Sidan 3 av 29 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 569

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37
    Skulle den här kabeln fungera på den enkla stereon?

    http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2386
    Saab 9-3 SS 2.0t linearplus ´04
    http://www.garaget.org/?car=93481

  2. #42
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 051
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av DjCad
    Skulle den här kabeln fungera på den enkla stereon?

    http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2386
    Javisst! Kräver dock lite Tech2'ande för att aktivera AUX-ingången.

    Finns även att köpa på Saab, då det är ett originaltillbehör. Kostar runt 300 kr, har jag för mig.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    76
    Någon som har vart med om detta?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=229582

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av DjCad
    Skulle den här kabeln fungera på den enkla stereon?

    http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2386
    Javisst! Kräver dock lite Tech2'ande för att aktivera AUX-ingången.

    Finns även att köpa på Saab, då det är ett originaltillbehör. Kostar runt 300 kr, har jag för mig.
    ok, då får jag kolla med min verkstad då.
    Antar att tec2 inte finns o få tag i så som VAGs system
    Saab 9-3 SS 2.0t linearplus ´04
    http://www.garaget.org/?car=93481

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    340

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Har någon koll på vad det sitter för högtalare i bagageluckan på en 9-3-SC-06 Vector?
    Om någon har bytt ut dem skulle jag gärna vilja veta vad ni köpte och om hur svårt det var att demontera.

    De som sitter original har ingen bas alls, kan det vara filtrerat?

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Vet någon vad det är för monteringsdjup till högtalarna i framdörren. Och vilka som passar. Mvh Linus

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    64

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hur skulle man gå tillväga om man har AS2 som är förberedd med telefon (knappsats 0-9 svarsknapp m.m.) men skulle vilja kunna ringa med den. Får man köpa någon telefon modul eller hur skall jag göra. Och vad kan det kosta?

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    64

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    ICM Finns i 3 olika modeller. En väldigt enkel, utan display, kallad ICM1, en något mer avancerad med en monokrome display kallad ICM2 och slutligen den mest eftertraktade ICM3 med stor färgskärm som primärt används till bilar med navigation, men kan även användas utan navigationsutrustningen.
    ICM går att byta med några enkla handgrepp utan att programmeras, men kommer då att ge felmeddelande och viss information i SID kommer inte att stämma innan enheten är ingift med bilen
    Jag ringde nyligen till en skrot. Dom ville inte sälja en ICM3 till mig med hänvisning att det inte fungerar att koppla in Jan antar att man även måste ha en elektronikdel om man vill att navigationen skall fungera.

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    6

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hej!

    Jag har en 9-3 SS -06 vars cd-spelare inte funkar. Skivorna fastar inuti spelaren och vägrar spelas upp.

    Jag tänkte plocka ur cd-spelaren, öppna den för att själv se om något ser tokigt ut. Min fråga blir då hur får jag ut cd-spelaren? Det finns ju ett spår på vardera sida som jag antar är till för att sticka in någon slags nyckelblek i. Jag har ju inga sådana, utan provade väldigt försiktigt med att sticka in en smal plåtbit i vardera och känna mig för lite försiktigt. Men jag hittade inget att trycka emot, så då vågade jag inte att greja mer.

    Finns det nån annan fara med att plocka ur cd-spelaren? Om jag bryter strömmen, kommer den att behöva någon kod eller kommer det att ställa till några andra bekymmer?

    Är tacksam för alla svar då jag verkligen skulle vilja få igång cd-spelaren.

    Mvh ZooZ
    /ZooZ

  10. #50

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Hei. Prøver å skrive dette på norsk, kan oversette til engelsk om det blir for uforståelig.

    Har en SAAB 9-3 linear 2004 mod og vurderer å bygge om anlegget. Går det ann å sette inn en uorginal ICM eller må det være en ICM fra SAAB?

    Har sett på denne http://www.pioneer.no/no/products/25/38 ... index.html , men vil helst ha en jeg kan sette inn i dashbordet.

    Mvh Torkil
    SAAB 1.8i NG 9-3 2004
    Saab 2.0 NG900s-97mod - Solgt

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Någon som vet om man kan få ner 4" högtalare i panelen istället för 3,5" utan att behöva gräva fram vinkelslipen ?

    Rickard: Upplevde du stor skillnad på ljudet efter du monterat GTO högtalarna, samt är dem inte 2 OHM istället för 4 som det ska sitta original ?

    Hur stor roll spelar det egentligen om man har 2 OHMs högtalare i hela panelen istället för 4, vad blir eventuella komplikationer ?

    Mvh Stefan

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 371

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av kylling
    Rickard: Upplevde du stor skillnad på ljudet efter du monterat GTO högtalarna, samt är dem inte 2 OHM istället för 4 som det ska sitta original ?

    Hur stor roll spelar det egentligen om man har 2 OHMs högtalare i hela panelen istället för 4, vad blir eventuella komplikationer ?

    Mvh Stefan
    Blev mer tyck i stereon plus att man kan dra på max volum utan att det låter kasst som med org. Med lägre ohm än org så krämare man ur mer ur steget.
    Skulle dock inte rekommendera GTO högtalarna idag, är för mycket diskant.

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Okej, tack för den infon!

    Tänkte själv byta ut samtliga högtalare i mitt AS2 till Infinity Reference samt komplettera med AMP2 och 6x9 i hatthyllan, dock hittar jag inte 3,5" i ref. serien någonstans så får nog köra annat märke i panelen, alt. modda ner ett par 4" ref.

    Jag var igår nere på bilpartner HBG och frågade om installation av AMP2, dock kunde tanten jag pratade med inte svara på en enda av mina drygt 5 frågor gällande allt från då AMP2 till vad en ny växelspaksknopp skulle kosta..

    Hur har ni som kompletterat med en AMP2 gjort ? Kan man köpa denna någon annanstans än hos saab och montera själv ?

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: FAQ: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    acces:
    CU/PU – Även kallad Telematikenhet/Telefonenhet, hjärnan i navigationssystemet. Finns både som lös telefonenhet, lös navigationsenhet och båda kombinerat. Sitter under hatthyllan.
    Ta kontakt med din närmsta saab ÅF så ska dem med högsta sannolikhet kunna montera denna så att du kan använda telefunktionen.

  15. #55
    Grundladd MysCarls avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    199
    Medlem#
    9073

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Jag har min 9-3 med standardljudsystemet Premium 70 inne hos MDS i Linköping och frågan om hur vi ska få tag på lågnivåsignal att bygga ljud med externa slutsteg på kom upp. Killen på MDS luskade dock ut att framhögtalarna i panelen inte är klippta under 120 Hz utan spelar hela registret. Dvs Signalen är inte filtrerad! Det går alldelles utmärkt att bygga eftermarknadssystem i sin 9-3. I alla fall från årsmodell nån gång 2006 och framåt.

    Vore det inte bra att uppdatera FAQ:n efter detta då det kan göra ganska stor skillnad för ganska många?
    9-3 TurboX SportCombi 2008 310hk/475Nm
    9-3 Vector 2,0t SportCombi 2009 175hk/265Nm
    9-3 Vector 2,0t SportSedan 2003 175hk/265Nm

  16. #56
    Grundladd MysCarls avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    199
    Medlem#
    9073

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tillägg: Det ska naturligtvis stå att det går alldelles utmärkt att bygga eftermarknadssystem i sin 9-3 oavsett ljudsystem då man alla gånger har tillgång till lågnivå med fullregister. I alla fall från årsmodell nån gång 2006 och framåt.
    9-3 TurboX SportCombi 2008 310hk/475Nm
    9-3 Vector 2,0t SportCombi 2009 175hk/265Nm
    9-3 Vector 2,0t SportSedan 2003 175hk/265Nm

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    6

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Då kan man ju undra om man kan plocka signalen från 4" i hatthyllan? Och lägga in på på ett par 6*9 istället. Genom ett slutsteg då vill säga.

    Och om man får hela registret i dom då?

    9-3 SS -03

  18. #58

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Citat Ursprungligen postat av dCeksjo
    Då kan man ju undra om man kan plocka signalen från 4" i hatthyllan? Och lägga in på på ett par 6*9 istället. Genom ett slutsteg då vill säga.

    Och om man får hela registret i dom då?

    9-3 SS -03

    Hej! Detta provade jag faktiskt precis för 5min sen och det låter SKIT! exakt samma frekvenser som original 4" och det blev ingen skillnad alls. Hur gör jag för att få lite mer tryck i de 4" som sitter bak? Jag har AS2 (150W) och tyckte att bakhögtalarna vad lite ruttna. Monterade in Rockford Fosgate Punch 6x9 bak istället och det blev ingen skillnad. Hur skall jag göra för att få hela registret bak?

    /En helt förtvivlad Martin

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    422

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    ljudet till 4" bak är ju avskalat så det spelar ingen roll om man kopplar steg lr byter högtalare där om man tar signal från kablarna bak..Det ni får göra är att antingen löda in er på Amp2 å dra lågnivå lr ta en hög till lågnivåomkopplare & koppla till framhögtalarna sen vidare till ett slutsteg & koppla in baslåda lr 6x9:or. i FAQ här har ni en tråd om ljudet i ss som är MKT bra bara att PM om det är nått mer ni undrar
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    56

    Re: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

    Tyvärr fungerar ej någon av de länkar du postat, har dom tagits bort möjligtvis? har du möjlighet att posta dom på nytt? Tänkte mer på länken för hur man kopplar in ett externt slutsteg samt sub.
    MVH/ Henke

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •