Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: NG900 som vägrar att starta. NU MED BILD.

  1. #1

    NG900 som vägrar att starta. NU MED BILD.

    EDIT: Märkte att man kunde mäta spänningen från bränslepumpen med hjälp av en lucka i baksätet, sagt och gjort jag öppnade luckan och hittade några kablar.
    Hur ska jag gå tillväga för att mäta spänningen? vilken kabel, var jag ska sätta testlampan osv.
    Någon som kan berätta exakt hur man gör?

    Här är bilden: http://www.speedyshare.com/data/3068223 ... CT0038.JPG


    Hejsan!

    Bilen ifråga är en NG900 2,3 -96

    Bilen har stått sedan i fredags då den startade och gick hur fint som helst. När jag i går morse (5 dagar senare) skulle starta den så vägrade den, inte ett liv från motorn.

    Jag tog bort fördelarlocket och kollade om någon fukt hade kommit in men det var helt torrt kollade även tändkablarna även dom såg bra ut.
    Kollade säkringen till bränslepumpen men den vart också hel.

    Kan det vara bränslepumpen som har lämnat in? Något lätt sätt att kolla?

    Väldigt tacksam för hjälp

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767

    Re: NG900 som vägrar att starta.

    Citat Ursprungligen postat av ng900se

    Kan det vara bränslepumpen som har lämnat in? Något lätt sätt att kolla?
    Kanske kanske, lättaste sättet att kontrollera detta är att:

    1. Låt någon vrida av/på startnyckeln medans du lyssnar efter ett "surr" i samband med vridningarna på nyckeln.
    Lyssna vid tanken under bilen eller i baksätesregionen.

    Är det knäpptyst är det ett tecken på att bränslepumpen inte startar.
    Orsaken kan vara pumpen eller styrningen av ström till denna.

    2. Ryck en vacumslang på insuget coh spruta några sekunder med startgas.
    Startar den på det är det ett tecken på att motorn inte får bränsle MEN har tändning.

    Lycka till

  3. #3

    Re: NG900 som vägrar att starta.

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av ng900se

    Kan det vara bränslepumpen som har lämnat in? Något lätt sätt att kolla?
    Kanske kanske, lättaste sättet att kontrollera detta är att:

    1. Låt någon vrida av/på startnyckeln medans du lyssnar efter ett "surr" i samband med vridningarna på nyckeln.
    Lyssna vid tanken under bilen eller i baksätesregionen.

    Är det knäpptyst är det ett tecken på att bränslepumpen inte startar.
    Orsaken kan vara pumpen eller styrningen av ström till denna.

    2. Ryck en vacumslang på insuget coh spruta några sekunder med startgas.
    Startar den på det är det ett tecken på att motorn inte får bränsle MEN har tändning.

    Lycka till

    Tack för svaret!

    Glömde att skriva det men har lyssnat efter ett surr från bränslepumpen men jag hörde ingenting.
    Har hört att det kan hjälpa att smälla till tanken ordentligt så kan pumpen gå igång är det värt att prova?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767

    Re: NG900 som vägrar att starta.

    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Har hört att det kan hjälpa att smälla till tanken ordentligt så kan pumpen gå igång är det värt att prova?
    Visst kan det hjälpa om pumpen "låst sig" men det får ändå ses som en högst temporär lösning.

  5. #5
    Jag provar, det blir väl antagligen att byta skiten ändå.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    släng in lite bensin i insuget så startar bilen tillfälligt, om den sen dör så är de troligt att de är soppa pumpen.

    ta och jorda testlampan mot plåten, ta tex en kniv och skrapa fram ren plåt yta, sen mäter du bara på de olika benen, den ena kontakten går till tankmätaren, prova med att dra ut den ena och se om tankmätaren funkar, så vet du vilken som går till den eller inte.

    sen är de bara mäta där när bilen går med startmotorn.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Om den inte startar på startgas heller är det troligen vevaxelgivaren som är trasig!
    Dvs om vaken pumpen går eller motorn startar på startgas.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Om den inte startar på startgas heller är det troligen vevaxelgivaren som är trasig!
    Dvs om vaken pumpen går eller motorn startar på startgas.
    Okej, finns det något sätt att kolla om den är trasig.

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Man kan kolla om vrv räknaren rör sig när man kör på startmotorn!

    Är det inte tillräckligt med vrv på motorn vid startförsök kan man ta bort stiften, då skall vrv räknaren garanterat göra utslag om vevaxelgivaren är hel.

  10. #10
    UPDATE: Jag sprutade i startgas direkt i insuget, då startade motorn direkt men dog efter några sekunder.
    Det måste väl vara bränslepumpen som har kastat in?

    Såg att Biltema har pumpar till mycket fördelaktiga priser så jag tänkte prova en därifrån. Det måste väl vara denna det ska vara? http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=106319

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    742
    mycket troligt är det bränslepumpen..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  12. #12
    EDIT: Jag mätte på bränslepumpens kontakter under baksätet när jag körde på startmotorn och då lyser testlampan så ström till den är det ju.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    det är väldigt vanligt med döda pumpar på dessa så det är nog inget att fundera över............Bara att ta ner tanken alltså.........

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    EDIT: Jag mätte på bränslepumpens kontakter under baksätet när jag körde på startmotorn och då lyser testlampan så ström till den är det ju.
    Man ska helst kolla hur hög spänningen är. Att det är ström betyder inte nödvändigtvis att det är tillräckligt för att driva pumpen.

    Öppna en kontakt och mät spänningen mellan kablarna. I den ena kontakten ska du mäta ca 12 V och den andra ca 5 V. Det är 12 V-ledningarna som driver pumpen och om spänningen i denna kontakten är väsenligt lägre än batterispänningen så har du kanske kabel- eller reläproblem.

    Troligast är att bränslepumpen är trasig men eftersom det är lite småjobbigt att byta den så är det bäst att vara helt säker innan man sätter igång.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  15. #15
    Jag har köpt en pump nu så den byter jag, ungefär hur lång tid tar den att byta?

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 535
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Jag har köpt en pump nu så den byter jag, ungefär hur lång tid tar den att byta?
    Klipp upp ett hål under baksätet så byter du pumpen på 30 minuter inkl allt. Kanske 1 h totalt om man inte är mekvan.

    Ska du demontera tank kan du nästan räkna med div rostiga tankband och slangklämmor. Kommer dessutom ta ett par timmar extra, plus att du kräver lyft/garageplats.

    Mvh Marcus, som bytte pumpen med hjälp av extra stort hål under baksätet.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Jag har köpt en pump nu så den byter jag, ungefär hur lång tid tar den att byta?
    Klipp upp ett hål under baksätet så byter du pumpen på 30 minuter inkl allt. Kanske 1 h totalt om man inte är mekvan.

    Ska du demontera tank kan du nästan räkna med div rostiga tankband och slangklämmor. Kommer dessutom ta ett par timmar extra, plus att du kräver lyft/garageplats.

    Mvh Marcus, som bytte pumpen med hjälp av extra stort hål under baksätet.
    Jag har också tänkt på att göra så, men vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga.
    Exakt var ska jag klippa?
    Med vad?
    Hur mycket?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Jag har köpt en pump nu så den byter jag, ungefär hur lång tid tar den att byta?
    Klipp upp ett hål under baksätet så byter du pumpen på 30 minuter inkl allt. Kanske 1 h totalt om man inte är mekvan.

    Ska du demontera tank kan du nästan räkna med div rostiga tankband och slangklämmor. Kommer dessutom ta ett par timmar extra, plus att du kräver lyft/garageplats.

    Mvh Marcus, som bytte pumpen med hjälp av extra stort hål under baksätet.
    Jag har också tänkt på att göra så, men vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga.
    Exakt var ska jag klippa?
    Med vad?
    Hur mycket?
    hehe du hade en bra bild att följa som du själv tagit. du klipper bara efter kablarna till pumpen, alltså de som du mätte på sedan kommer du fram till pumpen. använd en vanlig plåtsax.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Jag har köpt en pump nu så den byter jag, ungefär hur lång tid tar den att byta?
    Klipp upp ett hål under baksätet så byter du pumpen på 30 minuter inkl allt. Kanske 1 h totalt om man inte är mekvan.

    Ska du demontera tank kan du nästan räkna med div rostiga tankband och slangklämmor. Kommer dessutom ta ett par timmar extra, plus att du kräver lyft/garageplats.

    Mvh Marcus, som bytte pumpen med hjälp av extra stort hål under baksätet.
    Jag har också tänkt på att göra så, men vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga.
    Exakt var ska jag klippa?
    Med vad?
    Hur mycket?
    hehe du hade en bra bild att följa som du själv tagit. du klipper bara efter kablarna till pumpen, alltså de som du mätte på sedan kommer du fram till pumpen. använd en vanlig plåtsax.
    Okej, som jag har ritat på den här bilden?:
    http://www2.speedyshare.com/data/827555 ... CT0038.JPG

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av ng900se
    Okej, som jag har ritat på den här bilden?:
    http://www2.speedyshare.com/data/827555 ... CT0038.JPG
    hehe ungefär så ja.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG900
    Av LuleaM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 18:01
  2. ng900 95a vägrar starta
    Av Skeden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 00:39
  3. [LÖST] Vägrar starta OG9-3 T5 -98
    Av wiseguy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •