Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Plocka bort luftmassemätare B2x5 T7

  1. #1

    Plocka bort luftmassemätare B2x5 T7

    Hej!

    Jag har en 9-3 01a 150 hk T7 undrar om man kan plocka bort denförbannade luftamssemätaren? så man kan få på öppen dumpventil, så det låter som de ska göra.. Tänkte ändå byta till T5 kolvar o stakar mm så den håller lite bättre...

    tacksam för svar


    http://www.garaget.org/?car=35960

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av linus_grabo
    Hej!

    Jag har en 9-3 01a 150 hk T7 undrar om man kan plocka bort denförbannade luftamssemätaren? så man kan få på öppen dumpventil, så det låter som de ska göra.. Tänkte ändå byta till T5 kolvar o stakar mm så den håller lite bättre...

    tacksam för svar


    http://www.garaget.org/?car=35960


    Tja, den är väl bara att plocka bort den, sitter nog inte alls särskilt knepigt fastskruvad heller. Men du, har du möjligen funderat på att den där luftmassemätaren kanske är ditskruvad för att den har en funktion som möjligen kan användbar för resten av styrsystemet så att din motor går som det var tänkt att den skulle gå!?

    Du kanske har funderat på det, men ändå är mer intresserad av att bil/motor låter som den ska, eller rättare sagt som du vill att den ska, så du gör vad som helst för att få som du vill skitsamma om motor/styrsystem inte riktigt mår bra av det?

    Personligen har jag oerhörtsvårt att förstå sådana tankegångar då jag anser att det viktigaste funktion istället för egen fåfänga med dumpventiler och annat krimskrams hit och dit. Inte minst för att alla verkar antingen vara döva eller hemsökta av någon märkligt förbannelse då de aldrig verkar höra minsta prutt från en vanlig återledande bypassventil utan bara måste ha en öppen färgglad dump. Mina egna rturbobilar har alltid bara haft en vanlig standard återledande bypassventil i tråksvart plast, och de har alla puffat och pysit så hörs vida omkring och på filmer och sånt.

    Lyssna t ex. på denna filmsnutt inifrån min bil. Du bör höra ventilen pysa tydligt över allt motorbröl och vägljud, och det handlar om en helt vanlig svart plastventil från SAAB och en helt vanlig SAABmotor med lite vassare programvara.

    http://saab.ath.cx/community/tony418/Si ... 0v%e4g.mpg

    Men för att återgå till din grundfråga. Visst kan du ta bort den där "dumma" luftmassemätaren, men då måste du ju ersätta den med nåt annat som ger samma funktion och signal till styrboxen, 0och det kan ju bli lite knepigt eller hur. Annars kan du kanske konvertera om helt och hållet till ett T5 styrsystem när du ändå är igång med kolvar och annat, men det kanske stöter på patrull med det resten av bilens elsystem och styrsystem, så kanske det är knepigt värre och kanske inte värt böket.

    Lättast och smartast vore kanske att släppa lite på dessa pysljudskrav som alla pojkar verkar ligga sömnlösa över och accepterat att det kanske både funkar bäst och ger minst problem och kostar minst slantar om man kör med den ventil som sitter där från fabrik och möjligen ser till att det ljud den faktiskt kan generera ges möjlighet att höras tydligare.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    106
    Sätt dit öppen dump även fast du har LMM, Det gjorde jag. Funkar bra. pyser som fan.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Alexi
    Sätt dit öppen dump även fast du har LMM, Det gjorde jag. Funkar bra. pyser som fan.

    Och du har alltså kunskap nog (och vet bättre än alla de som tidigare i detta ämne förklarat att det inte är lämpligt med öppen dump på dessa motorer) om hur din bilmotor och dess styrsystem fungerar så att du med full säkerhet kan tipsa andra hur de kan/ska göra?

    Vad du menar funkar bra kanske de som begriper mer än dig anser funkar dåligt. Vem tycker du vi ska lyssna på, dig eller de som vet bättre?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    106
    Han får väl lyssna på vem han vill.
    Har skriver ju att han så gärna vill ha öppen dump.

    Då skriver jag att jag har det och att det funkar bra för mig. Och att han kan testa att ha öppen i sin bil och se hur det funkar.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 634
    Citat Ursprungligen postat av Alexi
    Då skriver jag att jag har det och att det funkar bra för mig. Och att han kan testa att ha öppen i sin bil och se hur det funkar.
    Nej du borde skriva att du TROR det går bra i din. Du vet inte vad som händer i motorn egentligen. Du tycker ju bara det är sååå tufft när det pyser. Men skit i motorn för all del. Det finns det ju fler av. Dessutom ger en blå dumpventil säkert 56 hästar mer..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528
    Du kan ju alltid byta till en SAAB som inte har LMM så är problemet löst. Då kan du ha en fin glänsande dump med ett kraftigt dump-ljud.
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Alexi
    Han får väl lyssna på vem han vill.
    Har skriver ju att han så gärna vill ha öppen dump.

    Då skriver jag att jag har det och att det funkar bra för mig. Och att han kan testa att ha öppen i sin bil och se hur det funkar.
    Det är inte för att försöka vara taskig som jag svarade dig som jag gjorde, utan för att allt för många allt för lättvindigt hasplar ur sig "tips" och "råd" utan att de egentligen själva har en aning om det de tipsar om är att rekommendera eller inte, eller om det i värsta fall kan vara skadligt och kan ge tråkigheter och kostnader förr eller senare för den som "lyssnar" på dessa råd och följer dem. Och det är väl kanske inte så bra, eller vad tycker du?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Kort och gott lyssna INTE på vad Alexi skriver. Öppen dump är INTE bra för ditt styrsystem och hör således inte dit.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 073
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Alexi
    Funkar mycket bra.

    Det funkar mycket bra att åka på tre hjul oxå!


    ...ända tills man lutar sig åt fel sida i bilen

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    Notera att det är en hybriddump, ej öppen.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  12. #12
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 132
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Notera att det är en hybriddump, ej öppen.
    det blir bara hälften så fel.......

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Du kan flytta din lmm närmare spjällhuset och sätta dumpen efter. Optimalt? Nee.. Det är inte nån bra ide alls faktiskt, men gör hellre det om du tvunget ska ha en öppen dump.
    Alexis lösning måste vara det värsta jag hört, gör INTE så. Det blir garanterat fel.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Notera att det är en hybriddump, ej öppen.
    Man kan göra om den till återcirkulerande eller öppen om man vill.

  15. #15
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 132
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Alexi
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Notera att det är en hybriddump, ej öppen.
    Man kan göra om den till återcirkulerande eller öppen om man vill.
    ja det är förvisso sant, men då försvinner juh lite utav vitsen och du kan lika gärna köra med orginal, eller?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    851
    Man ju också köpa på sig ett gäng katalysatorer samt lite lambdasonder, för det verkar vara de som ger sig.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  17. #17

    hmm

    Tackar för hjälpen jag vet att man inte bara kan slita bort den men tänkte om det räker o byta styrboxen lr om det e mer man ska byta.. men aja verkar onördigt men hört att det ska va bättre grejer på alla T5.. men skippar de.. Hybrid ventil skulle jag aldrig sätta på för den e verken rätt lr fel men det kan ju inte vara bra o släppa ut hälften av luften, de måste ju bli hälften så fel.. blir en återcirkulerande då ska jag bara ta reda på hur man gör för o få upp bilen i ca 300 hk utan att motorn rasar

    Tack // linus

    http://www.garaget.org/?car=35960

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    229
    När jag for runt med min luftfjädrade bus og900-cab så kunde jag låta pfffffsssstttt när jag ville. Det var bara att släppa ut lite luft ur en av bälgarna (luft-fjädrarna´).

    Så det är en lösning jag rekommenderar, låter precis som en dumpventil "pffffsssst" och är HELT ofarlig för motorn (man behöver egentligen inte ens ha turbo).

    Det enda som går åt är en kompressor, en trycktank och en ventil. Borde gå att sopa ihop för 500:- Åsså slipper man fundera på om man kan/inte kan/bör/inte bör ha öppen dump.



    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    När jag for runt med min luftfjädrade bus og900-cab så kunde jag låta pfffffsssstttt när jag ville. Det var bara att släppa ut lite luft ur en av bälgarna (luft-fjädrarna´).

    Så det är en lösning jag rekommenderar, låter precis som en dumpventil "pffffsssst" och är HELT ofarlig för motorn (man behöver egentligen inte ens ha turbo).

    Det enda som går åt är en kompressor, en trycktank och en ventil. Borde gå att sopa ihop för 500:- Åsså slipper man fundera på om man kan/inte kan/bör/inte bör ha öppen dump.



    / Kenth
    Går ju också bra att bara sätta en högtalare i motorrummet, koppla den till förslagsvis en mp3-spelare samt ha ett inspelat pfffssssttt-ljud.
    Således är det bara till att trycka på playknappen vid varje växling eller varje gång du kör förbi den lokala korvkiosken på torget.
    9-5 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Vanliga problem med luftmassemätare B2x5
    Av saab 9-5 aero 2002 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 13:34
  2. Plocka bort TCS 9000CSE 2.3turbo Automat
    Av saab_tommie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •