Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem ibland (9000)

  1. #1
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Startproblem ibland (9000)

    Har fått tillbaks ett märkligt fel jag haft tidigare men som varit borta sedan i mars förra året.

    Bilen är en 9000 T -88 utan kat

    Det artar sig så att bilen startar och går för 2-3sec sedan dör den.
    Den blir då omöjlig att starta.
    Väntar man i någon min så startar den efter ett tag.

    Sist den krånglade kollade jag om den fick bränsle genom att lossa slangen till fulerail och det kom MYCKET

    Jag har mina teorier på hallgivaren, men tänkte kolla om någon varit ute för något liknande.
    Har även problem med att bilen smårycker, fast det har den gjort även när jag inte haft dessa problem.

    Har bytt:
    Stift
    Rotor
    Fördelare
    Luftmassemätare
    Motor
    Tändkablar

    Det senaste var Luftmassemätare och innan jag bytte denna hade jag inga problem, men tycker det vore märkligt om den skulle ställa till med dessa problem.
    Får prova att rycka loss denna när det uppstår igen. Skall ju starta på limp home då!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Kan iaf inflika att min storknade av all soppa den fick pga en kass LMM!
    Bara att prova med en annan..

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Bilen stannade helt för mig igår. Blev ståendes på en 90väg och blev sittandes i 1,5h innan min far kom till undsättning.

    När motorn dog så såg jag att vrv räknaren lade sig på 0vrv/min trots att jag hade tändningen på och bilen fortfarande rullade.
    Så jag gissade med en gång på hallgivaren då den inte verkade få någon vrv-signal.
    provade först att lirka på kontakten till hallgivaren utan resultat. Det har funkat förr då den har kärvat.

    Bad i a f min far att ta med en fördelare från en skrot när han kom för att hjälpa mig. Givetvis hade han fått fel modell från skroten så vi åkte till en annan och som tur va hade de en av rätt modell.

    Monterade denna och bilen startade med en gång. Efter lite starthjälp på jag hade malt slut på batteriet.

    Åker iväg glad i hågen i tron om att allt va frid och fröjd och jag "endast" blivit snuvad på 500:- denna gången.

    MEN efter 3mil så dör bilfaan precis som förra gången med vrvräknaren i botten. Måste ju vara något med tändningen tänker jag och pillar lite på kontakten till tändmodulen (effektsteget) och där i verkar felet vara.
    Är bilen igång kan man döda den väldigt enkelt genom att pilla på kablaget.
    Så idag blir det till att skarava kablage skulle jag tro.

    Hur stor är egentligen risken att man råkar ut för detta problemet?
    Att man byter hallgivare och bilen råkar gå igång, skulle tro att den egentligen inte hade behövts bytas.
    Jag trot att risken är microskopisk

    Ville bara skriva av mig lite!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hur stor är egentligen risken att man råkar ut för detta problemet?
    Mja, jag har en liknande erfarenhet....
    Biljäkeln stannade i kvarnkurvan på bankörningen på kullen för 2 år sedan, blev bokserad till depån och felsökningen började.
    Bytte Di-kassett mm men inget hände.
    Bilen startade bara hux-flux när den fått stå och svalna en ½ timme och felet dömdes till överhettad vevaxelgivare.

    Ok tänkte jag och brydde mig inte speciellt utan tänkte att jag får ta det lungt och tänka på värmen.
    Några dagar senare skulle vi åka på semester, fullpackad bil och skiten startade inte fick åka Caddy hela semestern istället.....

    Trodde på vevaxelgivaren igen men att den nu gett upp helt.
    Bytte givare men det blev inte bättre för det.
    Felsökte i timtal och löste felet genom att spraya 5-56 på kontakterna till boxarna (DI o LH) och efter det har bilen gått bra utan att stanna.

    Glappkontakt såg jag då som orsaken och släppte det hela men upptäckte så sent som för någon månad sedan vara felet igentligen var.....
    Boxarna sitter fast i en plåtkonsol och kabelmattan ligger aningen nära denna konsol.
    På min bil hade kabelmattan legat o skavt mot konsolen och tillslut kortslutit en av kablarna och när jag smörjde kontakterna
    ändrade jag naturligtvis läget på mattan och därmed försvann kortisen.....

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0T -01 startproblem ibland
    Av hansson-92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 11:53
  2. Saab 9-3 Aero, Startproblem, ibland!?
    Av Christensen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 02:39
  3. Startproblem ibland 9-3 Aero -02
    Av DeNK@N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 20:13
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 13:52
  5. Startproblem ibland
    Av Nojah i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •