Sidan 4 av 29 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 568

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #61

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Troligen har länkarna pajat när forumet uppgraderades. Har sett detta på andra ställen. Under konverteringen av databasen tas länkarna så som de syns i inlägget, trots att de är automatiskt avkortade i kosmetiskt syfte, och den bakomliggande kompletta URL:en försvinner...

    Och så kan jag tillägga att kabelfärgerna i en 9-3 SC -06 inte stämmer överens med något i första inlägget. Men det står ju på AMP1 vad som är vad, så...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Vad tror ni om dessa till instrumentpanelen?
    http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 70794&Ctx=
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  3. #63
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Vad tror ni om dessa till instrumentpanelen?
    http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 70794&Ctx=
    pengar i sjön tror jag
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Vad tror ni om dessa till instrumentpanelen?
    http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 70794&Ctx=
    pengar i sjön tror jag
    Har beställt ett par nu iaf, återkommer när jag fått och monterat dem...alltid värt att testa.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95

    pengar i sjön tror jag
    Har beställt ett par nu iaf, återkommer när jag fått och monterat dem...alltid värt att testa.
    Kan meddela att det inte blev någon jätteskillnad, går dock att spela mycket högre nu utan att det låter skit...och då märkte jag att basarna i dörrarna inte riktigt räcker till.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    1

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Känner att jag måste låna denna tråd, blir snurrig av all information som finns.. :P

    Till att börja med, rattar en 9-3 ss Vector -03

    Har några simpla frågor, verkar vara många som kan detta så det bör inte vara några problem för er, men för mig
    Tror att jag har allt, men jag behöver lite bekräftelse

    Funderar eventuellt på att köpa mig någon form utav baslåda.
    Tror ni att en aktiv låda kan trycka in lite bas i bilen? Givetvis en låda med ett hyffsat märke och med hyffsad kraft.

    Sedan undrar jag om det är kablarna från AMP1 som går ut till dörrarna jag använder mig för att ta ut högnivå-signalen ifrån? För att sedan då dra vidare till ett externt slutsteg i bagaget.

    Är det dessa färger som gäller från AMP1?
    Vänster plus - Grön
    Vänster minus - Grå/Vit
    Höger plus - Blå
    Höger minus - Grå/Vit

    Kan jag även se om jag har AS1 eller AS2 utan att kolla vad jag har för högtalare i bilen? Såg att det tydligen sitter 6.5" högtalare i dörrarna på AS2, är det andra om man har AS1? eller inga alls? Dum fråga.. ja vet.. men jag passar på att fråga
    Har navigator i bilen, alltså ICM3, den kanske inte finns tillsammans med AS1?
    AS3 har jag inte då jag saknar 6x9" i hatthyllan.

    Tror det var allt.. för er som undrar så ska jag givetvis byta högtalare i övrigt också, men det tror jag att jag fixar själv

    Tackar på förhand!

    Btw. Härligt forum
    /Mats

  7. #67

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Vad jag sett hittills är det inte samma färger på kablarna mellan olika årsmodeller, men det står klart och tydligt på en klisterlapp på AMP1 vad som är vad.

    Sen är originalslutsteget/n inte mycket att hänga i julgranen om man vill ha lite tryck i ljudet. Vid lite högre ljudnivåer skär diskanten i öronen, och basen slår igenom. Det finns inte tillräckligt med effekt för att behålla kontrollen över högtalarna.
    Med ett riktigt slutsteg, och samma högtalare, går det att spela högre utan att det låter illa. Det har brorsan bevisat i sin bil.

    Jag har en aktiv baslåda i bak, och högnivåsignalerna har jag tagit från de kablar som går till framdörrarna. Det blir definitivt mer och fylligare bas. (9-3 SC 2006)

    Funderade på att klippa alla utgående signaler från AMP1 och dra dem till ett bra slutsteg i bak istället, och sen därifrån fram till de lösa stumparna till högtalarna. Det blir ju samma delningsfrekvenser, men lite mer kraft att leka med...

    Förresten, vad är det meningen att centerhögtalaren ska spela egentligen?
    Det låter ju förskräckligt med den inkopplad. Stereobilden blir helt f****d, och mellanregistret på tok för högt. Har tagit bort den.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tänkte byta basarna i framdörrarna...har någon här monterat 4ohms basar och kan berätta hur det blev?

    Har ingen lust att lägga några jättesummor på 2ohms basar...
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har problem med stereon i min 9-3a och hoppas på hjälp!
    Historien är att en dag var stereon helt död. Nu har jag efter felsökning byt AMP1 och stereon starta men när man spelar högt så sprakar det ur vänster dörr men om man vrider balansen till vä så försvinner det? Vrider man sen balansen till hö så sprakar det där istället men om balansen är i mitten sprakar det bara i vänster dörr. Allt annat låter bra. Kan ju knappast högtalrna som är sprängda? Är det AMP1 som inte får ut rätt effekt så det sprakar? Någon som har tips?
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  10. #70
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Har problem med stereon i min 9-3a och hoppas på hjälp!
    Historien är att en dag var stereon helt död. Nu har jag efter felsökning byt AMP1 och stereon starta men när man spelar högt så sprakar det ur vänster dörr men om man vrider balansen till vä så försvinner det? Vrider man sen balansen till hö så sprakar det där istället men om balansen är i mitten sprakar det bara i vänster dörr. Allt annat låter bra. Kan ju knappast högtalrna som är sprängda? Är det AMP1 som inte får ut rätt effekt så det sprakar? Någon som har tips?
    kolla så inga kablar glappar, låter som ett sådant problem.
    kolla vid högtalare och vid amp1

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  11. #71

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Undrar om det kan vara något med fiberkabeln. Finns ju inga kontakter, utan de är bara instuckna i varsitt rör i varje ände. Lätt att råka dra ur lite grann. Men då borde ju å andra sidan inget alls funka...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av DjCad
    Skulle den här kabeln fungera på den enkla stereon?

    http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2386
    Javisst! Kräver dock lite Tech2'ande för att aktivera AUX-ingången.

    Finns även att köpa på Saab, då det är ett originaltillbehör. Kostar runt 300 kr, har jag för mig.
    Jag hade min bil inne på verkstad idag för inkoppling av aux + tech2-jobb men fick nyss ett samtal att min stereo inte kunde ta emot aux-inkopplingen.
    Jag har en 9-3 SC '06. Han nämnde något om att min var en 75 och det krävdes 150. Ursäkta om jag är en aning oinsatt. Kan någon förklara för mig varför det inte går att koppla in en aux-ingång i min bil? Jag kan inte se att länken till elkparts.com skriver någonting om att det bara skulle fungera mot specifika stereo-varianter?

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av gein
    Citat Ursprungligen postat av znorc

    Javisst! Kräver dock lite Tech2'ande för att aktivera AUX-ingången.

    Finns även att köpa på Saab, då det är ett originaltillbehör. Kostar runt 300 kr, har jag för mig.
    Jag hade min bil inne på verkstad idag för inkoppling av aux + tech2-jobb men fick nyss ett samtal att min stereo inte kunde ta emot aux-inkopplingen.
    Jag har en 9-3 SC '06. Han nämnde något om att min var en 75 och det krävdes 150. Ursäkta om jag är en aning oinsatt. Kan någon förklara för mig varför det inte går att koppla in en aux-ingång i min bil? Jag kan inte se att länken till elkparts.com skriver någonting om att det bara skulle fungera mot specifika stereo-varianter?

    Låter som att han menar att du har det minsta systemet alltså 75watt & du behöver 150 watts systemet för att det ska funka..
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har ni något tips för montering av slutsteg i bagaget på en SC? Vill inte att det ska synas men inte heller att det ska bli överhettat.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hoppar även in i denna tråd.
    Har en 9-3 SS -04 med P75, trots att ljudet i stereon lät skit trodde jag att man lätt kunde bygga ut det själv. Vilken nit...

    Läste förut att man iaf från -06 och frammåt kunde ta signalen från högtalarna i panelen fram för att koppla till slutsteg. Någon som prövat detta på en äldre modell eller vet om det är ändrat från 06? Vore ju riktigt fint om detta skulle fungera.

    Annars ser det ut som man måste installera AMP1 och via den vägen få ut signal som kan spela bas. Vilket blir rätt dyrt.

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Lyfter tråden för att fråga: högtalare i bakdörrarna, är det möjligt att fixa?
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av logdberg
    Hoppar även in i denna tråd.
    Har en 9-3 SS -04 med P75, trots att ljudet i stereon lät skit trodde jag att man lätt kunde bygga ut det själv. Vilken nit...

    Läste förut att man iaf från -06 och frammåt kunde ta signalen från högtalarna i panelen fram för att koppla till slutsteg. Någon som prövat detta på en äldre modell eller vet om det är ändrat från 06? Vore ju riktigt fint om detta skulle fungera.

    Annars ser det ut som man måste installera AMP1 och via den vägen få ut signal som kan spela bas. Vilket blir rätt dyrt.
    Som det redan skrivits så är signalen till högtalarna på brädan skuren vid 120Hz, så den är ingen hit att använda till nåt som ska spela bas. En AMP1 är det som gäller för att få ut en vettig signal, eller om man nu kan löda in sig i förstärkaren vid CD-spelaren.

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Lyfter tråden för att fråga: högtalare i bakdörrarna, är det möjligt att fixa?
    Klart det går, men varför? Om du har en äldre 9-3SS/SC utan galler i bakdörrarna så blir det en hel del jobb och kommer absolut inte vara värt det. Om du däremot har en med galler i bakdörrarna så blir det nog enklare, men jag ser inte vitsen med det, du sitter väl fram och kör?

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Lyfter tråden för att fråga: högtalare i bakdörrarna, är det möjligt att fixa?
    Klart det går, men varför? Om du har en äldre 9-3SS/SC utan galler i bakdörrarna så blir det en hel del jobb och kommer absolut inte vara värt det. Om du däremot har en med galler i bakdörrarna så blir det nog enklare, men jag ser inte vitsen med det, du sitter väl fram och kör?[/quote]

    Joo men snäll som man är bryr man sig om sina baksätespassagerare
    Passar dörrsidorna från -07 och framåt i de äldre?
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Aha hehe, och då duger inte högtalarna i hatthyllan åt dom då? Jag ser ingen annledning till varför dom nya dörrsidorna inte skulle passa på dom gamla dörrarna, dock så kostar dom ju en slant.... Hålet i dörren för högtalaren finns då redan även på äldre 9-3SS/SC.

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Aha hehe, och då duger inte högtalarna i hatthyllan åt dom då? Jag ser ingen annledning till varför dom nya dörrsidorna inte skulle passa på dom gamla dörrarna, dock så kostar dom ju en slant.... Hålet i dörren för högtalaren finns då redan även på äldre 9-3SS/SC.
    Jag har ju en SC så det finns ju bara högtalarna i bakluckan...kollade vad SDCC ville ha för dörrsidorna och det var avskräckande, minst sagt, 3000:- /st
    Slänger i bättre 3.5"or i bakluckan istället.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •