Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vibrationer 9-3...hjälp

  1. #1

    Vibrationer 9-3...hjälp

    Vibrationer är rubriken och jag får snart ett nervsammanbrott...

    Föremålet är en 9-3 2.0T-98 vilken inköptes i maj i år. Ända sen dess har jag haft problem med vibrationer av olika slag. Bilen har varit inlämnad på Svenska bil en gång och på en annan mindre verkstad som rekommenderades här på forumet. Båda har misslyckats med att hitta problemet. Dom säger sig ha kollat alla leder och bussningar samt drivknutar. Har ett litet glapp i styrhylsan för vänstra utgående axeln från slutväxeln. Det glappet säger verkstäderna är så litet att det inte ska ge något symptom. Den sista verkstaden beskrev vibrationerna som en "olustkänsla" som han inte kunde hitta orsaken till.

    Vibrationerna börjar runt 85 km/h och hänger kvar med olika karaktär upp till ca 140 km/h. Därefter mattas de av och i runt 160 känns nästan ingenting.

    Hittills har jag bytt bromsskivor runt om 1 gång och fram 2 gånger. Efter första bytet började jag rätt så snart få kraftiga vibrationer vid bromsning. Bytte igen och det blev bra. Tycker dock att jag har börjat känna viss vibration vid inbromsning igen. Alla ytor, mellan skiva och nav, och även mellan bromsok och nav/spindel gjordes kliniskt rena. Oken är rengjorda och uppsmorda och både gliddelar och kolv löper lätt.
    Symptomen är samma med sommar som vinterhjul. Har balanserat alla 8 hjul och det ger ingen skillnad.



    Problemet kan delas upp i 2 delar.

    1.
    Hastigheter mellan 85-95 km/h.
    Jag upplever kraftiga vibrationer i ratten, precis som vid obalans i något hjul. Ratten "vobblar" och jag känner det även tydligt i sätet. Dessa vibrationer uppkommer endast då jag rullar med kopplingen nedtryckt eller kör med konstant hastighet. Lägger jag foten på bromsen, motorbromsar eller accelererar så försvinner helt direkt.

    Min egen teori är att det skulle vara nån led eller bussning som är dålig och att dessa stabiliseras av vridmomentet i upphängningen när jag accar eller bromsar. Men jag kan inte hinna något fel. Inte heller verkstäderna.
    Skulle en dålig drivknut eller glappande styrhylsa orsaka att ratten "vobblar"?



    2.
    Hastigheter mellan 100-140 km/h
    Här kommer vibrationerna när jag accelererar. Upplevs mest om jag ligger med farthållaren satt på t ex 110 km/h. Så länge jag kör på plan väg är allt frid och fröjd. Kommer jag till ett litet motlut/uppförsbacke börjar det direkt vibrera i sätet/hela bilen. Trycker jag full gas försvinner nästan vibrationerna helt.

    Här misstänker jag själv inre drivknuten på höger sida. Men båda verkstäderna säger att den är ok.




    Är det någon vänlig själv som kan tipsa mig om vad jag ska göra?
    - Bussningar?
    - Leder?
    - Styrhylsan för utgående axel?
    - Drivknutar?
    - Lagringen för mellanaxeln?
    - Hjullager?
    - Spindel/nav...?

    Har läst en massa trådar om likanade problem och sett att det finns stackare som lagt ut tiotusentals kronor på verkstadsbesök och reparationer utan att få det bra.

    Är tacksam för tips och ideer samt även rekommendationer om bra verkstäder i Västerås/Sthlms-området.

    /Robban
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163
    Hade samma fel på min 93á från 99.
    Hade bilen inne på diverse ställen och det fel de hittade var styrhylsan, men de sa samma sak till mig
    som de sagt till dig, att det lilla glappet inte skulle göra ngt. Dock så bytte jag hylsan och vibrationerna försvann
    till 99%, och efter en framvagnsinställning var allt borta! 16mm fel (jag är dock inte så kunnig, men jag trodde inte att en
    skev hjulinställning kunde göra ngt)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    350
    Du har inte kollat med saab? dom lär ju veta om det är fler bilar som har haft det... ändå värt ett försök...
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  4. #4
    Svenska bil är ju "Saab", tänkte att dom borde ha stötit på samma problem en massa gånger. Dom sa att det var bromsskivorna. Men det hjälpte inte alls att byta dem.

    Mozzy, skakade din ratt "fram-och-tillbaka". D v s inte bara vibrerade utan "vobblade"?
    Och det avhjälptes med styrhylsebyte?
    Bytte du den själv eller fick verkstaden göra det?
    Till vilken kostanad?
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av Robbanisthlm
    Svenska bil är ju "Saab", tänkte att dom borde ha stötit på samma problem en massa gånger. Dom sa att det var bromsskivorna. Men det hjälpte inte alls att byta dem.

    Mozzy, skakade din ratt "fram-och-tillbaka". D v s inte bara vibrerade utan "vobblade"?
    Och det avhjälptes med styrhylsebyte?
    Bytte du den själv eller fick verkstaden göra det?
    Till vilken kostanad?
    Bilen var kollad på SAAB, men som sagt.... De tyckte/trodde inte att det kunde bero på det. DOCK så känner
    jag en verkstadskille på SAAB som stött på problemet innan å han tyckte att jag skulle byta vilket jag (med hjälp av han)
    gjorde.... Kostnad för delen ~500 kr. SAAB skulle ha ca +3tkr för att byta, det tog oss med rätt verktyg runt 3-4 h.
    Hur mkt glappar det? Min glappade 7-10 mm från död till dödläge... Känns som att det var förbannat mkt.... Att det fortfarande funkade!!!
    Jag undrar om jag parkerat bilen i havet... Min kompis hade inte vart med om nått liknande innan... Sakerna satt som F*N

    Japp, ratten vobblade (inte skakade, lr jo.... det oxå), speciellt vid belastning och endast vid
    hastigheter mellan 70-140 km/h, inte över eller under...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    50
    Hej, har samma problem med min ng900 -94, jag har balanserat däcken och gjort framvagnsjustering men det är fortfarande kvar.
    9-3T -00

  7. #7
    Jag har bokat tid för byte av styrhysla/bussning för utgående axel på vänster sida. Är det enda jag kan tänka mig återstår. EBB byter den med lådan monterad i bilen och det skulle kosta 2000-2500 spänn. Är det helt klart värt om det blir bra sen.
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    skåne
    Inlägg
    34
    har du kollat yttre bussningarna i länkarmarna, de brukar vara en bov på 9-3
    v50 och 9-5

  9. #9
    Båda verkstäderna har sagt att alla bussningar är ok. Själv tycker jag det är svårt att kolla.
    Hur vet man när bussningen är för dålig?
    Är det när man ser ett tydligt glapp mellan delarna i den eller kan den vara dålig i alla fall?
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    skåne
    Inlägg
    34
    vet ej om detta är helt rätt svar, men någon annan kan kanske rätta mig om jag har fel.

    länkarmen är ju delad ute vid med en stor bussning, jag tog ett plattjärn och bände mellan de två länkarmarna, och det var inget motstånd alls (dvs. de delade på sig lätt), så jag bytade mina, och då blev det mer stabilt och vibrationerna försvann, och vad jag har hört är det ett vanligt fel

    mvh
    daniel
    v50 och 9-5

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Hade liknande problem på min 9-3 -99 och det var däcken som var kassa.
    Köpte nya däck (var 6mm kvar på dom gamla) och problet försvann.

    Måste ha varit en dålig dag hos Mic....

    Lycka till.

    /Jonas

  12. #12
    Ok, ska kolla bussningarna igen.

    Har haft 3 olika däck och 2 olika fälgar monterade fram (2 x sommardäck som byttes p g a vibrationer och nybalanserade vinterhjul).
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    sundsvall
    Inlägg
    50
    Skriv gärna här om det blev bra efter hylsbytet där.

    MVH Niclas
    9-3T -00

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Bengali
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Robbanisthlm
    Jag har bokat tid för byte av styrhysla/bussning för utgående axel på vänster sida. Är det enda jag kan tänka mig återstår. EBB byter den med lådan monterad i bilen och det skulle kosta 2000-2500 spänn. Är det helt klart värt om det blir bra sen.

    Hur har det gått?
    Kör nu
    Mercedes C180 Kombi Kompressor Avantgarde.

  15. #15
    Då var bilen hämtad och klar. Det gick bra, i princip alla vibrationer är borta. Bilen är som ny

    Jag har lite vibrationer kvar och de ska enligt verkstaden bero på ett par dåliga bussningar i framvagnen. De visade vilka de var så jag kan byta dem själv. Som jag fattar det av speedparts benämningar så är det bussningarna till hjälparmen. Både bussningen som sitter på hjälparmen och den som sitter på bärarmen.

    När de fått in bilen upptäckte de att även packboxen till höger sidas drivaxel läckte olja, eller rättare sagt det rann olja ur lådan där. Så de bytte den på samma gång.

    Men nu är det så lite vibrationer kvar att jag kommer köra utan att göra nått mer just nu. Ska sätta dit powerflex bussningar på ovan nämna positioner nån gång framöver. Får meddela vidare resultatet av detta.

    För övrigt kan jag varmt rekommenreda EBB. Fick ett kanonbra bemötande och de hanterade allt proffsigt och kunnigt.
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116
    Robbanisthlm:

    Jag har en 9-3 01a och har exakt samma problem som du beskriver, bilen har vart på två verkstäder som inte har lyckas lösa det. EEB vad är det för firma? Nummer?, jag bor i Uppsala men åker gärna en bit för att få det fixat.

    När jag köpte min bil så hade jag ett malande ljud i bilen och bilfirman konstaterade att det var utgånde lagret i växellådan som lät och dom skulle byta låda. Jag väntade en månad innan det äntligen fanns en tid till bytet, när jag hämtade ut bilen så hade dom bara bytt bakdäcken och sa att det var felet och att lådan var felfri. När jag körde därifrån märkte jag att ljudet var borta men att jag fått vibrationerna som du beskriver. Sedan har firman haft inne bilen efter och balanserat däcken men kan ändå inte hitta nåt fel. Förra veckan var den inne på Saab och dom sa att allting under var schysst och det inte fanns nåt glappt.
    Blir tokig på vibrationerna
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  17. #17
    Hallo!

    Kolla in: http://www.ebb.se/

    Fick ett bra intryck av dem. Dennis som fixade min bil var proffsig och bra att ha å göra med.


    /Robban
    9-5 SC 2.3t biopower Vector -07
    9-3 SC 1.8t Vector -06
    9-3 SC, 1.9 TiDS Vector -08 SÅLD

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    16
    Hejsan!
    Har precis samma vibrationer i ratten som beskrivits i tidigare inlägg, är lite trött på detta och vill gärna veta var denna styrhylsa på växellådan sitter nånstans?

    Tacksam för svar!
    900 V6 SE 96:a
    Just nu väldigt sketen!!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Menar man stödlagret på mellanaxeln kanske?
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag tror på bussningarna. När man jobbar med drivaxlarna och stödaxeln så har man loss navet och bänder en del i länkarmsbussningarna och man åstakommer en inspänning. Det kan vara orsaken till förbättringen...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. 9000 med kraftiga vibrationer, hjälp att diagnosticera
    Av SBeaver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 21:44
  2. Akut hjälp med kraftiga vibrationer ??
    Av Macke_sk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •