Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: tips på däck billigt 225/40-18

  1. #1

    tips på däck billigt 225/40-18

    vet ej prestanda på dessa däck men billiga iaf.

    någon som kör på dessa som kan tala om hur de är?

    http://www.svenskagrossisten.se/index.p ... h/983_1739

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Flytta till Chassi, bromsar och transmission.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 348

    Re: tips på däck billigt 225/40-18

    Citat Ursprungligen postat av Kristoffer T / 1653
    vet ej prestanda på dessa däck men billiga iaf.

    någon som kör på dessa som kan tala om hur de är?

    http://www.svenskagrossisten.se/index.p ... h/983_1739

    //Kristoffer
    /12:an har inte tillverkats på ett par år men är ett ok lågprisdäck, betydligt mer prisvärt än "skitdäcken" som normalt e BIILIGA (hankook, linglong, wanli, sunny, sutimoto o allt va de heter)

    Mvh Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    50
    Har såna på min andra bil(Volvo 960)...215/45-17...helt ok däck för pengarna...det mest negativa är väl att dom inte är dom tystaste däcken jag haft...men dom är prisvärda...bättre än Hankook/Ventus 104 som kostar likvärdigt.
    Om jag skulle köpa såna igen?...beror på vilken bil och vad jag är ute efter, men till normal vardagskörning duger dom fint.


    Per
    9-5 2.3 -99 aut med Uhrkraft steg 2

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Kör med star preformer 225/45 18" tycker de funkar riktigt bra o biter bra även på våttväglag. för 900kr styck så är det synd o klaga!

    3500 ink frakt gick de på
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113

    Re: tips på däck billigt 225/40-18

    [quote=Henrik-2236]
    Citat Ursprungligen postat av Kristoffer T / 1653":1bxk43yi]vet ej prestanda på dessa däck men billiga iaf.

    någon som kör på dessa som kan tala om hur de är?

    [url="http://www.svenskagrossisten.se/index.php/cPath/983_1739
    http://www.svenskagrossisten.se/index.p ... h/983_1739[/url]

    //Kristoffer
    /12:an har inte tillverkats på ett par år men är ett ok lågprisdäck, betydligt mer prisvärt än "skitdäcken" som normalt e BIILIGA (hankook, linglong, wanli, sunny, sutimoto o allt va de heter)

    Mvh Henrik[/quote:1bxk43yi]

    Är inte alls med på att du klassar in Hankook bland Wanli, Sunny, Linglang.

    De är mycket bättre än dessa om du frågar mig.

    Kuhmo 712 som på bilden har jag kört 4500mil med (235/35R19") och det va ett mycket bra däck.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 102
    Medlem#
    2555
    Varför köpa skitdäck när det handlar om det viktigaste på hela bilen?
    Detta gäller ju livet på en själv och andra trafikanter samt anhöriga som ev åker med.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Varför köpa skitdäck när det handlar om det viktigaste på hela bilen?
    Detta gäller ju livet på en själv och andra trafikanter samt anhöriga som ev åker med.
    Vad är skitdäck?
    Uppenbarligen har vi olika krav!

    Upplever mina Hankook som bättre än kompisens Continental.
    Båda bilar med samma chassi, dimension och biltyp.

    Ser ingen anledning för mig att betala det dubbla priset för att få mer status vid korvmojjen!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Varför köpa skitdäck när det handlar om det viktigaste på hela bilen?
    Detta gäller ju livet på en själv och andra trafikanter samt anhöriga som ev åker med.
    Vad är skitdäck?
    Uppenbarligen har vi olika krav!

    Upplever mina Hankook som bättre än kompisens Continental.
    Båda bilar med samma chassi, dimension och biltyp.

    Ser ingen anledning för mig att betala det dubbla priset för att få mer status vid korvmojjen!
    Ehhhva?? ere därför man skall åka på märkesdäck menar du.. status vid korvmojjen *jösses * Näru min vän det finns en anledning till att tex. Continental däcken har ett bra mycket högre pris än tex. Kankook. Fattar man inte det så är det bara att kolla av precis vilken oberoende däcktest som helst.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 102
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Varför köpa skitdäck när det handlar om det viktigaste på hela bilen?
    Detta gäller ju livet på en själv och andra trafikanter samt anhöriga som ev åker med.
    Vad är skitdäck?
    Uppenbarligen har vi olika krav!

    Upplever mina Hankook som bättre än kompisens Continental.
    Båda bilar med samma chassi, dimension och biltyp.

    Ser ingen anledning för mig att betala det dubbla priset för att få mer status vid korvmojjen!
    Rickard>> Varva ner, du förstår precis vad jag menar.

    Mvh R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    När en uppsättning däck i Dimensionen 18" kostar ungefär som en beggad og900 eller ett Steg2 trim till vilken Saab som helst så är det väl självklart att man letar efter nåt billigt... I Götet så ligger tom Hankook och gänget på uppåt 2 lakan styck i dessa dimensioner hos många handlare. Att då lägga 3 lakan styck för Conti och dylikt - det är tungt alltså. För dom allra flesta så funkar nog "mellanklassen" bra. Jag hade heller aldrig köpt Sunny eller Kingstar och allt vad dom heter, men Michelin etc svider för mkt i plånkan helt enkelt... När man ser till livslängden på dessa däck så är det inte värt det bara.
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    När en uppsättning däck i Dimensionen 18" kostar ungefär som en beggad og900 eller ett Steg2 trim till vilken Saab som helst så är det väl självklart att man letar efter nåt billigt... I Götet så ligger tom Hankook och gänget på uppåt 2 lakan styck i dessa dimensioner hos många handlare. Att då lägga 3 lakan styck för Conti och dylikt - det är tungt alltså. För dom allra flesta så funkar nog "mellanklassen" bra. Jag hade heller aldrig köpt Sunny eller Kingstar och allt vad dom heter, men Michelin etc svider för mkt i plånkan helt enkelt... När man ser till livslängden på dessa däck så är det inte värt det bara.
    Förstår dina tankar men är det då inte bättre att åka med en rimligare = billigare dimesion på hjulen. Jag menar..;
    grabbar är inte sena att handla på sej 18-19´´ tums fälgar för massvis me stålars bara dom ser häftiga ut men sen klä dessa med däck
    Ja då är man snudd på beredd att åka med va skit som helst.

    Blir lite som det var tidigare i bilhallarna.. Man la gärna stålars på en skinklädsel och taklucka men valde bort ABS eftersom det var ju en finess man inte märkte något av. Hmm en del bilar utrustades tom. med ABS märke på bakluckan.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Varför köpa skitdäck när det handlar om det viktigaste på hela bilen?
    Detta gäller ju livet på en själv och andra trafikanter samt anhöriga som ev åker med.
    Vad är skitdäck?
    Uppenbarligen har vi olika krav!

    Upplever mina Hankook som bättre än kompisens Continental.
    Båda bilar med samma chassi, dimension och biltyp.

    Ser ingen anledning för mig att betala det dubbla priset för att få mer status vid korvmojjen!
    Ehhhva?? ere därför man skall åka på märkesdäck menar du.. status vid korvmojjen *jösses * Näru min vän det finns en anledning till att tex. Continental däcken har ett bra mycket högre pris än tex. Kankook. Fattar man inte det så är det bara att kolla av precis vilken oberoende däcktest som helst.
    Är man automatiskt dumm i huvudet för att man är ekonomisk

    Jag antar att du köper bil efter vad oberoende tester säger också!?

    Själv har jag provat Michelin, Good Year, Continental, Pirelli P6000, P7000, Dunlop, Hankook och Kumho. De Jag trivdes bäst med som helhet var just Kuhmo och Hankook, sedan bryr jag mig inte så mycket om vad oberoende tester säger.
    Så skulle jag kosta på mig dyrare däck (i onödan) skulle det i så fall vara för att slippa bli idiotförklarad av dig!

    Rickard>> Varva ner, du förstår precis vad jag menar.

    Mvh R
    Va? när jag använder dessa tecken kan du be mig varva ned!

    Jag är bara ute efter en diskussion om varför det är så ofint att åka på "icke märkesdäck" de som klankar ned på dem har oftast inte testat.
    Har jag fel?

    De som säger att folk som vill ha fräcka fälgar 18-20" väljer billigare däck för att de inte har råd att köpa de dyrare alternativen anser jag inte riktigt har koll på de konsumenterna. Ser mig själv som exempel. Om jag hade nöjt mig med 17" hade jag ju inte köpt ett "märkesdäck" bara för att det blir billigare än vad ett 18-20" skulle kostat av samma märke.

    Jag tror faktiskt inte jag är ensam om den inställningen.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Varför köpa skitdäck när det handlar om det viktigaste på hela bilen?
    Detta gäller ju livet på en själv och andra trafikanter samt anhöriga som ev åker med.
    Vad är skitdäck?
    Uppenbarligen har vi olika krav!

    Upplever mina Hankook som bättre än kompisens Continental.
    Båda bilar med samma chassi, dimension och biltyp.

    Ser ingen anledning för mig att betala det dubbla priset för att få mer status vid korvmojjen!
    Ehhhva?? ere därför man skall åka på märkesdäck menar du.. status vid korvmojjen *jösses * Näru min vän det finns en anledning till att tex. Continental däcken har ett bra mycket högre pris än tex. Kankook. Fattar man inte det så är det bara att kolla av precis vilken oberoende däcktest som helst.
    Är man automatiskt dumm i huvudet för att man är ekonomisk

    Jag antar att du köper bil efter vad oberoende tester säger också!?

    Själv har jag provat Michelin, Good Year, Continental, Pirelli P6000, P7000, Dunlop, Hankook och Kumho. De Jag trivdes bäst med som helhet var just Kuhmo och Hankook, sedan bryr jag mig inte så mycket om vad oberoende tester säger.
    Så skulle jag kosta på mig dyrare däck (i onödan) skulle det i så fall vara för att slippa bli idiotförklarad av dig!

    Rickard>> Varva ner, du förstår precis vad jag menar.

    Mvh R
    Va? när jag använder dessa tecken kan du be mig varva ned!

    Jag är bara ute efter en diskussion om varför det är så ofint att åka på "icke märkesdäck" de som klankar ned på dem har oftast inte testat.
    Har jag fel?

    De som säger att folk som vill ha fräcka fälgar 18-20" väljer billigare däck för att de inte har råd att köpa de dyrare alternativen anser jag inte riktigt har koll på de konsumenterna. Ser mig själv som exempel. Om jag hade nöjt mig med 17" hade jag ju inte köpt ett "märkesdäck" bara för att det blir billigare än vad ett 18-20" skulle kostat av samma märke.

    Jag tror faktiskt inte jag är ensam om den inställningen.
    Mmmm förstår prexis varför en del ber dej varva ner.. Blir lätt så när man anser anfall e bästa försvar.
    Köp vilka jävla däck du vill och jag menade inte att klanka ner på någon med mitt inlägg. Men du är ju en av en del på den här sajten som inte klarar av att folk kan ha en annorlunda uppfattning än du själv.

    JA!! det senaste kan du ta som att jag klankar ner på dej personligen..

    Ower and out!!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 750
    Hej!

    Har denna tråden blivit rensad elle? Måste faktiskt backa upp Rickard här, varför börja "tracka" på han bara för att han försöker diskutera olika däck val.

    Herregud, en måste väll kund diskutera??


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Ehhhva?? ere därför man skall åka på märkesdäck menar du.. status vid korvmojjen *jösses * Näru min vän det finns en anledning till att tex. Continental däcken har ett bra mycket högre pris än tex. Kankook. Fattar man inte det så är det bara att kolla av precis vilken oberoende däcktest som helst.
    Nu vet jag inte riktigt ifall jag håller med dig i detta och även något senare om att man hellre väljer större storlek på fälgarna och sparar in på däcken. Allt handlar ju om vad man tycker är prisvärt. Har även jag själv kört på en hel del andra märken. Allt från riktigt dyra märkes däck via vanliga mellanklass däck från kända firmor till hör och häpna regummeradedäck.

    Hankook Ventus K104 däcken är faktiskt riktigt trevliga och har bra egenskaper och påminner mycket om tex Dunloop SP2000. Däremot har jag haft dåliga egenskaper av regummerade sulor på sommartid då dessa är bångstyriga i regn.

    En till sak angående Continental så håller jag nog inte riktigt med hur du hyllar dessa då jag faktiskt tycker att tex SportContact2 är ett rent skitdäck med tanke på priset och egenskaperna. Jag köper hellre tex två uppsättningar Kumho däck och på detta sätt får jag troligen bra mycket säkrare egenskaper under samma användningstid.

    Jag gissar att du provkört alla dessa billiga märken du klankar ner på i större profiler och jämfört dessa med andra märken efter dina åsikter! Eller har du enbart läst en mängd tester på nya däck och på en biltyp och profil?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    För skoj skull kollade jag vilket oberoende däcktest som helst

    För de som är intresserade kan jag bifoga en bild! OBS! klickbar X 2



    Sammanställning!

    Yokohama:.....2,7
    Continental:....2,5
    Nokian:...........2,4
    Kuhmo:...........2,4
    Pirelli:.............2,3
    Michelin:..........2,3
    Good Year:......2,2
    Nangkang:.......2,2
    Hankook:.........2,1

    Utifrån det testet och mina behov skulle jag valt Kuhmo eller Nokian.

    Hotrodder>>> Eftersom du uppenbarligen inte känner mig och förstår mitt sätt att skriva så blir det ingen vidare diskussion , vilket jag hade hoppats.
    Hoppas du inte blivit allt för sårad över min "anfall" mot dig, det va ju inte min mening att göra dig så arg!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 304
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian

    Nu vet jag inte riktigt ifall jag håller med dig i detta och även något senare om att man hellre väljer större storlek på fälgarna och sparar in på däcken. Allt handlar ju om vad man tycker är prisvärt. Har även jag själv kört på en hel del andra märken. Allt från riktigt dyra märkes däck via vanliga mellanklass däck från kända firmor till hör och häpna regummeradedäck.

    Hankook Ventus K104 däcken är faktiskt riktigt trevliga och har bra egenskaper och påminner mycket om tex Dunloop SP2000. Däremot har jag haft dåliga egenskaper av regummerade sulor på sommartid då dessa är bångstyriga i regn.

    En till sak angående Continental så håller jag nog inte riktigt med hur du hyllar dessa då jag faktiskt tycker att tex SportContact2 är ett rent skitdäck med tanke på priset och egenskaperna. Jag köper hellre tex två uppsättningar Kumho däck och på detta sätt får jag troligen bra mycket säkrare egenskaper under samma användningstid.

    Jag gissar att du provkört alla dessa billiga märken du klankar ner på i större profiler och jämfört dessa med andra märken efter dina åsikter! Eller har du enbart läst en mängd tester på nya däck och på en biltyp och profil?
    Det var prat om Hankook - Continental därav mitt val i inlägget och nej.. jag hyllar inte Continental mer än nåt annat däck men det är hur som helst ett märkesdäck. Jag skulle personligen aldrig lägga på "reggisar" eller ett lågbugetdäck på tex. min vanliga bruksbil (folk, tester får säga vad dom vill) Jag vill ha kvalite och styrespons/säkerhet i en bil som även andra än jag kör.

    På tex. Firebirden kan jag mycket väl tänka mej att montera Hankook, har haft ett antal jänkare med både Hankook, Kelly, Springstar å allt vad bugdetdäck kan heta. Men det är oxå en hel del skillnader i chassie setupen mellan en gammal Firebird från -92 med stel bakaxel och chassie som härstammar från tidigt åttio jämfört med tex. en Saab 9-5 från -99. Som dessutom har visat sej väldigt känslig på vad för sorts hjulutrustning som monteras.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Hotrodder>>> Eftersom du uppenbarligen inte känner mig och förstår mitt sätt att skriva så blir det ingen vidare diskussion , vilket jag hade hoppats.
    Hoppas du inte blivit allt för sårad över min "anfall" mot dig, det va ju inte min mening att göra dig så arg!
    Noo hard feelings..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    605
    Angående Hankook - Fy sjutton vad högljudda de är!
    Iaf de som sitter på min bil...
    9-3 SC Aero 07

  20. #20
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Angående Hankook - Fy sjutton vad högljudda de är!
    Iaf de som sitter på min bil...
    Är de nya?
    Annars kolla om det är "klackar" på insidan av dem!

Liknande ämnen

  1. 16" däck billigt
    Av Ankhati i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 17:52
  2. Tips på bra verkstad som kan göra 11 000 service billigt?
    Av pluto i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 17:37
  3. billigt trim till 9000 Aero Aut -BARA tips-På egen risk :-)
    Av JkbPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 00:36
  4. Fälgar och däck billigt?
    Av boje82 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •