Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Airbagurkoppling 9-5

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Airbagurkoppling 9-5

    Vad görs vid en sådan operation, hur säkert är det och framför allt, vad kostar det?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Den deaktiveras på verkstaden.
    Exakt vad som görs vet jag inte men det kostar ca 600 kr till min 9-5 Aero att koppla ur.
    Och ca 400-600 kr att koppla in igen.
    De priserna fick jag på Saab-verkstad i Karlshamn för ca 2 veckor sedan.

    MVH
    9-5 Aero -01

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    I princip så rycker man kabeln till påsen på passagerarsidan och pluggar i ett motstånd i kabelstumpen istället. Tror inte man går in med Tech 2 och programerar bort kudden.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Så airbagen sitter fysiskt kvar och skulle om den "tror" att den får en signal kunna utlösas?
    Antar att det ska vara garanterat säkert ändå?
    9-5 Aero -01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Har ringt runt lite och operationen verkar ligga strax under tusenlappen inkl arbete.

    Ska bli kul att höra vad min säljare säger imorn, ska hämta bilen på fredag och jag frågade om han kunde bjuda på urkopplingen.

    - ja njäe, det där kostar över 2000.- tror jag, men jag ska kolla upp det.


  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har ringt runt lite och operationen verkar ligga strax under tusenlappen inkl arbete.

    Ska bli kul att höra vad min säljare säger imorn, ska hämta bilen på fredag och jag frågade om han kunde bjuda på urkopplingen.

    - ja njäe, det där kostar över 2000.- tror jag, men jag ska kolla upp det.

    Äsch, ska du köpa bil så får dom ju bjuda på det...!!!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Så airbagen sitter fysiskt kvar och skulle om den "tror" att den får en signal kunna utlösas?
    Antar att det ska vara garanterat säkert ändå?
    Ja, oftast sitter Airbagen kvar.

    Förstår inte hur det fysiskt skulle kunna vara möjligt att få Airbagen att "tro" att den ska utlösas med urkopplad kabel eftersom airbagen utlöses genom en strömmatning i den kabel som Hotrodder nämner.

    Det borde vara helt säkert.

    Det som är mest riskfyllt är nog i så fall att verkligen vara säker på att verkstaden kopplat ur eller plockat bort Airbagen i så fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Har ringt runt lite och operationen verkar ligga strax under tusenlappen inkl arbete.

    Ska bli kul att höra vad min säljare säger imorn, ska hämta bilen på fredag och jag frågade om han kunde bjuda på urkopplingen.

    - ja njäe, det där kostar över 2000.- tror jag, men jag ska kolla upp det.

    Äsch, ska du köpa bil så får dom ju bjuda på det...!!!

    Mvh

    Ja det hoppas jag verkligen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Förutom urkoppling monteras även isofixfästen i stolen
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Så airbagen sitter fysiskt kvar och skulle om den "tror" att den får en signal kunna utlösas?
    Antar att det ska vara garanterat säkert ändå?
    Ja, oftast sitter Airbagen kvar.

    Förstår inte hur det fysiskt skulle kunna vara möjligt att få Airbagen att "tro" att den ska utlösas med urkopplad kabel eftersom airbagen utlöses genom en strömmatning i den kabel som Hotrodder nämner.

    Det borde vara helt säkert.

    Det som är mest riskfyllt är nog i så fall att verkligen vara säker på att verkstaden kopplat ur eller plockat bort Airbagen i så fall.
    Det här har ju diskuterats förut. Jag är ju en av de som ALDRIG skulle bli nöjd med en urkoppling förrens krutladdningen är helt borttagen ur bilen. Visst är det ofantligt små sannolikheter att kudden ska smälla av tex kraftigt magnetfält eller statisk elektricitet. Men när det handlar om sina barns liv vill man inte laborera med sannolikheter. Eliminering av risk är det enda rätta!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Så airbagen sitter fysiskt kvar och skulle om den "tror" att den får en signal kunna utlösas?
    Antar att det ska vara garanterat säkert ändå?
    Ja, oftast sitter Airbagen kvar.

    Förstår inte hur det fysiskt skulle kunna vara möjligt att få Airbagen att "tro" att den ska utlösas med urkopplad kabel eftersom airbagen utlöses genom en strömmatning i den kabel som Hotrodder nämner.

    Det borde vara helt säkert.

    Det som är mest riskfyllt är nog i så fall att verkligen vara säker på att verkstaden kopplat ur eller plockat bort Airbagen i så fall.
    Det här har ju diskuterats förut. Jag är ju en av de som ALDRIG skulle bli nöjd med en urkoppling förrens krutladdningen är helt borttagen ur bilen. Visst är det ofantligt små sannolikheter att kudden ska smälla av tex kraftigt magnetfält eller statisk elektricitet. Men när det handlar om sina barns liv vill man inte laborera med sannolikheter. Eliminering av risk är det enda rätta!

    Eliminering av risk är ju iofs bra.
    Men någonstans måste man dra gränsen.
    Barnets säkerhet ökar ju även ifall du byter till en ännu större bil, gärna suv-liknande med hög säkerhet, och kanske kör på vägar där ingen annan kör på tider med den minsta trafiken.
    När man ändå är i farten kan man lika gärna köpa en lastbil för ytterliggare säkerhet.
    Eller helt enkelt stanna hemma
    9-5 Aero -01

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Så airbagen sitter fysiskt kvar och skulle om den "tror" att den får en signal kunna utlösas?
    Antar att det ska vara garanterat säkert ändå?
    Ja, oftast sitter Airbagen kvar.

    Förstår inte hur det fysiskt skulle kunna vara möjligt att få Airbagen att "tro" att den ska utlösas med urkopplad kabel eftersom airbagen utlöses genom en strömmatning i den kabel som Hotrodder nämner.

    Det borde vara helt säkert.

    Det som är mest riskfyllt är nog i så fall att verkligen vara säker på att verkstaden kopplat ur eller plockat bort Airbagen i så fall.
    Det här har ju diskuterats förut. Jag är ju en av de som ALDRIG skulle bli nöjd med en urkoppling förrens krutladdningen är helt borttagen ur bilen. Visst är det ofantligt små sannolikheter att kudden ska smälla av tex kraftigt magnetfält eller statisk elektricitet. Men när det handlar om sina barns liv vill man inte laborera med sannolikheter. Eliminering av risk är det enda rätta!

    Eliminering av risk är ju iofs bra.
    Men någonstans måste man dra gränsen.
    Barnets säkerhet ökar ju även ifall du byter till en ännu större bil, gärna suv-liknande med hög säkerhet, och kanske kör på vägar där ingen annan kör på tider med den minsta trafiken.
    När man ändå är i farten kan man lika gärna köpa en lastbil för ytterliggare säkerhet.
    Eller helt enkelt stanna hemma
    Jo, förvisso.

    Men den kanske största risken man får bort vid borttagande av krutladdning är ju den mänskliga faktorn. Finns ju ett antal exempel bara i Sverige där mekaniker klantat till det vid själva urkopplingen. I något fall lyckades de till och med koppla ur fel airbag, förarens istället för passagerarens.

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Så airbagen sitter fysiskt kvar och skulle om den "tror" att den får en signal kunna utlösas?
    Antar att det ska vara garanterat säkert ändå?
    Ja, oftast sitter Airbagen kvar.

    Förstår inte hur det fysiskt skulle kunna vara möjligt att få Airbagen att "tro" att den ska utlösas med urkopplad kabel eftersom airbagen utlöses genom en strömmatning i den kabel som Hotrodder nämner.

    Det borde vara helt säkert.

    Det som är mest riskfyllt är nog i så fall att verkligen vara säker på att verkstaden kopplat ur eller plockat bort Airbagen i så fall.
    Det här har ju diskuterats förut. Jag är ju en av de som ALDRIG skulle bli nöjd med en urkoppling förrens krutladdningen är helt borttagen ur bilen. Visst är det ofantligt små sannolikheter att kudden ska smälla av tex kraftigt magnetfält eller statisk elektricitet. Men när det handlar om sina barns liv vill man inte laborera med sannolikheter. Eliminering av risk är det enda rätta!

    Eliminering av risk är ju iofs bra.
    Men någonstans måste man dra gränsen.
    Barnets säkerhet ökar ju även ifall du byter till en ännu större bil, gärna suv-liknande med hög säkerhet, och kanske kör på vägar där ingen annan kör på tider med den minsta trafiken.
    När man ändå är i farten kan man lika gärna köpa en lastbil för ytterliggare säkerhet.
    Eller helt enkelt stanna hemma
    Jo, förvisso.

    Men den kanske största risken man får bort vid borttagande av krutladdning är ju den mänskliga faktorn. Finns ju ett antal exempel bara i Sverige där mekaniker klantat till det vid själva urkopplingen. I något fall lyckades de till och med koppla ur fel airbag, förarens istället för passagerarens.
    Förvisso, men man kan ju heller aldrig utesluta mänskliga faktorn.. Så att "vara nöjd" med att mekanikerna bör ha plockat bort airbagen borde knappast räcka för dig heller i så fall?

    Att plocka bort handskfack etc och okulärbesikta platsen där krockkudden bör ha suttit är i så fall det minsta du bör göra...

    Man kan ju inte vara helt 100% säker på att mekanikerna varken plockat ur eller kopplat ur airbagen.


    Men, som du säger, vi har disskuterat detta förut, och även då kom vi fram till att en korrekt urkopplad airbag smäller inte av sig själv.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Som sagt har detta diskuterats förrut här på forumet. Ska du få bagen urkopplad så kan du be om att få vara med och inspektera att den verkligen blir urkopplad. Det får man alltid eftersom du också avkrävs en signatur som bekräftelse på att du vet att det är så.
    Man tar ur kontakten ur själva airbagenheten och stoppar på ett motstånd på kabeln så förväxling med förarens kudde är på 9-5 omöjlig.
    En airbag som inte är ansluten är säker. Så säker så att den får hanteras av monteringspersonal utan särskild skyddsutrustning. Det finns så klart en risk med allt här i livet och tycker man att risken är för hög att ha kudden kvar när man har barnstol så bör man nog överväga att inte köra bil med sina barn överhuvudtaget.
    Det har aldrig inträffat att en airbag utlöst trots att den inte varit ansluten. De som har utlöst och som media rapporterar om har ju fortfarande varit inkopplade trots att man trott den varit urkopplad vilket ju är en helt annan sak.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Men, som du säger, vi har disskuterat detta förut, och även då kom vi fram till att en korrekt urkopplad airbag smäller inte av sig själv.
    Det där kan man inte komma fram till på ett forum. Finns ingen som kan garantera detta.

    Nu är jag lite osäker, men jag tror att urkopplade airbagar har smällt i USA (var annars?). Troligtvis under ganska extrema omständigheter, men ändå.

    Sen skulle ju då jag även vara med då mekanikern gör detta för att se att krutladdningen fysiskt tas ur bilen. För att eliminera den mänsliga faktorn.

    Det som gör en smällande airbag med bakåtvändbarnstol så farligt är att det i stort sett till 100% blir dödlig utgång för barnet. De "vanliga" olyckor som sker när man färdas i trafiken i bil, till fots, cykel eller liknande är sällan dödliga. Därför som jag (som ännu inte har barn) skulle vara lite petig med detta.

    Med andra ord, OM kudden smäller när barnet sitter där är det lika med död

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Med andra ord, OM kudden smäller när barnet sitter där är det lika med död
    Men det gör den ju inte om den är urkopplad så...

    (tror faktiskt inte vi kommer att komma fram till en slutsats i denna fråga den här gången heller.)

    Jag respekterar din åsikt, för det är en åsikt och inte ett faktum, men då vill jag även att du respekterar min åsikt. (alltså gällande om en kudde kan explodera spontant).

    Jag kan lägga fram lika lite bevis om att det är fullkomligt ofarligt, och att det aldrig i någonsin i världshistorien kommer att hända, lika lite som du kan lägga fram bevis för att det skulle vara så att en korrekt urkopplad airbag kan spontanexplodera.

    Just att du "tror" att urkopplade airbagar har smällt i USA låter ju verkligen som övertygande källa att bilda sina åsikter på.

    Det är ju egentligen ingenting att tvista om, för alla gör ju naturligtvis som de vill.

    Men Saab (och de flesta andra biltillverkare) anser att det är säkert att lämna kudden i bilen men urkopplad. Gissar att de borde vara ganska säker på sina åsikter, för fatta vilket enormt ramaskri det skulle bli OM nu en kudde skulle explodera.


    Nog tjatat om detta...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    fatta vilket enormt ramaskri det skulle bli OM nu en kudde skulle explodera.
    Ska inte tjata mer om detta efter det här inlägget. Vi har ju som du säger båda "rätt".

    Men som jag tror jag skrev även i den andra tråden. Dagen när det blir ett enomt ramaskri kommer, frågan är bara när.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Nu är jag lite osäker, men jag tror att urkopplade airbagar har smällt i USA (var annars?). Troligtvis under ganska extrema omständigheter, men ändå.
    Jag är helt säker på att det aldrig hänt. Hade detta inträffat hade det varit känt i branschen (där jag arbetar). Airbags har ju använts i stor skala under drygt 15år.
    Om nu detta "ramaskri" uppstår bör man kunna veta skillnaden på en airbag som utlöst fast man trodde den var urkopplad och en urkopplad airbag som trots det utlöser. Att det första händer är inte alls otroligt, speciellt inte i bilar med elektronisk urkoppling av airbags. Den typen av system skulle inte jag heller lita på.
    Det som skulle kunna få en oinkopplad airbag att lösa ut är om det börjar brinna i bilen men det är ju inte så säker miljö för ett barn det heller...

    Det faktum att airbag dåligt står i mot brand är för övrigt skälet till att man inte vill skruva ur kudden helt och hållet. Var ska man sen förvara den så att inte brandkåren får sig en överraskning?
    Fredrik J

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Bagen bör vara ofarlig och jag själv skulle inte plocka dän den om den bara är korrekt urkopplad men.. I WIS står det en del i fråga om hantering av lös airbag. Bl.a att den skall förvaras på hyllan med metalhöljet neråt dvs. ifall den skulle lösa ut på hyllan så är det själva kudden som öppnar sej uppåt och inte baksidan. Det står även den inte fick utsättas för hetta.. var det 100grader måntro samt en hel del till ifråga om hanteringsråd och montering.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det faktum att airbag dåligt står i mot brand är för övrigt skälet till att man inte vill skruva ur kudden helt och hållet. Var ska man sen förvara den så att inte brandkåren får sig en överraskning?
    Menar du inte tvärtom nu? Att det borde vara ett skäl till att ta ur aibagen? För väl ur bilen kan man ju destruera den på bättre sätt så att den inte kommer till skada för någon. Den otrevliga överraskningen för brandmannen borde ju vara när airbagen är i den brinnande bilen?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •