Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Tips för att uppgradera AS2

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115

    Tips för att uppgradera AS2

    Hej!
    Då jag själv sökte av internet upp och ner och fram och tillbaka för att klura ut hur jag på bästa sätt uppgraderar min AS2-anläggning i min SAAB 9-5 Aero sedan -00 utan att hitta något riktigt bra kommer här en liten beskrivning innehållande tips för att hjälpa andra.

    Det är enkelt om man är någorlunda hemma med billjud.

    Det jag gjorde var att köpa två 6x9"-högtalare från MDS med tillhörande delningsfilter och diskanter.

    Till detta ett enklare slutsteg för att driva dem, också dettafrån MDS.

    Sen såklart även lågnivåkabel med remote samt ström och jord.

    För att plocka ut lågnivåsdignal från fabriksstereon köper man en SAAB3-adapter från Backes ljudbygg. Denna skarvas på mellan dinkontakten till det inbuggda slutsteget och huvudenheten, till den adaptern medföljer en enklare monteringsanvisning.

    För att plocka remotesignalen som slår av och på slutsteget kollar man på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml. Ett tips är att förtydliga guiden över din-kontakterna till huvudenheten på en AS2. Pin 7 som är grön och som är angiven som "Remote on control (antenna)" går även till det inbyggda slutsteget. Åtmistone i min bil där jag inte har någon elantenn. Jag trodde att det var en dummy-kabel i och med att jag inte har en antenn och klippte av den för att styra mitt nya slutsteg som jag satt i i skuffen istället. Detta ledde till att det blev tyst i bilens originalhögtalare. Du ska alltså skarva på den gröna kabeln som sitter på pin 7 på din-kontakten, inte koppla bort den.

    Satte därefter i två 6x9" i hatthyllan + ett slutsteg och häpnade över förbättringen. Den fyllighet och det tryck jag saknat med AS2 (som i övrigt låter helt ok) finns numera. Och för en kostnad av 2500:- för prylarna så vart det inte alltför blodigt.

    Detta kan ju vara värt att tipsa om för de som har AS2 men vill ha bättre ljud utan att för den delen bygga om allt. Då bör man även tipsa om att förlägga lågnivåkabeln och strömkabeln på varsinn sida i bilen, jag måste nämligen lägga om min strömkabel nu för att slippa visslingarna från generatorn i högtalarna när motorn är igång.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  2. #2
    Jag har en 9 3 Aero 2002. På denna bil (och de med elantenn) så är det enklast att ta remote från denna, om man som jag har slutsteget i bagaget.
    Bara ett tips......
    En sak som var lite svår var att hitta en riktig genomgång från motorrum till bagage. Jag fick ta bort handskfacket och från motorrummet göra ett litet hål i en gummigenomföring som fanns där, som jag såg det var det inte några andra på "bra" ställen. Sedan drog jag lågnivå x 2 vid förarsidans tröskel och ström längs passagerarsidan.
    ~~~~~~~~~~~~~
    Saab 9-3 AERO -02
    ~~~~~~~~~~~~~

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115

    Tips 2

    Kan f.ö. tipsa om att Backes SAAB3-adapter inte verkar fungera helt utan komplement. Den tar ju den vanliga "balanserade" plusminus-signalen och lägger plus på stiftet och minus på skärmen i en RCA-utgång.

    Vad jag förstår så är en normal RCA-signal utförd med plus på stiftet i mitten och jord på skärmen. Detta gör att högtalarna som får ljudet via RCA-kabeln (och slutsteget) tjuter i varv med generatorn.

    Om sedan slutsteget dessutom kopplar ihop inkommande jord med skärmen på inkommande RCA-kabel, leder det till att minussignalen för bakhögtalarna som går till det inbyggda originalsteget plockas ner till jord och därmed kan förvränga ljudet i dörrarna bak.

    Såg dock att det bör fungera med en galvanisk avskiljare från Biltema (http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78692) för att komma tilrätta med problemet.

    Återkommer efter test.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  4. #4

    Re: Tips 2

    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Kan f.ö. tipsa om att Backes SAAB3-adapter inte verkar fungera helt utan komplement. Den tar ju den vanliga "balanserade" plusminus-signalen och lägger plus på stiftet och minus på skärmen i en RCA-utgång.

    Vad jag förstår så är en normal RCA-signal utförd med plus på stiftet i mitten och jord på skärmen. Detta gör att högtalarna som får ljudet via RCA-kabeln (och slutsteget) tjuter i varv med generatorn.

    Om sedan slutsteget dessutom kopplar ihop inkommande jord med skärmen på inkommande RCA-kabel, leder det till att minussignalen för bakhögtalarna som går till det inbyggda originalsteget plockas ner till jord och därmed kan förvränga ljudet i dörrarna bak.

    Såg dock att det bör fungera med en galvanisk avskiljare från Biltema (http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78692) för att komma tilrätta med problemet.

    Återkommer efter test.
    Jag använder adaptern från Backes. Nu kan jag inte förklara det lika fint som du Men hos mig funkar det. Har två lågnivå ut från adaptern och kör ett steg till hatthyllan och ett till en bas i bagaget.
    Som lyssnare tycker jag det låter riktigt bra...
    ~~~~~~~~~~~~~
    Saab 9-3 AERO -02
    ~~~~~~~~~~~~~

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115

    R Larsson

    Aha, lustigt. Jag bör nog se över min jordning till steget i alla fall då.

    Men adaptern kostade bara 80:- på biltema, så jag testar nog det med iaf.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Okey, inte för att gnälla, men att dra lågnivåkablarna på förarsidan är kanske inte det smartaste, där ligger ju hela kabelstammen som går bakåt i bilen. Bättre att dra lågnivån på passagerarsidan och strömkabeln på förarsidan. Skillnaden på ljudkvalitén med ett störningsfilter och utan är rätt stor.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Precis så jag gjort.

    Men störningarna kom inte från interferens från andra kablar, störningen berodde på att jag jordade en balanserad plusminussignal.

    I alla fall så löste Biltemas galvaniska adapter problemet.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    35
    Passade 6*9orna rätt av?
    Ligger de på den bakre kanalen? Så att man kan reglera dem med fadern?
    Var det några problem att få igenom strömkabel från batteriet in i kupén?
    Var det hela ljudet eller bara basen som förbättrades?

    (Funderar på att göra samma sak)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Aleleo
    Passade 6*9orna rätt av?
    Ja, de passade perfekt i de färdiga hålen i hattfyllan. Till och med skruvhålen satt där de skulle. Jag satte dock diskanterna löst uppe på hatthyllan strax bakom högtalargallren. Det bästa är att det gick att återanvända originalgallren som är märkta med Harman Kardon, så det syns ingen skillnad förrutom att det sitter två diskanter bredvid då.

    Citat Ursprungligen postat av Aleleo
    Ligger de på den bakre kanalen? Så att man kan reglera dem med fadern?
    Ja, jag drog lågnivå från huvudenheten, och jag tog då såklart "rear"-signalen.

    Citat Ursprungligen postat av Aleleo
    Var det några problem att få igenom strömkabel från batteriet in i kupén?
    Nja, du har ett kabelpaket som kommer in på förarsidan. Om du plockar ner panelen under instrumentpanelen ovanför pedalerna så ser du det uppe till vänster. Stick hål i gummibälgen innifrån kupén och peta igenom en smal stång som du sedan drar igenom strömkabeln med. Sen går du bara i det befintliga plastrännan i tröskeln. Dra lågnivån på passagerarsidan dock.

    Citat Ursprungligen postat av Aleleo
    Var det hela ljudet eller bara basen som förbättrades?
    (Funderar på att göra samma sak)
    Hela ljudet, dels lyfter du upp ljudet bak såklart, dels ger 6x9"-högtalarna en fylligare och bättre bas än originalen i övrigt. Det högtalarkit jag köpte ger ett riktigt bra ljud. Funderar dock på att testa med en baslåda också. Så om du är inne på samma sak, köp antingen ett steg som kan driva både baslåda och två 6x9" eller ett steg som du kan koppla vidare från(kaskadkoppla?). Steget jag använde har lågnivå ut, så jag slipper dra om kablaget om jag vill hänga på ett steg till. Jag är dock inte säker på att den strömkabel jag har pallar att driva både och. Jag var lite snål och köpte en mindre strömkabel för att lättare dra den.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Ursäkta, men om originalhögtalargallren är märkta Harman-Kardon har du ju ett AS3-system. Att byta ut de grejerna mot MDS känns ju lite knepigt...
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115

    MDS vs. Harman Kardon

    Bra iaktagelse, men det är bara högtalarskydden i hatthyllan som är märkta med HK, det satt inga högtalare under. Så jag antar att någon tidigare ägare lagt dit dessa galler från någon annan bil för att få det att se ut som AS3.

    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    35

    Re: MDS vs. Harman Kardon

    På tal om högtalargaller, de 6*9or jag har har en diskant i mitten. Hur mycket plats var det mellan gallret och högtalaren? Ligger de precis på?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Nej, de ligger inte dikt an, så du borde få plats med högtalarna trots att diskanten är monterad i mitten på 6x9":orna.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

Liknande ämnen

  1. uppgradera og9-3 tips
    Av kortes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 18:54
  2. Tips för att uppgradera bromsarna fram Saab 900ng -96
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 01:48
  3. Uppgradera ljud i en 9-3 SC 2007 - Prestige 300W - Tips?
    Av Televinken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 00:15
  4. Uppgradera stereo 9-3 SS, tips om ställe i Linköping?
    Av bilgalen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •