Sidan 14 av 29 FörstaFörsta ... 4121314151624 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #261
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Amegorna funkar utan steg, men dom vill helt klart ha ett steg för att komma till sin fulla rätt! Det finns betydligt billigare alternativ som gör jobbet nästan lika bra om du inte ska ha separat steg.

  2. #262

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Amegorna funkar utan steg, men dom vill helt klart ha ett steg för att komma till sin fulla rätt! Det finns betydligt billigare alternativ som gör jobbet nästan lika bra om du inte ska ha separat steg.
    Okej har du nått tips på andra då? Vill inte ha skrikigt ljud, vill ha rent ljud och kunna lira högt utan att det låter illa.

  3. #263

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr65 ... c-816.aspx

    Är detta ett bra köp? Det är 6,5" i dörrarna va? Stämmer det att de kan drivas av orginal huvudenhet?

  4. #264
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    303

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tja !

    Behöver lite hjälp nu när jag nästan byggt klart ljudet i bilen.

    Bilen är en saab 9-3 ss 03:a.

    Jag har ICM 1 ..(70 watt systemet) Jag valde att sätta dit en eftermarknadstereo.

    Orginalenheten sitter kvar men har tagit bort cdspelaren o köpt en adapter som ska fixxa problemet med fibern. så långt är de inga problem.

    De jag behöver hjälp/info om är hur jag ska koppla in nya stereon. Den behöver ju ström osv.

    Går de på något sett att skarvar på orginalenhetens kablar ? behöver ju "ström" "jord" "igniton" bla bla
    Mina Flickor !
    The Black Edition *667HP / 701Nm @ 6962 RPM* : http://www.garaget.org/?car=37682
    The Silver Edition : http://www.garaget.org/?car=39891

  5. #265
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    29

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av henkesthlm
    http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr650csi-p-3664-c-816.aspx

    Är detta ett bra köp? Det är 6,5" i dörrarna va? Stämmer det att de kan drivas av orginal huvudenhet?
    Er det ikke slik at impedans i dørsidens bashøyttalere er 2ohm originalt? Høyttalerne du linker til er 4ohm. Blir det et problem? Hvordan løser man det? Hvordan blir lyden hvis man bruker de høyttalerne du linker til? Etter at jeg oppgraderte til bra høyttalere i instrumentbordetså har jeg spilt i stykker venstre dørelement. Jeg MÅ finne på noe lurt!

    Mvh Morten

  6. #266
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Citat Ursprungligen postat av Onico
    Har en fråga angående AMP2.

    Har 150W systemet (mellan). årsmodell -03.
    Om jag får tag på en amp2, kan jag då koppla in den bak i skuffen för att driva 2 6*9 i hatthyllan. Jag menar, om det är samma kablage på alla bilar oavsett modell ljudsystem? Är det framdraget redan?

    För då räcker det väl bara att få tag på en amp2 koppla in den och sen driva högtalarna bak i hatthyllan?

    Någon här som kan säga om det är möjligt att det är så som jag har beskrivit?

    tack på förhand
    Kablaget till AMP2 finns, men du lär behövs kablar till högtalarna och dessutom ett par 6x9or som kan spela djupbas, original är rätt svårslagna på den punkten. Utöver AMP2 så behövs racket den sitter i samt locket framför och säket nåt mer, samt en programering med TECH-II.


    Citat Ursprungligen postat av DonPedersen
    Hej!
    Jag har en 9-3 SS Vector -03, jag är lite osäker på om det är AS1,2 eller 3. Såg att du skrev att AS1 låter skit och det gör verkligen mitt system men jag har även 6x9" monterade i hatthyllan och dem är original monterade, så innebär det att jag har AS3 i min bil?
    Om det är original 6x9or och du har ett steg till vänster i skuffen så är det stora ljudsystemet, SS3 (Prestige 300). Ska spela på rätt skapligt om jag inte mins fel, visserligen inte i närheten av ett lite bättre eftermonterat system men okej för att vara original.


    Citat Ursprungligen postat av Wicked
    Kan man montera in en vanlig stereo i bilen som har växlare original? går det att styra den via knapparna på ratten då via någon specialkablage?
    Ny enhet går inte att koppla in rakt på originalkablaget, nej. Det krävs en ISO-kontakt som du själv måste dra kablar till, och att få den att fungera ihop med rattknapparna blir också en del pyssel då du måste klippa och klistra och få in kablarna i nåt interface som förstår signalerna.


    Citat Ursprungligen postat av SSSS
    Har en 9-3 SS Vector -05 Som jag har premium 70 anläggningen (3,5" fram, 4" bak o ICM1 som HU (ingen display förutom i SID). Vill koppla in baslåda på enkelt sätt i bilen men som jag tolkar det måste jag skaffa AMP1 isf för att kunna få bas till dörrhögtalare men får inte djupbas ändå? Finns det ingen lösning för att bara kunna få lågnivå eller högnivå för att kunna koppla in sub och steg? Om jag förstått saken rätt kan jag inte koppla in AMP2 heller om bilen inte kommer med AMP1 från fabrik.

    Mvh/

    Salle
    Nej lågnivå kan du inte få ut, du kan visserligen koppla in dig på högtalarna i hatthyllan men det blir inte vidare bra då signalen dit är delad vid 120Hz. Vettigaste lösningen är en AMP1, då kan du iaf få ut en signal som är delad vid 40Hz, alltså nästintill fullregister. Eller så bygger du ett nytt system vid sidan av original.


    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Hur stor är basen som sitter i reservhjulsbaljan?
    Någon som provat att byta element i den lådan och eller kopplat in ett kraftigare slutsteg för att få lite bättre tryck?
    Årsmodell? På dom äldre var det en 10", nu tror jag att det är en 5,25".
    Hittade den här http://fynda.se/show_prod.php?prodid...archstring=omv.

    Skulle det gå att använda en sådan eller motsvarande istället för AMP1 för att få ut analog signal?

    Mvh/

    Salle
    9-3 SS Vector 1,8t -05

  7. #267
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    4

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Lade ju in fel länk skulle vara denna: http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4909

    9-3 SS Vector 1,8t -05

  8. #268

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej!

    Hoppas på att någon här kan hjälpa mig!

    Har en Saab 9-3 -04 där slutsteget under förarstolen(amp1??) har gått sönder. Hur kan jag bära mig åt för att se vad det är för orginalnr på den? Hur vet jag att det fungerar i min bil, när det verkar finnas lite olika orginalnr på dom som finns på bildelslagerbaserna?

    Vore tacksam för svar då Saab verkar vilja sälja ett nytt till mig för 7000;-.

  9. #269
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Jouhn
    Hej!

    Hoppas på att någon här kan hjälpa mig!

    Har en Saab 9-3 -04 där slutsteget under förarstolen(amp1??) har gått sönder. Hur kan jag bära mig åt för att se vad det är för orginalnr på den? Hur vet jag att det fungerar i min bil, när det verkar finnas lite olika orginalnr på dom som finns på bildelslagerbaserna?

    Vore tacksam för svar då Saab verkar vilja sälja ett nytt till mig för 7000;-.
    Ta bort de två bultarna i bakkant av skenorna till förarstolen (T40 tror jag) och vicka upp den så borde du kunna se etiketten på slutsteget
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  10. #270

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Eftersom det fullständigt kryllar av frågor kring bilstereo i 9-3 SS och SC tänkte jag sammanställa lite info om originalgrejorna och möjligheter till uppgradering i denna tråd.
    Kom gärna med förslag på tillägg eller mer info.

    Enheterna heter som följer på Saabspråk:

    ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen.
    EHU – Innehåller förstärkare till panel och hatthyllehögtalare samt radiodel.
    AMP1 – Förstärkare till dörr- och centerhögtalare.
    AMP2 – Förstärkare till 6x9-tums bashögtalare i hatthyllan.
    CU/PU – Även kallad Telematikenhet/Telefonenhet, hjärnan i navigationssystemet. Finns både som lös telefonenhet, lös navigationsenhet och båda kombinerat. Sitter under hatthyllan.
    DVD – Används enbart till kartskivor för navigationen. Sitter på vänster sida i bagaget.
    CD1/CDX-6 - CD-spelaren i panelen. CD1 = enkel CD. CDX-6 = växlaren
    CDC-6 - CD-växlaren i bagaget.


    Kommunikationen mellan enheterna går i en slinga via en optisk fiberkabel. Inga låvnivåutgångar finns för inkoppling av externa slutsteg.


    ICM Finns i 3 olika modeller. En väldigt enkel, utan display, kallad ICM1, en något mer avancerad med en monokrome display kallad ICM2 och slutligen den mest eftertraktade ICM3 med stor färgskärm som primärt används till bilar med navigation, men kan även användas utan navigationsutrustningen.
    ICM går att byta med några enkla handgrepp utan att programmeras, men kommer då att ge felmeddelande och viss information i SID kommer inte att stämma innan enheten är ingift med bilen.


    EHU sitter krångligt till bakom klimatanläggningspanelen. Enligt uppgift borde det gå att löda in sig i EHU för att få ut lågnivåsignal till externa slutsteg, men jag vet ingen som prövat ännu. Signalerna ut från EHU är avskurna från 120 Hz och uppåt. Det går alltså inte att använda denna signal för att driva en sub.


    AMP1 sitter under förarstolen och levererar ljud till dörrhögtalarna och till centerhögtalaren. Signalen från AMP1 till dörrarna är delad och spelar mellan 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz. Alltså går det inte att använda signalen från AMP1 till att driva hela systemet via externt slutsteg.

    TIDIGARE FANNS HÄR EN LÄNK FÖR INKOPPLING AV EXTERNT SLUTSTEG MEN DEN ÄR BRUTEN (Har ni en bra länk så skicka ett PM så klistrar jag in den)

    För att få remotesignal till externt slutsteg kan man antingen koppla in sig på antennförstärkaren som sitter på höger C-stolpe, eller via den blå säkringen längst ner till vänster i bakre säkringshållaren (gäller 9-3 SS, osäker på om det är samma på 9-3 SC).
    Tänk på att signalen till antennförstärkaren är mycket svag så använd helst ett relä för att koppla in er där, annars finns det risk att förstöra EHU. Som en note ska sägas att om man använder denna signal är stegen igång hela tiden när du har aktivitet på nätverket och risken för kraftiga ploppljud från högtalarna är stor.


    AMP2 sitter monterad på vänster sida i bagaget. Används för att driva 6x9-tums bashögtalare i hatthyllan och är standardmonterad om man har AS3 stereon. Detta steg spelar endast frekvenserna 20-100 Hz.


    Vad beträffar högtalarna så finns det följande system: 75, 150 och 300 watt. Även nämnt AS1, 2 och 3, eller SS1, SS2 och SS3 (SS = SoundSystem)
    Gemensamt för alla systemen är 3,5” högtalare i panelen fram samt 4” högtalare i panelen bak. Dessa låter, utan att överdriva, skit. Ingen botten alls att prata om och riktigt usel diskant.
    AS2 skiljer sig så tillvida att där även är monterat 4" centerhögtalare i panelen och 6,5” bashögtalare i dörrarna fram. OBS! basarna är 2-ohms modell.
    AS3 innebär även separata diskanthögtalare i hatthylla och panel samt 6x9” bashögtalare i hatthyllan.


    Den, enligt mig, första och enklaste uppgraderingen är att byta ut panel och hatthyllehögtalarna. Företrädesvis till koaxialhögtalare av vettigt märke. Själv har jag handla Kickergrejor från http://www.dbakuten.se
    Dessa passade rakt i, utan modifiering. Ett annat vanligt val är Infinity, t ex från http://www.nardik.se/
    Det blir ett rejält lyft om man byter dessa högtalare när man har AS1 eller 2!


    För att koppla in externt slutsteg till panelhögtalarna använde jag mig av en tunn 4-ledarkabel med skärm (används till givare inom processindustrin). Det ena trådparet lödde jag ihop med bilens originalkablage (det som normalt kopplas till högtalaren i panelen). Det andra trådparet kopplades till själva högtalaren. På så vis finns alltid möjligheten att skarva ihop dessa trådar om man inte längre önskar externt slutsteg. T ex vid försäljning av bilen.
    I detta läge finns två valmöjligheter vad gäller signalen in till slutsteget. Antingen genom att direkt ansluta högtalarsignalen till högnivåingången på slutsteget, eller använda sig av en extern lågnivåadapter. Jag blev tvungen att använda det sistnämda pga störningar från generatorn.

    För att slippa dra nya kablar ut till dörrhögtalarna klippte jag av originalkablaget från AMP1 ut till dörrarna och löddde på högtalarkabel som jag sen drog bak till mitt nya slutsteg.
    Trådarna till dörrhögtalarna ut från AMP1 är följande:

    Vänster plus - Grön
    Vänster minus - Grå/Vit
    Höger plus - Blå
    Höger minus - Grå/Vit


    HÄR HADE JAG SAMMANFATTAT EN HÖG MED ANVÄNDBARA LÄNKAR FRÅN TRÅDAR I FORUMET, MEN EFTER FLYTTEN HAR DE UPPHÖRT FUNGERA. (Hittar ni några nya som ni anser kan vara till hjälp så dra gärna iväg ett PM så klistrar jag inde här)
    Tackar lingua för två eminenta länkar för inkoppling av externa prylar!
    http://dl.dropbox.com/u/21185605/Add%2B ... 5B1%5D.doc
    http://dl.dropbox.com/u/21185605/Saba%5B1%5D.doc



    NI SOM HAR FRÅGOR RELATERADE TILL STEREON I 9-3 SS/SC, VÄNLIGEN SKRIV I FÖRSTA HAND DE HÄR I TRÅDEN I STÄLLET FÖR ATT PM:A MIG. DET ÄR MÅNGA ÅR SEDAN JAG HÖLL PÅ MED STEREO OCH HAR DESSVÄRRE GLÖMT DET MESTA.


    Mvh Stoffe
    Hej!!

    Micke heter jag och är helt ny på detta forum.. Efter mycket googlande och sökande i andra forum så hittade jag äntligen till detta fantastiska ställe där det verkar som om människor har koll på bitarna..

    Jag har just köpt en Saab 9-3 linear sportsedan -03 2,0t..

    Nu är det så att jag ska byta ut "ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen" och sätta in en 7" DVD/Navigartor/MP3, mm,mm istället.. MEN, jag vet inte riiiiiktigt hur jag ska bära mig åt.. Läste i andra forum att om man plockar bort den delen så försvinner ljudet till blinkers och diverse andra funktioner, kan detta stämma eller är dem helt ute och cyklar??

    Om det nu inte är så som jag just beskrev så undrar jag också hur jag får bort enheten från instrumentpanelen??

    Jag skulle uppskatta en "steg för steg" guide men om ni har något att tillägga eller rätta mig med så lyssnar jag med stora öron..

    Sist men inte minst, är det någon som vet något billigt ställe eller webshop som säljer någon stereoram för tomrummet som blir över på sidorna?? Eller om det är någon som har något förslag hur man skulle kunna göra en egen??

    Är tacksam för alla svar och ha en fortsatt trevlig helg på er!!!

  11. #271

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Micke1234567
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Eftersom det fullständigt kryllar av frågor kring bilstereo i 9-3 SS och SC tänkte jag sammanställa lite info om originalgrejorna och möjligheter till uppgradering i denna tråd.
    Kom gärna med förslag på tillägg eller mer info.

    Enheterna heter som följer på Saabspråk:

    ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen.
    EHU – Innehåller förstärkare till panel och hatthyllehögtalare samt radiodel.
    AMP1 – Förstärkare till dörr- och centerhögtalare.
    AMP2 – Förstärkare till 6x9-tums bashögtalare i hatthyllan.
    CU/PU – Även kallad Telematikenhet/Telefonenhet, hjärnan i navigationssystemet. Finns både som lös telefonenhet, lös navigationsenhet och båda kombinerat. Sitter under hatthyllan.
    DVD – Används enbart till kartskivor för navigationen. Sitter på vänster sida i bagaget.
    CD1/CDX-6 - CD-spelaren i panelen. CD1 = enkel CD. CDX-6 = växlaren
    CDC-6 - CD-växlaren i bagaget.


    Kommunikationen mellan enheterna går i en slinga via en optisk fiberkabel. Inga låvnivåutgångar finns för inkoppling av externa slutsteg.


    ICM Finns i 3 olika modeller. En väldigt enkel, utan display, kallad ICM1, en något mer avancerad med en monokrome display kallad ICM2 och slutligen den mest eftertraktade ICM3 med stor färgskärm som primärt används till bilar med navigation, men kan även användas utan navigationsutrustningen.
    ICM går att byta med några enkla handgrepp utan att programmeras, men kommer då att ge felmeddelande och viss information i SID kommer inte att stämma innan enheten är ingift med bilen.


    EHU sitter krångligt till bakom klimatanläggningspanelen. Enligt uppgift borde det gå att löda in sig i EHU för att få ut lågnivåsignal till externa slutsteg, men jag vet ingen som prövat ännu. Signalerna ut från EHU är avskurna från 120 Hz och uppåt. Det går alltså inte att använda denna signal för att driva en sub.


    AMP1 sitter under förarstolen och levererar ljud till dörrhögtalarna och till centerhögtalaren. Signalen från AMP1 till dörrarna är delad och spelar mellan 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz. Alltså går det inte att använda signalen från AMP1 till att driva hela systemet via externt slutsteg.

    TIDIGARE FANNS HÄR EN LÄNK FÖR INKOPPLING AV EXTERNT SLUTSTEG MEN DEN ÄR BRUTEN (Har ni en bra länk så skicka ett PM så klistrar jag in den)

    För att få remotesignal till externt slutsteg kan man antingen koppla in sig på antennförstärkaren som sitter på höger C-stolpe, eller via den blå säkringen längst ner till vänster i bakre säkringshållaren (gäller 9-3 SS, osäker på om det är samma på 9-3 SC).
    Tänk på att signalen till antennförstärkaren är mycket svag så använd helst ett relä för att koppla in er där, annars finns det risk att förstöra EHU. Som en note ska sägas att om man använder denna signal är stegen igång hela tiden när du har aktivitet på nätverket och risken för kraftiga ploppljud från högtalarna är stor.


    AMP2 sitter monterad på vänster sida i bagaget. Används för att driva 6x9-tums bashögtalare i hatthyllan och är standardmonterad om man har AS3 stereon. Detta steg spelar endast frekvenserna 20-100 Hz.


    Vad beträffar högtalarna så finns det följande system: 75, 150 och 300 watt. Även nämnt AS1, 2 och 3, eller SS1, SS2 och SS3 (SS = SoundSystem)
    Gemensamt för alla systemen är 3,5” högtalare i panelen fram samt 4” högtalare i panelen bak. Dessa låter, utan att överdriva, skit. Ingen botten alls att prata om och riktigt usel diskant.
    AS2 skiljer sig så tillvida att där även är monterat 4" centerhögtalare i panelen och 6,5” bashögtalare i dörrarna fram. OBS! basarna är 2-ohms modell.
    AS3 innebär även separata diskanthögtalare i hatthylla och panel samt 6x9” bashögtalare i hatthyllan.


    Den, enligt mig, första och enklaste uppgraderingen är att byta ut panel och hatthyllehögtalarna. Företrädesvis till koaxialhögtalare av vettigt märke. Själv har jag handla Kickergrejor från http://www.dbakuten.se
    Dessa passade rakt i, utan modifiering. Ett annat vanligt val är Infinity, t ex från http://www.nardik.se/
    Det blir ett rejält lyft om man byter dessa högtalare när man har AS1 eller 2!


    För att koppla in externt slutsteg till panelhögtalarna använde jag mig av en tunn 4-ledarkabel med skärm (används till givare inom processindustrin). Det ena trådparet lödde jag ihop med bilens originalkablage (det som normalt kopplas till högtalaren i panelen). Det andra trådparet kopplades till själva högtalaren. På så vis finns alltid möjligheten att skarva ihop dessa trådar om man inte längre önskar externt slutsteg. T ex vid försäljning av bilen.
    I detta läge finns två valmöjligheter vad gäller signalen in till slutsteget. Antingen genom att direkt ansluta högtalarsignalen till högnivåingången på slutsteget, eller använda sig av en extern lågnivåadapter. Jag blev tvungen att använda det sistnämda pga störningar från generatorn.

    För att slippa dra nya kablar ut till dörrhögtalarna klippte jag av originalkablaget från AMP1 ut till dörrarna och löddde på högtalarkabel som jag sen drog bak till mitt nya slutsteg.
    Trådarna till dörrhögtalarna ut från AMP1 är följande:

    Vänster plus - Grön
    Vänster minus - Grå/Vit
    Höger plus - Blå
    Höger minus - Grå/Vit


    HÄR HADE JAG SAMMANFATTAT EN HÖG MED ANVÄNDBARA LÄNKAR FRÅN TRÅDAR I FORUMET, MEN EFTER FLYTTEN HAR DE UPPHÖRT FUNGERA. (Hittar ni några nya som ni anser kan vara till hjälp så dra gärna iväg ett PM så klistrar jag inde här)
    Tackar lingua för två eminenta länkar för inkoppling av externa prylar!
    http://dl.dropbox.com/u/21185605/Add%2B ... 5B1%5D.doc
    http://dl.dropbox.com/u/21185605/Saba%5B1%5D.doc



    NI SOM HAR FRÅGOR RELATERADE TILL STEREON I 9-3 SS/SC, VÄNLIGEN SKRIV I FÖRSTA HAND DE HÄR I TRÅDEN I STÄLLET FÖR ATT PM:A MIG. DET ÄR MÅNGA ÅR SEDAN JAG HÖLL PÅ MED STEREO OCH HAR DESSVÄRRE GLÖMT DET MESTA.


    Mvh Stoffe
    Hej!!

    Micke heter jag och är helt ny på detta forum.. Efter mycket googlande och sökande i andra forum så hittade jag äntligen till detta fantastiska ställe där det verkar som om människor har koll på bitarna..

    Jag har just köpt en Saab 9-3 linear sportsedan -03 2,0t..

    Nu är det så att jag ska byta ut "ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen" och sätta in en 7" DVD/Navigartor/MP3, mm,mm istället.. MEN, jag vet inte riiiiiktigt hur jag ska bära mig åt.. Läste i andra forum att om man plockar bort den delen så försvinner ljudet till blinkers och diverse andra funktioner, kan detta stämma eller är dem helt ute och cyklar??

    Om det nu inte är så som jag just beskrev så undrar jag också hur jag får bort enheten från instrumentpanelen??

    Jag skulle uppskatta en "steg för steg" guide men om ni har något att tillägga eller rätta mig med så lyssnar jag med stora öron..

    Sist men inte minst, är det någon som vet något billigt ställe eller webshop som säljer någon stereoram för tomrummet som blir över på sidorna?? Eller om det är någon som har något förslag hur man skulle kunna göra en egen??

    Är tacksam för alla svar och ha en fortsatt trevlig helg på er!!!
    PS: Jag återkommer med bilder "Före o Efter"..

  12. #272

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Vad är skillnaden på ICM1 och ICM2 förutom displayen ? Vinner jag något ljudmässigt på att bara byta upp mig till de 2 från 1,eller enbart att jag får en display ?

  13. #273
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Är det någon som vet vad som krävs för att saabs orginal baslåda ska fungera i min 9-3 ss ?.

    Satt och klickade runt på laga hittade denna baslåda och passar den i sportsedan eller bara combi ?


    http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... elkod=7812


    // Kristoffer
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  14. #274

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hejsan!

    Har en 9-3 SS -04 med AS1.

    Högtalarna i hatthylan var utbytta när jag köpte bilen, sedan har jag kopplat in slutsteg och baslåda från högtalarkablarna, vilket duger åt mig.

    Dock så funderar jag på att koppla in 6x9or i framdörrarna.

    Min fråga är alltså, hur går man till väga? Finns det framdragna kablar redan som man kan använda direkt eller är det krångligare?

  15. #275

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tjenamås!

    Har dålig koll på högtalare, ljud osv..

    MEEN! har spanat in dessa http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318450 och undrar helt enkelt, kan man bygga en baslåda på iaf 180L och få in den i en saab 9-3 -01 ? Hur pass stor blir lådan egentligen?..

  16. #276

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hei
    kjempebra tråd!
    Jeg har 150w anlegget i min 03-mod. Det er koblet til nye 6x9 bak, men de spiller nesten ikke bass. Jeg har også en uorginal forsterker jeg ønsker å koble til disse. For å koble til denne lurte jeg på om jeg kunne bruke strømkablene som er lagt opp til den orginale forsterkeren? Hvordan kan jeg så koble dette sammen?

  17. #277
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Sv: Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av pondusen
    Hei
    kjempebra tråd!
    Jeg har 150w anlegget i min 03-mod. Det er koblet til nye 6x9 bak, men de spiller nesten ikke bass. Jeg har også en uorginal forsterker jeg ønsker å koble til disse. For å koble til denne lurte jeg på om jeg kunne bruke strømkablene som er lagt opp til den orginale forsterkeren? Hvordan kan jeg så koble dette sammen?
    1. Har du kopplat in 6x9:orna i 4" bak? Signalen är skuren bak med knappt nån bas tillföljd och tjänar därmed nytta med 6x9".
    Du får antingen skarva in dig på 6x5" i framdörrarna eller löda in dig på amp1.

    2. Riskera inget i bilen nu och dra riktiga kablar från batteriet istället.
    När du har gjort det kopplar du in signalen från omlödd amp1 eller skarvar 6x5" som jag nämnde tidigare. Antingen direkt med högnivå om du har det in på ditt steg? Annars använder du dig av en hög till lågnivåomvandlare.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  18. #278
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Sv: Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Citat Ursprungligen postat av pondusen
    Hei
    kjempebra tråd!
    Jeg har 150w anlegget i min 03-mod. Det er koblet til nye 6x9 bak, men de spiller nesten ikke bass. Jeg har også en uorginal forsterker jeg ønsker å koble til disse. For å koble til denne lurte jeg på om jeg kunne bruke strømkablene som er lagt opp til den orginale forsterkeren? Hvordan kan jeg så koble dette sammen?
    1. Har du kopplat in 6x9:orna i 4" bak? Signalen är skuren bak med knappt nån bas tillföljd och tjänar därmed nytta med 6x9".
    Du får antingen skarva in dig på 6x5" i framdörrarna eller löda in dig på amp1.

    2. Riskera inget i bilen nu och dra riktiga kablar från batteriet istället.
    När du har gjort det kopplar du in signalen från omlödd amp1 eller skarvar 6x5" som jag nämnde tidigare. Antingen direkt med högnivå om du har det in på ditt steg? Annars använder du dig av en hög till lågnivåomvandlare.
    Tjänar ingen nytta ska det stå. kan inte redigera av nån anledning.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  19. #279

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Takk for raskt svar.
    Okay, så det enkleste er altså å koble meg inn på kablene til 6,5 høyttalere framme i dørene? Hvorfor kan jeg ikke bruke en høy/lavnivå omvandler på høytalerkablarne til 4" bak?

    Fant en link til en som hadde koblet seg inn på ledig sikring bak for strøm. Er ikke dette trygt?

    Link: http://www.mp3car.com/car-audio/133159- ... 9-3-a.html

  20. #280

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Prøvde å koble meg til høyttaler kablarna som går ut fra amp1, men det gav inget signal als til bakhøyttalerne??

    Noen som har bilder av hvordan man löder seg inn på amp1?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •