Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Montering av downpipe på 9-3ss - problem!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606

    Montering av downpipe på 9-3ss - problem!

    Hej,

    Har lite frågor angående montering av downpipe på 9-3ss.
    Har en 3" downpipe från Speedparts som jag försökte montera idag, men blev förvirrad och fick avbryta...

    1.
    3"-röret slutar där fram (i turbo-ändan) gåendes horisontellt i sidled:


    (klicka för förstoring)

    Medan röret som nu sitter på bilen (förmodligen Saab orginal) slutar gåendes vertikalt (bilden är tagen underifrån):



    Detta gör mig osäker om jag har fått fel 3"-rör?
    Eller om det bara är att orginal-röret består av två delar och den andra "dolda" delen fortsätter på samma sätt som 3"-röret?

    2.
    3"-röret har inget uttag för lambda efter kat.
    Finns däremot tre(?) uttag allra längst fram (se bild).
    Är detta verkligen bra?
    Sitter det inte normalt en lambda före kat och en efter på 9-3ss?



    mvh
    9-3 SC Aero 07

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Fråga 1.
    Det är rätt plockar du bort katten som sitter ovanför den horisontala "ändan" så kommer det passa fint

    2.
    Har för mig att jag har ett uttag efter katt på min 3"s downpipe den är dock från Bsr...

    M.v.h. Andreas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Att det finns tre uttag beror nog på att på årsmodell 03 finns det två syresensorer och en tempmätare. På din 04 har du bara två syresensorer. Det tredje hålet får du plugga igen.

    På bilden ser det ut som syresensorerna sitter jämte varandra. Ingen sitter efter katten? Du kommer troligen få problem med motorlampan som tänds eftersom den upptäcker att katten "inte fungerar" som den ska då.

    Hur det är tänkt att det ska fungera förstår jag inte. Man måste ha en sensor för och en efter för att motorstyret ska bli glad.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Ok, så jag har sannolikt fått en 3"-downpipe som passar på min bil.
    Men att det är anmärkningsvärt att alla lambda-uttag sitter före kat.

    EDIT:
    Flummigt spekulerande borttaget.
    Felet (avsaknande av lambda efter kat) är bekräftat av leverantör och kommer åtgärdas.

    Någon som vet om alla lambda-uttag sitter före kat även på Ferrita's 3"-downpipe för 9-3 ss?

    För övrigt, innebär detta att jag kommer få check-engine med orginal-programvaran??
    - Låt oss ponera att det lägre mottrycket i sig inte orsakar CE! (Har fått olika bud på den punkten... Fler motiverade sådana är förstås välkomna...)
    (EDIT: Danjell, ursäkta att jag läste så slarvigt och frågade om något som du redan hade besvarat ...)

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Jag hade lamba-uttag efter cat på mitt ferrita-DP. Var tvungen att använda en förlängningskabel för att det skulle funka. Du kommer definitivt få felkoder om du kör med original prog.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag hade lamba-uttag efter cat på mitt ferrita-DP. Var tvungen att använda en förlängningskabel för att det skulle funka. Du kommer definitivt få felkoder om du kör med original prog.
    Samma på min Bsr downpipe...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag hade lamba-uttag efter cat på mitt ferrita-DP. Var tvungen att använda en förlängningskabel för att det skulle funka. Du kommer definitivt få felkoder om du kör med original prog.
    Samma på min Bsr downpipe...
    Verkar som att alla dp's utom den jag köpte har lambda-uttag efter kat.
    Det bakre lambda-uttaget är väl antagligen felplacerat av misstag på min då...

    EDIT:
    Flummigt spekulerande borttaget.
    Felet (avsaknande av lambda efter kat) är bekräftat av leverantör och kommer åtgärdas.

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag har en fråga som rör downpipen.
    Jag har en Ferrita 3 tums där muttrarna gängar ur sig från turbon hela tiden efter ca 200 mil. Jag tror inte att det har med Ferrita att göra för sportsedan har samma problem. Jag har fått förklarat för mig att det inte går att använda låsmutter eller loctite, tydligen finns det inga fjäderbrickor som tål värme men visst måste det väl finnas en lösning på detta?

    P.S. Jag hade inga problem med steg 1, utan problemen uppstod med 300 hkr setupen. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  9. #9
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag har en fråga som rör downpipen.
    Jag har en Ferrita 3 tums där muttrarna gängar ur sig från turbon hela tiden efter ca 200 mil. Jag tror inte att det har med Ferrita att göra för sportsedan har samma problem. Jag har fått förklarat för mig att det inte går att använda låsmutter eller loctite, tydligen finns det inga fjäderbrickor som tål värme men visst måste det väl finnas en lösning på detta?

    P.S. Jag hade inga problem med steg 1, utan problemen uppstod med 300 hkr setupen. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Ja som sagt har samma problem, på min går det mkt. fortare än 200mil oxå Har haft dubbla vanliga muttrar och det fördröjjer det hela men inte mycke...

    M.v.h. Andreas

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag har en fråga som rör downpipen.
    Jag har en Ferrita 3 tums där muttrarna gängar ur sig från turbon hela tiden efter ca 200 mil. Jag tror inte att det har med Ferrita att göra för sportsedan har samma problem. Jag har fått förklarat för mig att det inte går att använda låsmutter eller loctite, tydligen finns det inga fjäderbrickor som tål värme men visst måste det väl finnas en lösning på detta?

    P.S. Jag hade inga problem med steg 1, utan problemen uppstod med 300 hkr setupen. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Dessa skall fungera, använd inte dom mjuka i koppar.

    Nästlängst ner
    http://www.speedparts.se/prod/res_mot_t ... ning.shtml

    Saab tar ca 40kr/st.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!
    Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag har en fråga som rör downpipen.
    Jag har en Ferrita 3 tums där muttrarna gängar ur sig från turbon hela tiden efter ca 200 ml...
    Bara glad över att ha blivit upplyst om detta så man själv kan välja rätt muttrar från början...


    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Dessa skall fungera, använd inte dom mjuka i koppar.

    Nästlängst ner
    http://www.speedparts.se/prod/res_mot_t ... ning.shtml

    Saab tar ca 40kr/st.
    Är det M8 eller M10 som passar?
    Man borde väl kunna hitta dylika muttrar i den lokala biltillbehörs-affären med?
    Skall man hålla utkik efter någon särskild värme/kvalitets-klassning??

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag har en fråga som rör downpipen.
    Jag har en Ferrita 3 tums där muttrarna gängar ur sig från turbon hela tiden efter ca 200 mil. Jag tror inte att det har med Ferrita att göra för sportsedan har samma problem. Jag har fått förklarat för mig att det inte går att använda låsmutter eller loctite, tydligen finns det inga fjäderbrickor som tål värme men visst måste det väl finnas en lösning på detta?

    P.S. Jag hade inga problem med steg 1, utan problemen uppstod med 300 hkr setupen. D.S.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Ja som sagt har samma problem, på min går det mkt. fortare än 200mil oxå Har haft dubbla vanliga muttrar och det fördröjjer det hela men inte mycke...

    M.v.h. Andreas
    Hej,

    Sitter turbon fast med stag mot blocket på 9-3 SS eller hur ser det ut original? Om ja, sitter det stag på era bilar?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Dessa skall fungera, använd inte dom mjuka i koppar.

    Nästlängst ner
    http://www.speedparts.se/prod/res_mot_t ... ning.shtml

    Saab tar ca 40kr/st.
    Är det M8 eller M10 som passar?
    Man borde väl kunna hitta dylika muttrar i den lokala biltillbehörs-affären med?
    Skall man hålla utkik efter någon särskild värme/kvalitets-klassning??

    mvh
    Ingen?

    För övrigt är felet på mitt rör (avsaknad av lambda-gänga efter kat) nu bekräftat av leverantören (Speedparts) och kommer åtgärdas på deras bekostnad.

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    Sitter turbon fast med stag mot blocket på 9-3 SS eller hur ser det ut original? Om ja, sitter det stag på era bilar?

    Mvh

    KK
    Hej KK!

    Jag måste tyvärr erkänna att jag har tummen mitt i handen och mekar inte själv så jag har inte en aning om det sitter stag eller inte. Däremot så hjälpte Svenska Bil på Mölndalsvägen 89 i Göteborg mig med att byta de 3 muttrarna mot turbon med några specialmuttrar när de ändå bytte till vinterdäck. Vanliga låsmuttrar tål tydligen inte värmen men dessa skulle tydligen göra det. Fråga mig inte vad de heter jag får hänvisa till Svenska Bil i Göteborg.

    22.50/st.
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Mutter

    Hej!

    Angående mutter så är den "klämda" stålmuttern ingen bra lösning till turbomontage, dessa är till för grenrören som inte går lika varmt. Denna mutter bör inte återanvändas då låsningen baseras på att den blir rund i gängan när den demonteras

    Bäst (och dyrast) är muttern som sitter till turbon på 9-5 tillsammans med en bricka av den typ (tjock 8mm) som sitter till grenröret på samma motor. Monteras med flänsen mot brickan. Åtdragningsmoment 24Nm. Den går dessutom att återanvända om den inte är dragen för hårt (flänsen deformeras och förmågan att ta upp temperaturförändringar försvinner.

    Orsak, den muttern är av ett material som är noga övervägt tillsammans med materialet i pinnskruven och rådande temperatur på monteringsstället, och klarar att ta upp temperaturförandringar.

    Tuboaggregat ska alltid monteras med stag för att ta upp svängningar, det finns annars risk för att turbinhuset spricker eller tom går av, detta gäller speciellt 9-3ss, som har ovanligt lång hals på turbinhuset.

    Mvh
    Phalanx

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Mutter

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Bäst (och dyrast) är muttern som sitter till turbon på 9-5 tillsammans med en bricka av den typ (tjock 8mm) som sitter till grenröret på samma motor. Monteras med flänsen mot brickan. Åtdragningsmoment 24Nm. Den går dessutom att återanvända om den inte är dragen för hårt (flänsen deformeras och förmågan att ta upp temperaturförändringar försvinner.
    Har du ngn bild på denna mutter och bricka från t.ex EPC? Är inte ritkigt med på vilken du menar...

    Mvh Magnus

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Mutter

    Hej!

    Tyvärr ingen bild tillgänlig, men det bör endast finnas en mutter till Turbon samt DP på B2x5 motorerna, om man nu inte har ändrat på något. Den sitter iallafall mellan turbo och grenrör.

    Phalanx

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Mutter

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Tyvärr ingen bild tillgänlig, men det bör endast finnas en mutter till Turbon samt DP på B2x5 motorerna, om man nu inte har ändrat på något. Den sitter iallafall mellan turbo och grenrör.

    Phalanx
    Kan hålla med om att dom är mycket bättre, ett rent helvete att få bort just dom där ibland.
    Men som Phalanx säger, dom är lite dyrare.

    På Saab säger man att dom skall passa till 9-5 för att få rätt.

    /Racing
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    mutter

    Hej igen!

    Ett "hett" djungeltips är att lossa dom efter att man varit ute och gasat och värmt på dom lite, brukar släppa snällt då.

    Dessa muttrar och orginal pinnskruvar är av väldigt bra kvalitet, väl värda några extra kronor när man bygger motor för en massa pengar. Är mycket roligare när man kan plocka isär grejorna utan att behöva borra bort det som är kvar av dom vanliga stålpinnskruvarna som man satte dit.

    Hade
    Phalanx.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Mutter

    Hej återigen!

    Hittade bild på muttern på nätet, visserligen en 9000 men samma mutter. Dessvärre har fiffighetsfantomen satt muttrarna åt fel håll.

    http://www.quasimotors.com/turbo_downpipe.htm

    Som sagt den lilla flänsen man ser på muttern är låsningen och bör sitta mot planet på det man försöker sätta fast.

    Nu ska jag ta en whisky för jag är duktig och tvättar.

    Phalanx.

Liknande ämnen

  1. Problem med montering av nya sänkningsfjädrar!!
    Av saabaffe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 19:45
  2. Problem vid montering av uppgraderinsintercooler OG9-3
    Av Matte765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •