Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad klarar original 9-5a för effekt utan modifieringar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Jörn
    Inlägg
    87

    Vad klarar original 9-5a för effekt utan modifieringar?

    Hejsan!

    Jag har en steg 1 trimmad bil av SQR. Då min effektspärr på ettans växel är borta så är bilen rätt hysterisk på ettans växel. Jag har ännu inte fått fästet i backen på ettan... I alla fall så funderar jag på hur mkt stryk koppling, växellåda drivaxlar etc tar med mer motor.

    Bilen i fråga är en 9-5a 2.3 från -98. Nu är det mellan 230 -250 hk i bilen.

    Det känns som att det borde nötas hårt, för den blir lätt lite ryckigt då fäste kommer och går lite beroende på hur hårt jag trycker. Ska jag fortsätta ta det lungt på ettan och bara gasa fullt från tvåan eller kan jag trycka den berömda plattan i mattan från början?

    Hur mkt kusar har ni i era bilar utan modifikationer och hur länge har det funkat bra för er trots hård körning?

    Vad ryker fortast, koppling, vxl-låda eller drivaxlar?
    9-5 2.3 -98

  2. #2
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 132
    Medlem#
    6252
    inget vidare bra när det rycker å har sig, antingen spinna rejält eller så gasar man när man fått fäste

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    OM det stämmer som du skriver att momentbegränsningen är borta eller tokhög på ettans växel så tycker jag att du vänligt med bestämt skall påpeka detta för SQR o be dem åtgärda "detta misstag".
    En "lagom" begränsning på ettan är nog i alla lägen det smidigaste, både för acceleration o hållbarhet.

    OM vi antager att du har en i övrigt helt original motor, med Garrett GT17 snurra o saxofonluftintaget så tycker jag att effekter i häradet 230-250 hkr är ett smärre vansinne. Turbon är väl liten o får svår andnöd genom den trånga saxofonen. Helt olämpligt för allt som ens avlägset besläktat med hård körning. Drivaxlarna håller säkert, koppling/växellåda är väl de som börjar klaga över tillvaron...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Klarar en 9-3 aero 01:a steg 2 utan modifieringar?
    Av kribbanturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 10:43
  2. Hur mkt effekt klarar ett 2,5"...?
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 21:16
  3. Hur mycket effekt klarar original bränslepump att leverera?
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 18:19
  4. [LÖST] Hur mycket effekt klarar original spjällhus av 9000
    Av freppa.9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 22:09
  5. Hur mkt klarar effekt original kopplingen på 9000 Aero ?
    Av Anders__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •