Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: akut hjälp,,9000 cse turbo,allt bara strular

  1. #1

    akut hjälp,,9000 cse turbo,allt bara strular

    trodde min bil skulle funka men nä då samma jävla skit,,nu undrar jag om där finns någon här på forumet som kan slå ihopa sin bästa sidor o hj älpas åt med att klura ut hur man får bort tcs-en på 9000 2,3 t 92-a,,,

    tcs lampan lyser hela tiden o ingen tomgång alls,har byt alla slangar o ventiler till bilen,men inget resultat alls,även tagit bort [main relä] abs gick ett par kilometer sen samma skit,,,,

    finns de några som orkar att hjälpa till här nu med att få rätt på detta,

    1,tcs lyser hela tiden,
    2,ingen tomgång
    3,check enginen lyser när bilen är igång,
    4,går i limp home hela tiden
    5,srs lyser för nån har byttat ratt utan airbag
    6,kom igen nu goda mekaniker så vi kan få stopp på dessa tcs problem..


    även tacksam för alla svar man kan få,,,mvh tröttsam saab ägare
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    206
    Prova att söka på forumet om TCS så kommer du säkert att hitta samma svar i nästan varje tråd, åk in till någon med ISAT så du får felkoden utläst och på detta sättet mer kan ringa in felet än chansa som du gör nu.

    Lycka till!

  3. #3
    får väl göra de då,,,tänkte bara att de e så många här som sysslar med saab,så om alla hjälpts åt skulle man nog kunna hitta en lösning om hur man tar bort tcs från bilen,,,,men men får kolla vidare o åka o gör en felsökning på den,,,
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Har du monterat i ett vanligt gasspjäll?

    Här finns lite info:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ontera+tcs
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    206
    Citat Ursprungligen postat av banditen turbo
    får väl göra de då,,,tänkte bara att de e så många här som sysslar med saab,så om alla hjälpts åt skulle man nog kunna hitta en lösning om hur man tar bort tcs från bilen,,,,men men får kolla vidare o åka o gör en felsökning på den,,,
    Sök efter inlägg av Moribound, han har/håller på att ta bort TCS´en ur sin 9000. Hur långt det gått vet jag inte men det är mycket saker som ska bytas.

    Tex:
    Spjällhus (Du har ett elektriskt nu)
    ABS styrdonet (Styr TCS funktionen)
    Kabelhärva
    Pedalställ (du har elektrisk gas nu med TCS)

    Detta är väl dom stora sakerna, ska se om jag hittar Moribounds tråd i ämnet.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 491#905491

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... hlight=tcs

    Lycka till och återkom gärna i ämnet ifall du hittar nya saker, är själv nyfiken i ämnet eftersom oxå har TCS.

  6. #6
    en fråga bara,om jag fixar en abs box från en 93-a, köper en knapp så kan man väl stänga av tcs-en,är det nått mer ja behöver än den boxen,,,,en fråga till vad är det för box som sitter under föraresätet,,,,och om de finns någon som har en manual på instalation på knappen,,,,,,tack på förhand
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 528
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av banditen turbo
    en fråga bara,om jag fixar en abs box från en 93-a, köper en knapp så kan man väl stänga av tcs-en,är det nått mer ja behöver än den boxen,,,,en fråga till vad är det för box som sitter under föraresätet,,,,och om de finns någon som har en manual på instalation på knappen,,,,,,tack på förhand
    TCS'en måste fungera för att du ska kunna stänga av den.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    ok så den måste fungera,jaja då blir de en sväng till skroten o kolla efter lite saker då,,,,får ja inte rätt på den nu så blir de bil himelen för den,,,,ell kolla efter någon som kan saab o som vet hur saker ting fungerar,,,
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    748
    5 ) åk till saab och be dom släcka den med tech 2
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  10. #10
    såja var en sväng till skroten o kolla lite,hämta en data box som satt under sätet bytade den i min bilwippps allt funka nu,tydligen var min box kass som satt under föraresätet,tcs lampan slockna gick inte i limp home alls,,,,,,,bilen går som en dröm,,,,men sen sa de bara PANG BRAK BULLER HELVETE,,,min vxllåda small,den har varit på gång hela tiden men nu när man äntligen fick rätt på allt annat kom detta med,,,,,,blev en sväng till skroten igen hämta en låda 700kr inte farligt alls,,,,,så nu i me lådan sen ut o köra,,,,,,,,,,ett tips till er alla som har problem med er tcs ctr,,,kolla boxen under sätet först,,,mitt box nr var,5da 006 072-02,bytte till en som hette 5da 006 072-01 inga problem alls nu,,,så kolla eran box först,,,,,,,,,,,vet ni nån som vill byta låda på min bil billigt hehehehehehehe,,,,hör av er,,,,
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    206
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    5 ) åk till saab och be dom släcka den med tech 2
    Funkar Tech2:an till gamla 9000? Trodde det var ISAT som gällde.

    Kul att du ordnade sig banditen turbo, kan tänka mig att du känner dig lättad trots lådraset.

  12. #12
    min bil är en 9000 2,3t 16 92-a cse,tog boxen från en 9000 2,3t 16 91-a.men de funka,inga alls problem med tcs-en mer ialf,,,,bara lådan som ska bytas nu,,,,,,,
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av miXan
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    5 ) åk till saab och be dom släcka den med tech 2
    Funkar Tech2:an till gamla 9000? Trodde det var ISAT som gällde.

    Kul att du ordnade sig banditen turbo, kan tänka mig att du känner dig lättad trots lådraset.
    Ja eller var det först 94 som det gick med tech2 ?

    Edit: Banditen turbi vart bor du då ?
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 333
    Du kan läsa felkoderna och släcka dom med tech2, men för att kalibrera spjällhuset behövs ISAT.

    Så funkar det på min 91a men det kanske skiljer på 92-

  15. #15
    jag bor i malmö,vi har ju en rätt bra skrot här ju, returbilen,dom har de mesta där o billigt med,bor du sj då,,,,,,
    turbo freak vill bara ha mer,,,,
    9000 2,3 turbo 16valve cse 92-a

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289
    Citat Ursprungligen postat av banditen turbo
    jag bor i malmö,vi har ju en rätt bra skrot här ju, returbilen,dom har de mesta där o billigt med,bor du sj då,,,,,,
    Returbilen rules. Bara att rekomendera, där har min verktygslåda varit ett flertal gånger. En kompis åkte från Halmstad till Malmö mer än en gång för den skroten, hoppas fler i Skåneland inser det, som rimireklamen; B-b-b-b-b-b-billigt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av banditen turbo
    såja var en sväng till skroten o kolla lite,hämta en data box som satt under sätet bytade den i min bilwippps allt funka nu,tydligen var min box kass som satt under föraresätet,tcs lampan slockna gick inte i limp home alls,,,,,,,bilen går som en dröm,,,,men sen sa de bara PANG BRAK BULLER HELVETE,,,min vxllåda small,den har varit på gång hela tiden men nu när man äntligen fick rätt på allt annat kom detta med,,,,,,blev en sväng till skroten igen hämta en låda 700kr inte farligt alls,,,,,så nu i me lådan sen ut o köra,,,,,,,,,,ett tips till er alla som har problem med er tcs ctr,,,kolla boxen under sätet först,,,mitt box nr var,5da 006 072-02,bytte till en som hette 5da 006 072-01 inga problem alls nu,,,så kolla eran box först,,,,,,,,,,,vet ni nån som vill byta låda på min bil billigt hehehehehehehe,,,,hör av er,,,,
    låter gött!! vart under sätet sitter denna box? har en 91a med samma problem. ska byta ventilerna o slangarna då dom endå behövs bytas, men undrar vad man ska fråga efter. o vart den sitter.
    9000cc 91 2.3t 200hk import

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    41
    [quote=J.K Nilsson]
    Citat Ursprungligen postat av "banditen turbo":1nq3k0ez
    jag bor i malmö,vi har ju en rätt bra skrot här ju, returbilen,dom har de mesta där o billigt med,bor du sj då,,,,,,
    Returbilen rules. Bara att rekomendera, där har min verktygslåda varit ett flertal gånger. En kompis åkte från Halmstad till Malmö mer än en gång för den skroten, hoppas fler i Skåneland inser det, som rimireklamen; B-b-b-b-b-b-billigt.

    J.K Nilsson[/quote:1nq3k0ez]



    Jo det finns faktiskt fler som har insätt det.
    Har oxå varit där ett par gånger och hämtat saket till mitt projekt

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 19:35
  2. Akut hjälp med felkoder på 9000 2,3 turbo s -92
    Av 666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 18:53
  3. Laddar bara GLT har byt nästan allt nu 9000 2.3T 92a LÖST
    Av M frändberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •