Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Motverka en Oil sludge

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94

    Motverka en Oil sludge

    Hej!
    För några dagar sedan köpte jag en 9-3 Aero -01. Bilen är fullservad, och vid senaste servicen (7000mil) så kontollerade verkstaden kamkedjan, och där var allt som det skulle! Men vad kan man göra för att förebygga motor probelm, bör man kontrollera något, ska man montera det där rescue kittet från Saab? Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Försäkra dig om att du har senaste uppgraderingen monterad.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    94
    Hur tar man reda på detta?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    331
    Byt olja med minst 1000mil intervall, Kolla oljan ofta så det inte kommer under min, Kolla så slangar till vevhusventen är fräsha och i gott skick.

    Min är fullservad ändå så åkte jag på att byta kamkedjan. Hoppas bara att resten av motorn håller ihop nu. Min 9-3 Aero 01 har gått 10200mil nu kamkedjan å det kitten fick bytas vid 9800mil och då var sträckaren ute max. Och kedjan gav ifrån sig ett rasslande.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    154
    Medlem#
    7319

    oljeförbrukning

    Hej.
    Min 9-5 2.3t från 03 har full servicebok, 15000 mil. Jag har bytt olja med ca 600 mil intervall. Det fanns inga tendenser till oljeförbrukning när jag köpte den vid 13000 mil. Nu ska vv bytas (aldrig bytt) och jag hoppas att det slutar där. Fast om motorn rasar gråter inte jag då jag får en ny. Men det ska jag kanske inte vara säker på det heller!!
    /Jonas
    SAAB og9-5 SC Griffin -10, SAAB 9-5 Aero SC -05 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -04 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -03 såld, SAAB 9-5 2.3 SC Vector -07 såld, SAAB 9-5 2.0 SE SC -99 såld, SAAB 9-5 2.3 SE -01 såld, SAAB 9000 2.3t A50 -98 såld, SAAB 900i jubile -89 såld, SAAB 9000 2.3i såld

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av TeamKarlsson
    Byt olja med minst 1000mil intervall
    MAX 1000 kanske är bättre....
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Hej

    Finns igentligen ingen anledning till att montera den senaste vv:n om man inte har några problem med att motorn tar mer olja än normalt.

    Kontrollera oljan varje gång du tankar i början. Lita inte på förra ägarens uppgifter om oljeförbrukningen.
    Byt olja va 1000:e mil och samtidigt kontrollerar du alla slangar och ventiler så är du ganska säker, gasa aldrig innan motorn blivit varm och stå alltid på tomgång några sek om du kört lugnt och någon minut om du "använt" turbon innan du stänger av bilen. Var uppmärksam om du hör några "nya" ljud från motorn, behöver inte vara något allvarligt men ändå bra att vara uppmärksam.

    Får man fråga vad du fick ge för bilen ?
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Hej

    Finns igentligen ingen anledning till att montera den senaste vv:n om man inte har några problem med att motorn tar mer olja än normalt.

    Kontrollera oljan varje gång du tankar i början. Lita inte på förra ägarens uppgifter om oljeförbrukningen.
    Byt olja va 1000:e mil och samtidigt kontrollerar du alla slangar och ventiler så är du ganska säker, gasa aldrig innan motorn blivit varm och stå alltid på tomgång några sek om du kört lugnt och någon minut om du "använt" turbon innan du stänger av bilen. Var uppmärksam om du hör några "nya" ljud från motorn, behöver inte vara något allvarligt men ändå bra att vara uppmärksam.

    Får man fråga vad du fick ge för bilen ?


    Humm, håller nog inte riktigt med dig där.
    VV-uppgraderingen är INTE för att minska oljeförbrukningen. Det är inte där felet ligger.

    Däremot är den för att förbättra venten så att inte oljan blir sliten i förtid.
    Naturligtvis är det så att om man har lite olja i bilen, så slits den snabbare med en dålig vv jämfört med en bil med mycket olja och dålig vv.

    Men att gå så långt som att säga att vv inte gör någon nytta ifall bilen inte drar olja... Nja, den gör ju nytta, ventilationen förbättras, oljan mår bättre.
    Visst, bilen kanske inte rasar ifall man inte uppgraderar på en bil där frekventa oljebyten sker. Men visst gör det nytta att ha en riktig fungerande vv.
    Detta är åtminstonde så jag har fått det förklarat för mig.

    Jag har själv inte problem med oljeförbrukning men kommer sätta in nya vv vid nästa service.
    9-5 Aero -01

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Hej

    Finns igentligen ingen anledning till att montera den senaste vv:n om man inte har några problem med att motorn tar mer olja än normalt.

    Kontrollera oljan varje gång du tankar i början. Lita inte på förra ägarens uppgifter om oljeförbrukningen.
    Byt olja va 1000:e mil och samtidigt kontrollerar du alla slangar och ventiler så är du ganska säker, gasa aldrig innan motorn blivit varm och stå alltid på tomgång några sek om du kört lugnt och någon minut om du "använt" turbon innan du stänger av bilen. Var uppmärksam om du hör några "nya" ljud från motorn, behöver inte vara något allvarligt men ändå bra att vara uppmärksam.

    Får man fråga vad du fick ge för bilen ?


    Humm, håller nog inte riktigt med dig där.
    VV-uppgraderingen är INTE för att minska oljeförbrukningen. Det är inte där felet ligger.

    Däremot är den för att förbättra venten så att inte oljan blir sliten i förtid.
    Naturligtvis är det så att om man har lite olja i bilen, så slits den snabbare med en dålig vv jämfört med en bil med mycket olja och dålig vv.

    Men att gå så långt som att säga att vv inte gör någon nytta ifall bilen inte drar olja... Nja, den gör ju nytta, ventilationen förbättras, oljan mår bättre.
    Visst, bilen kanske inte rasar ifall man inte uppgraderar på en bil där frekventa oljebyten sker. Men visst gör det nytta att ha en riktig fungerande vv.
    Detta är åtminstonde så jag har fått det förklarat för mig.

    Jag har själv inte problem med oljeförbrukning men kommer sätta in nya vv vid nästa service.
    Går det överhuvudtaget att förebygga detta problem?
    Ok, om man býter olja MINST var tusende mil, undviker kortkörning, kollar oljan OFTA osv.
    Sanningen är väl att det inte går att undvika eftersom det hela beror på en felkonstruktion som Saab försökt att lösa med diverse misslyckade åtgärder som dessutom vi bilägare fått betala.
    Hur är det med den sista "uppgraderingen" av vv? Fungerar den eller?
    Jag själv kör med tredje eller fjärde varianten och hoppas att det håller ihop tills det är dax att byta bil och överlämmna problemet åt någon annan stackare.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    683
    Undrar hur många andra bilfabrikanter som roar sig med att släppa en ny VV-mod per år och där kunderna (iallafall dem med lite insikt i problemet) går och våndas över när nästa motorras ska ske. Det är SAABs smala lycka att vi som kör deras bilar är så j*vla trogna trots allt elände.

    Å andra sidan, om man skulle vilja komma ifrån eländet så kommer nästa problem; folk utanför den frälsta kretsen tar inte i bilarna ens med tång.

    Nä, nu har jag varit tillräckligt bitter för idag
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 302
    Har man en bil som redan drar olja så är risken överhängande att förbrukningen skjuter i höjden om man monterar senaste vv-modden.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    8
    Min 9-3 Aero har gått 12500 mil eller så. Har inte kollat serviceboken så värst ingående utan bilen går bra men motorn låter lite... skumt. Ett rasslande ljud, typ. Tycks komma från området runt topplocket eller nåt.

    Ska åka till en verkstad och peka och be dom lyssna men lite orolig är jag allt.
    ----------------------
    Tidigare: Saab 9-5 2.0 SE 1999
    Nu: Saab 9-3 Aero 2001

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    683
    Du kan nog be dem mäta kamkedjesträckaren med en gång. Många kedjor är slut innan 10 000 mil.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    8
    Vad kostar det att byta kedja?
    ----------------------
    Tidigare: Saab 9-5 2.0 SE 1999
    Nu: Saab 9-3 Aero 2001

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Citat Ursprungligen postat av jcm
    Vad kostar det att byta kedja?
    Jag gav 10500kr på Saab i Kristianstad, Det verkar ligga mellan det & 15000kr om man kollar runt lite här på forumet! Då på auktoriserad saab verkstad!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    South of Sweden
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av jcm
    Vad kostar det att byta kedja?
    Jag gav 10500kr på Saab i Kristianstad, Det verkar ligga mellan det & 15000kr om man kollar runt lite här på forumet! Då på auktoriserad saab verkstad!
    Ochdå byttesallt va?Inklusvive dreven fördetär vad det kostar på Bilpartner i Malmö.

    10500 för byte av kamkedja och balanskedja inklusive allt!
    Hakuna matata

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Citat Ursprungligen postat av Dartoft
    Och då byttes allt va?
    Japp, alla delar samt rengöring av oljetråg, ny oljesil, senaste vv monterad! Att byta bara kedja Rekommenderar jag ingen!

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 017
    Det är faktiskt ett mycket bra pris för att va på märkesverkstad...
    Gone country....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    8
    Smärrrrta!

    Jaja, får väl se vad verkstaden säger.
    ----------------------
    Tidigare: Saab 9-5 2.0 SE 1999
    Nu: Saab 9-3 Aero 2001

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det är faktiskt ett mycket bra pris för att va på märkesverkstad...
    Bra pris för att åtgärda ett följdfel som beror på en felkonstuktion?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. Motverka en svajig NG900??
    Av ab_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 00:27
  2. Oil sludge ??
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 01:15
  3. Bromsokdamask sprucken - hur motverka rost/kärvning?
    Av Anders1975 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 08:55
  4. Metod för att motverka motorras på etanolbilar....
    Av Trued i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 23:35
  5. Motverka att diod lampor dör vid spänningstoppar?
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •