Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rutan lossad från fönsterhissen NG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Rutan lossad från fönsterhissen NG9-3

    Igår när jag skulle gå in i garaget på jobbet så skulle jag sänka ner rutan för att kunna dra kortet. Då small det till rejält och sen ville rutan varken upp eller ner. Motorn går, men det känns inte som rutan rör sig inte. Det gick dock bra att stänga rutan genom att knuffa upp den.

    Frågan är nu vad det kan kosta och få detta åtgärdat (jag hinner absolut inte fixa något själv)? Trist fel på en relativt ny bil.

    Bilen: 9-3 ss 2.0t, årgång 2003

    / Andreas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Låter precis som om rutan lossnat ifrån hissen.
    Fick samma effekt på min bil för ett tag sen.
    Skulle du åka iväg till en verkstad och få det fixat tror jag det kommer kosta fläsk och lite till. Ingreppet är väldigt enkelt att göra och tar inte speciellt lång tid (Bytte ifrån eldrivet till manuell på min gamla 9000 på max 15 min).
    GDS:
    • - Demontera dörrsidorna
      - Justera så rutan sitter i fönsterhissens vagga.
      - Dra åt (tror det är 2st skruvar även på 9-3)
      - Montera tillbaka dörrsidan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    19
    Hehe det låter väldigt bekant, fast min ruta åkte ner när jag körde i gbg, fick höra en duns bakifrån och tittade bakåt och såg då att rutan var nere, försökte få upp den med knappen med det gick inte, så när jag kom hem demonterade jag dörrsidan och såg då att det var ett litet plast fäste som sitter på motoranordningen och som håller vaggan, det hade gått sönder gick då direkt in och tittade i saabs reservdelsbas men hittade inte den delen så jag antar att man måste köpa en ny motoranordning tyvärr! är inte säker men det verkade som det!
    Så i nuläget har jag bara satt upp en stötta i dörrsidan så rutan sitter uppe men får la se om man hittar någon begangnad sådan del! Som tur var är det på min bakruta så jag blir ju inte jätte lidande!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    62
    Hej
    Tror att du behöver en ny fönsterhiss.
    Fönsterhissen är virestyrd och vanligast är att drevet på motorn blir slitet.
    Finns inte som reservdel,utan hissmekanismen måste bytas.
    Tror inte att den var så dyr dock , kolla hos din saabverkstad.

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Efter många om och men har jag äntligen tagit tag i saken och det var som Folden skrev ett plastfäste som gått sönder, nämligen det som styr rutan. På andra sidan var det inte helt av än, men närapå. Det gick inte att bara byta plastbiten, utan det blev en ny ställning för 950:- + moms. Enligt min bilmek såg dock den nya lite annorlunda ut så förhoppningsvis håller den längre än 3 år.

  6. #6
    samma hände med min 9-3 ng -03 på passagerar sidan, det var en plastbit som går i en skena och som manövreras av en vajer. vill inte veta vad den kostar

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Så var det dags igen då. Samma fenomen på passagerarsidan. Fönstret på förarsidan öppnas ju oftare så det är väl därför passagerarsidan håller 1½ år längre. Om något år får man väl byta i bakdörrarna. Suck, jag får väl hoppas på att de nya delarna är av bättre kvalitet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •