Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000T16-86 misständer

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    9000T16-86 misständer

    Jag har problem med min gamla 9000T16-86 att den misständer. Ibland så går den som vanligt. Men om man gasar på så att den laddar för fullt så stänger motorna av en kort stund, sen så går den ofta väldigt ryckigt efter det.

    Var precis ute och testade nyss och då gick den fint först, provade sen full gas upp på motorvägen men när det blir riktigt roligt och den laddar på ordetligt så tar det roliga slut och den hackar till och började misstända efter det. Starade om motorn, men samma hackande ändå.

    Har bytt fördelarlock, rotor, tändstift (NGK BCP7ES), tändkablar, bränslefilter men ingen förbättring.

    Det verkar som om den hänger sig på något sätt. När den börjat gå dåligt så går den dåligt, men sen helt plötsligt så kan den gå bra igen. Den går hyfsat på tomgång, men försöker man varva motorn (med eller utan växel i) så går det inte. Den maxar i ca 50 km/h på 4:an, så den är lite svårkörd.

    Jag funderar på om det finns någon övertrycksventil som öppnar men kärvar och inte stänger, eller vad kan det vara?

    Någon som har någon ide?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    South Central, Landskrona
    Inlägg
    32
    Gissar att den är uppskruvad?
    Flyttar till rätt forum. Passar samtidigt på att ändra på rubriken, som nog tar priset som en av årets allra sämsta... Mvh KK

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186
    Nej den är orginalladd.

    Men jag tror att wastegaten kärvar för den har stängt av ibland vid fullgas sen i våras, alltså även innan den började gå dåligt nu sista veckorna. Så det verkar som om laddregleringen inte riktigt funkat, så den har gått på övertrycksavstängningen av bensinpumpen.

    Funderar på om det kan vara spänningsfall till bensinpumpen. Eftersom det ofta inträffat i samband med att övertrycksavstängningen varit igång. Får kolla det, övertrycksavstängaren kanske är boven.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    9000T16-86 misständer - kan LMM ändras med tiden?

    Hittade inga spänningsfall till pumpen.

    Kollade på LMM istället och mätte upp den till 169 Ohm mellan pin 3 och 6. Skall visst vara 380 Ohm. Gick utmärkt att justera upp till 380 Ohm, fick skruva många varv.

    Efter detta går bilen som den ska igen, inga misständningar. Verkar som om den drar lite mer soppa nu, men även den lite oroliga tomgången är borta nu när den får fetare blandning.

    Men jag känner mig lite osäker på om det jag gjort var felet. Kan LMM ändras med tiden?
    Skruven gick ganska lätt att skruva, kan den vribrera ut?
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

Liknande ämnen

  1. Problem ! 9000T16
    Av SFR Danne i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 10:46
  2. Spikningar 9000t16 -88
    Av saab9000-88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 22:50
  3. Trimma 9000T16 -89a
    Av fagge17 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •