Sidan 27 av 29 FörstaFörsta ... 172526272829 SistaSista
Resultat 521 till 540 av 569

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #521
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Nej, olika mellan MY03-06 och MY07-12. Den äldre varianten har fiberbuss medan den nyare varianten använder balanserade signaler i koppartråd.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #522
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    OK! Tack för svaret. Det visade sig också, när jag under morgonen tog av en av dörrsidorna fram, att det inte ens finns fördragna kablar för högtalarna i dörrarna i min bil. Verkar inte ens som det går fiberkabel till kontakten som AMP1 ska kopplas in i. Det blir antagligen ingen uppgradering av ljud för min del..

  3. #523
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av andreasringstad Visa inlägg
    ...att det inte ens finns fördragna kablar för högtalarna i dörrarna i min bil.
    Jo, det finns med stor sannolikhet.
    Du hittar den lite längre upp, typ strax under backspegeln om man säger så.

    Verkar inte ens som det går fiberkabel till kontakten som AMP1 ska kopplas in i.
    Det kan däremot stämma, fanns inte fördraget i min M03.

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #524
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Jo, det finns med stor sannolikhet.
    Du hittar den lite längre upp, typ strax under backspegeln om man säger så.



    Det kan däremot stämma, fanns inte fördraget i min M03.

    // Andreas
    En ny fråga till dig då som verkar ha lite koll på detta. Jag har lyckats läsa mig till att de bakre 4" högtalarna inte får hela registret utan är kapade vid typ 120hz. Är det fullt register på panelhögtalarna fram i bilen?

    Min tanke var, eftersom båda dessa förstärks från huvudenheten, att om de främre panelhögtalarna får hela registret så borde man väl kunna switcha kablarna mellan dessa? Dvs att främre panelhögtalarna spelas på signalen som annars går bak till hatthyllan och tvärt om. Då borde man sedan kunna sätta en förstärkare på högnivån i bakluckan och därmed få ut mer bas där bak? Alltså byts 4"arna ut mot 6x9-högtalare

  5. #525
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av andreasringstad Visa inlägg
    Är det fullt register på panelhögtalarna fram i bilen?
    Vad jag vet är frekvenser under 120Hz bortfiltrerat på samtliga utgångar på EHU'n, så nej, det kommer inte att ändra någonting.

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #526
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Vad jag har förstått så är tricket att använda dörrhögtalarnas utgång ur AMP1 för att få full-range till extra förstärkare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #527
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Vad jag har förstått så är tricket att använda dörrhögtalarnas utgång ur AMP1 för att få full-range till extra förstärkare.
    Ja, i alla fall någon sorts kompromiss om man skall förlita sig på Stoffe.

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959 Visa inlägg
    Signalen från AMP1 till dörrarna är delad och spelar mellan 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz. Alltså går det inte att använda signalen från AMP1 till att driva hela systemet via externt slutsteg.
    Bättre än att ta från EHU's utgångar, men ändå inte riktigt bra..

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #528
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jag bytte ut CD-spelaren i min ng9-3 -03 till en eftermarknadsstereo. Högtalarkablarna som sitter i EHU'n är följande (dvs högtalarna om man har minsta ljudsystemet):

    GrönGrå + BlåVit = Vänster fram (panelhögtalare)
    Svartvit + Grå = Vänster bak (hatthyllan)
    LilaVit + GulGrå = Höger fram fram (panelhögtalare)
    Vit + Blå = Höger bak (hatthyllan)

    Jag knipsade av alla dessa och kopplade in i den nya stereon. Sedan monterade jag in en centerhögtalare i panelen och kopplade till en kanal på ECU'n för att ha kvar blinkersljud. CD-spelarens optiska kablar loopade jag genom att peka dem mot varandra genom ett plaströr från en bläckpenna och tejpa över. Konstant 12-volt och jord tog jag från strömkablarna som innan gick till CD-spelaren. Switchad 12-volt tog jag från cigarettuttaget för att stereon ska starta och stängas av med nyckeln.

    Jag skulle absolut säga att detta är värt jobbet trots att man ej byter ut eller lägger till några högtalare. Eftersom högtalarna från nya stereon matas med hela registret istället för kapade frekvensomfång så blir ljudet mycket fylligare. Man behöver inte dra några nya kablar alls, förutom att peta ner sladden till centerhögtalaren som ska kopplas till originalstereon.

    Jag ska snart byta ut högtalarna bak till 6x9-or istället för att få lite mer bas.
    Senast redigerat av andreasringstad den 2019-10-01 klockan 12:48.

  9. #529
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Ganska lång tråd nu förtiden så har svårt att hitta.
    Om man har systemet med org bas ( 300w?) och vill byta stereo, kan man få den fungerande genom att klippa kablarna bara? Eller ska man dit med lågnivå och så?

  10. #530
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Original baslåda på 2006 kombi tyder på 300w ljudsystem.

    Original AMP2 slutsteget får ljudsignal via MOST-bussen, så det krävs ett annat slutsteg om du byter huvudenhet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #531
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Jag har bara amp1 i min 9-3 04 och vill uppgradera med amp 2 +6x9 högtalare också,undrar nu om det är fördraget i bak?
    Finns det en länk till någon som gjort det?

  12. #532
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det är inte fördraget mellan slutsteg och högtalare iaf. Är bilen utan integrerad telefon, navigation eller bakre cd-växlare är det inte ens säkert att det finns MOST-fiber fördraget till bagaget. Spänningsmatningen kommer från bakre elcentralen så det är nära.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #533
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    497
    Medlem#
    4025
    Nån som vet frekvensen på högtalarna bak i luckan på ng9-3 sc?

    - - - Uppdaterad - - -

  14. #534
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    204
    Läst igenom rätt mycket och vill kolla av om mina tankar kan stämma..

    Förutsättningar, 9-3, MY-05 med S2, navigation och AUX

    Om jag då vill uppgradera tänker jag att jag skaffar en AMP 2, en bit optisk kabel, och åtminstone två bashögtalare till hatthyllan. Tänker att det jag behöver göra är att montera AMP 2an, bryta upp den optiska slingan som går till CD spelaren vänster bak och få in den nya förstärkaren på denna.

    Hittar en lös kontakt vänster bak och tänker att denna kommer passa direkt i AMP 2, denna verkar också ha kablarna till högtalarna? Har inte kunnat se var dessa slutar men de ligger kanske instoppade under hyllan någonstans?(se bild)

    Sen verkar det som om jag behöver hjälp av någon med TECH2 för att få igång det, men läser också att för vissa verkar detta inte ha behövts?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  15. #535
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Hittar en lös kontakt vänster bak och tänker att denna kommer passa direkt i AMP 2
    Om rätt skall vara rätt så behöver du kåpan som el-kontaktstycket och fiberkontakten sitter ihop med. tror man behöver den för att fibern skall bli korrekt centrerad.

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    denna verkar också ha kablarna till högtalarna? Har inte kunnat se var dessa slutar men de ligger kanske instoppade under hyllan någonstans?
    Kabelhärvan är dragen ovanpå plåten, så lyfter du bort hatthyllepanelen så kommer du sannolikt att kunna lokalisera dom.

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Sen verkar det som om jag behöver hjälp av någon med TECH2 för att få igång det, men läser också att för vissa verkar detta inte ha behövts?
    Det verkar vara så att det kan spela ur högtalarna, men att man inte får ut full potential ur dem.
    Konfigurerar man om systemet med Tech2 ställs antagligen EHU och AMP1 om lite för att funka tillsammans / kompensera för ytterligare högtalare som sitter bak i bilen.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #536
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Det verkar vara så att det kan spela ur högtalarna, men att man inte får ut full potential ur dem.
    Konfigurerar man om systemet med Tech2 ställs antagligen EHU och AMP1 om lite för att funka tillsammans / kompensera för ytterligare högtalare som sitter bak i bilen.
    Japp. Det är olika delningsfrekvenser och liknande på systemen så Tech2 krävs om det ska bli bra. Men Tech2 finns det ju flera här som har, så det går säkert att lösa.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #537
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Om rätt skall vara rätt så behöver du kåpan som el-kontaktstycket och fiberkontakten sitter ihop med. tror man behöver den för att fibern skall bli korrekt centrerad.


    Kabelhärvan är dragen ovanpå plåten, så lyfter du bort hatthyllepanelen så kommer du sannolikt att kunna lokalisera dom.


    Det verkar vara så att det kan spela ur högtalarna, men att man inte får ut full potential ur dem.
    Konfigurerar man om systemet med Tech2 ställs antagligen EHU och AMP1 om lite för att funka tillsammans / kompensera för ytterligare högtalare som sitter bak i bilen.
    Stort tack för mycket bra svar, en fråga, som jag förstår det bryter jag upp den optiska slingan och kopplar vardera av de befintliga kablarna i vars en enhet, nav enhet och AMP 2, sen behöver jag en kort stump mellan dessa, finns denna som standard eller känner ni till någon bra lösning här?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  18. #538
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Enklast är antagligen att svänga förbi närmaste bilskrot och norpa en optisk kabel från i-brädan på någon bil. Enheterna däri är ju ihopkopplade med en ganska korta kablar..

    Tänk också på att det är viktigt att enheterna hamnar i rätt ordning, i detta fallet DVD -> AMP2.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #539
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har läst igenom ALLT i 2 veckors tid nu men jag blir bara dummare och dummare ju mer man läser.
    Jag har en saab 9-3 vector 03a. Jag har monterat dit en ICM3 och den funkar som den ska. Trodde jag var värsta geniet fram till att när jag ska försöka koppla dvd/telefonen, högtalarna i hatthyllan och AMP2.. har ingen en enkelt beskrivning på hur man kopplar amp2, till och börja med?

  20. #540
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Jag vet inte om monteringsanvisningen för "Uppgradering till ljudsystem Prestige 300" innehåller något matnyttigt?

    https://www.saabdocs.com/Swedish/ins...32000556se.pdf

    2 användare gillar detta inlägg


    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •