte jag torkarblad igen till dessa:
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=615025

    Måste rekommenderas. I kombination med nanotech behandlad framruta är det en dröm att köra i regn och slaskväder.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    347
    Nog fan måste det finnas lösa gummin hos en saabåterförsäljare, köper varjefall lösa till bmwn från novation i uppsala för 240kr paret.
    Peugeot 607 2.2 -06.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Farsan berättade att förr fanns det gummi på löslängd på i princip alla mackar och reservdelsbutiker, i alla fall i Stockholm.

    Det var bättre förr!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Finns ju utbytesgummi hos Svenskabil

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Har för mig Würth har detta i sitt sotiment.
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056
    OKQ8 hade det i sitt sortiment fram tills för ett par år sedan i alla fall!

    Nyttjade detta när jag ägde en Londontaxi och hade lite svårt att få tag på original torkarblad...
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  15. #15
    Biltemas billigaste blad funkar hur bra som helst. Kostar bara 30-40 kr st och i ett test med en massa andra billiga och dyra märkesblad fick de högsta snittbetyg även fast priset inte var inräknat. Föll egentligen inte på någon punkt. Jag kör på Biltemas blad, och det fina är att man har råd att byta oftare. Har ni tänkt på vad slitna blad kostar i extra spolarvätska när man måste spola mycket längre för att bli av med smeten på rutan? Väg den kostnaden mot besparingen att köra extra länge på gamla blad. Detta exempel på dumsnålhet i en så enkel grej kan faktiskt få en att förstå hur inköps och ekonomiansvariga på stora företag kan förstöra på lång sikt om de inte har en fallenhet för helhetssyn.

    Samma sak gäller Biltemas H4 lampor 55W. Nästan gratis och lyste bättre än alla superduper turbo delux ultra lampor för flera hundra kronor. Visst säljer de mycket skit på Biltema, men det finns guldkorn!
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    350
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Finns ju utbytesgummi hos Svenskabil

    M.V.H.
    Jaså inte vad jag vet

    För ett par år sedan frågade jag om detta och efter mycket om och men fick jag fram ett pris på drygt 300kr för 2 blad.


    Nu finns det refiller på OK för 45kr st.
    Leif
    Var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av Leab
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Finns ju utbytesgummi hos Svenskabil

    M.V.H.
    Jaså inte vad jag vet

    För ett par år sedan frågade jag om detta och efter mycket om och men fick jag fram ett pris på drygt 300kr för 2 blad.


    Nu finns det refiller på OK för 45kr st.
    Leif
    Ok, de HAr iaf haft i Akalla. Men det är ju sant, det kan ha vart ett bra tag sedan!
    Ok, i rinkeby har iaf. Bra om man vill byta på sina torkare till lyktorna och inte betala 200:- st som de nästan kostar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    kan ju säga att jag aldrig mer kommer köpa torkarblad på biltema iaf. Köpte för ett par år sedan till min gammla bil ett par sådana där med dubbla blad.. mm visst mitt i ett regn så lossnade det ena bladet från en arm, men tänkte ärsch jag har ju ett till blad på den. dagen efter då det var sol och jag gick ut till bilen fick man sig en go överaskning 4st 5mm repor över halva vinrutan.. då va man inte glad.
    9-3 SS

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av haven
    kan ju säga att jag aldrig mer kommer köpa torkarblad på biltema iaf. Köpte för ett par år sedan till min gammla bil ett par sådana där med dubbla blad.. mm visst mitt i ett regn så lossnade det ena bladet från en arm, men tänkte ärsch jag har ju ett till blad på den. dagen efter då det var sol och jag gick ut till bilen fick man sig en go överaskning 4st 5mm repor över halva vinrutan.. då va man inte glad.
    Jag ska aldrig mer köpa mat på Konsum, för förra året när jag köpte saffran där så smakade inte lussebullarna bra alls.....

    Du får väl ge tusan i att köpa dubbelbladen då - tack för upplysningen, jag tänker inte heller testa deras dubbelblad efter dina erfarenheter. Men hur vet du att deras vanliga enkelblad är lika dåliga, och vet du om det ens är samma leverantör/producent på de olika produkterna?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    nej jag vet inget om deras enkelblad..
    9-3 SS

Liknande ämnen

  1. Vart kan man köpa gummimattor till OG9-3 till bra pris
    Av Pajjon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-12-17, 13:10
  2. Gummi tuta till spindel led, köpa?
    Av bargis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 21:23
  3. vart köpa nya gummi-upphängningar?
    Av boje82 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 17:51
  4. Vart hitta ändpluggar i gummi?
    Av Laspalmas i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 11:48
  5. Plast/gummi list till 9000 airflow,Var finns det att köpa??
    Av billinge saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •