Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta styrled på 900 S 1991

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö/Höör
    Inlägg
    544

    Byta styrled på 900 S 1991

    Jag ska byta styrled på min 900 S 1991. Hur får jag loss styrleden från styrstaget? Hur gör jag enklast för att byta den? Tacksam för tips. Har aldrig behövt byta någon innan.

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 144
    Gör först rent i gängan där muttern mot den inre styrleden sitter. Lossa sedan muttern, helst innan du lossar själva styrleden. När man gjort det tar man en spindelledsavdragare, typ denna http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=82526, lossar muttern på den yttre styrleden och sätter dit avdragaren och spänner den till det hela lossar. Sen är det bara att skruva loss den yttre styrleden för att sedan montera den nya i omvänd ordning, förutom att du inte behöver avdragaren vid monteringen.

    En bra sak att tänka på är att geometrin kan skilja mellan din gamla och nya styrled. Mät därför avståndet t.ex. mellan någon punkt på den inre styrleden och den koniska delen av den yttre styrleden så att du kan få ihop allt utan att din hjulinställning rubbas. Jag har en gång råkat byta till en styrled som var längre än den gamla, vilket resulterade i en rätt skaplig toe-in och en helvild bil på vägen som följd.


    Hoppas det var någorlunda begripligt.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö/Höör
    Inlägg
    544
    Det ska nog gå bra. Muttern är redan lös på styrändan. Det är själva styrändan som jag ska lossa från styrstaget som jag inte begriper hur man får loss. Den är skruvad dit så den måste skruvas av.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Micke
    Det ska nog gå bra. Muttern är redan lös på styrändan. Det är själva styrändan som jag ska lossa från styrstaget som jag inte begriper hur man får loss. Den är skruvad dit så den måste skruvas av.
    Sitter med kona ipressad i styrarmen. Använder aldrig avdragare.. En slägga som mothåll på ena sidan styrarmen (just där konan är) så några rejäla slag på motsatta sidan så brukar styrleden sprätta loss. Man skräller/slår alltså i själva styrarmen INTE PÅ STYRSTAGET brukar underlätta genom att sätta tex. en kofot i spänn mellan styrstag och styrarm. Hmmm.. svårt att förklara utan bild men med rätt teknik så lossnar den stänklätt.

    Edit: gjorde en usel skiss på hur jag menar:
    (Klickbar bild)
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256
    Jag kan ta med mig en styrledsavdragare på måndag om du vill.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö/Höör
    Inlägg
    544
    Det låter bra om du kan det.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Turbo Micke
    Det ska nog gå bra. Muttern är redan lös på styrändan. Det är själva styrändan som jag ska lossa från styrstaget som jag inte begriper hur man får loss. Den är skruvad dit så den måste skruvas av.
    Sitter med kona ipressad i styrarmen. Använder aldrig avdragare.. En slägga som mothåll på ena sidan styrarmen (just där konan är) så några rejäla slag på motsatta sidan så brukar styrleden sprätta loss. Man skräller/slår alltså i själva styrarmen INTE PÅ STYRSTAGET brukar underlätta genom att sätta tex. en kofot i spänn mellan styrstag och styrarm. Hmmm.. svårt att förklara utan bild men med rätt teknik så lossnar den stänklätt.

    Edit: gjorde en usel skiss på hur jag menar:
    (Klickbar bild)
    Brukar funka klockrent att göra som du beskriver. Jag brukar ta två rejäla hammare/handsläggor och slå samtidigt från motsatt håll. Har aldrig gått bet på en styrled med den metoden.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Citat Ursprungligen postat av agnes

    Brukar funka klockrent att göra som du beskriver. Jag brukar ta två rejäla hammare/handsläggor och slå samtidigt från motsatt håll. Har aldrig gått bet på en styrled med den metoden.
    Jopp på en Nissan Micra eller en Scania lastbil.. Same shit bara olika storlek Bytt massor med styrleder, spindeleder osv. och aldrig hitills behövt fundera på avdragare.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Byta yttre styrled, 9-5 -00
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 09:50
  2. Byta av styrled
    Av Bryt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 12:38
  3. Byta inre styrled 9000, hur ?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •