Sidan 26 av 26 FörstaFörsta ... 16242526
Resultat 501 till 519 av 519

Ämne: Ljud i 9-3 SS/SC -03-06

  1. #501
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej, hade tänkt koppla in ett externt slutsteg och en bas i min bil (saab 9-3 ss -03). Var är det enklast att ta högnivå ifrån?
    Om jag fattat det rätt så rekommenderas det att koppla enligt denna: http://saab.jam.nu/saba.pdf
    Men är frekvensbandet skuret innan AMP1? Eller får man ut fullregister?

    Känns som alla säger olika :P

  2. #502
    Citat Ursprungligen postat av danielobrink Visa inlägg
    Hej, hade tänkt koppla in ett externt slutsteg och en bas i min bil (saab 9-3 ss -03). Var är det enklast att ta högnivå ifrån?
    Om jag fattat det rätt så rekommenderas det att koppla enligt denna: http://saab.jam.nu/saba.pdf
    Men är frekvensbandet skuret innan AMP1? Eller får man ut fullregister?

    Känns som alla säger olika :P
    Det är som det står i början.

    Signalen från kablar ut (från AMP1) till dörr och centerhögtalare är 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz.

    (Har man AMP2 är signalen ut från det slutsteget 20-100Hz).
    Tar du signalen från AMP1 och ej har AMP2 får du bara frekvenser från 40Hz. Bästa är med andra ord att installera ett AMP2 även om du vill ha ett eftermarknads för att driva högtalarna då du annars tappar bas.

    Jag vet inte vad som går i O-Bus (optiken), ev. hela frekvensbandet, men så länge du inte har en eftermarknadsslutsteg som kan läsa av innehållet i O-bus som Saab/Pioneer-prylarna så är du låst till att ta signalerna efter dessa enheter - då dem 'dekodar' informationen som bärs i optiken.
    Senast redigerat av Topcaten den 2017-04-06 klockan 14:12.
    SAAB 9-3 SS Vector 2,0t -04 (sportchassi)
    Gjort: Ljuduppgradering (bla. AMP2 & AUX), förberett för dimljus fram, LED positionsljus samt skyltbelysning, Aero-fälgar på sommar, fast dragkrok (13-polig)

  3. #503
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Okej, tack för svar. Har endast AMP1 alltså 150w systemet. Har en hög till lågnivå adapter med remote (https://www.brl.se/sv/artiklar/acv-h...er-remote.html).

    Här är schema för hög till lågnivåomvandlaren: http://imgur.com/HzhTl9e, hur ska jag koppla det?

  4. #504
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har ICM1 med AS1 och undrar över skillnaden om man skulle byta ut högtalarna i instrumentpanelen. Det skrivs att det är den första och "största" uppgraderingen man kan göra. Men gäller det även för AS1? Det skrivs även att frekvensen är låst till 120+Hz (eller vad det nu var), betyder detta att det är omöjligt att få in någon uns av bas i ICM1 med AS1? Någon annan som också har tattarsystemet som provat?
    MVH

  5. #505
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Tjenare, sitter i dagsläget med ICM1, ljudsystem har jag ingen aning då det serut att vara helt annorlunda på kombi gentemot sedan (jag har kombi), har tre i panelen, en i vardera framdörr, inget i bakdörrar/baksäten, två i bagageluckan. Vad översätts det till? AS2?

    Jag har lyckats få loss en ICM3, AMP2 steg, DVDläsare, samt GPS-enhet. Sedan kommer man till nästa fråga, hur mycket brukar vara fördraget av allt dedär? Har en känsla av att den där rackarns fiberoptiken inte är fördragen bak till bagaget?

  6. #506
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 733
    Medlem#
    6973
    Typ inget fördraget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #507
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg Medlemsnr: 4025
    Inlägg
    526
    Från Amp1 till Amp2 fanns det iaf fördragen optisk kabel i min 06:a, skall även finnas från Amp2 till originalbaslådan...

  8. #508
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 494
    i min 04 cab fanns några saker fördraget (den mesta elen har jag för mig), men just optiska kablar saknas det endel av, jag har slutsteg och cd-växlare liggande, hade bara 7 högtalare och tänkte montera basarna i baksätet, men pga avsaknad av en optisk kabel som kräver att man river delar av klädseln har det inte blivit av...

    Kablage är faktiskt ganska dyrt att producera, jag antar att man haft ett antal olika varianter på kablage så beroende på vilket "paket" man har så faller olika kabelstammar eller kabelmoduler ut. Har man "nästan allt" så kommer säkert de mesta kablarna med, har man en riktig snålspec så har de säkert plockat bort det mesta. Bönräknarna på GM har säkert inte bjudit på så mycket extra.

    CD-växlaren har en längre tid sålts för 450 kr inkl kablage och optiska kablar hos ORIO, jag misstänker det inte är så mkt mer än skroten tar för en kabelhärva, man fick med några extra optiska kablar för att täcka för olika varianter, så jag tror man kommer långt på dessa.
    SAAB NG9-3 Vector Cabriolet Automat 2004
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  9. #509
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 404
    Köpte du satsen med CD-växlaren och komplett kablage för 450kr så följde det med en monteringsanvisning som är ganska utförlig och beskriver de olika utökningsfallen. Det var inga problem att få ihop det hela med den satsen. Kraftkabel till växlaren är förberedd och hänger ca 1dm framför bakre elcentralen innanför klädseln på vänster sida i skuffen. Med pannlampa gick det att ansluta till kraftkabeln utan att demontera klädseln till vänster.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #510
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 494
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Köpte du satsen med CD-växlaren och komplett kablage för 450kr så följde det med en monteringsanvisning som är ganska utförlig och beskriver de olika utökningsfallen. Det var inga problem att få ihop det hela med den satsen. Kraftkabel till växlaren är förberedd och hänger ca 1dm framför bakre elcentralen innanför klädseln på vänster sida i skuffen. Med pannlampa gick det att ansluta till kraftkabeln utan att demontera klädseln till vänster.
    Jag minns inte var installationen "strandade", men det var enligt denna nödvändigt att ta loss både sidoklädel bak, kickpaneler och tröskeltäckning (cabben har ett slutsteg bakom bakre "dörrsida"), jag vill få in extra högtalare bakom baksäte och koppla slutsteg samtidigt, då måste baksäte ur. För att göra detta måste det cabbas upp och ned - så hela operationen måste jag göra vid bra väder när jag har tid att slutföra allt (om jag minns rätt)... Dvs för att montera ur vissa saker ska det vara nedcabbat resp uppcabbat, om vartannat...

    Man var dock tvungen att tillföra några elektriska kablar, minns inte, men jag tror jag fick till detta, då vi har krimptång och vissa av husen för AMP på jobbet, nåt fick jag beställa på saab har jag för mig (kostade inte mycket), kontaktdonen ska in i adaptrar, de sitter inte på kabelstammen (iallafall inte för mig). Jag tror faktiskt att elektriskt är allt "klart" utom kablarna till själva högtalarna, som jag nog måste antingen dra egna eller byta kontaktdon på bakom baksäte...

    Jag misstänker det är enklare på en vanlig kombi eller sedan, och har man redan någon komponent i bagaget som har optisk kabel, så tror jag man bara behöver "möblera om" där bak, inte på slutsteget som driver dörrarna mm.

    Vore kul att få till det, ett original "bakre" slutsteg var inte helt lätt och billigt att få fatt på, men kändes mera rätt än att meka med ett eftermarknads, så synd om allt bara blir liggande... men har inte tiden... då jag inte kan göra det en vardagkväll efter jobbet och helgerna ofta "går åt" till annat...
    Senast redigerat av risig9000 den 2017-08-15 klockan 22:12.
    SAAB NG9-3 Vector Cabriolet Automat 2004
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  11. #511
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    115
    Tycker jag läst ganska noga här men svårt att hitta ett enkelt svar, -kanske för att det inte finns..

    9-3, -05, med AS2 och ICM3 med navigation men ingen telefonidel. Jag tänkte uppgradera ljudet något och ser att man idag kan få tag i AMP2 ganska billigt, min tanke är att sätta i en AMP2 och två högtalare i hatthyllan, är detta rätt tänkt som en enkel uppgradering?

    Frågorna rör sen vad jag ska titta efter, har kikat bak vid navigationens DVD-spelare och det är ju inte så att jag kan se några lösa kontakter hängande direkt. Vad ska jag leta efter för att bedöma hur pass pilligt det blir att göra en sån uppdatering?

    Om inte denna uppdatering har jag sett att det generellt rekomenderas att byta de tre elementen fram, gör det verkligen hela skillnaden...?

  12. #512
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 404
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jag misstänker det är enklare på en vanlig kombi eller sedan, och har man redan någon komponent i bagaget som har optisk kabel, så tror jag man bara behöver "möblera om" där bak, inte på slutsteget som driver dörrarna mm.
    Det stämmer bra, jag hade DVD-spelaren till navigatorn där bak så opto behövde bara möbleras om lite samt en fiber läggas till. Kraftdon för växlaren fanns förberett hängande en liten bit in bakom sidoklädseln.

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    9-3, -05, med AS2 och ICM3 med navigation men ingen telefonidel. Jag tänkte uppgradera ljudet något och ser att man idag kan få tag i AMP2 ganska billigt, min tanke är att sätta i en AMP2 och två högtalare i hatthyllan, är detta rätt tänkt som en enkel uppgradering?
    Var hittar man AMP2 och högtalarna till hatthyllan billigt, någon bra skrot? Dom brukar inte vara billiga. Det borde vara en bra uppgradering som jag gärna skulle göra om priset på komponenterna är rätt.

    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Frågorna rör sen vad jag ska titta efter, har kikat bak vid navigationens DVD-spelare och det är ju inte så att jag kan se några lösa kontakter hängande direkt. Vad ska jag leta efter för att bedöma hur pass pilligt det blir att göra en sån uppdatering?

    Om inte denna uppdatering har jag sett att det generellt rekomenderas att byta de tre elementen fram, gör det verkligen hela skillnaden...?
    Förstärkaren bak kraftmatas från säkring nr 22 i bakre elcentralen (2,5mm2 kabel) enligt schemat i WIS. I om med att du har navigatorn så finns optobussen nära till hands bakom DVD-läsaren. Man flyttar den ena optofibern från DVD-läsaren till AMP2 och lägger till en optofiber mellan DVD och AMP2. Detaljer om hur man installerar optofibrerna finns bl a i installationsanvisningen för bakre CD-växlaren. Det enklaste är förmodligen att hämta kablage för strömmatning av förstärkaren och drivning av högtalare samt optofibern från skroten.

    Jag har inte bytt elementen fram. Det lät dåligt när jag köpt bilen p g a att den var väldigt lite använd men efter ordentlig motionering så vaknade högtalarna till och låter nu helt ok. Det är främst mer botten som skulle behövas vilket AMP2 och basarna i hatthyllan borde ordna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #513
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    115
    Var hittar man AMP2 och högtalarna till hatthyllan billigt, någon bra skrot? Dom brukar inte vara billiga. Det borde vara en bra uppgradering som jag gärna skulle göra om priset på komponenterna är rätt.

    Jag har hittat den för tusenlappen lite varstans på internet, dock utan högtalare men där kanske man vill köpa något annat oavsett.

    Men du menar alltså att det finns färdiga kablage som man bara "snäpper" i förstårkaren i mao?

    Sen har jag förstått att denna ska giftas in för att funka, känns som svårt att välja en verkstad där man bara kan dyka upp med en sån önskan, eller har någon förslag på sådan i Malmötrakten?

  14. #514
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 404
    Jag tänkte att man tar kablaget och eventuellt även förstärkare och högtalare från en skrotad bil så passar allting med minimal insats. Det går nog att klura ut vad kabeldonet som ansluter till förstärkaren har för artikelnummer och knåpa ihop allt från lösa delar, lite mer jobb bara.

    Att gifta in en ny burk är inget stort jobb om man har en Tech2 vilket många här har. Gäller att hitta någon i närheten som vill hjälpa till mot en symbolisk ersättning.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #515
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag tänkte att man tar kablaget och eventuellt även förstärkare och högtalare från en skrotad bil så passar allting med minimal insats. Det går nog att klura ut vad kabeldonet som ansluter till förstärkaren har för artikelnummer och knåpa ihop allt från lösa delar, lite mer jobb bara.

    Att gifta in en ny burk är inget stort jobb om man har en Tech2 vilket många här har. Gäller att hitta någon i närheten som vill hjälpa till mot en symbolisk ersättning.
    Funkar skrotar så nuförtiden, det jag har sett är lösa komponenter, där man kan gå ut och plocka i en hel bil?

    Har sett att Orio säljer en separat bas, för reservhjulshålet, är denna del av AS3, dvs kan man koppla in denna om man har AMP2, eller den funkar kanske redan vid AS2?

  16. #516
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    15
    Köp en 1 Din enhet och koppla den var CD spelaren ligger. Lättast och bäst. Den tid du sparar plus att du får alla kanaler tillgängligt är ett stort plus. Sen köper du några slutsteg med rca så är allt fixat.
    Senast redigerat av Ensio den 2017-10-04 klockan 08:14.

  17. #517
    Steg 2 flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg (Filipstad)
    Inlägg
    2 110
    Medlem#
    5849
    Hej,
    Bra tråd med mycket info.
    Jag saknar dock information om optofiberkablaget.

    Om man har "snikmodellen" av ljudanl. och vill koppla in t.ex. AMP1 och man har konstaterat att man INTE har fiber framdaget till under stolen, vart finns "närmaste" anslutningsmöjlighet då?
    Läser i WIS om att det skall finnas ett kontaktdon under vänster A-stolpe, men ser också i EPC att kablage finns från RADIO-->A-Pillar vilket får mig att tro att det inte finns "fördraget" till A-stolpen heller..
    Någon som vet?
    Behöver jag köpa fiberkabel från huvudenhet till a-stolpe och från a-stolpe till under sätet?
    Detta för att slippa riva isär bilen innan jag har skaffat alla grejor.

    Tack.
    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

  18. #518
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 733
    Medlem#
    6973
    Kolla om du har uttaget vid A-stolpen först. Räcker med att lossa plasten för att kolla.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #519
    Steg 2 flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg (Filipstad)
    Inlägg
    2 110
    Medlem#
    5849
    Äntligen fått tag i Optofiberkablaget, Returbilen i Alingsås hade en 9-3:a med komplett kablage till AMP1 samt förberett för AMP2, kanonbra.

    En fråga till har dykt upp;

    Någon som vet vad det skall vara för impedans på centerhögtalaren fram, är denna speciell på något sätt eller kan man ta någon eftermarknadsgrej och sätta dit?

    Tack.
    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

Liknande ämnen

  1. Kluckande ljud från höger sida [med ljud]
    Av mygle00 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 19:56
  2. Tjutande ljud kring turbon och skrikande ljud vid multirem
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 19:14
  3. Vinande/tutande ljud ifrån kall motorn! 9-5 *NU LJUD*
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 20:13
  4. Hur får jag bäst ljud ur mina 12" basar (ny inom ljud)
    Av patron i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 10:15
  5. tjutande ljud i ljud anlägningen hjälp!
    Av svartafaran i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •