Sidan 9 av 29 FörstaFörsta ... 789101119 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #161

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    ingen som bor i örebro trakten och vill hjälpa mig att installera en baslåda i skuffen på min -06 SC med mellan stereo paketet och navi.

    kan säkert lösa det själv men det går fan så mycket fortare om man gjort det tidigare. och så vet man precis vilka skruv att lossa osv.

    tänkte lägga basen i reservhjuls hålet. istället för att tappa lastutrymme, men jag kanske är ute och cyklar.

  2. #162

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hejsan !
    Har en Saab 93 aero -04 med stora stereon, satte i rockford 6*9er i hatthyllan, men får dom inte o spela någe vidare.. Konstigt tycker ja att om jag drar ur 4" så slutar 6*9erna låta... Verkar inte som dom får bas frekvenserna utan samma frekvens som 4".. Men allt har varit orginal innan ja satte dit 6*9erna så jag vet inte ska det vara så ? trodde de bara va bas frekvens till 6x9erna..

  3. #163

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag har kikat vidare, och haft lite fel kan man säga... Sa att 6X9 erna sluta spela när man drog ur 4", dom slutar inte spela.. varför ja trodde det är för att 6x9 an spelar otroligt lågt jämfört med 4", så när man hade lagom volym o drog ur 4" då hörde man inte 6x9. så när jag kopplade ur 4" o drog på max då hörde jag 6x9an ordentligt o konstaterade även att den bara spelar bas, men varför spelar den så mycket lägre i volym än 4" ?? Går det att ställa volym på steget bak ?

    Har stora 300w systemet...

  4. #164
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag har EXAKT samma problem, eller jag vet inte, mina 6x9 är från jbl och har koaxialer inbyggt (alltså ingen ren 6x9 bas som satt innan). Blev pålurad skiten på elmia i BRL's monter och hoppas jag kan lösa problemet annars rycker jag ur precis allting och börjar om från scratch med allt nytt.

    Har förövrigt ett nytt framsystem ligger, får se hur det kommer att sluta:S
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-25 klockan 09:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  5. #165
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    41

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jahopp, efter att sökt i 30 min på forumet så ställer jag frågan här.

    Har en 06a SC med stora ljudsystemet i med växlare för 6 skivor framme vid förarplatsen.
    Dock har jag haft problem sedan i höstas med att skivorna hackar o har sig. Ibland är det inget alls men oftast går det inte att spela skivorna. Brända som original-skivor gäller detta.

    Så jag har igentligen bara 1 val känns det som, byta till en ny växlare som kostar mig en förmögenhet.

    Men finns det inga andra alternativ?
    Ram för ny eftermarknads-stereo?
    Singel-CD spelare Original?

    Tacksam för all hjälp jag kan få
    Kör:
    Saab 9-3 2.0T SC 2006

  6. #166
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Någon som lyckats klämma i ett par 4" i instrumentpanelen?

  7. #167

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hallå allihopa!

    Tänkte sätta min 10" bas i skuffen på min 9-3 aero -03... Har AS2 så drar högnivå från dörren bak till steget. Planen är väl att driva ett par nya 4" i hatthyllan med samma steg.
    Men till min fråga: Elen tänkte jag först ta ifrån de färdiga kablarna för AMP2, men var ute igår och kollade på dessa och noterade att den kabeln var väldigt tunn, samt så fick jag bara ut 11v ur den när jag testade. Kan det vara så att den tappar spänning pga att den är för tunn? Om jag då sätter mitt slutsteg (JBL GTO 75.4) klarar original kablarna att driva den bra?
    Har en strömkabel liggande som jag tog ur den förra bilen som jag kan dra genom bilen annars, men vill ju självklart gärna slippa detta!

    Tacksam för svar!

  8. #168
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Skogsmyra
    Hallå allihopa!

    Tänkte sätta min 10" bas i skuffen på min 9-3 aero -03... Har AS2 så drar högnivå från dörren bak till steget. Planen är väl att driva ett par nya 4" i hatthyllan med samma steg.
    Men till min fråga: Elen tänkte jag först ta ifrån de färdiga kablarna för AMP2, men var ute igår och kollade på dessa och noterade att den kabeln var väldigt tunn, samt så fick jag bara ut 11v ur den när jag testade. Kan det vara så att den tappar spänning pga att den är för tunn? Om jag då sätter mitt slutsteg (JBL GTO 75.4) klarar original kablarna att driva den bra?
    Har en strömkabel liggande som jag tog ur den förra bilen som jag kan dra genom bilen annars, men vill ju självklart gärna slippa detta!

    Tacksam för svar!
    Hej!

    1. Du behöver dra högnivå från båda framdörrarna om du inte löder in dig
    på amp1 som faktiskt är relativt enkelt om man kan löda.
    2. Jag skulle definitivt dra ny ström (vilket jag gjort) och inte
    chansa med nåt underdimensionerat.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  9. #169
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av _Richard
    Jag har kikat vidare, och haft lite fel kan man säga... Sa att 6X9 erna sluta spela när man drog ur 4", dom slutar inte spela.. varför ja trodde det är för att 6x9 an spelar otroligt lågt jämfört med 4", så när man hade lagom volym o drog ur 4" då hörde man inte 6x9. så när jag kopplade ur 4" o drog på max då hörde jag 6x9an ordentligt o konstaterade även att den bara spelar bas, men varför spelar den så mycket lägre i volym än 4" ?? Går det att ställa volym på steget bak ?

    Har stora 300w systemet...
    Jag har EXAKT samma problem, eller jag vet inte, mina 6x9 är från jbl och har koaxialer inbyggt (alltså ingen ren 6x9 bas som satt innan). Blev pålurad skiten på elmia i BRL's monter och hoppas jag kan lösa problemet annars rycker jag ur precis allting och börjar om från scratch med allt nytt.

    Har förövrigt ett nytt framsystem ligger, får se hur det kommer att sluta:S
    Det jag kan tänka mig är att det blir nåt strul på delningen, delat från bilen + delat
    i 6x9:orna.
    Bättre ljud och mer tryck? eftermarknadssteg är det som gäller.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  10. #170

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Hej!

    1. Du behöver dra högnivå från båda framdörrarna om du inte löder in dig
    på amp1 som faktiskt är relativt enkelt om man kan löda.
    2. Jag skulle definitivt dra ny ström (vilket jag gjort) och inte
    chansa med nåt underdimensionerat.
    Högnivå kommer jag dra från framdörrarna för enkelheten. Men det var främst strömmen jag var osäker på.
    Så med andra ord är originalkabeln underdimensionerad och kanske inte klarar att driva steget fullt ut? Antar att det även finns risk att kabeln brinner när steget kräver mycket ström?
    Då är det väl bäst att krångla till det lite och dra ström själv då...
    Tack för svar!

  11. #171
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Skogsmyra
    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Hej!

    1. Du behöver dra högnivå från båda framdörrarna om du inte löder in dig
    på amp1 som faktiskt är relativt enkelt om man kan löda.
    2. Jag skulle definitivt dra ny ström (vilket jag gjort) och inte
    chansa med nåt underdimensionerat.
    Högnivå kommer jag dra från framdörrarna för enkelheten. Men det var främst strömmen jag var osäker på.
    Så med andra ord är originalkabeln underdimensionerad och kanske inte klarar att driva steget fullt ut? Antar att det även finns risk att kabeln brinner när steget kräver mycket ström?
    Då är det väl bäst att krångla till det lite och dra ström själv då...
    Tack för svar!
    Precis! ingen idé att riskera nåt. Passa snarare på när du krånglar med pluskabeln
    att kasnke överdimensionera istället, om du vill ha in mer prylar i framtiden?
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  12. #172

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Precis! ingen idé att riskera nåt. Passa snarare på när du krånglar med pluskabeln
    att kasnke överdimensionera istället, om du vill ha in mer prylar i framtiden?
    Sagt och gjort nu då...
    Jag drog dit en ny elkabel (25mm2), tog den igenom kabelgenomföringen snett ovanför pedalerna, var ett rent helvete att få tag i den i motorrummet då den tittar ut längst uppe i hörnet där man knappt ser något och ännu mindre når den... Lyckades tillslut få tag i kabeln med hjälp av en grilltång! ^^
    Dock är kabeln ca 30cm för kort, så jag skulle behöva montera steget upp och ner för att det ska passa, och det vill jag ju inte... Har en 50cm likadan kabel liggandes från min brors gamla bygge, är det några problem att skarva på denna? (detsamma gäller jordningen) Självklart med en ordentlig "skarv"...

    Högnivå togs från ena framdörren som jag drog rakt in i stegets högnivå ingång (JBL GTO 75.4). Men nu när jag spelar musik så låter det rent ut sagt förjävligt, basen spelar bara grötigt. I några låtar hörde jag hur basen "försökte" spela upp ljud i högre frekvenser, dvs samma som diskanterna fram spelade samtidigt som den dunkade bas. Och inte helt konstigt så låter det bara som en fet gröt... Skulle en hög-lågnivå adapter ordna problemet? Eller finns det något delningsfilter anpassat för att skära av signalen till bara låga/bas frekvenser?

  13. #173
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tjena Skogsmyra.

    Enklast för att skarva vore att inhandla nåt hyffsat powerblock med typ
    20-30 mm2 in och vidare. Ska inte va nå problem, ett block till plus och ett till jord.

    Nu kommer vi till det jag menade när jag skrev "båda" dörrarna, just nu har du bara signal
    från vänster, med andra ord ska du även dra högnivå från högra dörren så att du har totalt 4 kablar till steget. Vänster +- och höger +-.
    Vet inte om du har delningsfilter på ditt steg men vore ett plus i detta sammanhang.
    Som t.ex delar jag från 70-80 hz neråt för min baslåda för tillfället genom steget(DLS CA12) går man högre låter det FISK! som jag brukar säga. Antar att du är ute efter sub?

    Men börja med att få in högra sidan i spectrat till att börja med, även om bas generellt
    ligger i mono så behöver du likväl RIGHT med för att få allt där i mellan.
    Kolla om du har ett highpass filter på steget?
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  14. #174

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tack igen för svar!
    Jag var ute senare igen och kollade lite och bestämde att jag sätter steget upp och ner och slipper därför skarva något, då får jag undan kablarna mot sidan istället för ut i resten av bagageutrymmet... Smidigast så.
    Skrev på garaget i en tråd också och fick ett svar där att mitt steg har high-pass och low-pass filter osv, så ska testa igen med inställningarna. Tyckte jag vred runt och testade inställningarna när jag la i basen första gången men tydligen inte tillräckligt. Low-Pass och sen testa att sänka frekvensen till runt 80hz och se hur det blir.
    Behövs verkligen högra sidan för en mono sub?
    Ska i vilket fall koppla steget till ett par nya 4" koaxialer i hatthyllan också, och då lär jag ju behöva höger sidas högnivå också. Har en lång kabel över jag kan kasta in där om några dagar. Jag antar att ett par 6x9" vore onödigt när jag redan har en sub? För jag lär väl få ett par bättre 4" för samma peng som 6x9"?

  15. #175
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag blev pålurad ett par jbl gto blablabla 6x9 på elmia av en gubbe på brl som intygade att skiten skulle passa bolt-on bak i min bil. Tyvärr blev resultatet att koaxialerna gick helt åt fanders idag och det låter bokstavligt talat skit. Anledningen till att jag inte tänkte längre var att affären genomfördes på elmia med ett gäng flåsande volvoungar i nacken samtidigt som jag försökte kommunicera med spektaklet bakom disken.

    Dem gamla 6x9 ska in, eftersom jbl inte spelade ett dugg spännande och nu kommer jag till frågan:

    Att dra kablage från högtalarna i dörrarna fram, hur går det till rent praktiskt? Jag har haft isär insidan sedan tidigare och bytt högtalarna till mtx-grejer som låter betydligt mkt finare än original, men nu ska jag genomföra samma operation som ovanstående skribent och är relativt färsk när det kommer till att dra kablage genom hela bilen.

    Tacksam för informativt svar!
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  16. #176
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Skogsmyra
    Tack igen för svar!
    Jag var ute senare igen och kollade lite och bestämde att jag sätter steget upp och ner och slipper därför skarva något, då får jag undan kablarna mot sidan istället för ut i resten av bagageutrymmet... Smidigast så.
    Skrev på garaget i en tråd också och fick ett svar där att mitt steg har high-pass och low-pass filter osv, så ska testa igen med inställningarna. Tyckte jag vred runt och testade inställningarna när jag la i basen första gången men tydligen inte tillräckligt. Low-Pass och sen testa att sänka frekvensen till runt 80hz och se hur det blir.
    Behövs verkligen högra sidan för en mono sub?
    Ska i vilket fall koppla steget till ett par nya 4" koaxialer i hatthyllan också, och då lär jag ju behöva höger sidas högnivå också. Har en lång kabel över jag kan kasta in där om några dagar. Jag antar att ett par 6x9" vore onödigt när jag redan har en sub? För jag lär väl få ett par bättre 4" för samma peng som 6x9"?
    Mycket av de lägre frekvenserna ligger i båda kanalerna, vet själv då jag mixar/mixat ett antal plattor.
    Så dra från högra dörren med och dela på steget, sen så ska det nog lira bra.

    Jag skulle nog inte köra både låda och sub, 6x9:orna kommer inte höras över subben.
    Däremot tänkte jag själv hänga i ett par så jag kan switcha när jag behöver lastutrymmet och täcka upp för subben när den inte är i bilen.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  17. #177
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Jag blev pålurad ett par jbl gto blablabla 6x9 på elmia av en gubbe på brl som intygade att skiten skulle passa bolt-on bak i min bil. Tyvärr blev resultatet att koaxialerna gick helt åt fanders idag och det låter bokstavligt talat skit. Anledningen till att jag inte tänkte längre var att affären genomfördes på elmia med ett gäng flåsande volvoungar i nacken samtidigt som jag försökte kommunicera med spektaklet bakom disken.

    Dem gamla 6x9 ska in, eftersom jbl inte spelade ett dugg spännande och nu kommer jag till frågan:

    Att dra kablage från högtalarna i dörrarna fram, hur går det till rent praktiskt? Jag har haft isär insidan sedan tidigare och bytt högtalarna till mtx-grejer som låter betydligt mkt finare än original, men nu ska jag genomföra samma operation som ovanstående skribent och är relativt färsk när det kommer till att dra kablage genom hela bilen.

    Tacksam för informativt svar!
    Jag lödde själv amp1 så erfarenhet av att dra från framdörrarna har jag inte, det får någon annan svara på.
    Vi med 150W måste ta signal från dörrarna eller amp1, men du med 300W borde kunna
    ta högnivå från dina 6x9:or och koppla in eftermarknadssteg? då du har de lägre
    frekvenserna där.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  18. #178
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Det svaret tackar jag för!
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  19. #179

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har en fråga angående AMP2.

    Har 150W systemet (mellan). årsmodell -03.
    Om jag får tag på en amp2, kan jag då koppla in den bak i skuffen för att driva 2 6*9 i hatthyllan. Jag menar, om det är samma kablage på alla bilar oavsett modell ljudsystem? Är det framdraget redan?

    För då räcker det väl bara att få tag på en amp2 koppla in den och sen driva högtalarna bak i hatthyllan?

    Någon här som kan säga om det är möjligt att det är så som jag har beskrivit?

    tack på förhand

  20. #180
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Onico
    Har en fråga angående AMP2.

    Har 150W systemet (mellan). årsmodell -03.
    Om jag får tag på en amp2, kan jag då koppla in den bak i skuffen för att driva 2 6*9 i hatthyllan. Jag menar, om det är samma kablage på alla bilar oavsett modell ljudsystem? Är det framdraget redan?

    För då räcker det väl bara att få tag på en amp2 koppla in den och sen driva högtalarna bak i hatthyllan?

    Någon här som kan säga om det är möjligt att det är så som jag har beskrivit?

    tack på förhand
    Tror det är behandlat tidigare i tråden, och då att det krävdes rätt mycket mer
    än bara amp2.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •