Jag ska byta styrled på min 900 S 1991. Hur får jag loss styrleden från styrstaget? Hur gör jag enklast för att byta den? Tacksam för tips. Har aldrig behövt byta någon innan.
Jag ska byta styrled på min 900 S 1991. Hur får jag loss styrleden från styrstaget? Hur gör jag enklast för att byta den? Tacksam för tips. Har aldrig behövt byta någon innan.
Saab 900 S 1991
Åker http://www.garaget.org/?car=68900&image=1058852
Gör först rent i gängan där muttern mot den inre styrleden sitter. Lossa sedan muttern, helst innan du lossar själva styrleden. När man gjort det tar man en spindelledsavdragare, typ denna http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=82526, lossar muttern på den yttre styrleden och sätter dit avdragaren och spänner den till det hela lossar. Sen är det bara att skruva loss den yttre styrleden för att sedan montera den nya i omvänd ordning, förutom att du inte behöver avdragaren vid monteringen.
En bra sak att tänka på är att geometrin kan skilja mellan din gamla och nya styrled. Mät därför avståndet t.ex. mellan någon punkt på den inre styrleden och den koniska delen av den yttre styrleden så att du kan få ihop allt utan att din hjulinställning rubbas. Jag har en gång råkat byta till en styrled som var längre än den gamla, vilket resulterade i en rätt skaplig toe-in och en helvild bil på vägen som följd.
Hoppas det var någorlunda begripligt.
Mvh Jonathan
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Det ska nog gå bra. Muttern är redan lös på styrändan. Det är själva styrändan som jag ska lossa från styrstaget som jag inte begriper hur man får loss. Den är skruvad dit så den måste skruvas av.
Saab 900 S 1991
Åker http://www.garaget.org/?car=68900&image=1058852
Sitter med kona ipressad i styrarmen. Använder aldrig avdragare.. En slägga som mothåll på ena sidan styrarmen (just där konan är) så några rejäla slag på motsatta sidan så brukar styrleden sprätta loss. Man skräller/slår alltså i själva styrarmen INTE PÅ STYRSTAGET brukar underlätta genom att sätta tex. en kofot i spänn mellan styrstag och styrarm. Hmmm.. svårt att förklara utan bild men med rätt teknik så lossnar den stänklätt.Ursprungligen postat av Turbo Micke
Edit: gjorde en usel skiss på hur jag menar:
(Klickbar bild)
Jag kan ta med mig en styrledsavdragare på måndag om du vill.
Det låter bra om du kan det.
Saab 900 S 1991
Åker http://www.garaget.org/?car=68900&image=1058852
Brukar funka klockrent att göra som du beskriver. Jag brukar ta två rejäla hammare/handsläggor och slå samtidigt från motsatt håll. Har aldrig gått bet på en styrled med den metoden.Ursprungligen postat av Hotrodder
Saab 900 i-16
Saab 99 GL
Saab 9-3SS
Jopp på en Nissan Micra eller en Scania lastbil.. Same shit bara olika storlek Bytt massor med styrleder, spindeleder osv. och aldrig hitills behövt fundera på avdragare.Ursprungligen postat av agnes