Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Låsmuttrar på hjulen.

  1. #1

    Låsmuttrar på hjulen.

    Tja!

    Suck.

    Köpte min bil för ett tag sedan, allt har vatt kanon . Tills nu. Ska byta till vinterhjulen och ska lossa sommarhjulen som vanligt, Men jag kom bara till 4dje muttern, den 5e var ju SÅKLART en låsmutter med ett konstiga splinsmönster som ägaren inte gett mig vid köpet. Vet inte om detta är nått basic ni brukar kolla men jag missade det iaf så nog om det, tkr han borde ju sagt nått.

    Vad tar en firma för att på nån vänster få loss detta? För nog ingen större idé att försöka sig på det själv då det är flera cm in eftersom fälgarna är ganska djupa i hålen.

    Nån som vet?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Har du rotat igenom HELA bilen? Den bör ju ligga någonstans tycker jag...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Har du rotat igenom HELA bilen? Den bör ju ligga någonstans tycker jag...
    Har kollat precis överallt. Har hållt på med bilen lite till och från i flera månader ända sen jag köpte bilen.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Fan vad surt. Det bör gå att svetsa på en mutter på skruvskallen men då får du ju kasta dom sedan.
    Eventuellt kanske den förra ägare vet vart den är eller har den i garaget eller något...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    745
    eller så åker man till en däckverkstad så är det löst... men visst känns d lite surt att förra ägaren inte skicka med sånt..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    eller så åker man till en däckverkstad så är det löst... men visst känns d lite surt att förra ägaren inte skicka med sånt..
    Ja jo, men läs frågan en gång till

    Nån bör ju kunna lösa detta, antingen en verkstad elr en däckverkstad, frågan är var kostnaden blir elr jag ska gå ut och försöka få av skiten själv om det blir för dyrt.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894
    är det typen som är "splinsad" på utsidan så brukar det gå bra att klappa på nå tolvkants skräphylsor om man har nåt sånt ligger. Är det riktiga Mc Guard som har det slipade spåret i ytan och slät på utsidan brukar man till och med gå bet med de verktyg som är för ändamålet. (De som gummigubbarna har) Mc Guard är så pass hårda att hylsorna som har en invändig vänstergänga bara slirar på utsidan. Den förstnämnda typen av låsmuttrar jag nämnde brukar dock gå br aatt lossa med dessa då utsidan är lite oregelbunden och således greppar.
    Min lokala däckgubbe tog senast jag hörde nåt 600 spänn för att få bort fyra låsmuttrar, där var det två som snudd på vägrade lossna men det ger väl en fingervisning vad de tar?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    är det typen som är "splinsad" på utsidan så brukar det gå bra att klappa på nå tolvkants skräphylsor om man har nåt sånt ligger. Är det riktiga Mc Guard som har det slipade spåret i ytan och slät på utsidan brukar man till och med gå bet med de verktyg som är för ändamålet. (De som gummigubbarna har) Mc Guard är så pass hårda att hylsorna som har en invändig vänstergänga bara slirar på utsidan. Den förstnämnda typen av låsmuttrar jag nämnde brukar dock gå br aatt lossa med dessa då utsidan är lite oregelbunden och således greppar.
    Min lokala däckgubbe tog senast jag hörde nåt 600 spänn för att få bort fyra låsmuttrar, där var det två som snudd på vägrade lossna men det ger väl en fingervisning vad de tar?
    Tackar!

    Men det löste sig under kvällen i garaget.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    217
    Ringa förra ägaren och fråga om han har den kvar?

    Justja, det hade ju löst sig...men det kanske kan vara aktuellt ändå
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

Liknande ämnen

  1. Tips på låsmuttrar
    Av Songs_for_the_deaf i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 23:02
  2. hjulen sitter som F*N
    Av Daniel_hbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 21:23
  3. Låsmuttrar
    Av iMP i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 10:26
  4. Saabs låsmuttrar
    Av Tojson i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 16:09
  5. 250hk på hjulen
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 09:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •