Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta/kontrollera kolen i generator

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Byta/kontrollera kolen i generator

    Hallå.
    har en saab 9000 2.0i 92a.
    generatorn laddar inte på den och troliga felet är kolen i generatorn, hur får jag ut den eller kontrollerar den?

    sen vore de även välkommet om någon kan säga hur sladdarna där nere ska va kopplade då jag köpte bilen med trasig generator och tidigare ägare hade nada koll på bilen och påstog sig ha bytt generator utan att de blev någon skillnad,

    tacksam för hjälp då bilen inte är så brukbar när den inte laddar batteriet
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    är de ingen som kan berätta hur jag gör för att kontrollera eller få bort kolen så jag vet om de är därför generatorn inte laddar?

    enligt saab var detta ett vanligt fel så någon borde ju ha gjort detta och kan berätta?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Laddregulatorn och kolen sitter ihop. Du kommer åt att skruva lös den underifrån, en plast"bricka" som sitter med två skruvar (har jag för mig) på undersidan av generatorn.

    Bara att plocka lös o kolla, är dom dåliga finns nya på mekonomen...

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Laddregulatorn och kolen sitter ihop. Du kommer åt att skruva lös den underifrån, en plast"bricka" som sitter med två skruvar (har jag för mig) på undersidan av generatorn.

    Bara att plocka lös o kolla, är dom dåliga finns nya på mekonomen...

    //U
    så har bytt nu och generatorn laddar ändå inte.

    går det montera fel eller är de min generator som är slut?

    hur mycket arbete är det att byta generatorn?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Kan vara så mycket annat i generatorn som är paj, Kan vara dioder, släpringar m.m Plocka bort den och lämna in den för renovering eller skaffa en utbytes som du vet funkar.

    Det ska vara 2st kablar anslutna på generatorn En grov som går till B+ och en tunn kabel som går till D+. Den tunna är magnetiseringen som gör att generatorn kommer igång att ladda. Sitter inte den på lyser inte lampan när du har tändningen på med motorn avstängd. Om den inte ligger emot karossen och bli jordad någonstans.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Kan vara så mycket annat i generatorn som är paj, Kan vara dioder, släpringar m.m Plocka bort den och lämna in den för renovering eller skaffa en utbytes som du vet funkar.

    Det ska vara 2st kablar anslutna på generatorn En grov som går till B+ och en tunn kabel som går till D+. Den tunna är magnetiseringen som gör att generatorn kommer igång att ladda. Sitter inte den på lyser inte lampan när du har tändningen på med motorn avstängd. Om den inte ligger emot karossen och bli jordad någonstans.
    ok då är den ärtt kopplad iaf då, lampan lyser ju när bilen har tändning, dock så slocknar den ju alldrig...

    jag har en generator liggandes, dock osäker om den är från en og900 eller en 9000, men kan kanske passa med lite modifikation och den vet jag funkar och är i bra skick.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 857
    i 9 fall av 10 när generatorn bråkar så är det dålig jord. kolla över jordpunkten!

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av popeye
    i 9 fall av 10 när generatorn bråkar så är det dålig jord. kolla över jordpunkten!

    mvh popeye
    ok tack för tipset, vad jag förstår så brukar annars generatorn va en svag punkt på de äldre saabarna, har fått byta på min ng900 med efter att den gav upp.

    men ska kolla jordpunkten, tror även jag ska ta lite sandpapper eller nåt på de övriga kopplingarna ifall de kan va nått där.

    kolen va de tydligen inte iaf om jag nu inte monterat det fel vilket knappt borde gå att få ihop isf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 857
    är kolen ok så är släpringarna hela. är släpringarna skadade så slits kolen ytterst snabbt och hårt. slipa upp kontaktytorna imellan laddningsrelät och generator, använd gärna lite kopparpasta på. se över jorden, testa att jorda generatorn med en startkabel t.ex. se över över jorden mellan motor och kaross.


    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

Liknande ämnen

  1. kolen på fläktmotor
    Av krejsii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 02:27
  2. byta AC generator
    Av loskings i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 10:42
  3. Hur kontrollera och byta inre drivknut på en 9-3a?
    Av Robbanisthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •