Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Varför köpa saab igen?

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Mycket text
    Var hittar du tumgängor/bultar på en saab? Oljefiltret är ett ställe men det är ju standard. Annars är det såvitt jag vet och har hittat M-gängor.

    Att de skulle vara svårmekade förstår jag inte heller? Visst klämmer man ner en V6:a i en så liten bil som 900 så blir det trångt och jävligt. Det kan man inte komma ifrån. Men ta som exempel hur fint de löst subframen på 9000 som går att "svinga" ner då man byter koppling/låda.

    Angående rosten så visst, tvättar man inte och skiter i att rostskyddsbehandla så rostar dem. Trist men så är det.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75

    Re: Varför köpa saab igen?

    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Ja man sitter här och funderar. Man går i funderingar på att köpa sig en 9-5 aero av lite nyare modell typ 03-04.
    Sedan så tänker man på alla som verkar ha haft mer eller mindre dåliga erfarenheter av dessa bilar. Kvallitet som inte verkar vara direkt på topp.
    Motorproblem med taskiga skriverier som följd, med kasst andrahandsvärde som följd.
    Det finns massor av dom och dom som försöker sälja verkar ha ett litet hellvete att bli av med dom.
    Å ena sidan så kanske man pga detta kan göra sig ett klipp, men hur går det sedan när den dagen kommer och man vill sälja bilen?.
    Får man då trots att man kanske har gjort ett klipp när man köpte bilen mer eller mindre ge bort den pga av att den är stendöd på begagnatmarknaden. Precis som 9000 är idag.
    Man trivs ju väldigt bra med att köra saab men hur mycket är det här värt egentligen?
    Och vad ska man annars köpa för bil?
    Lite funderingar från min sida bara.
    Kommentera gärna och säg gärna emot om ni tycker annat och om ni kan få mig att tänka lite mer positivt så att man kanske fortsätter att köra och äga dessa annars väldigt trevliga bilar. Avslutar med att undra om en 2004 egentligen är så mycket bättre och tryggare kvallitetsmässigt än en 2002 eller 2003? Förutom att fronten "aero" är brutalsnygg på 04:an.

    Mvh Magnus
    Jag har gjort det! Bytt märke alltså....

    Jag har åkt mycket 9-5, men jag tycker hela bilen känns hopplöst gammal. Sedan fanns det inte ESP särskilt tidigt etc. Grymt fult tyg i inredningen om man inte väljer helläder....osv

    Nu har jag en Pächå. Känns lite skumt, men samtidigt är det otroligt prisvärt. Spontant är det framför allt en mycket bättre vägvagn än 9-5. Inte så mycket jänkegung....och motorn är så leeen och fin. Och snål.

    Våga prova nåt annat nån gång.

    Jag kommer troligtvis köpa SAAB igen, men just nu känns det som SAAB har en svacka modellmässigt som inte passar mina behov...

    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Rosten har ju saab alldrig lyckats lösa hur mycket de nu än berättar att nya modeller inte ska rosta, än så länge har dom sagt det vid varje ny bil de gjort.
    Det är väl bara Audi A2 och A8 som lyckats lösa det där med rosten? Alla andra bilar rostar...

    Men de sista årsmodellerna av 9000 var bland de bättre på marknaden när det gällde rostskydd. Dörrarna var fortfarande en svag punkt, men å andra sidan så slipper man skita ner byxorna när man stiger ur bilen när den är smutsig...
    Mina föräldrars gamla 9000 CD -95 (nya karossen) är helt rostfri. Jag har kollat alla ställen man kommer åt. Den har haft extramonterade stänkskydd sedan den var ny. Nu har den rullat 24000 sthlms-mil. I salt, jajamän!

    Bara en sån sak!

    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Bilen är fantastiskt rolig att köra och man blir lite kaxig för det är fortfarande folk som smyger omkring på parkeringen vid mataffären och liknande för att kolla på bilen utan att nån ser.
    Var bor du där folk fortfarande "smyger runt" en 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Jag kan inte hitta några vettiga skäl till varför man inte ska ha en SAAB.
    Om man vill/måste ha 4wd!

  5. #25
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag har ställt mig samma fråga.

    Personligen kommer jag inte köpa en saab med T7 igen, that's it. Men bortser man från "rasrisken" så är ju annars 9-5 aero en väldigt trevlig bil. Men min nästa bil kommer bli en V70 T5 eller när Saab behagar komma med en efterföljare till 9-5 som inte är en sminkad opel. Sen får saab gärna jobba lite på varumärket aero, med nya 2.8V6 turbo tycker jag man är på spåret igen, men 9-3 ss Aero 2.0T är ju inte värd namnet.

    mvh Fredrik
    Det är det jag alltid vetat, du är inte riktigt frisk...

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Massor med utrymme men rätt små yttermått, helsköna stolar, kör ifrån det mesta, säkerhet i topp, en av de snyggaste bilarna på marknaden, ingen rost, drar inte mycket bensin (knappt litern blandat), går igenom kontrollbesiktningen år efter år utan anmärkning - senast idag. Kan inte se någon konkurrens!

    En 9-5 SC Aero skulle jag kunna tänka mig om en kombi skulle bli nödvändig. Är inte så insatt men får för mig att prissättningen på begagnat nu ger utrymme för kolvbyte? Så kan man helt släppa det där med oil sludge-problematik? Är knappast fallet med Audi, Toyta m fl där samma problematik finns.

    SAAB rules

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Massor med utrymme men rätt små yttermått, helsköna stolar, kör ifrån det mesta, säkerhet i topp, en av de snyggaste bilarna på marknaden, ingen rost, drar inte mycket bensin (knappt litern blandat), går igenom kontrollbesiktningen år efter år utan anmärkning - senast idag. Kan inte se någon konkurrens!

    En 9-5 SC Aero skulle jag kunna tänka mig om en kombi skulle bli nödvändig. Är inte så insatt men får för mig att prissättningen på begagnat nu ger utrymme för kolvbyte? Så kan man helt släppa det där med oil sludge-problematik? Är knappast fallet med Audi, Toyta m fl där samma problematik finns.

    SAAB rules

    Mvh
    Har du problem med hög oljeförbrukning i en Toyota (gäller bilar med VVT-i motorer årsmodell -01 och framåt, felet är kolvringarna) så får du en uppdaterad motor monterad kostnadsfritt. Utan tjafs. Även om du aldrig kollar oljan och hoppar över en och annan service.
    Toyota Verso 1,8 -11

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    [quote=ljungström]
    Citat Ursprungligen postat av "SAAB amateur":3tjoxmyp
    Massor med utrymme men rätt små yttermått, helsköna stolar, kör ifrån det mesta, säkerhet i topp, en av de snyggaste bilarna på marknaden, ingen rost, drar inte mycket bensin (knappt litern blandat), går igenom kontrollbesiktningen år efter år utan anmärkning - senast idag. Kan inte se någon konkurrens!

    En 9-5 SC Aero skulle jag kunna tänka mig om en kombi skulle bli nödvändig. Är inte så insatt men får för mig att prissättningen på begagnat nu ger utrymme för kolvbyte? Så kan man helt släppa det där med oil sludge-problematik? Är knappast fallet med Audi, Toyta m fl där samma problematik finns.

    SAAB rules

    Mvh
    Har du problem med hög oljeförbrukning i en Toyota (gäller bilar med VVT-i motorer årsmodell -01 och framåt, felet är kolvringarna) så får du en uppdaterad motor monterad kostnadsfritt. Utan tjafs. Även om du aldrig kollar oljan och hoppar över en och annan service.[/quote:3tjoxmyp]

    Det låter behändigt! Därför bör de inte tappa så mycket i pris heller, d v s för en begagnat-spekulant går det nog ändå på ett ut. Och då gäller fortfarande

    SAAB rules

    Surt dock för de som drabbats av prisfallet naturligtvis. För dem hade det varit en stor fördel om SAAB varit lika resursstarkt som Toyta är och kunnat göra samma sak som dem. Så hade det heller inte blivit en massa snack om kvalitetsproblem.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Det låter behändigt! Därför bör de inte tappa så mycket i pris heller, d v s för en begagnat-spekulant går det nog ändå på ett ut.
    En bil som har stabilt andrahandsvärde i början har det ofta senare också. En bil som rasar i början har ofast ett dåligt andrahandsvärde hela livscykeln. Så det går nog inte på ett ut.

    För du har väl kanske tänkt sälja din bil (som du då enligt ditt resonemang köpt billigt) någon gång också?

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    En bil som har stabilt andrahandsvärde i början har det ofta senare också. En bil som rasar i början har ofast ett dåligt andrahandsvärde hela livscykeln. Så det går nog inte på ett ut.
    Livscykeln slutar väl på skroten, och så vitt jag vet är "andrahandsvärdet" där rätt lika oavsett bilmärke... Så uppenbarligen blir det billigare (om allt annat lika) om bilen är billigare att köpa om man behåller den tills man skrotar den, eller hur?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    hmm så lätt är det inte att få ett nytt block på toyota...
    sen så har ju iprincip alla märken...problem oljeförbrukning och oilsludge...
    men drabbar inte alla bilar.
    problemet är ju egentligen väldigt enkelt...för långa service intervaller och folk är slarviga och kollar ej oljan.

    nån skrev att han hade en passat nu för att 9-5 hade problem finns precis samma problem på passat.
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Det låter behändigt! Därför bör de inte tappa så mycket i pris heller, d v s för en begagnat-spekulant går det nog ändå på ett ut.
    En bil som har stabilt andrahandsvärde i början har det ofta senare också. En bil som rasar i början har ofast ett dåligt andrahandsvärde hela livscykeln. Så det går nog inte på ett ut.

    För du har väl kanske tänkt sälja din bil (som du då enligt ditt resonemang köpt billigt) någon gång också?
    Bilar är ju usla investeringar, sämre ju dyrare man köper och i kronor räknat är det katastrofalt illa tidigt i livscykeln. Därefter avtar katastrofen snabbt i absolut magnitud (alltså i kronor räknat).

    Är för övrigt inte säker på att ditt resonemang är fullt applicerbart på det här fallet eftersom det går att peka på ett specifikt skäl till pristappet (att SAAB - ensamt! - får bära hundhuvudet för problematiken kring lågfriktionsmotorer) och att problemet går att åtgärda.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av Leop
    hmm så lätt är det inte att få ett nytt block på toyota...
    sen så har ju iprincip alla märken...problem oljeförbrukning och oilsludge...
    men drabbar inte alla bilar.
    problemet är ju egentligen väldigt enkelt...för långa service intervaller och folk är slarviga och kollar ej oljan.

    nån skrev att han hade en passat nu för att 9-5 hade problem finns precis samma problem på passat.
    I Vetlanda har vi inte nekat någon Toyotaägare med problem med oljeförbrukningen att få motorn utbytt. Inte ens killen som kört 4000 mil utan oljebyte (intervall 1500 mil) och inte gjorde något innan motorn skar pga lågt oljetryck.
    Toyota Verso 1,8 -11

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    En bil som har stabilt andrahandsvärde i början har det ofta senare också. En bil som rasar i början har ofast ett dåligt andrahandsvärde hela livscykeln. Så det går nog inte på ett ut.
    Livscykeln slutar väl på skroten, och så vitt jag vet är "andrahandsvärdet" där rätt lika oavsett bilmärke... Så uppenbarligen blir det billigare (om allt annat lika) om bilen är billigare att köpa om man behåller den tills man skrotar den, eller hur?
    Ska man äga en bil ända till det är dags för skroten så är det ju självklart billigast ju billigare bilen är i inköp. Men nu tänkte jag närmast på "bättre begagnade" bilar som man säljer när de har några år kvar i drift.

    Tex så skulle jag tippa på att en begagnad V70 för ca 250kkr är en bättre "investering" än en Saab 9-5 för ca 200kkr om man säljer båda efter ca 3-4 år.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    En bil som har stabilt andrahandsvärde i början har det ofta senare också. En bil som rasar i början har ofast ett dåligt andrahandsvärde hela livscykeln. Så det går nog inte på ett ut.
    Livscykeln slutar väl på skroten, och så vitt jag vet är "andrahandsvärdet" där rätt lika oavsett bilmärke... Så uppenbarligen blir det billigare (om allt annat lika) om bilen är billigare att köpa om man behåller den tills man skrotar den, eller hur?
    Ska man äga en bil ända till det är dags för skroten så är det ju självklart billigast ju billigare bilen är i inköp. Men nu tänkte jag närmast på "bättre begagnade" bilar som man säljer när de har några år kvar i drift.

    Tex så skulle jag tippa på att en begagnad V70 för ca 250kkr är en bättre "investering" än en Saab 9-5 för ca 200kkr om man säljer båda efter ca 3-4 år.
    Enligt bilweb:
    En 9-5 för 200kkr är en genomsnittlig 2005:a
    En V70 för 250kkr är en genomsnittlig 2006:a

    Efter 3 år kan man förvänta sig prisbild ungefär som:
    En genomsnittlig 9-5 2002: 140kkr (Tappar 60kkr)
    En genomsnittlig V70 2003: 170kkr (Tappar 80kkr)

    Nej, jag tror inte på din teori.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":37g716ph
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    En bil som har stabilt andrahandsvärde i början har det ofta senare också. En bil som rasar i början har ofast ett dåligt andrahandsvärde hela livscykeln. Så det går nog inte på ett ut.
    Livscykeln slutar väl på skroten, och så vitt jag vet är "andrahandsvärdet" där rätt lika oavsett bilmärke... Så uppenbarligen blir det billigare (om allt annat lika) om bilen är billigare att köpa om man behåller den tills man skrotar den, eller hur?
    Ska man äga en bil ända till det är dags för skroten så är det ju självklart billigast ju billigare bilen är i inköp. Men nu tänkte jag närmast på "bättre begagnade" bilar som man säljer när de har några år kvar i drift.

    Tex så skulle jag tippa på att en begagnad V70 för ca 250kkr är en bättre "investering" än en Saab 9-5 för ca 200kkr om man säljer båda efter ca 3-4 år.
    Enligt bilweb:
    En 9-5 för 200kkr är en genomsnittlig 2005:a
    En V70 för 250kkr är en genomsnittlig 2006:a

    Efter 3 år kan man förvänta sig prisbild ungefär som:
    En genomsnittlig 9-5 2002: 140kkr (Tappar 60kkr)
    En genomsnittlig V70 2003: 170kkr (Tappar 80kkr)

    Nej, jag tror inte på din teori.[/quote:37g716ph]

    Fast även dina priser här visar ju ändå på att "teorin" stämmer hyfsat. Alltså du betalar 50kkr extra vid köp. Men förlorar "bara" 20kkr mer vid försäljning. Sen kanske exemplet inte var det bästa

    Sen när jag kollade lite snabbt på bytbil så låter 140kkr för en Saab 9-5 2002 vääldigt högt?

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278
    Hej

    Köp ALDRIG en 9-3/9-5 utan motorgaranti. Hade min inne för kam-/balaskedjebyte igår. Nu behövde jag bara betala vattenpumpen plus en liten del av jobbet. På kvittot står det 17254:- + en vattenpump för 1089:-. Detta behöver alltså bytas på bil som är 4,5 år och har gått 6400 mil. Det får en att fundera på va f-n man håller på med. Enligt verkstan verkar 2,3 med automat vara drabbad i större utsträckning.

    I mitt fall var balanskedjorna sopslut och kamkedjan var nästan max utsträckt. Vilken skillnad i motorgång efter bytet Allt är dock förlåtet när man startar upp henne och ger sig ut på en åktur. Att hon sen har fina former gör inte tvättjobbet tråkigare Nu ska jag lämna in den för återbehandling av lackskyddet, så blir lyckan total.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Fast även dina priser här visar ju ändå på att "teorin" stämmer hyfsat. Alltså du betalar 50kkr extra vid köp. Men förlorar "bara" 20kkr mer vid försäljning. Sen kanske exemplet inte var det bästa

    Sen när jag kollade lite snabbt på bytbil så låter 140kkr för en Saab 9-5 2002 vääldigt högt?
    Alla priserna är median av utpriser (> 100st/bil) på www.bilweb.se så alla priser bör vara satta på samma sätt, det var inget tyckande inblandat. Exemplet var ditt, och det verkar visa klockrent på att din teori inte stämmer. Ok?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Köp ALDRIG en 9-3/9-5 utan motorgaranti. Hade min inne för kam-/balaskedjebyte igår. Nu behövde jag bara betala vattenpumpen plus en liten del av jobbet. På kvittot står det 17254:- + en vattenpump för 1089:-. Detta behöver alltså bytas på bil som är 4,5 år och har gått 6400 mil. Det får en att fundera på va f-n man håller på med. Enligt verkstan verkar 2,3 med automat vara drabbad i större utsträckning.

    I mitt fall var balanskedjorna sopslut och kamkedjan var nästan max utsträckt. Vilken skillnad i motorgång efter bytet Allt är dock förlåtet när man startar upp henne och ger sig ut på en åktur. Att hon sen har fina former gör inte tvättjobbet tråkigare Nu ska jag lämna in den för återbehandling av lackskyddet, så blir lyckan total.
    Lågmilare 2,3 automat maximerar troligen problemen, ja. Men visst kan man köpa en T7:a utan motorgaranti bara man får ett bra pris och kollar upp den innan köp, kollar man kedjesträckare och avlagringar så ska man definitvt ha otur om man råkar illa ut sedan. Men i T7-fallet så finns det skäl att inte skaffa en lågmilare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Det verkar mer som om lågmilare är mer till problem....
    Jag har samma erfarenhet, några på mitt jobb har fått byta kamkedja med sina lågmila bilar.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

Liknande ämnen

  1. köpa saab igen ?
    Av kamelkungen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 10:38
  2. Köpa Saab - varför möts jag av pesimism?
    Av Benka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 23:48
  3. Har man råd att köpa Saab igen?
    Av magr i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •