Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Svetsa karosskarverna som i rally ?

  1. #1

    Svetsa karosskarverna som i rally ?

    Någon som vet om bilen blir mer vridstyv av att svesta alla skarveri chassiet/karossen på bilen ? Så som dom gör på alla rallybilar och sånt ? Tänkte för jag ska ju endå riva ner bilen i vinter. Någon som vet ?

    Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Känns rent spontant som en dålig ide, plåten rör ju på sig vid kyla/värme och måste ju kunna röra sig åt något håll. Misstänker också att plåt och lack lättare spricker när man kör i hålor t.ex.

    Men detta är bara tankar, har ingen vetenskaplig grund bakom!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257
    Att svetsa alla skarvar på en bil gör den inte så mycket mer vridstyv.
    Vill man ha en vridstyv kaross så skall man montera en störtbur.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Att svetsa alla skarvar på en bil gör den inte så mycket mer vridstyv.
    Vill man ha en vridstyv kaross så skall man montera en störtbur.
    Nja... mer vridstyv blir den, ganska mycket också. Vill man inte ha en bur är helsvetsning ett bra knep. Men byten av karossdelar blir naturligtvis extremt jobbigt.
    Gone country....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Och så en sak som man kanske inte tänker på!
    Alla hyfsat nya bilar har dels mycket förzinkad plåt i karossen och har dessutom alla (!?) karosseriskarvar tätade med någor "jox". Även där "plåt ligger på plåt" är det någon form av rostskydd/tätning mellan plåtarna.

    Börjar man svetsa i detta så får man garanterat stora problem i framtiden med rostangrepp eftersom såväl zinket, rostskyddet och tätningsmassam bränns bort! Visserligen kan man rostskydda och därigenom förhindra rostens härjningar men under alla förhållanden så blir det avsevärt mycket sämre än vad SAAB skickade med i original från monteringsbandet.

    Tänk bara vad mycket äldre bilar rostade och vad förhållandevis litet nyare bilar rostar. Börja omfattande svetsningar och en "ny" bil blir "gammal" vad gäller rostskyddet!

    Per L

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    gör så här .. köp å läs denhär boken

    http://rejsa.nu/redirect.asp?http://rej ... ingsboken/

    min spontana fråga e varför du vill ha en så vridstyv bil som möjligt .. kör du inte med colovers å kan jsutera in bilen i en 4 hjulsvåg så käns de kanse inte så nödvändigt då bilen e bygd för att fläxsa . skulle tro att ett stag över tonen i bak å ett i fram samt kanse ett korss i botten på motorvaggan gör ganska mycket för vridstyvheten .. men vad vet ja ?


    sen om du smäller har du u till stor del förstört dom fina deformatons zonerna
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    En helsvetsad blir till slut en sprucken bil...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Och så en sak som man kanske inte tänker på!
    Alla hyfsat nya bilar har dels mycket förzinkad plåt i karossen och har dessutom alla (!?) karosseriskarvar tätade med någor "jox". Även där "plåt ligger på plåt" är det någon form av rostskydd/tätning mellan plåtarna.

    Börjar man svetsa i detta så får man garanterat stora problem i framtiden med rostangrepp eftersom såväl zinket, rostskyddet och tätningsmassam bränns bort! Visserligen kan man rostskydda och därigenom förhindra rostens härjningar men under alla förhållanden så blir det avsevärt mycket sämre än vad SAAB skickade med i original från monteringsbandet.

    Tänk bara vad mycket äldre bilar rostade och vad förhållandevis litet nyare bilar rostar. Börja omfattande svetsningar och en "ny" bil blir "gammal" vad gäller rostskyddet!

    Per L
    Kapar man isär lite på exempelvis en 9-5a 2007:a (som jag har gjort i mitt jobb) så ser man att där plåtarna ligger "plåt mot plåt" och är punktade så är dom helt plåtrena imellan.
    Varken "jox", grundfärg eller något annat.

    Plåtarna skall ej svetsas samman på något annat sätt än så som det sitter från fabrik, detta ur krocksäkerhetssynpunkt.

    Och nya bilar rostar, exempel på bilar som fått ordning på rostskyddet är Opel! Kapa isär o titta så får ni se själva
    Saab har vi mycket rost/galvsläpps bekymmer med...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jonas O:

    Du har alldeles rätt i att det finns mer att önska i form av rostskydd även på en modern bil! Det enda ställe jag kollat på min 9-3 -00 5-dörrars var "hundbenet" och dom plåtar där omkring där ett flertal plåtar är svetsade på varandra. Där var det "jox" mellan!

    Jag är dock fortfarande övertygad om att en genomsnittlig 20-25 år gammal bil rostar snabbare och mer än en genomsnittlig modernare bil vid samma skötsel. Jag har två BMW-bilar från 70-talet som jag svetsat, bästrat, målat och rostskyddsbehandlat en hel del på och där är det definitivt mycket stor skillnad på rostskyddet jämfört med min 9-3 och dom ställen som jag haft oturen att få studera mer i detalj hur dom är konstruerade och rostskyddade.

    Per L

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Håller inte med om rostskyddet. Generellt är det nog inte bättre idag än för tio, femton år sen. (Utom för franska bilar?)
    Vissa märken, tex Toyota, SAAB, BMW, Mercedes mfl. har snarast ett sämre rostskydd. Audi 100, sena SAAB 9000, Mercedes och från tidigt 90-tal,
    Volvo 740 från -86 och nyare osv är ju bilar som är "nästan rostfria".
    Kolla tex korrosionsinstitutets rapporter, eller Vi Bilägares rostregister!

    (Går man tillbaka till 70-talet och tidigt 80-tal var läget ett annat - då rostade alla märken mycket.)

    Jag är dessutom övertygad om att man idag snålar in på legeringskvaliteten, både pga råvarupris, men även för att det inte SKALL hålla för länge.
    Sen galvar man bilen, och säger att man inte kommer att få bågra rostproblem. "Helgalvat" är INTE lika med "rostfri", även om många idag verkar tro det...

    Brukar förresten roa mig med att "syna" rostläget när jag hyr bil i jobbet. Vid olika tillfällen har jag hittat rost i takskarven på 9-5 kombi
    yngre än 2 år! Lyft på gummilisten och kolla - om ni törs...
    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Jag tror inte heller att rostskyddet är märkbart bättre än ex sena 740 och bilar därikring.

    Jag vet att det finns något intervall där japanska bilar har kanonrostskydd, detta end. för den Skandinaviska marknaden. Efter några år så drog de dock tillbaka detta rostskydd pga höga kostnader.

Liknande ämnen

  1. 911 GT3 kör rally
    Av Styrman_Jansson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-31, 13:59
  2. og 900 rally edition 80:a
    Av snurrbo i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 22:41
  3. Svetsa Alu-IC, val av metod
    Av CH i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 02:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •