Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Drivrem 9000 CS -92. Kan verkstan ha slarvat?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Drivrem 9000 CS -92. Kan verkstan ha slarvat?

    För ca 9 månder sedan och ganska exakt 20.000 mil så började det "slå" under motorhuven. Det hände vid minusgrader och bara vid uppstart. Strax efter så hoppade drivremmen. Tydligen skall man byta ungefär var 10 000 mil. Stämde kusligt bra då förra bytet skedde vid 10.000 mil.

    Nåväl; kollade på Forumet och ringde runt till några verkstäder. Som jag minns det skulle man byta en spännare och några hjul samtidigt? Var tvungen att ta en lokal verkstad och beställde ett komplett byte av alla slitagedelar och ny drivrem. Kostnad ca 2000 kr. Vilket lät rimligt då min lilla pålitliga Saab-verkstad norr om stan ville ha samma summa

    Efter en lång inledning så skall jag komma till problemet: Nu vid minusgrader hörs det där otäcka slående ljudet igen. Bara en kort stund för att sedan försvinna (jag vet att det även kan vara kamkedja/balanskedja men låt oss bortse från det nu).

    1.Vilka delar skall man byta för att vara helt säker på att drivremmen inte hoppar eller skadas igen?

    2. Kan man se om delarna är bytta? Det hjulet som remmen vänder på längst fram i motorn är definitivt inte bytt i alla fall. Men just det kanske inte skall bytas?

    Den här verkstan har visat sig lite lurig tidigare och jag skulle inte bli helt förvånad om det visar sig att man inte bytt allt som man skulle
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    När du hör ljudet, prova då att öppna huven och titta på remmen. Om spännaren är dålig så kan du se både remmen och spännhjulet "slå" och röra sig. Är spännaren kry så ske oljedämpningen i den förhindra alla snabba, ryckiga rörelser.

    Ifall dämparen byttes för nio månader sedan och redan skulle vara dålig så måste det vara ett klockrent garantiärende, de ska hålla i åratal.

    Om nåt av de två spännhjulen är dåliga så ger de ofta ifrån sig gnisslande, kvittrande lagerljud.

    Jag är osäker på vilket hjul du menar att remmen vänder på, men sitter det längst fram så borde det vara vattenpump eller AC-kompressor och där byter man inga delar så länge inget gått sönder.

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack för goda råd. Ja, hjulet längst fram är till ac:n. Nu är det bara att invänta lite kyla. Det hörs bara när det är minusgrader nämnligen. Exakt likadant som när remmen hoppade för 9 månader sedan.


    Mvh Hans
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    har du papper på exakt vad som byttes sist? 2000 för allt inkl alla delar inkl arbete låter isåfall billigt. Vill minnas att den hydrauliska dämparen inte är helt gratis så den kanske inte ens byttes sist?

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    har du papper på exakt vad som byttes sist? 2000 för allt inkl alla delar inkl arbete låter isåfall billigt. Vill minnas att den hydrauliska dämparen inte är helt gratis så den kanske inte ens byttes sist?
    Ca 1100kr väl bara för den.
    Men man kan ju fylla på den gamla med bromsvätska
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jo jag jag har kvitton och nedskrivet vad de skulle byta. Så här står det på fakturan

    1. "Fläktrem" + rulle ( mina citationstecken)

    2. "Spennare"

    "Spennare" är väl samma sak som hydrualdämpare? Eller? Minns att den delen var dyrast och gick på ca 900 kr.

    Jag kollade dessutom med min pålitliga Saab verskstad norr om stan. De ville också ha 2000 kr för att byta alla slitdelar som har med drivremmen att göra. Men att dra bilen på Essingeleden eller genom stan kändes inte så lockande.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    När jag lät byta min rem så lät det på verkstaden som att spännaren bara byts vid behov. Jag betalade 1800 kronor för spännhjul, rem och arbete.

    Det låter som att du har fått ett OK pris bara det att verkstaden har missat att spännaren behövde bytas (om det nu är det som är felet).
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    --------------------------------------------------------------------------------

    "När jag lät byta min rem så lät det på verkstaden som att spännaren bara byts vid behov. Jag betalade 1800 kronor för spännhjul, rem och arbete.

    Det låter som att du har fått ett OK pris bara det att verkstaden har missat att spännaren behövde bytas (om det nu är det som är felet)".
    _________________

    Nu blev jag lite begreppsförvirrad. Ingick spännaren i de 1800 kr du betalade? Eller menade du att man bara bytte rem och hjul?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Spännaren ingick inte.

    Totalt var det rem och två hjul (som jag kallade för spännhjul).
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Slänger ut en sista fråga:

    kan det vara fara att den kuggar över om nu spännaren visar sig dålig?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Slänger ut en sista fråga:

    kan det vara fara att den kuggar över om nu spännaren visar sig dålig?
    Nej, detta är ingen kuggrem som kan kugga över. Däremot kan remmen hoppa av om spännaren inte orkar tillräckligt bra. I så fall slutar vattenpump, servo, generator och AC att fungera så du bör slå av motorn snarast möjligt om det händer. Det kan bli så jobbiga konsekvenser som exv skevt topplock om man kör utan kylning och motorn kokar. ..

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Precis. Det var ju det som hände mig i vintras. Bara att slå motorn. Det var därför jag blev så förskräckt när jag hörde slagen igen... "får aldrig hända igen" var liksom tanken när jag lämnade in den på reparation.

    Tack för alla goda råd! Nu vet jag ganska bra vad jag skall kolla upp.

    Mvh Hans
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Körde förbi verkstan. Jo enligt dem så skall de ha monterat en ny spännare. Dock lät hans förklaring lite ihålig " sånt kan hända när det är kallt och oljan i spännaren inte hinner upp". De erbjöd sig att kolla bilen men jag avböjde tills vidare. Inväntar nästa kyla och står beredd med videokamera för att ev dokumentera en hoppande rem
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Om det verkligen ingick en ny spännare i det priset så låter det riktigt billigt.

    Dock låter deras förklaring, att spännaren inte hinner med när det är kallt, orimlig. Jag har i vart fall aldrig upplevt det du beskriver med min bil oavsett temperatur.

    Det är bara att dokumentera och klaga om det behövs. Skall ju vara ett garantiärende om det inte är juste.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Om det inte monterades en ny spännare när du har beställt och betalat för det så hjälper väll inga ursäkter om att det är kallt?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. 9000 limp home, check engine. verkstan kan ej hitta felet
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 22:19
  2. Backventil vevhusventilation 9000 - kan man stämma verkstan?
    Av 9000 ERO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 11:48
  3. Drivrem 9000 2.3i
    Av pitte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •