Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Varför köpa saab igen?

  1. #41
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Köp ALDRIG en 9-3/9-5 utan motorgaranti. Hade min inne för kam-/balaskedjebyte igår. Nu behövde jag bara betala vattenpumpen plus en liten del av jobbet. På kvittot står det 17254:- + en vattenpump för 1089:-. Detta behöver alltså bytas på bil som är 4,5 år och har gått 6400 mil. Det får en att fundera på va f-n man håller på med. Enligt verkstan verkar 2,3 med automat vara drabbad i större utsträckning.

    I mitt fall var balanskedjorna sopslut och kamkedjan var nästan max utsträckt. Vilken skillnad i motorgång efter bytet Allt är dock förlåtet när man startar upp henne och ger sig ut på en åktur. Att hon sen har fina former gör inte tvättjobbet tråkigare Nu ska jag lämna in den för återbehandling av lackskyddet, så blir lyckan total.

    //Jesper #1873
    Det är bl.a sådant man är orolig för, åka på höga kostnader på en skapligt ny bil. Även om jag tycker det låter underligt att åka på sådant när bilen bara gått "6400" Mil.
    Man undrar ju nästan om den verkligen bara har gått dessa milen.

    Vad gäller service så kommer jag aldrig att köpa en utan full servicebok, 9-5 är ju riktig kall på begmarknaden men utan servicebok så är den nog subzero.
    Tack för alla åsikter och tankar kring det här med köpa saab igen, jag hoppas att det kommer in mer.
    Försöker som sagt sälja min bil men det verkar ochså vara subzero intresse så man får väll se hur det går, kanske är det lättare till våren.

    Mvh Magnus

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Det är bl.a sådant man är orolig för, åka på höga kostnader på en skapligt ny bil. Även om jag tycker det låter underligt att åka på sådant när bilen bara gått "6400" Mil.
    Man undrar ju nästan om den verkligen bara har gått dessa milen.

    Mvh Magnus
    Hej

    Är inte ensam om att ha bytt kamkedja trots lågt miltal. Min mekanikers bil hade gått 7000 mil, även den en Aero med automat. Stod en till 9-5 Aero på parkeringen med automat och runt 8000 mil på mätaren som väntade på ett kam-/balanskedjebyte. Alla bilarna är fullservade och har riktig historik. I mitt fall indikerade kamkedjesträckaren att allt var ok vid kontroll för ett halvår sen, men likt förbannat var balanskedjorna sopslut. Likadant på min mekanikers bil. Min bil har sen juni 2004 rullat nästan 3000 mil. Dessa med oerhört täta bytesinstervall med Mobil1 5W-50 och allt som oftast långa mil och motorvärmare i extrem utsträckning. Jag har aldrig tvingats att fylla på olja mellan bytena.

    Bara att konstatera att kedjorna håller låg kvalitet. Att se hur lite min motor vibrerar på tomgång för resp efter bytet är som natt och dag. Numera har jag dessutom Castrol 0W-30 SLX i min bil. Ny motorgaranti till år 20141128.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jesper 1873:

    Det här är ju som att svära i kyrkan och snart komme ngn in och säger att det bara är myter, men men, jag säger det ändå. Bra att du bytt ut skitoljan Mobil 1 till den klart bättre Castrololjan
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Ny motorgaranti till år 20141128. //Jesper #1873
    Förlängs motorgarantin med åtta nya år om/när bilen lämnas in för turbo- och/eller kamkedjebyte?

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Är inte ensam om att ha bytt kamkedja trots lågt miltal. Min mekanikers bil hade gått 7000 mil, även den en Aero med automat. Stod en till 9-5 Aero på parkeringen med automat och runt 8000 mil på mätaren som väntade på ett kam-/balanskedjebyte. Alla bilarna är fullservade och har riktig historik. I mitt fall indikerade kamkedjesträckaren att allt var ok vid kontroll för ett halvår sen, men likt förbannat var balanskedjorna sopslut. Likadant på min mekanikers bil. Min bil har sen juni 2004 rullat nästan 3000 mil. Dessa med oerhört täta bytesinstervall med Mobil1 5W-50 och allt som oftast långa mil och motorvärmare i extrem utsträckning. Jag har aldrig tvingats att fylla på olja mellan bytena.

    Bara att konstatera att kedjorna håller låg kvalitet. Att se hur lite min motor vibrerar på tomgång för resp efter bytet är som natt och dag. Numera har jag dessutom Castrol 0W-30 SLX i min bil. Ny motorgaranti till år 20141128.
    Beklagar. Jag tvivlar inte på att vad du beskriver har hänt.

    Men den information jag har tyder starkt på att det inte är någon epidemi med utslitna balansaxelkedjorna tillsammans med friska kamkedjor, så något måste vara avvikande i de här fallen.

    Om vi förutsätter att kontrollen av kamkedjorna gjordes rätt (och att den inte varit "fuskreparerad" med inträdd ny kamkedja), så är det mest rimliga är att av någon anledning har slitaget blivit kraftigt förhöjt pga smörjproblem. Möjliga orsaker skulle kunna vara att den gått med alldeles för låg oljenivå (så att oljan bara gått upp till kamkedjan, inte balansaxelkedjan, kollade just upp i WIS att så kan vara fallet), att det pga av oljans egenskaper, eller smuts som hamnat i den, inte smort inne i kedjan som det borde.

    För min egen del hade jag varken kört Mobil eller 5W-50-olja, Mobil pga av alla problem jag hört med den, och 5W-50 eftersom den är i tjockaste laget och kan göra att oljetrycket kan bli lägre än man önskar på vissa ställen i motorn. Det senare är dock ett marginalproblem, och under tropiska förhållanden är 5W-50-olja helt Ok enligt WIS.

    Men det du säger visar på att det även är lämpligt att kolla balansaxelkedjan innan man köper en okänd bil; den kan ha gått med kritiskt låg oljenivå (så att balansaxelkedjan inte fått smörjning trots att kamkedjan fått det), eller att någon fusksanerat en oil-sludgebil med bara en ny inträdd kamkedja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Som någorlunda opartisk....

    ...och vanligtvis ägare av "italienska skitbilar", dvs Lancia o Fiat o liknande....kan jag väl nämna att jag har inte haft mer problem med dem...än kompisar med "högstatusbilar" som Audi, VW, Mercedes mm...fast det brukar inte talas så högt om det!

    Kan som kuriosa nämna, att en kille som kör bärgare sa, att bland nyare bilar, är det i stort sett bara japanare som inte blir stående utmed vägkanten!
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  7. #47
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    de är inte mekvänliga jämfört med många andra märken, iaf de äldre, nyare bilar kan man ju knappt byta olja på utan att åka till verkstaden, gör man de själv med så ryker garantier osv med.
    Rosten har ju saab alldrig lyckats lösa hur mycket de nu än berättar att nya modeller inte ska rosta, än så länge har dom sagt det vid varje ny bil de gjort.
    menar du att de äldre saabarna är svår mekade?? Har du mekat med en saab 99/og900 någon gång?? Fatta vilken plats du har i motorrummet..
    9000 kan vara lite trång men det går iaf..

    Angående rosten så har saab den bästa lackkvaliten av alla GM bilar.. Bara så du vet det.. Har själv gått igenom flödet på måleriet inne på Saab här i stan.. Jag vet hur noga dom är..
    Har du ägt en saab 90 någon gång?? Dom rostar inte lika mycket som en saab 900 av samma årsmodell..

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Saab är ju mer och mer opel, jag kommer personligen inte köpa en saab nästa gång jag byter bil förräns de kommer nått som är utvecklat av saab och inte bara tagit från en opel och byta ut lite plast och ändra lite emblem.
    Skyll inte på Saab om detta, skyll på GM. Det är inte saab som bestämmer att just den och den delen ska vara på nästa saab.. För vart får saab pengar ifrån?? Jo GM.. Vem vill tjäna mycket pengar?? Jo GM..

    Har du någonsin sett ett stort företag som bygger en produkt som kostar mycket att tillverka som dom knappt tjänar någoting på när dom säljer den sen???

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Har du någonsin sett ett stort företag som bygger en produkt som kostar mycket att tillverka som dom knappt tjänar någoting på när dom säljer den sen???
    Jo, återigen...GM.

    GM gjorde förlust på varje Saab som såldes för bara något/några år sen. Hur det är i skrivande stund vet jag inte. Men Saab är ju ingen vinstmaskin direk

  9. #49
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Har du någonsin sett ett stort företag som bygger en produkt som kostar mycket att tillverka som dom knappt tjänar någoting på när dom säljer den sen???
    Jo, återigen...GM.

    GM gjorde förlust på varje Saab som såldes för bara något/några år sen. Hur det är i skrivande stund vet jag inte. Men Saab är ju ingen vinstmaskin direk
    Men fortfarande är GM en viktig faktor i det hela.. Jobbar ju för guds skull på saab så jag vet hur dom sköter företaget.. Sen så satsar Saab på en för liten kundkrets.. Alla är inte läkare,tandläkare,advokat mm..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Lööf":23mc36x1
    Har du någonsin sett ett stort företag som bygger en produkt som kostar mycket att tillverka som dom knappt tjänar någoting på när dom säljer den sen???
    Jo, återigen...GM.

    GM gjorde förlust på varje Saab som såldes för bara något/några år sen. Hur det är i skrivande stund vet jag inte. Men Saab är ju ingen vinstmaskin direk
    Men fortfarande är GM en viktig faktor i det hela.. Jobbar ju för guds skull på saab så jag vet hur dom sköter företaget.. Sen så satsar Saab på en för liten kundkrets.. Alla är inte läkare,tandläkare,advokat mm..

    mvh//Mr_Lööf[/quote:23mc36x1]

    Fast Saab gjorde väl vinst bara ett enda år under hela 90-talet? Så Saab har ju aldrig varit särskilt bra på det ekonomiska. Mera trott på den gamla och osanna klyschan...bra produkt säljer sig självt.

    Hade Saab haft lika solid ekonomi som Volvo när GM tog över. Hade nog också Saab fått "hållas lite mer för sig själva" precis som ju Volvo får i Fords ägo.

  11. #51
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Men de senaste 2 åren så har saab gått bra, ej med vinst då men inte lika mycket förlust som tidigare år..
    Biopower bilarna säljer bra som bara den.. Blir det skattelättnader i GB så kommer det att sälja mycket bra i GB..

    Så det den nya regeringen får göra är att sänka skatten mer på biobilarna i sverige så kommer dom att sälja bra mycket bättre..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Men de senaste 2 åren så har saab gått bra, ej med vinst då men inte lika mycket förlust som tidigare år..
    Biopower bilarna säljer bra som bara den.. Blir det skattelättnader i GB så kommer det att sälja mycket bra i GB..

    Så det den nya regeringen får göra är att sänka skatten mer på biobilarna i sverige så kommer dom att sälja bra mycket bättre..

    mvh//Mr_Lööf
    När regeringen kommer på att folk har etanolbil som tjänstebil med rabatterat förmånsvärde men ändå tankar bensin (efter som det blir billigast), så är det säkert slut för rabatterade förmånsvärden. Vem köper då etanolbil?

  13. #53
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Men de senaste 2 åren så har saab gått bra, ej med vinst då men inte lika mycket förlust som tidigare år..
    Biopower bilarna säljer bra som bara den.. Blir det skattelättnader i GB så kommer det att sälja mycket bra i GB..

    Så det den nya regeringen får göra är att sänka skatten mer på biobilarna i sverige så kommer dom att sälja bra mycket bättre..

    mvh//Mr_Lööf
    När regeringen kommer på att folk har etanolbil som tjänstebil med rabatterat förmånsvärde men ändå tankar bensin (efter som det blir billigast), så är det säkert slut för rabatterade förmånsvärden. Vem köper då etanolbil?
    Etanolen är ju ändå billigare än bensinen att tanka.. Men förstår hur du menar..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Lööf":27g1zx9k
    Men de senaste 2 åren så har saab gått bra, ej med vinst då men inte lika mycket förlust som tidigare år..
    Biopower bilarna säljer bra som bara den.. Blir det skattelättnader i GB så kommer det att sälja mycket bra i GB..

    Så det den nya regeringen får göra är att sänka skatten mer på biobilarna i sverige så kommer dom att sälja bra mycket bättre..

    mvh//Mr_Lööf
    När regeringen kommer på att folk har etanolbil som tjänstebil med rabatterat förmånsvärde men ändå tankar bensin (efter som det blir billigast), så är det säkert slut för rabatterade förmånsvärden. Vem köper då etanolbil?
    Etanolen är ju ändå billigare än bensinen att tanka.. Men förstår hur du menar..[/quote:27g1zx9k]

    Fast inte om man räknar med att bilen drar 30 - 50% (beroende på stad, landsväg osv) mer med etanol än bensin.

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Mr_Lööf:

    Jag håller inte med om att 99/900 har jättemycket plats i motorrummet jämfört med 9000, och att den senare skulle vara mer svårmekad. Jag vill nog påstå att 9000 är smidigare att skruva under huven än 900 om vi pratar turbonotor, vilket vi så klart gör. En 900GL med en förgasare öppnar upp lite, men med insprutning, turbo och IC (samt eventuellt AC) är det rätt packat i en OG900.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    När regeringen kommer på att folk har etanolbil som tjänstebil med rabatterat förmånsvärde men ändå tankar bensin (efter som det blir billigast), så är det säkert slut för rabatterade förmånsvärden. Vem köper då etanolbil?
    Det märkliga är att man inte redan har infört krav på att kunna styrka vad man kört på för bränsle för att få det rabatterade förmånsvärdet.

    Kan inte vara särskilt svårgenomförbart. Handlar bara om vilja.

    Själv har jag inte tankat mer än 100 liter bensin (det som krävdes för adaption plus en del mappning), resten E85, på snart 1.600 mil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Det märkliga är att man inte redan har infört krav på att kunna styrka vad man kört på för bränsle för att få det rabatterade förmånsvärdet.
    Nu verkar det ju som regeringen istället vill se till att relationen mellan bensin och etanolpriset blir sådan att det lönar sig att tanka etanol. Klart smartare idé som jag ser det, poänglöst att "fuska" då...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Det märkliga är att man inte redan har infört krav på att kunna styrka vad man kört på för bränsle för att få det rabatterade förmånsvärdet.
    Nu verkar det ju som regeringen istället vill se till att relationen mellan bensin och etanolpriset blir sådan att det lönar sig att tanka etanol. Klart smartare idé som jag ser det, poänglöst att "fuska" då...
    Det vorde ju det allra smartaste! Har våran regering redan kommit på det?

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Nu verkar det ju som regeringen istället vill se till att relationen mellan bensin och etanolpriset blir sådan att det lönar sig att tanka etanol. Klart smartare idé som jag ser det, poänglöst att "fuska" då...
    Jepp! Mycket bra idé!

    Dock inget som egentligen påverkar såna som jag som har "fri" bensin, eftersom "vi" ändå skattar för kostnaden baserat på priset för bensin, d v s om man inte bryr sig kan man fortsätta tanka bensin istället för E85.

    Spontant tror jag på båda delarna, eftersom såväl privatbilister som tjänstebilister bör få en kombination av piska och morot för att stimulera miljövänlig körning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #60
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Mr_Lööf:

    Jag håller inte med om att 99/900 har jättemycket plats i motorrummet jämfört med 9000, och att den senare skulle vara mer svårmekad. Jag vill nog påstå att 9000 är smidigare att skruva under huven än 900 om vi pratar turbonotor, vilket vi så klart gör. En 900GL med en förgasare öppnar upp lite, men med insprutning, turbo och IC (samt eventuellt AC) är det rätt packat i en OG900.
    Jo det är ju sant.. har inte mekat så mö med 900 T16 bilar.. men med förgasar/insprut 900:or så är det mer plats..
    Men som sagt det är mer plats i de äldre bilarna än dagens bilar..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. köpa saab igen ?
    Av kamelkungen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 10:38
  2. Köpa Saab - varför möts jag av pesimism?
    Av Benka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 23:48
  3. Har man råd att köpa Saab igen?
    Av magr i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •