Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Dålig prestanda i min 9-3 SS Aero – hjälp!

  1. #1

    Dålig prestanda i min 9-3 SS Aero – hjälp!

    Jag har en 9-3 SS Aero -04 (tillverkad 10/2003) som jag inte tycker har den prestanda man borde förvänta sig av en Aero med 210 hk. Jämfört med min gamla 9-3 Aero -01 med 205 hk så känns min ”nya” segare, speciellt på låga varvtal.

    Bilen är helt otrimmad, har rullat 2100 mil. Jag köpte den begagnad och har således inte haft den sedan helt ny.

    Har för mig att de första Aerobilarna som tillverkades inte hade uppgiven effekt. Detta skall dock ha åtgärdats på senare modeller. Finns det någon uppdatering av mjukvaran att göra på bilen måntro?

    Skall lämna in den till Saab då jag ju har fabriksgaranti kvar för att se om det är något fel, men om någon här på forumet har information tas det tacksamt emot. Alltid bra att ha lite argument när man pratar med åf ;-)

    Lådan känns också lite kärv ibland samt lite ”klonkig” på ett sätt som min gamla bil (eller alla 9-5:or jag kört) aldrig kändes. Det kanske är ett fel man får leva med….

    Mvh

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 048
    Aeroloket>

    Hur fort går den 100-150km/h på 3, 4:an?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 140
    Den nya ss:en har ju som bekant en väldigt maskerad effekt gent emot gamla 9-3 så jag tror nog mest att du inbilliar dig.

    Ta och mät tiden 100-150km/h som sasse skrev så får du/vi se!

  4. #4

    100-150 km/h

    Visst kan jag mäta men felmarginalen är ju som bekant ganska stor med hänsyn till väder, vind, vägsträcka osv. Men jag gör några försök i afton och återkommer.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 048
    Aeroloket>

    Leta reda på en hyfsat plan raka
    test sedan 2ggr i varje riktning och ta sedan snittet på det.
    Det stämmer mycket bra

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167

    Re: 100-150 km/h

    Citat Ursprungligen postat av Aeroloket
    ....Men jag gör några försök i afton och återkommer.

    Dålig tid 100-150 flera dygn
    ESP

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 273

    Re: 100-150 km/h

    Citat Ursprungligen postat av ESP
    Dålig tid 100-150 flera dygn
    Du vet hur det är med empiriska studier...

    1. Förstudie
    2. Undersökningsbrief
    3. Specifikation av data
    4. Datainsamling
    5. Kvalitetssäkring av data
    6. Sammanställning av data
    7. Kvalitetssäkring av sammanställning
    8. Statistisk bearbetning av data
    9. Analys av statistiskt material
    10. Slutsatser

    Det tar sin tid...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Har haft annat att göra.... Får köra lite testrepor i helgen ;-)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 836
    Empiriska studier här på forumet brukar annars mest bestå av en punkt:

    1 - Gissa.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 273
    >Aeroloket: var din gamla bil en cab också, eller en "plåtis"?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Aero Cabbe -01

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 273
    Citat Ursprungligen postat av Aeroloket
    Aero Cabbe -01
    OK. Tänkte mest eftersom cabben är tyngre än plåtisen och 9-3 SS dessutom är ett par snäpp tyngre än OG9-3...

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Jag är medveten om detta men jag har erfarenhet av en del Aerobilar genom åren, både halta och lytta samt en del som gått som rena raketer. Tycker att Saabs bilar ofta har stor skillnad i exemplaren vad gäller prestanda. I och för sig brukar trionicsystemet ställa in sig efter ett par timmars körning. Har bl.a. kört 9000 CS Aero och 9-5 Aero som efter 5-6 timmars autobahnkörning haft kännbar effektökning!

    Min cab känns dock lite sego ch jag läste i Tekninkens Värld för drygt 1,5 år sedan när de testade SS Aero mot S60 T5 att Aeron ej gav 210 hästar. Saab tror jag själva har sagt att de första bilarna hade sämre effekt men att det finns någon uppgradering av mjukvaran att tillgå.

    Skall som sagt köra några testrepor och sedan höra med åf...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 273
    Citat Ursprungligen postat av Aeroloket
    Jag är medveten om detta men jag har erfarenhet av en del Aerobilar genom åren, både halta och lytta samt en del som gått som rena raketer. Tycker att Saabs bilar ofta har stor skillnad i exemplaren vad gäller prestanda. I och för sig brukar trionicsystemet ställa in sig efter ett par timmars körning. Har bl.a. kört 9000 CS Aero och 9-5 Aero som efter 5-6 timmars autobahnkörning haft kännbar effektökning!

    Min cab känns dock lite sego ch jag läste i Tekninkens Värld för drygt 1,5 år sedan när de testade SS Aero mot S60 T5 att Aeron ej gav 210 hästar. Saab tror jag själva har sagt att de första bilarna hade sämre effekt men att det finns någon uppgradering av mjukvaran att tillgå.

    Skall som sagt köra några testrepor och sedan höra med åf...
    Jo, det finns ju "variationer" som sagt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Aeroloket

    Min cab känns dock lite sego ch jag läste i Tekninkens Värld för drygt 1,5 år sedan när de testade SS Aero mot S60 T5 att Aeron ej gav 210 hästar. Saab tror jag själva har sagt att de första bilarna hade sämre effekt men att det finns någon uppgradering av mjukvaran att tillgå.

    Skall som sagt köra några testrepor och sedan höra med åf...
    Den SS de testade gav 199 hk på "naven" vilket innebär att det var mer än 210 hk i motorn....

    Ut o kör nu............
    ESP

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 247
    Läs i sista automotor om vad de tycker om denna "aeromotor".
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 550
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Läs i sista automotor om vad de tycker om denna "aeromotor".
    M.V.H.
    Jag köper aldrig den skitblaskan. Kan du inte ge en kort sammanfattning av det essentiella i deras omdöme om den?


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Citat Ursprungligen postat av Aeroloket
    I och för sig brukar trionicsystemet ställa in sig efter ett par timmars körning. Har bl.a. kört 9000 CS Aero och 9-5 Aero som efter 5-6 timmars autobahnkörning haft kännbar effektökning!
    Lättaste sättet att trimma är alltså 5-6 timmar på Autobahn, grymt! Vi ses i Tyskland

    Nä men allvarligt, kan man verkligen "känna" skillnad efter en sån repa? Det låter lite konstigt men samtidigt ganska kul!

  19. #19
    Jag vill inte vara gnällig "ESP", men i Teknikens Värld fick Saaben dingel avseende prestandan mot S60:n. Ganska så rejält om jag inte missminner mig dessutom.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Aeroloket
    Jag vill inte vara gnällig "ESP", men i Teknikens Värld fick Saaben dingel avseende prestandan mot S60:n. Ganska så rejält om jag inte missminner mig dessutom.
    Korrekt men SS:n gav inte lägre effekt än utlovat, men att jämföra med T5 slår ju lite fel kanske (234 hk på hjulen i den testen).

    Ut o kör sa jag ju....
    ESP

Liknande ämnen

  1. 9-3TiD 06 Väsande ljud och dålig prestanda
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 23:10
  2. Dålig prestanda..
    Av 9-5 Pekka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 19:14
  3. 9-3 aero med dålig prestanda?
    Av jesper i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 10:00
  4. Dålig prestanda 9-3 SC 1,8t Biopower -08
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 10:03
  5. Prestanda 9-3 SS Aero
    Av rs_aero i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •