Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Strulande kylfläkt, 9000

  1. #1
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Strulande kylfläkt, 9000

    Har en kylfläkt som dött men som nu återuppstått...

    Var för första gången på flera år påväg ner till Stockholm för några veckor sedan. Kom E4 norrifrån och kom in i centrala delarna vid 12.30 en fredag.
    Trafiken gick i snigelfart och temp-mätaren steg och steg och jag väntade på att fläkten skulle dra igång... Men det gjorde den INTE!
    Resultatet blev att jag var tvungen att stanna i vägrenen med en kokande motor... Hade alltså befunnit oss i den Kungliga hufvudstaden i ca 20-30 min och längtade redan hem igen...

    Kollade säkringen till fläkten och den var hel. Testade då i desperation att klippa kablarna till temp-sensorn och byggla dessa för att se om det var den som gett upp... Men icke, fortfarande dött.. Tänkte däremot inte på att ta isär min bygling då fläkten ändå verkade död.
    Kunde sedan fortsätta vår resa när tempen gått ner och trafiken lugnat sig lite.

    Men så igår morgon vid 06.00 då jag slutat jobba och helst av allt bara ville komma hem till sängen så är bilen totalt strrömlös. Inte ens kupébelysningen så mycket som glödde.
    Högg tag i första bästa kollega som fick skjusta mig hem istället då vi inte hade startkablar som räckte till.
    Nu i morse så fixade vi startkablar och drog igång bilen. Och efter en snabb felsökning så var det mycket riktigt kylfälkten som fungerade igen.
    Den har alltså stått igång i X antal timmar och tömt batteriet totalt.

    Vart kan man tänkas att felet sitter nånstans ?? Fläkten borde ju inte repareras av sig själv...
    Tips nån ?
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Fläktrelät i lådan framför batteriet kan väl misstänkas.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Fläktrelät i lådan framför batteriet kan väl misstänkas.
    Kan ju vara kass termostat eller givaren till kylfläkten(som sitter på högersidan på kylet) som krånglar också..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Fläktrelät i lådan framför batteriet kan väl misstänkas.
    Kan ju vara kass termostat eller givaren till kylfläkten(som sitter på högersidan på kylet) som krånglar också..

    mvh//Mr_Lööf
    Njae... Termostaten är relativt ny och tempen ser ju OK ut.. Hade en dålig termostat innan och då kom tempmätaren bara upp till kl 7-8 ca...
    Sensorn i kylen testade jag ju att koppla förbi men utan resultat...
    Lutar väl mest åt relät då.. knackade och kollade på det när fläkten var död men fick inget liv då heller...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Är det 92:an i din signatur du pratar om, så försöker mitt svaga minne säga nåt om att det var problem med nån skarv i kabelstammen framför
    kylaren på 9000 runt 90.


    Edit:
    Hittade tråden jag fått detta ifrån, och nu handlar den ju visst mest om ackylningen men det är samma fläkt och samma skarv så, här.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=138973
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  6. #6
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Är det 92:an i din signatur du pratar om, så försöker mitt svaga minne säga nåt om att det var problem med nån skarv i kabelstammen framför
    kylaren på 9000 runt 90.


    Edit:
    Hittade tråden jag fått detta ifrån, och nu handlar den ju visst mest om ackylningen men det är samma fläkt och samma skarv så, här.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=138973
    Japp, stämmer bra att det är den jag pratar om...

    Ska kolla på den skarven imorgon/idag...
    Tack för tipset!
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57
    Klippte du kablarna till kylfläktssensorn före eller efter kontakten? Annars brukar just kontakten ärja (stavning?) sönder och då hjälper det inte om du kortsluter efter kontakten.

    Att min kontakt var trasig märkte jag en påsk när jag stod i kön till finlandsfärjan. Det vart många av och på med motorn innan vi var ombord på färjan. Väl i Åbo skulle jag vara seriös och försökte förjäves få expiditen på macken att förstå att jag ville ha en rundstiftskontakt. Det slutade dock med att jag tvinnade ihop kablarna och lindade eltejp runt. Dock så höll det upp till Uleåborg och tillbaka så även fullösningar kan vara ok ibland.

    Mvh Niklas

  8. #8
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Citat Ursprungligen postat av Niklas_CCAero
    Klippte du kablarna till kylfläktssensorn före eller efter kontakten? Annars brukar just kontakten ärja (stavning?) sönder och då hjälper det inte om du kortsluter efter kontakten.

    Att min kontakt var trasig märkte jag en påsk när jag stod i kön till finlandsfärjan. Det vart många av och på med motorn innan vi var ombord på färjan. Väl i Åbo skulle jag vara seriös och försökte förjäves få expiditen på macken att förstå att jag ville ha en rundstiftskontakt. Det slutade dock med att jag tvinnade ihop kablarna och lindade eltejp runt. Dock så höll det upp till Uleåborg och tillbaka så även fullösningar kan vara ok ibland.

    Mvh Niklas
    Jo kablarna är klippta ca 5cm från temp-sensorn i grillen så om det är kontakten så kvittar det ju som sagt vad jag gjorde...
    Men kände en viss desperation när jag stod där på motorvägen med en kokande bil..

    Ska kolla upp den där kontakten iaf...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    39

    kontakt till termogivaren

    Hej jag hade samma problem på min turbo och jag fick tipset om kontakten som sitter på vänster sidan (framifrån) sett.tog isär den o sprayade kontaktspray men sedan tog jag även lite våtrums-silicon o kletade runt hela kontakten för det fick jag tips om på saab för att den kontakten alltid får vatten o skit på sig
    sammanfattning : fläkten funkar perfekt sedan dess var lite skeptisk ang silicon men hellre en gång klet än massa spray var och vartannat. mvh junior i farten
    Junior 9000cs 92a
    9-5 99a
    9000cde 95a

  10. #10
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: kontakt till termogivaren

    Citat Ursprungligen postat av Junior30
    Hej jag hade samma problem på min turbo och jag fick tipset om kontakten som sitter på vänster sidan (framifrån) sett.tog isär den o sprayade kontaktspray men sedan tog jag även lite våtrums-silicon o kletade runt hela kontakten för det fick jag tips om på saab för att den kontakten alltid får vatten o skit på sig
    sammanfattning : fläkten funkar perfekt sedan dess var lite skeptisk ang silicon men hellre en gång klet än massa spray var och vartannat. mvh junior i farten
    Har hittat kontakten men hur attans får man tag i den ??
    Går ju inte att komma åt från motorrummet...
    Kommer man åt den om man plockar bort strålkastaren ??
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57

    Re: kontakt till termogivaren

    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Citat Ursprungligen postat av Junior30
    Hej jag hade samma problem på min turbo och jag fick tipset om kontakten som sitter på vänster sidan (framifrån) sett.tog isär den o sprayade kontaktspray men sedan tog jag även lite våtrums-silicon o kletade runt hela kontakten för det fick jag tips om på saab för att den kontakten alltid får vatten o skit på sig
    sammanfattning : fläkten funkar perfekt sedan dess var lite skeptisk ang silicon men hellre en gång klet än massa spray var och vartannat. mvh junior i farten
    Har hittat kontakten men hur attans får man tag i den ??
    Går ju inte att komma åt från motorrummet...
    Kommer man åt den om man plockar bort strålkastaren ??
    Jag fixade min underifrån och vad jag kommer ihåg så var det ganska kort om kabel på den delen som sitter mot bilens ledningsnät.

    Mvh Niklas

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning strulande styrbox 9000 2,3t -96
    Av wadde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 04:05
  2. kylfläkt 9000 cs
    Av wankel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 09:42
  3. Strulande centrallås 9000
    Av niclasb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •