Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med min fina SAAB A50

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    15

    Problem med min fina SAAB A50

    Hej!

    Fråga ett: Hur byter jag olja i automatlådan? Jag har en saab 9000 CSE LTT från 1997. Var släpper man ut oljan????? och var fyller man på???

    Fråga två:

    Min varningsblinkers samt bensinmätare fungerar inte. Vad kan det vara för fel på de

    fråga tre:
    Det droppar lite olja från bilen när den står stilla. Det ser klibbigt ut ubder kylaren och den andra saken som är till vänster om kylare. "intercooler kanske"

    Ja en fråga till. Var sitter termostaten på min bil??? Är det svårt att byta?

    Sorry jag vet att det är ,ånga frågor men jag vill inteslänga ut 10000 till någon saab verkstad.

    Tack för svaren i förväg!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Vet ej var du tappar ur oljan ur din autlåda, men till vänster sitter oljekylaren.

    Termostaten sitter på högra hörnet på toppen (om vi skall se på ditt sätt) mot akvarieväggen. Bara att följa kylslangen.

    Lycka till.
    /Jonas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Då jag har bytt på min 9000 A50 automat har jag släppt ut oljan genom att lossa på filterhållaren.
    En rund hållare som sitter mitt under lådan med 3 st bultar, släp lite på den tills oljan börjar rinna, efter en
    stund kan du plocka ur filtret med hållare och passa på att rengöra magnetet och byta filter medas oljan
    rinner ur lådan.
    Det tar ofta relativt lång tid innan oljan har runnit ur, räkna med ca 10-15 minuter.
    Byt filter och rengör magneten nogrant och andvänd dig av bra olja med kvalite av minst Dextron II
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Varningsblinkersen är ett vaanligt fel som är lätt att fixa. Läs exv i den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=160516
    eller sök så hittar du mera.

    Soppamätaren vet jag inte mycket om, men ställ en separat fråga i avdelningen för elfrågor så får du säkert bra svar.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    15

    Byte av oljan i växellådan på A50

    Tack för alla tipsen. Nu vet jag då var man släpper ut oljan. Men var fyller jag på den igen? och hur mycket?

    Är det svårt att göra detta? kommer man åt....

    MVH

    Gregor

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Byte av oljan i växellådan på A50

    Citat Ursprungligen postat av Gregor
    Tack för alla tipsen. Nu vet jag då var man släpper ut oljan. Men var fyller jag på den igen? och hur mycket?

    Är det svårt att göra detta? kommer man åt....

    MVH

    Gregor
    Ta en liten tratt och fyll på via röret som går till oljestickan, enkelt och bra, finns säkerligen nått specielt ställe som är tänkt
    för att fylla på olja i men via oljastickan fungerar.

    Det går i ca 4 liter om man inte tömmer kylaren osv, låter du det rinna ut via hålet efter filtret som tror jag att det var 4 L.
    Enkelt att byta oljan och filtert själv bara du kan hissa upp hela bilen, lutar bilen bakåt får du kanske inte ut lika mycket olja som om den står plant.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Läs detta: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 423#920423 och fortsätt nedåt till mitt inlägg sist på sidan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Fel på min fina Saab! :(
    Av habj41 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 10:25
  2. Visa upp din fina Saab hos GM
    Av Bus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 02:12
  3. fina saab bilder
    Av foffen i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •