Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: fm sändare och bakrutsvärmare

  1. #1

    fm sändare och bakrutsvärmare

    Nä när det har blivit lite kallare här i Sverige, så vill det säg att bilen när bilen är kall, och man startar den, då startar även den där funktionen att bakrutsvärmaren går igång, och inte är det något fel med det. Eftersom att den stänger av sig när den anser att ändamålet är avklarat. Men sedan har jag även en fm-sändare till min mp3-spelare, har märkt att bilens mottagning från just fm-sändare är totalt värdelös så länge bilen är kall. Men så tills för några dagar sedan så upptäckte jag (då jag startade bilen, dock lite kallt men ingen frost, eller dylikt). Trycker igång stolsvärmen, på med mp3-spelaren (fm-sändaren startar samtidigt som bilen). högre temperatur och av med bakrutsvärmen och precis då sker det, inget brus, 100%-ig mottagning från fm-sändaren.

    Så då är frågan, hur kan det komma sig att det brusar när jag har på bakrutesvärmaren och fm-sändaren? Själv ser jag inte någon koppling mellan dessa två.

    (Ville mest skriva av mig lite grann)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    109
    Har du inte samma problem med bilens Radiomottagning på vanliga kanaler?
    Det hade nämligen jag, på stationer som kanske hade lite dålig signal.
    Och eftersom radioantennen sitter i bakrutan på SSen så vart det till att byta ruta. Sen funkade det som det skulle.
    Tydligen kan bakrutevärmaren störa ut radiosignalen...

    /D
    9-3SS Vector

  3. #3
    Jag har inte haft det problemmet, alla andra radiokanalar som jag får in störs inte (iaf vad jag kan höra).
    Men det be ryktas att de fyra översta linjerna på bakrutan är AM antenn, eller har jag fel? Är det bara en "dummie" antenn som jag har på min bil då?

    Men hur som haver, så är det ett riktigt I-lands problem utan dess like.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153
    Min Ng900 har brus på radion när bakrutevärmen är på...

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Man brukar få störningar/brus om det är avbrott i en värmeslingaslinga, detta hörs givetvis tydligast om man har tunat in en svag station.

    Rutan går vanligtvis att laga med för ändamålet avsedd silverfärg.

    De översta (fyra?) är anten för mellanvåg, de är INTE uppvärmda.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Fm sändare?
    Av masse75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 08:51
  2. fm sändare
    Av jimmyboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 14:37
  3. FM-sändare
    Av cquenced i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •