Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Skrapljud från framvagn, 9-3 SS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    10

    Skrapljud från framvagn, 9-3 SS

    När jag kommer på ett fartgupp med sådan hastighet att bilen nigen till lite grann, så får jag ett ljud som låter som om jag går i med fronten, men detta är inte fallet, jag går inte i någonstans, ljudet kommer från bilen, och jag får samma ljud när jag kör i en håla i låg hastighet, även där går inte bilen i backen.. vad fan kan de vara???

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sweden / Stockholm / Järfälla / Viksjö
    Inlägg
    87

    stora fälgar?

    du har inte för stora fälgar då? så de tar i hjulhusen? kan ge ett lite obehagligt skrapande ljud som följd...

    /D
    - 9-3 Aero 2.0T -02 (205 hk)
    - 9-3 2.0 T, 154 hk -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Jag har samma fenomen på min 9-3 SS, MEN bara när det är kallt ute (från nollan och neråt ungefär). Om jag kör över samma fartgupp, med samma hastighet men det är varmt ute är allt normalt. Det låter, som du säger, precis som om bilen skrapar i men det gör den inte. Min bil har originalfälgar, så problemet ligger inte där heller.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    10
    jag har originalfälgar (vinter plåtisar), och bilen är inte sänkt, det är en aero dock.. nu imorses så lät de på vanlig asfalterad väg där de var en litet gupp från ny till gammal asfalt, då går man VERKLIGEN inte i, men de lät så ändå... de låter lättare på vänster har jag märkt, krävs större gupp för att de ska låta på höger..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Har samma bekymmer på min, det troliga är att stötdämparna tar in fukt.
    När det blir - grader så blir bilen stötig vid + grader så gnirkar det vid vägbulor.

    Bilen har gått 20600 mil på orginal fjädrar och dämpare och det enda problemet är gnirket.

    Så till våren åker det på sänknings sats.

    Håkan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Det där känner jag igen, Ju kallare det är desto mer skrapar det på min. När bilen blivit varm försvinner det mesta. Skulle vara intressant att veta vad det är...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    48
    Det är ett inte helt ovanligt ljud..........
    Bussningarna till främre kränghämmaren kan gneka riktigt mycket
    Om man demonterar dom och smörjer så blir det tyst ett tag.

    Saabar
    99EMS-72 900i-84 900S-90 90002,0t-96
    9-3SS-05....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    30
    Jag har samma problem med min 9-3ss 1.8t -04. Det började låta illa ifrån fjädringen/dämparna redan efter 500 mil. Eftermonterade då slangar längst ner på fjädringen (rek. serviceåtgärd) utan större framgång. Mycket irriterande att en så pass bra bil i övrigt ska behöva låta som en popcornmaskin bara för att det blir lite kallt. Tveksam till att det bara skulle vara bussningarna till främre krängningshämmaren. Jag tror mer på teorin om att dämparna/fjädrarna blir stumma av kyla vilket i sin tur leder till att fjädern rör på sig i fjädersätet.
    Vad göra???
    _______________
    9-3 ss 2004 (såld)
    9-3 Aero Cab 2004 (bilen jag inte råd med när jag var ung…)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6

    Knirk & klonkande framvagn

    Har detta som ett återkommande problem även på min 9-3 CV Aero -04. Problemet med knirkande vid ex vägbulor är att bussningarna i krängningshämmaren torkar och behöver smörjas upp med vaselin, har fått detta gjort 2 gr sedan midsommar. Beträffande klonk i framvagnen är det ett generellt problem med de flesta 9-3 or speciellt de med sport chassi. Fick nya fjäderben och dämpare påsatta i sommras efter dialog med Vd för GM Norden och ANA i Thn. Nu är bilen tyst som vår lilla Nissan Sunny från 1987 även när temperaturen sjunker under 10 + grader.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    34
    Jag lider också av detta skrapande vid minusgrader på min 9-3og. Mycket irriterande.

    Är det bara att "smörja upp" bussningarna till krängningshämmarna eller måste man byta dämpare också? Verkar vara två teorier..?
    Saab 9-3 2,0T 1998
    ------------------------------
    // J

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    13
    Hehe.. skönt att fler har detta problemet

    Nej men allvar, det är ett litet skrapande "helvete" här med. Någon som vet hur man kan komma tillbukt med detta?

    Läste man skulle smörja något, är det en problematiskt process? (har haft körkort i en månad kanske och kan mer eller mindre inget om bilar )

    Min bil är en 9-3 SS -03.

  12. #12
    Samma problem här.
    Så fort det blir kallt.
    Men när man har kört någon kilometer eller bilen blivit varm så försvinner det..
    Lite trist ljud.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  13. #13
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Det är som sagt bussningarna som håller krängningshämmaren till motorramen som blir för torra. Problemet är att få in tillräckligt med smörja mellan gummit och krängningshämmaren.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    13
    Är detta farligt för bilen så man måste åtgärda det snarast?

    Kan väll inte vara bra med detta ljudet?

  15. #15
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av Sab1na
    Är detta farligt för bilen så man måste åtgärda det snarast?

    Kan väll inte vara bra med detta ljudet?
    Nej, det är inte farligt! Det är ju bara ett torrt gummi som knarrar!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Behöver inte vara bussningarna.

    Kan vara sand/grus/stenar och skit som ligget i "fjädertallrikarna" på stötdämparna.

    Så var det på min i alla fall.

    Åtgärdades genom att hissa upp bilen och göra rent med trädgårdsslangen.
    Sen var det tyst.

    Finns en åtgärd för problemet.

    Den sista biten på fjädern så trär man på en bit gummislang eller dyl. Som gör att oljuden reduceras.

    Dessa "slangbitar" sitter monterade orginal från M04.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Citat Ursprungligen postat av Sab1na
    Är detta farligt för bilen så man måste åtgärda det snarast?

    Kan väll inte vara bra med detta ljudet?
    Nej, det är inte farligt! Det är ju bara ett torrt gummi som knarrar!
    Där ser man

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    60
    samma problem här!!

    ...kanske borde åka upp sen skara människor till saabhandlarn och "gnälla"..kanske inte så många som bor på samma ställe dessvärre...och saab är väl inte känt för att ta på sig problemen med sina bilar...
    =====================
    9³ SportSedan JL Audio edition - Under construction..Do you ever finnish with a car?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 191
    Citat Ursprungligen postat av Swalle-SS
    samma problem här!!

    ...kanske borde åka upp sen skara människor till saabhandlarn och "gnälla"..kanske inte så många som bor på samma ställe dessvärre...och saab är väl inte känt för att ta på sig problemen med sina bilar...
    Jaså? Läser du aldrig några tidningar? Sen vi köpte frugans SS har vi fått totalt 4 brev med "detta ska bytas ut". Övre fjäderfästen/axiallager, bälten, tändlås, och nu senast tätningar till oljekylaren.

    Exakt samma missljudsfenomen är de facto VECTRA-standard. Nåt som Opleägarna tyvärr lärt sig acceptera under åren. Nu är ju majoriteten av opelfansen i övre medelåldern. Så de hör så taskigt att de inget märker. Eller?

    Sluta gnäll över småsaker. Fixa skiten istället.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    För att konstatera/utesluta krängningshämmarens bussningar kan man göra följande:

    Hissa upp bilen fram så att båda hjulen är "i luften".
    Lossa på de nedre muttrarna på krängningshämmarstagen. 1st 18mm mutter per sida.
    Rör krängningshämmaren upp och ner, då märks det tydligt om det är detta som är fel. Det ska gå lätt och ljudlöst att röra den. Går det tungt och karrigt är det bussningarna som är torra.
    Då kan man släppa på överfallen en bit (ej helt), bända isär dom, och peta i lite fett eller liknande. Då ska ni se att det blir tyst.
    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Oljud från framvagn NG9-3
    Av Magnus2114 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-05-06, 07:45
  2. skrapljud från framhjulet...
    Av Silversaab95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 20:02
  3. Skrapljud från ett framhjul.
    Av frostyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 12:06
  4. "Knarr/skrapljud" i framvagn 9-3SS -03..
    Av Matrix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •