Sidan 6 av 29 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #101
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Ni som dragit ström till slutsteg, hur fick ni kabeln genom torpedväggen? Har tittat där men hittar ingen bra genomföring :/
    På passagerar sidan, ta bort handskfacket. Där borrade jag mig igenom och även sett många andra göra det. Funkar fint.

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #102
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av falthsson
    Tjenna alla kunniga!

    Hade tänkt att uppgradera mig lite enkelt i min 9-3a, jag har nu, vitt va jag tror, AS3 stereon då jag har AMP2 steget där bak samt ett par 6x9" i hatthyllan och 6.5" i framdörrarna. Rätt?

    Då är min fråga är det lönt att byta ut 6x9 orna till ett par finare, isf ska det vara koaxial?
    Har naturligtvis läst Stoffes fina FAQ, men fick inte besvarat allt.

    "Den, enligt mig, första och enklaste uppgraderingen är att byta ut panel och hatthyllehögtalarna. Företrädesvis till koaxialhögtalare av vettigt märke. Själv har jag handla Kickergrejor från http://www.dbakuten.se
    Dessa passade rakt i, utan modifiering. Ett annat vanligt val är Infinity, t ex från http://www.nardik.se/
    Det blir ett rejält lyft om man byter dessa högtalare när man har AS1 eller 2!"
    Som sagt, ger det samma lyft om jag redan har AS3 ?!?

    Tänkte först och främst isf byta 3.5" i fram panelen, 6x9orna samt 4" i hatthyllan, föreslår ni ALLT i koaxial eller vad ska det vara? Ska jag hoppa ngt av det som kanske bara är att kasta pengar i sjön?

    Eftersom Kicker och Infinity är så väl om talade här, tänkte jag mig ngt av dom alternativen, gärna samma serie över hela om möjligt.
    Jag tror du kommer höra skillnad iaf vid hög volym om du byter ut till kvalite element, för det är väl samma högtalare fram oavsett vilken ljudanläggning man har? så att byta ut panel högtalarna kommer nog märkas mkt. Kan tyvärr inte säga om det är lönt att byta ut 6x9:orna men det borde det ju vara då kvalite högtalare brukar vara mer lättdrivna.
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  3. #103

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Okej, men då gör jag ett försök iaf, sätta in nya 3.5" kostar ju inte allt för mkt heller så.
    Så får man fundera på 6x9" men är det ngn som vet om jag bör köra koaxial på dom då? menar driver ju redan ett par 4" där bak upptill ?
    Sen tänkte jag på 6,5" där fram, dom ger ju rätt mkt för oss i förarsätet, kanske värt att lägga en peng på också... Erfarenheter någon? Såg där på ditt Projekt Direkta, att dämpa gjorde mycket, så det tar jag till mig och ska försöka göra en insats på bilen

  4. #104
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    att bara byta element i dörrarna gör ju inte mkt alls om du inte tänkt driva dom med slusteg dvs.. bättre att bara dämpa dörrarna först. tyckte knappt dörrhögtalarna lät nått när dom drevs av Amp1 så jag kör med ett litet 2 kanalssteg ist men måste dämpa dörrarna mer
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  5. #105
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Ni som dragit ström till slutsteg, hur fick ni kabeln genom torpedväggen? Har tittat där men hittar ingen bra genomföring :/

    Finns en gummi genomföring underratten vid pedalerna också (trångt men funkar)

  6. #106

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det finns några gummigenomföringar bakom handskfacket då bilen är gjord för både vänster- och högerstyrning. Man får pilla bort isoleringen så syns de.

    Sen kan jag säga det att saabs slutsteg inte är särskilt mycket att hurra för egentligen. Effekten räcker inte till för att hålla högtalarkonorna i ett tillräckligt hårt grepp. De börjar svänga lite som de vill om man basar på lite.

    Klippte och drog högnivåsignalerna från AMP1 under sätet bak till skuffen, och nya kablar därifrån fram och skarva ihop med stumparna som fortsatte till dörrarna. Sen högnivån från brädan ända bak, och nya kablar fram igen. Ett 4-kanals DLS-steg i bak. (centern bortplockad)
    För säkerhets skull tillverkade jag partvinnade signalkablar av 0,75mm² RKUB och en styck skruvdragare, för att undvika att få in störningar. Undrar vad folk tänkte när jag stod en bra bit ut på garageplanen med skruvdragare och tvinnade en kabel som kom ut från garaget.
    Nya högtalarkablarna är 1,5mm².
    Dämpade dörrarna med vibroplast och bitumen (några kilo blev det...), plockade bort originalhögtalarna, nya koaxialer i brädan, och nya midbasar i dörrarna. Fick fräsa bort hela botten från högtalarramarna i hårdplast för att få plats med högtalarna där i. Tveksamt om det kommer ut ljud över huvud taget i de minimala lufthålen på baksidan original... hmm... plus att jag fick förhöja ramarna lite med en extra ring så inte DLS-basarnas magneter tog i glaset, och fräsa bort det som står upp av ringen inne i dörrsidorna. Med tätningslist var det precis så jag kunde pressa fast dörrsidorna igen.
    Men jäklar vilken skillnad! Ren och klar diskant, tydligt mellanregister, och en kraftig och exakt bas. Inte slapp som förut. Den djupare basen fylls i av subben i bak, som tar signal från samma som dörrarna.
    Jag har AS2 kan jag väl tillägga.
    Och DLS-steget jag valde har auto-on på högnivåingångarna så jag hör blinkersklicken fast radion är avstängd.
    Är jag nöjd? Japp. tillfälligt iaf...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  7. #107
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    32

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Någon som har koll på om man kan åka ner till BRL imorn och införskaffa sig dessa och bara koppla in och de passar i min 93 SS -03? Får man på galler och sånt efter?

    Kicker KS400 4 tum i hatthyllan
    Kicker KS350 3,5 tum i panelen fram
    SAAB 9-3 2.0t SC BioPower -09

  8. #108
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    32

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Millow
    Någon som har koll på om man kan åka ner till BRL imorn och införskaffa sig dessa och bara koppla in och de passar i min 93 SS -03? Får man på galler och sånt efter?

    Kicker KS400 4 tum i hatthyllan
    Kicker KS350 3,5 tum i panelen fram
    Jag har AS2/Premium 150
    SAAB 9-3 2.0t SC BioPower -09

  9. #109

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Millow
    Citat Ursprungligen postat av Millow
    Någon som har koll på om man kan åka ner till BRL imorn och införskaffa sig dessa och bara koppla in och de passar i min 93 SS -03? Får man på galler och sånt efter?

    Kicker KS400 4 tum i hatthyllan
    Kicker KS350 3,5 tum i panelen fram
    Jag har AS2/Premium 150
    Vill först och främst tacka för en bra och informativ tråd som varit till min hjälp.

    Jag har också AS2 150W systemet i min bil. Har precis bytt ut 3,5" högtalarna i instrumentpanelen till Kicker KS350. Passade utan problem och gav en tydlig förbättring i ljudbilden. Nästa steg blir att spana efter AMP2 - köpa ett par 6X9: or samt lämna in bilen för att få framdörrarna dämpade.

    Någon som har ett bra förslag på var man får dämpningen av dörrarna gjort för en rimlig peng samt hjälp med att koppla in AMP 2 + nya 6X9: or?

    Tack igen för en informativ och motiverande tråd.
    /Kecke
    9³ SS Aero 2.0T automat -05 "The Black Pearl"

  10. #110
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    75

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tänkte kolla om det är någon som vet mer invecklat hur systemet ser ut i bakpartiet på SC, då tråden faktiskt också handlar om den?

    Tänkte mig då bl a storlekar och spec på ex subwoofern i baljan osv. har fått fram att det ska vara 3.5" i bakluckan, men ganska trångt om det stämmer?

    någon som besitter erfarenhet eller liknande? (har inte haft bilen längre än ett par dagar så jag har själv inte hunnit kika närmre)

    tacksam för svar!
    Aktuell: 9-3SC Turbo x Aut
    Tidigare: 9-3SC Aero Man 2006, 9-3SS Aero Man 2005, 9-3SS Aero Man 2003

  11. #111
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    nästan alla länkar i de första inläggen funkar inte längre.

    ingen som har nya länkar eller kan lägga upp dokumenten någon annanstans?

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag har inte läst igenom allt här nu men om jag har AS2 i min bil, 9-3 SS -04 Vector men om jag vill ha in 6"9or i hatthyllan så räcker det då att jag kopplar in en AMP2 och sätter in vilka 6"9or som helst i hatthyllan? eller behöver det vara original?
    Men räcker det att man gör detta så blir det bättre ljud?

    Jag läste lite i länken om att uppgradera från AS2 till AS3 o då skulle man ju byta ut varenda högtalare och det känner jag ju inte för direkt :P
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  13. #113
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Om du vill ha lite mer bas i bilen så räcker en AMP2 med ett par 6x9or ja (gärna 2Ohms t.ex. JBL så du får ut max effekt), behöver inte vara just original. Tänk dock på att det inte är den billigaste lösningen då en AMP2 kostar några tusen och så behöver den programmeras in. Bättre ljud vet jag väl inte om du får men mer bas, vill du har bättre ljud så bör du se över framsystemet, sätta i ett par 3,5" koaxialer i instrumentbrädan till att börja med, är inte svårt men ger ett rejält lyft!

    Nu är det inte AS2 du har utan SS2 (Premium150), AS-systemet sitter i 9-5 och gamla 9-3 och ja där skiljer högtalarna mellan systemen. Om du vill få ett komplett SS3 (Prestige300) så behövs förutom 6x9" basarna även 4st diskanter, två fram och två bak.

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Om du vill ha lite mer bas i bilen så räcker en AMP2 med ett par 6x9or ja (gärna 2Ohms t.ex. JBL så du får ut max effekt), behöver inte vara just original. Tänk dock på att det inte är den billigaste lösningen då en AMP2 kostar några tusen och så behöver den programmeras in. Bättre ljud vet jag väl inte om du får men mer bas, vill du har bättre ljud så bör du se över framsystemet, sätta i ett par 3,5" koaxialer i instrumentbrädan till att börja med, är inte svårt men ger ett rejält lyft!

    Nu är det inte AS2 du har utan SS2 (Premium150), AS-systemet sitter i 9-5 och gamla 9-3 och ja där skiljer högtalarna mellan systemen. Om du vill få ett komplett SS3 (Prestige300) så behövs förutom 6x9" basarna även 4st diskanter, två fram och två bak.

    Tack för svaret Ja det låter ju inte som att det är det billigaste alternativet att sätta in en AMP2 då, krångligt att behöva åka till saab-verkstad o programmera in den, det är jädra skit att saab-gymnasiet la ner annars kunde man ju svängt förbi dom.. men men, jag har kollat lite i din tråd innan med verkar vara väldigt bra.

    Tänkte mest på att jag har 2 st 6"9or från Rockford Fosgate som spelar på rätt så bra. Sen finns det väl en annan värsting stereo att sätta in som SS3 måste ha? med touch-display och navigation osv.
    O då måste man ju programmera in den med.. hmm, mycket man vill göra
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  15. #115
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det du pratar om är ICM3 och det är stora "huvudenheten" med navigation i ja (ingen touch dock), men för att få navigatorn att fungera så behövs även en GPS-modul som också kostar några kronor. ICM3 är inte standard för SS3, det är ICM2 (enheten med liten monokrom skärm), ICM3 är tillval oavsett ljudsystem.

  16. #116
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Det du pratar om är ICM3 och det är stora "huvudenheten" med navigation i ja (ingen touch dock), men för att få navigatorn att fungera så behövs även en GPS-modul som också kostar några kronor. ICM3 är inte standard för SS3, det är ICM2 (enheten med liten monokrom skärm), ICM3 är tillval oavsett ljudsystem.
    Jo jag tänkte också att det inte va något som va med som standard i något paket. Men om man kommer över något sånt begagnat så säger man nog inte nej beroende på priset
    Touch trodde jag att den hade i och med att 9-5an haft det hehe.

    Men men får se vad man orkar göra sen i slutändan
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  17. #117
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    3600

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ja Tack! Vill gärna ha pdf filen.

    /Nöbbe

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Citat Ursprungligen postat av Aalto

    Någon som har den saknade länken?
    Skulle uppskatta det enormt.
    Jag har pdf filen som jag tror länken går till om du vill ha
    Medlemsnr: 3600
    Saab 9000 Cse 2,3T (200hk) -96 (SÅLD)
    Saab 9-3 2,0T (205hk) -01 http://www.garaget.org/show.php?car=655
    Saab 9-3 Aero -05 http://www.garaget.org/?car=125732

  18. #118
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    54
    Medlem#
    6437

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag skulle också vilja ha den pdf:en

  19. #119
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    ni som vill ha pdf filen får gärna PM er mail adress till mig så man kan skicka den
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  20. #120
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    här är PFDn om hur man kopplar in externt steg

    http://www.megaupload.com/?d=8F11LOU0

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •