Sidan 5 av 29 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #81
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ja dörrsidorna är allt annat är billiga. Kollade på ett par nya till mina framdörrar för att kunna bygga om, 2000kr/st ville laga ha, så jag skippar nog det...

    Förresten, när jag ändå har den här tråden uppe så passar jag på att ställa en lite mer avancerad fråga. Den där förskräckliga förinställda equalizern, hur får man bort den? Byta nån komponent i EHUn eller går den att programmera bort på nåt vis? Vill få till så bra ljud som möjligt utan att montera annan huvudenhet men jag börjar få spunk på den jobbiga frekvenskurvan.

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    AMP1 sitter under förarstolen och levererar ljud till dörrhögtalarna och till centerhögtalaren. Signalen från AMP1 till dörrarna är delad och spelar mellan 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz. Alltså går det inte att använda signalen från AMP1 till att driva hela systemet via externt slutsteg.

    Ni som vill koppla in ett externt slutsteg och montera en subwoofer följer lämpligtvis denna fina guide: viewtopi ... light=ljud
    Någon som har den saknade länken?
    Skulle uppskatta det enormt.
    Saab 9³ Aero SS [MTE Performance] -05
    saab 9000 CSE 2,3 ltt Jubileum -97 *Inlöst av försäkringsbolag pga stöldskador*

  3. #83
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    421

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Aalto
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    AMP1 sitter under förarstolen och levererar ljud till dörrhögtalarna och till centerhögtalaren. Signalen från AMP1 till dörrarna är delad och spelar mellan 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz. Alltså går det inte att använda signalen från AMP1 till att driva hela systemet via externt slutsteg.

    Ni som vill koppla in ett externt slutsteg och montera en subwoofer följer lämpligtvis denna fina guide: viewtopi ... light=ljud
    Någon som har den saknade länken?
    Skulle uppskatta det enormt.
    Jag har pdf filen som jag tror länken går till om du vill ha
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    34

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej,

    Hur vet jag vilken stereo jag har i bilen?

    Jag har en SS -05 aero med en färgskärm och navigation ICM3. Bilen har 7 högtalare om det hjälper till nåt.
    Saab 9-3 ss Aero -05,aut.

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Om du har navigator så har du minst mellansystemet Premium 150 vilket innehåller just 7 högtalare (inga basar i hatthyllan).

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    34

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ok, tack för det. Då blir det att byta ut högtalarna i panelen där uppe då. klarar man det som lekman? Några tips på några bra 3,5mm högtalare dit?
    Saab 9-3 ss Aero -05,aut.

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    34

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    menar ju naturligtvis 3,5 "
    Saab 9-3 ss Aero -05,aut.

  8. #88
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    421

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av tårtkennet
    Ok, tack för det. Då blir det att byta ut högtalarna i panelen där uppe då. klarar man det som lekman? Några tips på några bra 3,5mm högtalare dit?
    Många kör med JBL lr Infinity koaxialer. Själv kör jag med infinity & är väldigt nöjd.
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    34

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tack för tipset, hittade dock inga infinity 3,5" i prisklassen jag hade tänkt mig. Fick bli ett par blaupunkt från BRC. Har bytt en högtalare än så länge och jag måste nog medge att jag inte märker så himla stor skillnad? Borde jag inte göra det?
    Saab 9-3 ss Aero -05,aut.

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    421

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av tårtkennet
    Tack för tipset, hittade dock inga infinity 3,5" i prisklassen jag hade tänkt mig. Fick bli ett par blaupunkt från BRC. Har bytt en högtalare än så länge och jag måste nog medge att jag inte märker så himla stor skillnad? Borde jag inte göra det?
    svårt kanske å höra skillnad med bara 1 bytt. Tänk på att alla högtalare behöver spelas in en del med..Med mina hörde jag skillnad med en gång men det var först efter nån vecka man hörde rejäl skillnad för då kunde man spela på maxvolym utan att dom skrek av smärta. Tänk på att du får vad du betalar för. Kolla på kicker annars som brl säljer. http://www.nardik.se
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  11. #91
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    34

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Blev som sagt Blaupunkt och jag får väl vänta med att se tills jag installerat båda högtalarna. Ska väl sätta i en 4" i mitten på panelen oxå men alla säljs ju i par?!

    En annan fråga, när man skalar av höljet på högtalarsladden, gör det stor skillnad på ljud då om man skulle råka att knipsa av några av koppartrådarna oxå då? Dum fråga kanske.
    Saab 9-3 ss Aero -05,aut.

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Centern kan du strunta i att byta, om du tycker att det inte gjorde någon skillnad att byta dom på sidorna så kan jag lova att du kommer märka ännu mindre skillnad med en ny center! Lägg dom pengarna på att dämpa dörrarna och täta dom istället, där har du nåt som märks!

    Det är aldrig bra att klippa av kardeler (dom små koppartrådarna som kabeln består av) men det gör ingen större skillnad för ljudet om nån försvinner nej. Har du testat att ändra diskantnivån i huvudenheten sen du bytte högtalare?

  13. #93
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    34

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ja jag drog upp diskanten lite granna men kanske får prova ännu mera. Vad är det jag borde märka av egentligen? Ljudet borde bli renare antar jag? Kanske kraftigare bas? Eller hur bör jag märka det?
    Saab 9-3 ss Aero -05,aut.

  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    När jag stoppade i ett par JBL koaxialer i min så märkte jag genast att allt blev mycket tydligare, diskanten som tidigare hade stått på max fick jag lov att dra ner. Testa att byta plats på +/- på EN av högtalarna och lyssna, kan vara så att en är fasvänd nu och då låter det konstigt. Eller så måste dina Blaupunktare spelas in helt enkelt, även fast jag tvivlar på det. Brukar märkas skillnad ändå på en gång.

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    421

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av tårtkennet
    Blev som sagt Blaupunkt och jag får väl vänta med att se tills jag installerat båda högtalarna. Ska väl sätta i en 4" i mitten på panelen oxå men alla säljs ju i par?!

    En annan fråga, när man skalar av höljet på högtalarsladden, gör det stor skillnad på ljud då om man skulle råka att knipsa av några av koppartrådarna oxå då? Dum fråga kanske.
    Centern tog jag bort ist då jag fick för mig att den inte tillför nått bra i ljud kvalite utan snarare tvärtom. Kändes som att ljudbilden blev bättre med men det kanske bara är nått man inbillar sig
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    34

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    När jag stoppade i ett par JBL koaxialer i min så märkte jag genast att allt blev mycket tydligare, diskanten som tidigare hade stått på max fick jag lov att dra ner. Testa att byta plats på +/- på EN av högtalarna och lyssna, kan vara så att en är fasvänd nu och då låter det konstigt. Eller så måste dina Blaupunktare spelas in helt enkelt, även fast jag tvivlar på det. Brukar märkas skillnad ändå på en gång.
    Måste ju säga att det var ett jädrans pill med att få fast allt i och med att kablarna var så himla korta från början. Sedan hade saab någon jäkla linda på kablarna som var toksvår att få bort så jag kunde dra isär kablarna lite från varandra. Tror en kabel var lila/vit och en annan gul/grön eller så.

    På den lilla sockerbit som kablarna satt fast i på det gamla elementet stod det en etta på ena sidan av sockerbiten där en kabel satt och en 2 på den andra sidan. Jag körde nog kabeln som satt fast i 1:an som plus tror jag. Kan det ha varit rätt då?

    Sedan har jag bara satt dit en högtalare än så jag kan ju fråga om man kan skarva de gamla sladdarna med de nya man får med så man får en lite längre kabel?
    Saab 9-3 ss Aero -05,aut.

  17. #97
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 864
    Medlem#
    1574

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Citat Ursprungligen postat av Aalto

    Någon som har den saknade länken?
    Skulle uppskatta det enormt.
    Jag har pdf filen som jag tror länken går till om du vill ha

    Jatack

    Har köpt en JBL låda och ett DLS monoblock som ksa i min ss

  18. #98
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hur mycket jobb är det och vad fattas/behövs för att bygga ut 150w systemet till 300w om man använder endast original grejjer? Lär man byta ut alla högtalarna och befintliga slutsteg som på 9-5an eller är det bara att komplettera med det som fattas?

  19. #99

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tjenna alla kunniga!

    Hade tänkt att uppgradera mig lite enkelt i min 9-3a, jag har nu, vitt va jag tror, AS3 stereon då jag har AMP2 steget där bak samt ett par 6x9" i hatthyllan och 6.5" i framdörrarna. Rätt?

    Då är min fråga är det lönt att byta ut 6x9 orna till ett par finare, isf ska det vara koaxial?
    Har naturligtvis läst Stoffes fina FAQ, men fick inte besvarat allt.

    "Den, enligt mig, första och enklaste uppgraderingen är att byta ut panel och hatthyllehögtalarna. Företrädesvis till koaxialhögtalare av vettigt märke. Själv har jag handla Kickergrejor från http://www.dbakuten.se
    Dessa passade rakt i, utan modifiering. Ett annat vanligt val är Infinity, t ex från http://www.nardik.se/
    Det blir ett rejält lyft om man byter dessa högtalare när man har AS1 eller 2!"
    Som sagt, ger det samma lyft om jag redan har AS3 ?!?

    Tänkte först och främst isf byta 3.5" i fram panelen, 6x9orna samt 4" i hatthyllan, föreslår ni ALLT i koaxial eller vad ska det vara? Ska jag hoppa ngt av det som kanske bara är att kasta pengar i sjön?

    Eftersom Kicker och Infinity är så väl om talade här, tänkte jag mig ngt av dom alternativen, gärna samma serie över hela om möjligt.

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Ni som dragit ström till slutsteg, hur fick ni kabeln genom torpedväggen? Har tittat där men hittar ingen bra genomföring :/
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •