Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Normal livslängd på 9000?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849

    Normal livslängd på 9000?

    Tre stycken Saab 9000, två turbo och en "i" som plockades ut nya som företagsbilar i vårt familjeföretag 1989 är samtliga idag avregistrerade?

    Bilarna var hos oss i tre år och lämnades sedan som inbyte.

    Är detta att anse som en normal livslängd för 9000, eller normala bilar generellt? Jag tycker att det är lite väl kort tid? Som sagt, alla tre är nu avregistrerade och mig veterligt körde vi ganska snällt med dom
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576
    En inte alltför vågad gissning kan nog vara att när dörrarna förvandlades till kexchoklad så var det alltför många mil på mätaren för att det skulle vara intressant att köpa nya dörrar + lacka dem.

    ALLA tidiga 9000 brukar drabbas av Cloetta-dörrar. På min -88B svetsade jag upp alla fyra dörrarna kring år 2000, då var de riktigt dåliga.

    Maskinellt brukar åtmonstone de gamla SAAB:arna tröska och gå riktigt länge, men rosten brukar döda dem.

    Det är nog en ganska normal livslängd för de flesta bilar från den tiden.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    605
    Hehe, var nästan säker på att kunna ge ett motexempel med min fars gamla 9000 som han själv ägde och skötte exemplariskt från att den var ny till 2004 och som var rostskyddsbehandlad två gånger....

    Men icke, avregistrerad 2006-09.

    *Klåpare! Borde hålla mycket längre!*
    9-3 SC Aero 07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 331
    Min vinter 9000 rullar på som om den vore ny i maskin, dörrarna byttes för några år sedan.
    Detta är -90 med blygsamma 36500mil på mätaren.
    Drar 0.8 i snitt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    849
    Eh.. Räknas 89-årsmodell som tidiga 9000? Blev dörrarna bättre i och med CS-karossen?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    Dörrarna blev bättre med CS ja! fom. -93 om jag inte minns helt fel.

    Dom bara rullar och rullar, det är rost och trafikolyckor som tar dom...
    När jag var 15 köpte mina föräldrar en -88 9000i, hade gått 27k lr nått sånt, såg rätt ok ut, men efter en vinter syntes det väääääldigt mycke fusnklagningar med glasfiberspackel, hursom, den bilen var i trafik tills april i år, då jag beslutade att skrota den, dels för att det hade börjat regna in i överkant av vindrutan, dels för at min far skull leka lite vid första snön för några 2år sen och sladade in i en brunnsring... men maskinellt gick den somen klocka, gick mjukt å fint på vägen, riktigt välbalanserad och ruuuskigt lät å vänsterbromsa med

    du kan kolla min projekttråd om min 9000T -86 där är ett bevis på att det är saltet som dödar dom, den bilen har gått i norrlands inland sedan den var ny, finns öht ingen rost på den, doch en hel del stenskott pga dåliga vägar på sommaren, men hellre det än rost

    /K
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Har inte bilar generellt fått väldigt mkt "slit och släng" stämpel nu för tiden? Handlarna vill ju bara sälja nytt, och ingen skall inbilla mig att det tillverkas bilar idag med tyngdpunkt på livslängd. Snarare är det återvinningsbarheten och säkerheten som prioriteras. Kolla bara hos märkeshandlarna, dom tar ju inte i "sina" bilar med tång längre om dom är ett par år gamla bara. I alla fall inte i Götet, kanske är det lite mer hållbart ute i landet, men här så anses tex en 9000 idag vara en mkt gammal bil. 9000 fram till 1990 ser vi knappt längre här - obs tycker jag i alla fall - rosten har väl tagit allihop. Trist!

    Ärligt talat så tycker jag det finns mer og900 på vägarna än 9000 gamla modellerna, men jag kanske är helt ute och cyklar.... Men om jag nu har rätt så tyder det väl på att rosten varit extra tuff mot just de modellerna.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Förväntad livslängd 9000 2.0t motor
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 22:43
  2. Livslängd på ett originalbatteri till 9000?
    Av H-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 20:16
  3. Livslängd 9000 låda?
    Av vwmania i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 04:08
  4. hur mycket laddar en normal 9000
    Av TurboSanta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •