Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Fråga ang. olika Steg 1 till Aero SS...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922

    Fråga ang. olika Steg 1 till Aero SS...

    Ska inom kort införskaffa ett steg 1 till cabben och nu undrar jag om Hirsch Steg 1 som ger 252hk och kostar 3000euro är värt priset?

    Är det en sådan stor skillnad mot Maptuns och BSR:s steg 1?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Jag har bara kört Nordics steg 1 men jag kan nog säga att Hirsch byter mycket mer som jag inte tycker är värt endast för steg 1. De byter både intercooler, avgassystem och mjukvara. Ska du gå vidare mot 300 hkr så är ju intercoolerbyte ett måste men bara för steg 1 tycker jag inte det är värt det.

    Jag fick förresten fram 3 900 Euro när jag gick in på Hirsch hemsida.

    Beträffande körbarheten tror jag inte att det är någon större skillnad mellan de svenska trimfirmorna och Hirsch beträffande steg 1.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    Tack för svaret Thomas!

    Insåg inte att Hirsch gör sådana byten på hårdvaran för 252hk, undrar hur 230hk chippet är från Hirsch, går det att jämföra med steg 1 hos andra?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Insåg inte att Hirsch gör sådana byten på hårdvaran för 252hk, undrar hur 230hk chippet är från Hirsch, går det att jämföra med steg 1 hos andra?
    Hej,

    Kolla om du hittar några jämförbara acctider för Hirsch steg 1 och några av de svenska firmornas steg, det är väl det enklaste?

    Spontant skulle jag inte tro att det skiljer sig nämnvärt åt i prestanda. Det finns skillnader i mätmetoder, "effektuthållighet" m.m. som kan påverka också. Hirsch trimsatser är TÜV-godkända vilket ställer rätt hårda krav på mätning av effekt t ex.

    Hirsch 252 hk-kit går i alla fall riktigt bra.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    823
    Hej!

    Hirsch anger följande tider (utskrift 02/2005):

    Steg 1 230hk/350Nm (overboost på vrid)
    0-100 => 6,9
    0-160 => 15,9
    0-200 => 26,5
    60-100 4-vxl => 5,5
    80-120 5-vxl => 8,4
    Toppfart = 250

    Steg 3+ 252hk/370Nm
    0-100 => 6,5
    0-160 => 14,7
    0-200 => 23,5
    60-100 4-vxl => 5,1
    80-120 5-vxl => 8,1
    Toppfart = 250


    KK, har du kört en 252? Om så kan du berätta lite mer?

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Har kört 93 ss cab 05 med hirsch 252hk.

    Går bra och är lättkörd utan ryck och överslängar!

    Det man kan sakna är dock responsen som finns i nya 9-3 V6 AERO
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    Tack för svaren allihopa, det verkar som 230-kitet är motsvarande svenska Steg 1-program och det var ganska bra spurt i det ändå...

    Nästa fråga är om det är bäst att åka ner till St.Gallen eller åka över till Danmark/Norge? Det kanske är billigast i Tyskland eller Österrike rent av?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    KK, har du kört en 252? Om så kan du berätta lite mer?
    Ja, har testat en sån. Riktigt rivig sak med grymt linjär och fin effektkurva. Precis som vanligt med Hirsch rejält maskerad effekt med mycket "fabrikskänsla".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    KK, har du kört en 252? Om så kan du berätta lite mer?
    Ja, har testat en sån. Riktigt rivig sak med grymt linjär och fin effektkurva. Precis som vanligt med Hirsch rejält maskerad effekt med mycket "fabrikskänsla".

    Mvh

    KK
    KK, vad tycker du om 305 pktet till 9-5?
    Fabrikskänlksa där med?
    Själv tyckte jag att effektpiken höööögt upp i varv var långt ifrån "fabrik".

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    KK, vad tycker du om 305 pktet till 9-5?
    Fabrikskänlksa där med?
    Själv tyckte jag att effektpiken höööögt upp i varv var långt ifrån "fabrik".
    Jag tycker 305-kittet är lite småsegt i botten faktiskt, men med hyfsat skjut upp på varv för att vara en stor 2,3:a...

    Fet bred momentkurva dock. Har dock inte testat en manuell 305:a, kanske känns annorlunda?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 812
    Hej !

    Hirschkittet till 9-3 går inte att jämföra med övriga i samma effektnivå, varken i pris eller prestanda... Utan jämförelse störst prislapp o utan jämförelse bäst. Så jävla enkelt är det. Tyvärr tillhandahålls det kitt på marknaden för att tillfredställa snåla kunder som nöjer sig med en sämre lösning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej igen!

    Ni som kan det här med körbarheten med olika turbos. Kör Hirsch med originalturbo på 252 hkr-kittet d.v.s. TD0414T?. Om inte hur är körbarheten jämfört med 14T?

    Vad är det för turbo på 9-5 305hkr kittet? Hur är körbarheten jämfört med 18 T?

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Ni som kan det här med körbarheten med olika turbos. Kör Hirsch med originalturbo på 252 hkr-kittet d.v.s. TD0414T?. Om inte hur är körbarheten jämfört med 14T?

    Vad är det för turbo på 9-5 305hkr kittet? Hur är körbarheten jämfört med 18 T?
    Originalturbo på 9-3 SS Steg 2 (252 hk). Sitter en T28 i 9-5 Aero Steg 2 (305 hk). Personligen tycker jag att en 18T #6 känns rappare, men det kan vara skillnader i mappning givetvis. De flesta bilar med T28 jag har testat eller sett har dock verkat tämligen sega i spool-upen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hirschkittet till 9-3 går inte att jämföra med övriga i samma effektnivå, varken i pris eller prestanda... Utan jämförelse störst prislapp o utan jämförelse bäst. Så jävla enkelt är det. Tyvärr tillhandahålls det kitt på marknaden för att tillfredställa snåla kunder som nöjer sig med en sämre lösning.
    Intressant, det får nog bli ett Hirsch 230 till att börja med i alla fall...

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 131
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hirschkittet till 9-3 går inte att jämföra med övriga i samma effektnivå, varken i pris eller prestanda... Utan jämförelse störst prislapp o utan jämförelse bäst. Så jävla enkelt är det. Tyvärr tillhandahålls det kitt på marknaden för att tillfredställa snåla kunder som nöjer sig med en sämre lösning.
    Ord och inga visor

    Det kostar att ligga på topp.


    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Intressant, det får nog bli ett Hirsch 230 till att börja med i alla fall...
    Kostar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 922
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Intressant, det får nog bli ett Hirsch 230 till att börja med i alla fall...
    Kostar?
    1100 Euro enligt Hirsch hemsidan. Detta är exkl.moms dock...

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 249
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    1100 Euro enligt Hirsch hemsidan. Detta är exkl.moms dock...
    Har för mig att momsen i Schweiz bara är 7,6%...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211
    Jag har chipat brorsas bil hos Maptun den ger 240 hkr men jag upplever den som lite mer än det faktiskt.

    Jag tror att man ska byta till större IC på denna bil,det har jag och en polare sett vad som händer med en 9-3 ss med några hårda repor.Den blir segare och segare en större Ic skulle hjälpa detta.

    Hur som helst så kan jag rekomendera Maptun.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Dom olika steg trimmen till og900!
    Av ICE T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 07:35
  2. Tips/synpunkter olika steg 3 till og9-3Aero.
    Av TurboX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •