Dom fälgarna som sitter på ng9-3:an
Passar dessa på og9-3:a
//Nizze
Dom fälgarna som sitter på ng9-3:an
Passar dessa på og9-3:a
//Nizze
Ja, dom passar men offseten är inte samma dvs. dom hamnar lite längre ut i hjulhuset (tror att det är 8mm). Hade själv sådana på min ng 900 förra året och det funkade kalas. Däckdimensionen var 225/45-17.
Behövde du ha några plattor imellan eller är det bara att skruva på direkt så fungerar de?
Är det något annat man behöver tänka på när man sätter på dom?
Eftersom det breddar utåt så behöver du inte ha några plattor...
M.v.h. Andreas J
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Blir det inte problem i bilprovningen om offsetten är så pass mycke utåt?
Vad är den lagliga gränsen för hur mycke offset det får vara?
//Nizze
Det borde inte vara några problem hos bilprovningen, hjulen är ju inte längre ut än skärmkanten och det är väl där "gränsen" går. Man ser inte om det bara skiljer någon mm, så länge det är innanför.
Gnäller de så är det bara att peka på Saab emblemet och visa att det är orginalfälgar
Jag kör med de fälgarna till vinterdäcken på min 9-3a med dubbfria 225 däck och det funkar fint.
/Peter
9-3 "Troll" cab,
9-5 Aero Turbo6 XWD 2011
Går det att ha dessa fälgar på min ng900 trots att den är sänkt 30 mm eller tar det i nånstans i hjulhuset???
///Mange
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Nån som har bild på en og9:3 eller ng900 med dessa fälgar på???
Nån måste väl veta om man kan ha dom på en 30mm sänkt ng900???
MVH Mange
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Jag har sådana fälgar till min og9-3.
Var lika orolig som dig innan jag köpte dom och provade, men dom passade perfekt, inga problem what so ever.
Bara att köra på och inhandla dig de snyggaste fälgarna som sålts genom Saab
STCS #5053
SAAB 9-3 SE 2.0T Sport -99
Min og9-3a är sänkt och det är inga problem, men jag vet inte riktigt vad som skiljer i hjulupphängning/hjulhus på 900 och 9-3.Ursprungligen postat av MangeK
Så här ser min ut med vinterhjulen iaf:
/Peter
9-3 "Troll" cab,
9-5 Aero Turbo6 XWD 2011
Hej
Sena M/00 av 9-3'an har ett hjulhus som ser lite annorlunda ut. I "framkant" av det bakre hjulhusen finns en urfasning. Stötfångaren är också avfasad (Se Viggenpaket). Detta minskar risken avsevärt för skärmskrap. Främrehjulhusen har kortare skruvar till stänkskydden.
Det finns alltså ett par enkla åtgärder för att minska risken för obehag. Monterar man sänkfjädrar och fälgar med låg ET så rekommenderas det verkligen att utföra dessa.
//Jesper #1873
9-3 med 17"-fix
Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
TLX801 du är saknad...
Ok...men menar du att jag måste ha ett viggen paket på min ng900 för att kunna ha dessa fälgar då?
Vilka skruvar var det jag skulle byta? köps dom på saab?
MVH Mange
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
Hej
Nej du behöver inte ha Viggenpaket, men studera en M/01-02 9-3 Aero så får du en uppfattning om vad du behöver göra. Skruvarna är bara att korta med hjälp av såg eller fil.
//Jesper #1873
Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
TLX801 du är saknad...
Är det samma ET på 3-spoke double som på dom vi diskuterar här?
///Mange
*SAAB 9-5 AERO -00 (bilder kommer inom kort)
*WV Caddy pick-up som arbetsbil
*Svart 9-3 AERO -01 --> http://www.garaget.org/?car=40671 SÅLD (med en tår i ögat)
3-spoke double - ET 45
SS Aero - ET 41
så här svarade saab och bilprovningen angående fälgarna och offsetten
Saab: Det går att sätta dit fälgen men offset blir fel, och då blir spårviden
fel...
Bilprovningen: Ditt fordon är med all säkerhet Eg-typgodkänt och omfattas av de bestämmelser som ingår där.Det finns ingen gräns från våran sida angående offsett,utan det framgår på de fälgar som fordonet godkänts med. All ändring utom detta måste intygas av tillverkare/generalagent.Kontakta Saab för ytterligare information om ditt fordon,eftersom det är de som står för alla intygskrav.
som vanligt helt glasklara svar
Nu är fälgarna inköpta så nu är det bara att vänta in våren så man kan slänga på de schystaste fälgarna...
Om du har en bil som är helfordonsgodkänd dvs. om den är från 1998 och framåt och även äldre fordon som har T14A eller T14Di reg.beviset,får du ENDAST ha de dimensioner som står under fält 71 "övriga upplysningar" i reg.beviset.Resterande fordon,som EJ är helfordonsgodkända,får byta hjul men man får max ändra spårvidden 15 mm+/- och rullningsomkrets max min 15% från original.
Detta borde vara ett "glasklart" svar i alla fall!
Peppes Bodega "Magic by Speedparts"
Ursprungligen postat av Peppes Bodega
harkel.... är det inte 5%
my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
-Well i´m gonna miss her.
www.garaget.org/street
Jo det är det!Sladdade över tangentbordet lite.Men annars är väl det mesta rätt?!
Peppes Bodega "Magic by Speedparts"