Sidan 1 av 29 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 569

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Eftersom det fullständigt kryllar av frågor kring bilstereo i 9-3 SS och SC tänkte jag sammanställa lite info om originalgrejorna och möjligheter till uppgradering i denna tråd.
    Kom gärna med förslag på tillägg eller mer info.

    Enheterna heter som följer på Saabspråk:

    ICM – Huvudenheten i instrumentpanelen.
    EHU – Innehåller förstärkare till panel och hatthyllehögtalare samt radiodel.
    AMP1 – Förstärkare till dörr- och centerhögtalare.
    AMP2 – Förstärkare till 6x9-tums bashögtalare i hatthyllan.
    CU/PU – Även kallad Telematikenhet/Telefonenhet, hjärnan i navigationssystemet. Finns både som lös telefonenhet, lös navigationsenhet och båda kombinerat. Sitter under hatthyllan.
    DVD – Används enbart till kartskivor för navigationen. Sitter på vänster sida i bagaget.
    CD1/CDX-6 - CD-spelaren i panelen. CD1 = enkel CD. CDX-6 = växlaren
    CDC-6 - CD-växlaren i bagaget.


    Kommunikationen mellan enheterna går i en slinga via en optisk fiberkabel. Inga låvnivåutgångar finns för inkoppling av externa slutsteg.


    ICM Finns i 3 olika modeller. En väldigt enkel, utan display, kallad ICM1, en något mer avancerad med en monokrome display kallad ICM2 och slutligen den mest eftertraktade ICM3 med stor färgskärm som primärt används till bilar med navigation, men kan även användas utan navigationsutrustningen.
    ICM går att byta med några enkla handgrepp utan att programmeras, men kommer då att ge felmeddelande och viss information i SID kommer inte att stämma innan enheten är ingift med bilen.


    EHU sitter krångligt till bakom klimatanläggningspanelen. Enligt uppgift borde det gå att löda in sig i EHU för att få ut lågnivåsignal till externa slutsteg, men jag vet ingen som prövat ännu. Signalerna ut från EHU är avskurna från 120 Hz och uppåt. Det går alltså inte att använda denna signal för att driva en sub.


    AMP1 sitter under förarstolen och levererar ljud till dörrhögtalarna och till centerhögtalaren. Signalen från AMP1 till dörrarna är delad och spelar mellan 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz. Alltså går det inte att använda signalen från AMP1 till att driva hela systemet via externt slutsteg.

    TIDIGARE FANNS HÄR EN LÄNK FÖR INKOPPLING AV EXTERNT SLUTSTEG MEN DEN ÄR BRUTEN (Har ni en bra länk så skicka ett PM så klistrar jag in den)

    För att få remotesignal till externt slutsteg kan man antingen koppla in sig på antennförstärkaren som sitter på höger C-stolpe, eller via den blå säkringen längst ner till vänster i bakre säkringshållaren (gäller 9-3 SS, osäker på om det är samma på 9-3 SC).
    Tänk på att signalen till antennförstärkaren är mycket svag så använd helst ett relä för att koppla in er där, annars finns det risk att förstöra EHU. Som en note ska sägas att om man använder denna signal är stegen igång hela tiden när du har aktivitet på nätverket och risken för kraftiga ploppljud från högtalarna är stor.


    AMP2 sitter monterad på vänster sida i bagaget. Används för att driva 6x9-tums bashögtalare i hatthyllan och är standardmonterad om man har AS3 stereon. Detta steg spelar endast frekvenserna 20-100 Hz.


    Vad beträffar högtalarna så finns det följande system: 75, 150 och 300 watt. Även nämnt AS1, 2 och 3, eller SS1, SS2 och SS3 (SS = SoundSystem)
    Gemensamt för alla systemen är 3,5” högtalare i panelen fram samt 4” högtalare i panelen bak. Dessa låter, utan att överdriva, skit. Ingen botten alls att prata om och riktigt usel diskant.
    AS2 skiljer sig så tillvida att där även är monterat 4" centerhögtalare i panelen och 6,5” bashögtalare i dörrarna fram. OBS! basarna är 2-ohms modell.
    AS3 innebär även separata diskanthögtalare i hatthylla och panel samt 6x9” bashögtalare i hatthyllan.


    Den, enligt mig, första och enklaste uppgraderingen är att byta ut panel och hatthyllehögtalarna. Företrädesvis till koaxialhögtalare av vettigt märke. Själv har jag handla Kickergrejor från http://www.dbakuten.se
    Dessa passade rakt i, utan modifiering. Ett annat vanligt val är Infinity, t ex från http://www.nardik.se/
    Det blir ett rejält lyft om man byter dessa högtalare när man har AS1 eller 2!


    För att koppla in externt slutsteg till panelhögtalarna använde jag mig av en tunn 4-ledarkabel med skärm (används till givare inom processindustrin). Det ena trådparet lödde jag ihop med bilens originalkablage (det som normalt kopplas till högtalaren i panelen). Det andra trådparet kopplades till själva högtalaren. På så vis finns alltid möjligheten att skarva ihop dessa trådar om man inte längre önskar externt slutsteg. T ex vid försäljning av bilen.
    I detta läge finns två valmöjligheter vad gäller signalen in till slutsteget. Antingen genom att direkt ansluta högtalarsignalen till högnivåingången på slutsteget, eller använda sig av en extern lågnivåadapter. Jag blev tvungen att använda det sistnämda pga störningar från generatorn.

    För att slippa dra nya kablar ut till dörrhögtalarna klippte jag av originalkablaget från AMP1 ut till dörrarna och löddde på högtalarkabel som jag sen drog bak till mitt nya slutsteg.
    Trådarna till dörrhögtalarna ut från AMP1 är följande:

    Vänster plus - Grön
    Vänster minus - Grå/Vit
    Höger plus - Blå
    Höger minus - Grå/Vit


    HÄR HADE JAG SAMMANFATTAT EN HÖG MED ANVÄNDBARA LÄNKAR FRÅN TRÅDAR I FORUMET, MEN EFTER FLYTTEN HAR DE UPPHÖRT FUNGERA. (Hittar ni några nya som ni anser kan vara till hjälp så dra gärna iväg ett PM så klistrar jag inde här)
    Tackar lingua för två eminenta länkar för inkoppling av externa prylar!
    http://dl.dropbox.com/u/21185605/Add%2B ... 5B1%5D.doc
    http://dl.dropbox.com/u/21185605/Saba%5B1%5D.doc



    NI SOM HAR FRÅGOR RELATERADE TILL STEREON I 9-3 SS/SC, VÄNLIGEN SKRIV I FÖRSTA HAND DE HÄR I TRÅDEN I STÄLLET FÖR ATT PM:A MIG. DET ÄR MÅNGA ÅR SEDAN JAG HÖLL PÅ MED STEREO OCH HAR DESSVÄRRE GLÖMT DET MESTA.


    Mvh Stoffe

  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 581
    Medlem#
    4936
    Imponerande sammanställning Stoffe.

    Vet inte om det bidrar ytterligare men här är i vart fall ett par GDS-instruktioner för att

    Installera extern förstärakre till 150 W systemet

    Installera Infinity Basslink

    Uppgradering från 150 W till 600 W

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    32
    Nu blir jag helt galen !!!!

    Hur i hela h*lvetet skall man kunna ta bort högtalar gallret i dörrarna, dom går inte ta bort och försöker man så spricker dom, det kan väl ändå inte vara så att man är tvungen o skruva ner hela bilen ?
    Peter Rehnström - Linköping
    9-3 Aero SS
    http://www.garaget.org/?car=34481

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av putte9-5
    Nu blir jag helt galen !!!!

    Hur i hela h*lvetet skall man kunna ta bort högtalar gallret i dörrarna, dom går inte ta bort och försöker man så spricker dom, det kan väl ändå inte vara så att man är tvungen o skruva ner hela bilen ?
    Skulle gissa att du får plocka bort dörrpanelen för att få bort den. Men det är snabbt och enkelt gjort.

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    72
    Underbar sammanfattning! Tycker bara det är lite konsigt att det inte finns någon utgång från stereon som man kan koppla in remoten på så att den blir som en vanlig remote..dvs att den stängs av när stereon stängs av osv.
    <---9.3 ss Aero--->

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 581
    Medlem#
    4936
    [quote=Stoffe #2959]
    Citat Ursprungligen postat av "putte9-5":3013c8wu
    Nu blir jag helt galen !!!!

    Hur i hela h*lvetet skall man kunna ta bort högtalar gallret i dörrarna, dom går inte ta bort och försöker man så spricker dom, det kan väl ändå inte vara så att man är tvungen o skruva ner hela bilen ?
    Skulle gissa att du får plocka bort dörrpanelen för att få bort den. Men det är snabbt och enkelt gjort.

    Mvh Stoffe[/quote:3013c8wu]

    Kanske för sent men här är iaf manualen för demonteringe av dörrsidan:
    http://www.saabcentral.com/~viscouse...im_Removal.pdf

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 051
    Medlem#
    4869
    Hur är det med antalet högtalare i cabben, sant storlekar på dessa?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sala
    Inlägg
    13

    Hur mycket..

    Hur mycekt skillnad gör det ljudmässigt att bara byta 4" i hatthyllan?
    Förstår ju att det inte blir någon "natt och dag" skillnad men gör det någon skillnad alls?
    Annar känns det ju rätt ovärt att göra det.
    Röd Saab 9-3 1.8t helt orginal(än så länge)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 279
    Medlem#
    5173

    Re: Hur mycket..

    Citat Ursprungligen postat av Saab9-3
    Hur mycekt skillnad gör det ljudmässigt att bara byta 4" i hatthyllan?
    Förstår ju att det inte blir någon "natt och dag" skillnad men gör det någon skillnad alls?
    Annar känns det ju rätt ovärt att göra det.
    Hej
    Skulle säga att det ligger väldigt långt bak i prioriteringen.
    Börja med elementen uppe på i-panelen istället.

    mvh
    HFR

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 279
    Medlem#
    5173
    Det du kan tänkas vinna på att byta 4"arna i hatthyllan är något bättre diskant för baksätespasagerarna..för någon mid/sub-bas kommer du aldrig få ur 4"-element monterade "open-air".

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sala
    Inlägg
    13
    OKey! tack för svaret!
    Hur får jag bort gallrena för dom högtalarna på i-panelen?
    Måste jag demontera hela brädan?

    Har en ng93 eller vad nu beteckningen i detta forum är. dvs en saab 9-3 nya karossen

    Mvh
    Sebastian
    Röd Saab 9-3 1.8t helt orginal(än så länge)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 279
    Medlem#
    5173
    plättlätt att få bort - stick in något i plast, tex en spackelskrapa, och bänd försiktigt av dina galler. går med en kniv också, var bara försiktig så du inte skadar vinylen på i-panelen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sala
    Inlägg
    13
    OKEy!
    Det lät ju lätt!
    Sen är det bara att skruva ur dom uppifrån och koppla på dom nya högtalarna lr?

    Hur mycket skillnad ger det egentligen ljudmässigt då att bara byta högtalarna till något "bättre" ?
    Något tips på någon modell som passar direkt i hålet utan att man måste göra något ingrepp eller klippa sladdar eller liknande utan bara koppla ur och koppla in?

    Mvh
    Seb
    Röd Saab 9-3 1.8t helt orginal(än så länge)

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Saab9-3
    OKEy!
    Det lät ju lätt!
    Sen är det bara att skruva ur dom uppifrån och koppla på dom nya högtalarna lr?

    Hur mycket skillnad ger det egentligen ljudmässigt då att bara byta högtalarna till något "bättre" ?
    Något tips på någon modell som passar direkt i hålet utan att man måste göra något ingrepp eller klippa sladdar eller liknande utan bara koppla ur och koppla in?

    Mvh
    Seb
    Finns nog inga som passar rakt i utan att göra något åt sladdarna. Men det är ju upp till var och en hur krångligt man vill göra det för sig. Kicker passade iaf fysiskt rakt i och blev ett stort lyft enligt mig. Klart prisvärdaste uppgraderingen.

    Mvh Stoffe

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sala
    Inlägg
    13
    Vad är det som behövs göras med sladdarna då?
    Kanske lite nybörjare fråga men känns som att det e bättre att fråga innan man börjar skruva och grejja hehe!
    Röd Saab 9-3 1.8t helt orginal(än så länge)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av Saab9-3
    Vad är det som behövs göras med sladdarna då?
    Kanske lite nybörjare fråga men känns som att det e bättre att fråga innan man börjar skruva och grejja hehe!
    Du behöver knipsa bort den kontakt som sitter på sladden i originalutförande och ersätta dom med "kabelskor" (rätt ord?) för att kunna koppla sladdarna till elementet.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sala
    Inlägg
    13

    Aha!

    Okey! med andra ord ingen större operation utan mer ett litet ingrepp!

    Tack för svaret ivarjefall!
    Men det ska nog även jag klara som aldrig sysslat med bil sound förut!
    Röd Saab 9-3 1.8t helt orginal(än så länge)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    572

    Re: Aha!

    Citat Ursprungligen postat av Saab9-3
    Okey! med andra ord ingen större operation utan mer ett litet ingrepp!

    Tack för svaret ivarjefall!
    Men det ska nog även jag klara som aldrig sysslat med bil sound förut!
    Kom ihåg att klippa av sladden så nära originalkontakten som möjligt, sladden är inte särkilt lång...

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    572
    [quote=93ss Daniel]
    Citat Ursprungligen postat av "Saab9-3":szk4tlmx
    Vad är det som behövs göras med sladdarna då?
    Kanske lite nybörjare fråga men känns som att det e bättre att fråga innan man börjar skruva och grejja hehe!
    Du behöver knipsa bort den kontakt som sitter på sladden i originalutförande och ersätta dom med "kabelskor" (rätt ord?) för att kunna koppla sladdarna till elementet.[/quote:szk4tlmx]

    Edit: Flatstifthylsa heter anslutningskontakten!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    737
    Ska kanske ändra topic att detta gäller 9-3 SS/SC MY2003-2006?

    Om jag fattar de rätt så är allt annorlunda uppbyggt från MY2007, ingen fiber osv.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •