Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 6 VXL 9-3 ss -03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235

    6 VXL 9-3 ss -03

    har en 9-3 ss aero -03 och givetvis då 6 vxl låda.

    men är lite fundersam på om allt står rätt till.
    tycker att det är lixom svårt att få i växlara eller hur man ska säga. speciellt tvåan är lixom att man får dra i den lite försiktigt. är det så att i och med att den är så tajt i växlarna så kan det upplevas lite som om man får jobba för att få i växlarna.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Det var mycket strul på den 6-vxl lådan under årsmodell -03.
    Ett tag var det tom säljstopp pga allt krångel.
    Åk in till din saabhandlare och se om det är något de kan göra; med lite tur behöver du kanske inte betala något eftersom det är ett känt problem att lådorna inte funkar som dom ska.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    235
    jag har ju nyligen köpt den och då har jag ju 3 månaders garanti och så nämnde jag det för säljaren att jag tyckte den var lite väl hård i växlingen.

    ska be någon på verkstaden ta en titt på det när dom ska byta kupéfläkten

  4. #4
    jag har också en 03a aero med 6vxl låda och min är likadan speciellt på 2an.
    9-3 SS Aero

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Jag har en tidig -04, uttagen 030822. första ägaren fick bilen återköpt med avdrag för viss värdeminskning redan efter 900 mil för att han var så missnöjd med lådan. En ny låda monterades därefter i november -03. Trots den nya lådan så kände även jag en viss tröghet i växling från 1:an till 2:an när bilen var kall. Jag lämnade då in den på garantin och Saab justerade då växellänkaget.

    Ett litet motstånd kan fortfarande kännas vid växling ettan till tvåan när bilen är kall men jag har vant mig och tänker inte på det längre. Jag har kört 5000 mil nu varav ca 1000 mil med 300 hkr och över 470 Nm och tycker att den 6vxl lådan är mycket mer distinkt och känns mindre "svampig". Jag skulle aldrig köpa en 5 vxl igen.

    Ett visst synkringsmotstånd vänjer man sig vid men det får ju inte vara så att det knappt går att få i tvåan, då måste lådan bytas.

    Men smaken är som baken, Sasse på Nordic skulle inte ta emot en 6vxl Saab ens om han fick den tror jag.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    72
    Har samma problem på min, svårt att lägga i tvåan. Men jag upplever att det går lättare när man kört motorn varm..ingen annan som upplever detta? ingen som har en förklaring på varför det är svårt att växla?
    <---9.3 ss Aero--->

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Men smaken är som baken, Sasse på Nordic skulle inte ta emot en 6vxl Saab ens om han fick den tror jag.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Jag har samma problem som du, men jag håller med dig. Skulle aldrig köpa en 5-petad igen om jag fick välja. Den 6-växlade är så grymt mycket skönare att växla. Speciellt om man kör lite inspirerat...

    Mvh Stoffe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •