Sidan 25 av 29 FörstaFörsta ... 152324252627 ... SistaSista
Resultat 481 till 500 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #481
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det går inte. Vill man absolut ha en eftermarknadsstereo i en 9-3:a med fiberbuss, så måste man sätta in den som en extra stereo och koppla in alla sido högtalarna fram och bak till den istället. Mitthögtalaren fram måste vara kvar till originalstereon annars tappar man allt systemljud i bilen, t.ex blinkersljud mm.

    Någon tror jag hade slängt ut original CD-spelaren och satt en 1-DIN standardbilstereo där. Det är inget jag någonsin skulle göra med dessa bilar. Det stereosystemet är inte gjort för att byta ut och det blir absolut inte snyggt. Har man SS300-systemet med båda slutstegen så är det bästa att byta till bättre högtalare om man vill ha bättre ljud.
    Senast redigerat av Vfr den 2016-06-28 klockan 07:45.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #482
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Jag plockade ur original CD-spelare, loopade fiberbussen bakom.
    Stoppade dit en alpine-spelare istället.
    "Gömde undan" original kontrollpanel/skärm till spelaren och satte en Android-platta framför.

    Koppla främre höger och vänster högtalare ut från original förstärkare till centerhögtalaren istället för att behålla "system"-ljud såsom blinkers, parkeringshjälp m.m.

    Kapade övriga högtalarkablage från originalstereon och kopplade till nya stereon.

    Slutsteg i bagaget, och en baslåda.
    Kopplade dörrhögtalarna fram till slutsteget i bagaget istället.

    Rattknappar fixade jag inkoppling med en PAC Audio ControlPRO.
    Finns några enstaka bilder i min projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1361387
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #483
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av yesiamabro Visa inlägg
    Noen som har forslag til 6.5" bass i dørene på 9-3 SS i 2 ohm som spiller bra og passer bolt on?
    Dessa har väl rätt storlek och impedans, om de är bolt-on eller låter bra vet jag inte med du kan ju ringa och prata med dem, de borde ju veta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #484
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Trondheim Norge
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Takk for forslag. Ser ut til at de ikke passer bolt on, da monteringsdybden er litt for høy. Nesten 7 cm.

  5. #485
    Tjena! Jag hade tänkt och uppgradera ljudet i bilen lite och behöver lite hjälp.
    Just nu så har jag en gas alpha 112 bas och gas silver 6,5 i dörrarna, jag har plockat ur centern och basen är inkopplad via dörrhögtalarna.
    Det här hade jag tänkt att köpa: http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-873-.html
    http://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-gto939.html
    http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-gm-a6604.html

    Tänkte byta ut mitt nuvarande slutsteg mot pioneer steget och koppla basen och 6x9 på det.
    Kommer dom här grejera att funka bra tillsammans? finns det kanske något bättre för samma peng? kom gärna med tips!

    Bilen är en Saab 9-3 aero 05 med 150 watt och as2 stereon. Slutsteget jag har nu: DLS XM20 2x80W.

    Mvh Lukas

  6. #486
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Niklas123 Visa inlägg
    Stoppade in 2st JBL GTO329 fram i min 9-3 SS nyligen och tänkte lämna en liten recension.
    Valet stod mellan dessa och Kicker KS35, men blev rekommenderad JBL så jag körde på dom.

    Det negativa: Passformen är INTE helt perfekt. Trots att vissa påstått detta (!?).
    Först fick jag ta bort kantlisten runt högtalarna som var fastlimmad. Sen fick jag göra
    ett hål i högtalargallret med dosfräsen för att passa in diskanten som sticker upp några millimeter.

    Det positiva: Bättre ljud fram! Renare och klarare. Rock låter bra. House eller liknande... Inte lika bra.
    Krävs det mycket bas så tycker jag dom släpar efter lite och viss obalans uppstår då
    systemet inte samspelar riktigt.

    Sammanfattningsvis: Bättre ljud. Men hade önskat mig mer.
    Vet inte om kicker ks35 hade gjort jobbet bättre eller sämre. Det är trots allt bara 3.5 tummare.
    Sitter i samma båt, ingenstans på nätet finns bilder om denna kant som sticker upp på GTO329, hur exakt tog du bort den? Den är limmad, ska man försöka knäcka upp limmet eller är det bara att såga av den som gäller?

    Senast redigerat av Tozzi den 2016-11-05 klockan 13:29.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  7. #487
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har ICM1 med AS1 och undrar över skillnaden om man skulle byta ut högtalarna i instrumentpanelen. Det skrivs att det är den första och "största" uppgraderingen man kan göra. Men gäller det även för AS1? Det skrivs även att frekvensen är låst till 120+Hz (eller vad det nu var), betyder detta att det är omöjligt att få in någon uns av bas i ICM1 med AS1? Någon annan som också har tattarsystemet som provat?
    MVH

  8. #488
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Tjenare, sitter i dagsläget med ICM1, ljudsystem har jag ingen aning då det serut att vara helt annorlunda på kombi gentemot sedan (jag har kombi), har tre i panelen, en i vardera framdörr, inget i bakdörrar/baksäten, två i bagageluckan. Vad översätts det till? AS2?

    Jag har lyckats få loss en ICM3, AMP2 steg, DVDläsare, samt GPS-enhet. Sedan kommer man till nästa fråga, hur mycket brukar vara fördraget av allt dedär? Har en känsla av att den där rackarns fiberoptiken inte är fördragen bak till bagaget?

  9. #489
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Typ inget fördraget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #490
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    493
    Medlem#
    4025
    Från Amp1 till Amp2 fanns det iaf fördragen optisk kabel i min 06:a, skall även finnas från Amp2 till originalbaslådan...

  11. #491
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    i min 04 cab fanns några saker fördraget (den mesta elen har jag för mig), men just optiska kablar saknas det endel av, jag har slutsteg och cd-växlare liggande, hade bara 7 högtalare och tänkte montera basarna i baksätet, men pga avsaknad av en optisk kabel som kräver att man river delar av klädseln har det inte blivit av...

    Kablage är faktiskt ganska dyrt att producera, jag antar att man haft ett antal olika varianter på kablage så beroende på vilket "paket" man har så faller olika kabelstammar eller kabelmoduler ut. Har man "nästan allt" så kommer säkert de mesta kablarna med, har man en riktig snålspec så har de säkert plockat bort det mesta. Bönräknarna på GM har säkert inte bjudit på så mycket extra.

    CD-växlaren har en längre tid sålts för 450 kr inkl kablage och optiska kablar hos ORIO, jag misstänker det inte är så mkt mer än skroten tar för en kabelhärva, man fick med några extra optiska kablar för att täcka för olika varianter, så jag tror man kommer långt på dessa.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #492
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Köpte du satsen med CD-växlaren och komplett kablage för 450kr så följde det med en monteringsanvisning som är ganska utförlig och beskriver de olika utökningsfallen. Det var inga problem att få ihop det hela med den satsen. Kraftkabel till växlaren är förberedd och hänger ca 1dm framför bakre elcentralen innanför klädseln på vänster sida i skuffen. Med pannlampa gick det att ansluta till kraftkabeln utan att demontera klädseln till vänster.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #493
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Köpte du satsen med CD-växlaren och komplett kablage för 450kr så följde det med en monteringsanvisning som är ganska utförlig och beskriver de olika utökningsfallen. Det var inga problem att få ihop det hela med den satsen. Kraftkabel till växlaren är förberedd och hänger ca 1dm framför bakre elcentralen innanför klädseln på vänster sida i skuffen. Med pannlampa gick det att ansluta till kraftkabeln utan att demontera klädseln till vänster.
    Jag minns inte var installationen "strandade", men det var enligt denna nödvändigt att ta loss både sidoklädel bak, kickpaneler och tröskeltäckning (cabben har ett slutsteg bakom bakre "dörrsida"), jag vill få in extra högtalare bakom baksäte och koppla slutsteg samtidigt, då måste baksäte ur. För att göra detta måste det cabbas upp och ned - så hela operationen måste jag göra vid bra väder när jag har tid att slutföra allt (om jag minns rätt)... Dvs för att montera ur vissa saker ska det vara nedcabbat resp uppcabbat, om vartannat...

    Man var dock tvungen att tillföra några elektriska kablar, minns inte, men jag tror jag fick till detta, då vi har krimptång och vissa av husen för AMP på jobbet, nåt fick jag beställa på saab har jag för mig (kostade inte mycket), kontaktdonen ska in i adaptrar, de sitter inte på kabelstammen (iallafall inte för mig). Jag tror faktiskt att elektriskt är allt "klart" utom kablarna till själva högtalarna, som jag nog måste antingen dra egna eller byta kontaktdon på bakom baksäte...

    Jag misstänker det är enklare på en vanlig kombi eller sedan, och har man redan någon komponent i bagaget som har optisk kabel, så tror jag man bara behöver "möblera om" där bak, inte på slutsteget som driver dörrarna mm.

    Vore kul att få till det, ett original "bakre" slutsteg var inte helt lätt och billigt att få fatt på, men kändes mera rätt än att meka med ett eftermarknads, så synd om allt bara blir liggande... men har inte tiden... då jag inte kan göra det en vardagkväll efter jobbet och helgerna ofta "går åt" till annat...
    Senast redigerat av risig9000 den 2017-08-15 klockan 23:12.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #494
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Tycker jag läst ganska noga här men svårt att hitta ett enkelt svar, -kanske för att det inte finns..

    9-3, -05, med AS2 och ICM3 med navigation men ingen telefonidel. Jag tänkte uppgradera ljudet något och ser att man idag kan få tag i AMP2 ganska billigt, min tanke är att sätta i en AMP2 och två högtalare i hatthyllan, är detta rätt tänkt som en enkel uppgradering?

    Frågorna rör sen vad jag ska titta efter, har kikat bak vid navigationens DVD-spelare och det är ju inte så att jag kan se några lösa kontakter hängande direkt. Vad ska jag leta efter för att bedöma hur pass pilligt det blir att göra en sån uppdatering?

    Om inte denna uppdatering har jag sett att det generellt rekomenderas att byta de tre elementen fram, gör det verkligen hela skillnaden...?

  15. #495
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jag misstänker det är enklare på en vanlig kombi eller sedan, och har man redan någon komponent i bagaget som har optisk kabel, så tror jag man bara behöver "möblera om" där bak, inte på slutsteget som driver dörrarna mm.
    Det stämmer bra, jag hade DVD-spelaren till navigatorn där bak så opto behövde bara möbleras om lite samt en fiber läggas till. Kraftdon för växlaren fanns förberett hängande en liten bit in bakom sidoklädseln.

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    9-3, -05, med AS2 och ICM3 med navigation men ingen telefonidel. Jag tänkte uppgradera ljudet något och ser att man idag kan få tag i AMP2 ganska billigt, min tanke är att sätta i en AMP2 och två högtalare i hatthyllan, är detta rätt tänkt som en enkel uppgradering?
    Var hittar man AMP2 och högtalarna till hatthyllan billigt, någon bra skrot? Dom brukar inte vara billiga. Det borde vara en bra uppgradering som jag gärna skulle göra om priset på komponenterna är rätt.

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Frågorna rör sen vad jag ska titta efter, har kikat bak vid navigationens DVD-spelare och det är ju inte så att jag kan se några lösa kontakter hängande direkt. Vad ska jag leta efter för att bedöma hur pass pilligt det blir att göra en sån uppdatering?

    Om inte denna uppdatering har jag sett att det generellt rekomenderas att byta de tre elementen fram, gör det verkligen hela skillnaden...?
    Förstärkaren bak kraftmatas från säkring nr 22 i bakre elcentralen (2,5mm2 kabel) enligt schemat i WIS. I om med att du har navigatorn så finns optobussen nära till hands bakom DVD-läsaren. Man flyttar den ena optofibern från DVD-läsaren till AMP2 och lägger till en optofiber mellan DVD och AMP2. Detaljer om hur man installerar optofibrerna finns bl a i installationsanvisningen för bakre CD-växlaren. Det enklaste är förmodligen att hämta kablage för strömmatning av förstärkaren och drivning av högtalare samt optofibern från skroten.

    Jag har inte bytt elementen fram. Det lät dåligt när jag köpt bilen p g a att den var väldigt lite använd men efter ordentlig motionering så vaknade högtalarna till och låter nu helt ok. Det är främst mer botten som skulle behövas vilket AMP2 och basarna i hatthyllan borde ordna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #496
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Var hittar man AMP2 och högtalarna till hatthyllan billigt, någon bra skrot? Dom brukar inte vara billiga. Det borde vara en bra uppgradering som jag gärna skulle göra om priset på komponenterna är rätt.

    Jag har hittat den för tusenlappen lite varstans på internet, dock utan högtalare men där kanske man vill köpa något annat oavsett.

    Men du menar alltså att det finns färdiga kablage som man bara "snäpper" i förstårkaren i mao?

    Sen har jag förstått att denna ska giftas in för att funka, känns som svårt att välja en verkstad där man bara kan dyka upp med en sån önskan, eller har någon förslag på sådan i Malmötrakten?

  17. #497
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag tänkte att man tar kablaget och eventuellt även förstärkare och högtalare från en skrotad bil så passar allting med minimal insats. Det går nog att klura ut vad kabeldonet som ansluter till förstärkaren har för artikelnummer och knåpa ihop allt från lösa delar, lite mer jobb bara.

    Att gifta in en ny burk är inget stort jobb om man har en Tech2 vilket många här har. Gäller att hitta någon i närheten som vill hjälpa till mot en symbolisk ersättning.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #498
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag tänkte att man tar kablaget och eventuellt även förstärkare och högtalare från en skrotad bil så passar allting med minimal insats. Det går nog att klura ut vad kabeldonet som ansluter till förstärkaren har för artikelnummer och knåpa ihop allt från lösa delar, lite mer jobb bara.

    Att gifta in en ny burk är inget stort jobb om man har en Tech2 vilket många här har. Gäller att hitta någon i närheten som vill hjälpa till mot en symbolisk ersättning.
    Funkar skrotar så nuförtiden, det jag har sett är lösa komponenter, där man kan gå ut och plocka i en hel bil?

    Har sett att Orio säljer en separat bas, för reservhjulshålet, är denna del av AS3, dvs kan man koppla in denna om man har AMP2, eller den funkar kanske redan vid AS2?

  19. #499
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    14
    Köp en 1 Din enhet och koppla den var CD spelaren ligger. Lättast och bäst. Den tid du sparar plus att du får alla kanaler tillgängligt är ett stort plus. Sen köper du några slutsteg med rca så är allt fixat.
    Senast redigerat av Ensio den 2017-10-04 klockan 09:14.

  20. #500
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Hej,
    Bra tråd med mycket info.
    Jag saknar dock information om optofiberkablaget.

    Om man har "snikmodellen" av ljudanl. och vill koppla in t.ex. AMP1 och man har konstaterat att man INTE har fiber framdaget till under stolen, vart finns "närmaste" anslutningsmöjlighet då?
    Läser i WIS om att det skall finnas ett kontaktdon under vänster A-stolpe, men ser också i EPC att kablage finns från RADIO-->A-Pillar vilket får mig att tro att det inte finns "fördraget" till A-stolpen heller..
    Någon som vet?
    Behöver jag köpa fiberkabel från huvudenhet till a-stolpe och från a-stolpe till under sätet?
    Detta för att slippa riva isär bilen innan jag har skaffat alla grejor.

    Tack.
    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •